Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z tytułu stypendium. Uzupełnił go Pan – na wezwanie – pismem z 16 lutego 2025 r. (data wpływu 16 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pan A.A. (…) (dalej: „Pan”, „Wnioskodawca” lub „Stypendysta”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W wyniku głosowania przeprowadzonego na posiedzeniu w dniu 15 czerwca 2024 r. Komisja Stypendialna (dalej: „Komisja”) powołana przez (…) (dalej: „…”) przyznała w drodze decyzji (dalej: „Decyzja”) Panu Stypendium Naukowe (…) (dalej: „Stypendium”) z (…) w (…) na 12-miesięczny wyjazd do (…), w celu realizacji projektu pt.: (…) Projekt prowadzony jest pod kierownictwem (…) (dalej: „Kierownik”) w terminie od dnia 1 października 2024 r. do dnia 31 września 2025 r.

Stypendium zostało Panu przyznane w postaci środków pieniężnych w wysokości 160.000,00 zł brutto, co odpowiadało w chwili przyznania ok. 2.640,00 GBP na miesiąc pobytu w ośrodku badawczym. Zgodnie z postanowieniami regulaminu Stypendium (dalej: „Regulamin”) celem Stypendium jest stworzenie warunków dla prowadzenia przez młodych lekarzy: anestezjologów i farmakologów, będących pracownikami naukowymi, pracy badawczej we wiodących zagranicznych ośrodkach naukowych (§ 2 Regulaminu). Wysokość Stypendium jest dostosowana do kosztów pobytu w wybranym zagranicznym ośrodku naukowym, który zgodził się przyjąć Pana i zapewnić mu odpowiednie warunki pracy badawczej. Stypendium jest wypłacane z góry w czterech ratach (na 4 pierwsze miesiące – w wysokości 53.400,00 zł brutto, na 2 kolejne miesiące – w wysokości 26.600,00 zł brutto – i dwie raty po 3 miesiące – w wysokości 40.000,00 zł brutto każda, z czego do dnia złożenia wniosku wypłacona została pierwsza rata, pomniejszona o kwotę należnej zdaniem (…) jako płatnika zaliczki na podatek w wysokości 13.400,00 zł, czyli do kwoty 40.000,00 zł netto), na konto wskazane przez Stypendystę i w uzgodnionej z nim walucie (PLN) (§ 5 pkt 2 Regulaminu). Jest Pan wyłącznym dysponentem kwot wypłaconych w ramach Stypendium (§ 8 pkt 1 Regulaminu).

Stypendysta obowiązany jest składać Komisji kwartalne sprawozdania z częściowej realizacji projektu, które zaakceptowane są każdorazowo przez Kierownika. Pierwsze sprawozdanie musi być złożone w ciągu 10 dni po upływie pierwszych 3 miesięcy od rozpoczęcia pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym. Po zakończeniu pobytu w zagranicznym ośrodku naukowym, zobowiązany będzie Pan przedstawić w ciągu 2 miesięcy sprawozdanie końcowe (§ 8 pkt 4 Regulaminu).

Po zakończeniu przez Pana realizacji jego projektu, Komisja dokona oceny uzyskanych efektów badawczych na podstawie Pana sprawozdań (§ 7 pkt 6 Regulaminu). W wypadku braku postępów w Pana pracy badawczej Komisja może – po uprzednim jego ostrzeżeniu – wnioskować o przerwanie przez (…) wypłacania Stypendium. (…) wstrzymuje wypłatę Stypendium, informując o tym Pana. (…) może także wystąpić do Pana o zwrot całości lub części wypłaconych Panu z tytułu Stypendium środków, jeżeli ten w sposób rażący naruszy wymogi określone w niniejszym Regulaminie (§ 7 pkt 7 Regulaminu).

Po otrzymaniu zawiadomienia o otrzymaniu Stypendium pismem od (…) (dalej: „Zawiadomienie”), zawarł Pan dnia (…)  na realizację Stypendium (dalej: „Umowa”), w której zobowiązał się Pan do realizacji Stypendium zgodnie z Decyzją, postanowieniami umowy i Regulaminu. Umowa reguluje warunki wypłacania stypendium i kontroli realizacji projektu badawczego, na który stypendium zostało przyznane za pomocą cyklicznych sprawozdań. Należy zaznaczyć, że wypłata kolejnych rat stypendium jest uzależniona od pozytywnego wyniku kontroli realizacji projektu, a stypendysta jest obowiązany do składania sprawozdań.

