Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.623.2024.2.MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.623.2024.2.MM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 stycznia 2025 r. oraz z 23 lutego 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W 2011 r. otrzymała Pani diagnozę (...). Wdrożone leczenie było (...).

Po operacjach została Pani skierowana na leczenie (...). Przeprowadzone operacje doprowadziły do (...).

W grudniu 2023 r. w szpitalu w A wykryty został (...).

Po rekonwalescencji ponownie została Pani skierowana na leczenie (...). Po zakończonej terapii otrzymała Pani skierowanie na (...).

(...)

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 oraz lat następnych w związku z ewentualną koniecznością odliczenie od podatku zakupionych potrzebnych sprzętów AGD.

W danym roku podatkowym uzyskała Pani przychód z tytułu: styczeń – (…) maj zatrudnienie na umowę o pracę, (…) maj-grudzień świadczenia emerytalne. Przychód opodatkowany na zasadach ogólnych.

Posiada Pani orzeczenia o niepełnosprawności (2 dokumenty w załączniku) wydane dnia (…) sierpnia 2018 r. oraz (…) kwietnia 2024 r. przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w A z siedzibą w B. Wskazano w nich: lekki stopień niepełnosprawności (orzeczenie z 2018 r. - wydane bezterminowo), stopień znaczny (orzeczenie z 2024 r. - wydane do (…) kwietnia 2026 r.). W orzeczeniu z 2018 r. wskazano, że Pani niepełnosprawność/stopień niepełnosprawności datuje się od 48 rok życia.

Zakupiła Pani kuchenkę mikrofalową (faktura załączona). Zakupu dokonała Pani (…) czerwca 2023 r.

W zawiązku z (...) nie zawsze jest Pani w stanie przygotować ciepły posiłek, który wymaga dłuższego stania/przebywania w kuchni.

W związku z tym często polega Pani na daniach przygotowanych przez członków rodziny, które musi Pani tylko odgrzać.

Ww. sprzęt jest Pani niezbędny do wykonywania czynności życiowych.

Posiada Pani imienne dokumenty, potwierdzające poniesienie wydatków na zakup sprzętu AGD (przesyła je Pani w załączniku).

Ww. dokumenty zawierają Pani dane jako kupującego i dane sprzedającego, przedmiot oraz kwotę zapłaty (przesyła je Pani w załączniku).

Wydatki nie zostaną sfinansowane, są Pani kosztem.

Wydatek został odliczony od podatku w roku podatkowym 2023.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Po 2023 r. uzyskuje Pani dochody z tytułu świadczeń emerytalnych opodatkowanych w sposób standardowy.

W 2024 r. zakupiła Pani lodówkę oraz pralkę. W latach następnych będzie Pani kupować sprzęt w zależności od zapotrzebowania (jeśli jakiś sprzęt AGD w domu przestanie działać).

Wydatki na zakup ww. sprzętu poniosła Pani (…) lutego 2024 r. (faktura w załączniku).

Lodówka przestała działać, polega zaś Pani na daniach przygotowywanych przez członków rodziny.

Poprzednia pralka ładowana była od góry co, w związku z (...). Nowa pralka ładowana jest od frontu.

Sprzęt kupowany jest do domu, w którym Pani mieszka i planuje Pani w nim zostać.

Faktura za sprzęt zakupiony w 2024 r. dołączona jest jako załącznik.

Za niezbędny sprzęt, który zakupiony będzie w latach następnych będzie Pani przedstawiać imienne faktury.

Ww. dokumenty zawierają/będą zawierały Pani dane jako kupującego i dane sprzedającego, przedmiot oraz kwotę zapłaty.

Wydatki na zakup sprzętu AGD – który kupiła Pani w 2024 r. i zamierza Pani zakupić w latach następnych – nie zostały/zostaną sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo zostały/zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie.

Wydatek zostanie odliczony od podatku w roku podatkowym 2024.

Pytanie

Czy możliwe jest odliczanie od podatku wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, głównie sprzętów AGD, które zdecydowanie pozytywnie wpływają na Pani codzienne funkcjonowanie oraz w znacznym stopniu pomagają prowadzić gospodarstwo domowe?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, sprzęty AGD są podstawowym wyposażeniem gospodarstw domowych, z których kobiety (...) korzystają na co dzień i które zdecydowanie ułatwiają codzienne funkcjonowanie.