W § 4 ust. 1 in fine Umowy zawarto zastrzeżenie, że Stypendysta przeznaczyć może Stypendium wyłącznie na cele związane z realizacją projektu. W § 5 ust. 3 Umowy zastrzeżono, że Stypendysta zobowiązany jest do pobierania stypendium na koszty utrzymania wyłącznie z jednego źródła, tj. tylko w ramach środków finansowych otrzymywanych ze Stypendium. Pozostałe postanowienia Umowy pozostawały w zgodzie z opisanymi powyżej postanowieniami Regulaminu i dotyczyły odpowiednio: § 1 – przedmiotu Umowy, § 2 – warunków realizacji Umowy, § 3 – obowiązków Stypendysty, § 4 – praw Stypendysty, § 5 – zasad finansowania i zasad wstrzymania dofinansowania, § 6 – ubezpieczenia zdrowotnego Stypendysty, § 7 – sprawozdań Stypendysty, § 8 – zasad rozwiązania Umowy i skutków działania siły wyższej, § 9 – zasad ochrony danych osobowych i rozpowszechniania wizerunku, § 10 – postanowień końcowych, w tym zakazu cesji praw wynikających z Umowy, prawa właściwego, właściwości miejscowej sądu powszechnego, wejścia Umowy w życie i egzemplarzy.

Umowa ogranicza możliwość podejmowania innych badań naukowych niż objęte stypendium w czasie jego trwania. Ponadto, stypendysta zobowiązany jest do zamieszczenia w publikacji wyników badań objętych stypendium informacji o tym, że zostały one sfinansowane ze Stypendium (…).

W Zawiadomieniu wskazano, że Stypendium podlega opodatkowaniu zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 3 ust. 1, art. 20 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 pkt 23a tej ustawy.

W czasie realizacji Stypendium nie przebywa Pan w podróży służbowej zgodnie z art. 775 Kodeksu pracy. Korzysta Pan z urlopu bezpłatnego, z wyjątkiem okresu od dnia 30 września 2024 r. do dnia 28 października 2024 r., kiedy to korzystał z urlopu płatnego.

Otrzymane z tytułu Stypendium świadczenia nie zostały zaliczone przez Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów.

Otrzymane świadczenia zostały poniesione przez (…) w celu osiągnięcia przychodów w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163). Za przychód należy uznać wynikającą z Umowy realizację obowiązku świadczenia przez stypendystę na rzez (…) (m.in. przebywania w określonym miejscu, realizacji programu badawczego w sposób określony we wniosku stypendialnym, składanie sprawozdań i zamieszczenie informacji o sposobie finansowania badań).

Otrzymane świadczenia zostały poniesione przez (…), stowarzyszenie utworzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), wpisaną do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, (…), posiadającą numer identyfikacji podatkowej (…), a także numer statystyczny (…), w celu realizacji jej zadań, określonych w szczególności w § 5 Statutu (…) (t. j. z dnia 3 czerwca 2016 r.) i w § 2 Regulaminu Stypendium Naukowego (…), czyli odpowiednio: (…) ma za zadanie: twórczą pracę w Polsce popierać i ułatwiać, do pracy tej zachęcać, o ile możności ją zespalać i łączyć, gdy potrzeba, nią kierować, o ile podobna, ją nagradzać” i „Celem stypendium jest stworzenie warunków dla prowadzenia przez młodych lekarzy: anestezjologów i farmakologów, będących pracownikami naukowymi, pracy badawczej we wiodących zagranicznych ośrodkach naukowych”.

Pytania

1.Czy środki finansowe przyznane przez (…) w ramach Stypendium Naukowego (…) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób przewidziany w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „u.p.d.o.f.”)?

2.Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze będzie negatywna, czy środki finansowe przyznane przez (…) w ramach Stypendium Naukowego (…) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób przewidziany w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f., czyli w wysokości odpowiadającej sumie kwoty diety i kwoty limitu na nocleg za każdy dzień podróży, a także kosztów dojazdu, wskazanych w załączniku do Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2190)?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1. Twierdzi Pan, że stanowisko (…) wyrażone w zawiadomieniu wskazanym w polu 82 pkt 7 niniejszego wniosku, tj. że do stypendium zastosowanie znajduje art. 21 ust. 1 pkt 23a u.p.d.o.f., jest nieprawidłowe, a więc że odpowiedź na pytanie jest negatywna.