Mając na uwadze decyzję Ministerstwa Finansów z dnia 20 marca 1998 r. nr. PO 5/JZ-8144/01930/97 uważa Pani, że wydatki poniesione na zakup sprzętów gospodarstwa domowego powinny podlegać odliczeniu od dochodu przed opodatkowaniem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb, art. 30da-30dh, art. 30e-30g i art. 30j-30p, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne.

Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczeń od dochodu przed opodatkowaniem zawiera art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaś zasady i warunki dokonywania tych odliczeń określone zostały w ust. 7, 7b-7g i 13a tego artykułu.

Stosownie do art. 26 ust. 7a pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 6, uważa się wydatki poniesione na:

pkt 1) adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;

pkt 3) zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, oraz wyposażenia umożliwiającego ich używanie zgodnie z przewidzianym zastosowaniem, niewymienionych w wykazie, o którym mowa w pkt 2a, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego.

Zgodnie z art. 26 ust. 7 pkt 4 tej ustawy:

Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7c, ustala się na podstawie dokumentu stwierdzającego ich poniesienie, zawierającego w szczególności: dane identyfikujące kupującego (odbiorcę usługi lub towaru) i sprzedającego (towar lub usługę), rodzaj zakupionego towaru lub usługi oraz kwotę zapłaty – w przypadkach innych niż wymienione w pkt 1-3.

Wedle art. 26 ust. 7b tejże ustawy:

Wydatki, o których mowa w ust. 7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.

Art. 26 ust. 7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:

1)orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub

2)decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo rentę socjalną, albo

3)orzeczenia o niepełnosprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 26 ust. 7f ww. ustawy:

Ilekroć w przepisach ust. 7a jest mowa o osobach zaliczonych do:

1)I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo

aa) niezdolność do samodzielnej egzystencji, albo

b)znaczny stopień niepełnosprawności;

2)II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:

a)całkowitą niezdolność do pracy albo

b)umiarkowany stopień niepełnosprawności.

Stosownie do art. 26 ust. 13a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wydatki na cele określone w ust. 1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od dochodów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów je ustanawiających należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też, prawo do korzystania z przedmiotowej ulgi przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie prawa.

Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Z ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że warunkiem odliczenia wydatków na cele rehabilitacyjne jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek m.in. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach.

Z opisu zdarzenia wynika, że posiada Pani orzeczenia o niepełnosprawności wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w A z siedzibą w B, z (…) sierpnia 2018 r. ustalające lekki stopień niepełnosprawności (wydane bezterminowo), oraz z (…) kwietnia 2024 r ustalające stopień znaczny (wydane do (…) kwietnia 2026 r.).

Wobec powyższego ma Pani prawo do dokonywania odliczeń w ramach ulgi rehabilitacyjnej za 2023 r. i za lata następne w związku z ponoszonymi wydatkami na cele rehabilitacyjne, które wymienione zostały w art. 26 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia wydatków na zakup kuchenki mikrofalowej, pralki i lodówki do wydatków o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy, że ustawodawca w tym przepisie dał możliwość odliczenia od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków na zakup, naprawę lub najem indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Jednocześnie ustawodawca w przepisie tym wyłączył z możliwości odliczania od dochodu, w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych przez osoby niepełnosprawne na zakup sprzętu gospodarstwa domowego.

Wskazać zatem należy, na art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który daje możliwość odliczania od dochodu w ramach ulgi rehabilitacyjnej wydatków poniesionych na adaptację i wyposażenie mieszkań oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Rozpatrując czy wydatek na zakup kuchenki mikrofalowej, pralki i lodówki można zakwalifikować do tej kategorii wydatków koniecznym jest wyjaśnienie znaczenia użytych w przepisie pojęć „adaptacja” i „wyposażenie”.

Zgodnie z językowym znaczeniem terminu „adaptacja” to „przystosowanie do innego użytku, przerobienie dla nadania innego charakteru, np. w budownictwie przeróbka budynku” (Mały słownik języka polskiego, Warszawa 1994). Natomiast „wyposażenie” to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś.

Przez adaptację i wyposażenie, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć takie przystosowanie mieszkania (budynku), które umożliwia lub ułatwia życie w nim osobie niepełnosprawnej.

Pojęcie „adaptacja” rozumieć należy więc jako „przystosowanie”, które jednak niekoniecznie oznaczać musi „ulepszenie”, czy „przekształcenie” zaistniałego stanu rzeczy - w tym przypadku warunków mieszkaniowych dla potrzeb osoby niepełnosprawnej.

Adaptacją mieszkania lub budynku mieszkalnego jest zatem przeróbka, mająca mu nadać inny charakter, przystosować do innego użytku, natomiast wyposażenie mieszkania oraz budynku mieszkalnego - to przydanie jemu rzeczowych elementów zwiększających jego walory użytkowe. Zatem adaptacja i wyposażenie lokalu (budynku) mieszkalnego musi ułatwiać osobie niepełnosprawnej egzystowanie w tym lokalu (budynku), biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności.

Jednocześnie podkreślić należy, że art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa szczegółowo jakiego rodzaju wydatki poniesione na adaptację i wyposażenie podlegają odliczeniu ani też nie zawiera żadnego wyłączenia konkretnego rodzaju wydatków. Jedynym warunkiem zastosowania tego odliczenia, jest to by adaptacja (wyposażenie) mieszkania/budynku mieszkalnego odpowiadała potrzebom wynikającym z niepełnosprawności. Dlatego też istotne są okoliczności danej sprawy, tzn. czy konkretne elementy adaptacji czy wyposażenia mieszkania spełniają dla osoby niepełnosprawnej tę funkcję.

Dokonanie adaptacji mieszkania lub budynku mieszkalnego do innych potrzeb i jego wyposażenie w nowe elementy rzeczowe ma - dla uznania wydatków poniesionych na nie za wydatki na cele rehabilitacyjne - znaczenie tylko o tyle, o ile u podstaw takiej adaptacji lub wyposażenia leżą potrzeby wynikające z niepełnosprawności podatnika lub osoby pozostającej na jego utrzymaniu.

W doktrynie zwraca się uwagę, że w sytuacji, kiedy niepełnosprawność danej osoby jest „niwelowana” poprzez wyposażenie mieszkania (budynku mieszkalnego) w sprzęt (choćby był to sprzęt gospodarstwa domowego) należałoby uznać takie wydatki jako podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej – por. A. Bartosiewicz, R. Kubacki. PIT. Komentarz, Lex, komentarz do art. 26 ust. 1 pkt 1.

Z opisu zdarzenia wynika m.in., że w zawiązku z (...) nie zawsze jest Pani w stanie przygotować ciepły posiłek, który wymaga dłuższego stania/przebywania w kuchni. W związku z tym często polega Pani na daniach przygotowanych przez członków rodziny, które musi Pani tylko odgrzać. Dlatego (…) czerwca 2023 r. zakupiła Pani kuchenkę mikrofalową.

Natomiast w 2024 r. zakupiła Pani lodówkę oraz pralkę. Lodówka przestała działać, polega zaś Pani na daniach przygotowywanych przez członków rodziny. Poprzednia pralka ładowana była od góry co, w związku z (...).

W latach następnych będzie Pani kupować sprzęt w zależności od zapotrzebowania (jeśli jakiś sprzęt AGD w domu przestanie działać).

W przypadku kuchenki mikrofalowej oraz pralki wykazała Pani, że ich zakup był związany z Pani niepełnosprawnością. Kuchenka mikrofalowa jest bowiem Pani potrzebna, by odgrzać posiłki przygotowywane przez członków rodziny, gdyż nie zawsze – z uwagi na przebyte operacje – jest Pani w stanie przygotować ciepły posiłek samodzielnie, natomiast nowa pralka ułatwia Pani pranie, gdyż ładowana jest od frontu, poprzednia zaś była od góry co, w związku z (...).

Zatem wydatki poniesione na zakup tego sprzętu może Pani zaliczyć do wydatków na wyposażenie budynku/lokalu mieszkalnego stosownie do potrzeb wynikających z Pani niepełnosprawności, a w konsekwencji wydatek na zakup kuchenki mikrofalowej mogła Pani odliczyć od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2023 r., zaś wydatek na zakup pralki będzie mogła Pani odliczyć od dochodu w zeznaniu za 2024 r.

W opisanym zdarzeniu wydatków na zakup lodówki, która służy do przechowywania żywności, w tym posiłków przygotowywanych przez członków rodziny, nie można zakwalifikować do wydatków na adaptację i wyposażenie budynku/lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jej nabycie nie było podyktowane potrzebami wynikającymi z Pani niepełnosprawności, a zakupiła ją Pani z uwagi na fakt, że poprzednia przestała działać.

Natomiast wydatki, które poniesie Pani w latach następnych na zakup sprzętu AGD będą mogły być zaliczone do wydatków na adaptację i wyposażenie lokalu/budynku mieszkalnego tylko i wyłącznie wówczas, gdy u podstaw ich zakupu będą leżały potrzeby wynikające z Pani niepełnosprawności.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.