Pana zdaniem, wskazuje na to cel przyznania Stypendium Naukowego (…), czyli „stworzenie warunków do prowadzenia […] pracy badawczej […] w wiodących zagranicznych ośrodkach naukowych”. W drodze zastosowania wykładni językowej należy stwierdzić, że stworzenie warunków do prowadzenia pracy badawczej nie jest tożsame z „pokryciem kosztów nauki lub badań naukowych”, na które to znaczenie „stypendium” wskazuje Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN. Powyższe spostrzeżenie odzwierciedlone jest w orzecznictwie sądowoadministracyjnym. Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 25 września 2017 r., III SA/Wa 3888/16, „zestawienie treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) i art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. b) u.p.d.o.f. wskazuje, że ustawodawca rozróżnia pojęcie stypendiów od pojęcia ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania. Z tego rozróżnienia należy wysnuć wniosek, że w pojęciu stypendiów nie mieszczą się przysporzenia majątkowe otrzymane tytułem pokrycia kosztów utrzymania oraz zakwaterowania”. Stanowisko w podobnej sprawie przedstawił również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 18 maja 2017 r., I SA/Po 1577/16, zauważając, że „kwota na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym oraz kwota otrzymana celem pokrycia kosztów podróży nie stanowią stypendium, więc nie podlegają zwolnieniom określonym w art. 21 ust. 1 pkt 23a i 39 u.p.d.o.f.”. Zatem zgodnie z aktualnym brzmieniem przepisu art. 21 ust. 1 pkt 23a u.p.d.o.f. Stypendium Naukowe (…) nie wchodzi w zakres zwolnienia przedmiotowego przewidzianego tym przepisem.

Ad. 2 Według Pana, środki otrzymane w ramach stypendium mieszczą się w granicach zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.f. Wykładnia tego przepisu przeprowadzona łącznie z wykładnią przepisów wskazanego w pytaniu Rozporządzenia prowadzi do wniosku, że przysługuje Panu zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych obejmujące przewidziane dla Wielkiej Brytanii sumy kwoty diety, limitu na nocleg – obie te kwoty w wysokości odpowiadającej iloczynowi tychże i liczby dni w podróży – oraz sumy kwot dojazdu. Na poparcie tej tezy wskazać można m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Łodzi z 24 listopada 2021 r., I SA/Łd 678/21, utrzymujący w mocy interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 lipca 2021 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.350.2021.1.JM, w stanie faktycznym podobnym do niniejszego. Sąd stwierdził, że „środki finansowe przyznane przez Dyrektora Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu ETIUDA 6 przeznaczone na pokrycie kosztów stażu w zagranicznym ośrodku naukowym w ramach stypendium doktorskiego oraz kosztów podróży związanej z odbyciem stażu w zagranicznym ośrodku naukowym objęte są zakresem zwolnienia podatkowego – do wysokości przewidzianych prawem limitów – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b”. Podzielić w całości należy także wykładnię przepisów zastosowaną przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 26 czerwca 2017 r., znak 0111-KDIB2-3.4011.54.2017.1.HK, w której – w podobnym stanie faktycznym – organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy o przysługiwaniu mu zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej środków przeznaczonych na pokrycie kosztów jego pobytu za granicą, tj. sumy diet (stawek dziennych), kosztów przejazdów do i z ośrodka zagranicznego i kosztów noclegów. Mając na uwadze zaprezentowane powyżej argumenty, a także powołane orzecznictwo i interpretacje indywidualne, uznaje Pan swoje stanowisko za prawidłowe w pełnym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik, czy to na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze czy też innych nieodpłatnych świadczeń), czy też gdy na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.

Ze stanu faktycznego wynika, że (...) w drodze decyzji przyznała Panu Stypendium Naukowe (…) w (…) na 12-miesięczny wyjazd do (…), w celu realizacji projektu pt: (…). Projekt prowadzony jest od dnia 1 października 2024 r. do 31 września 2025 r. Celem stypendium jest stworzenie warunków dla prowadzenia przez młodych lekarzy: anestezjologów i farmakologów będących pracownikami naukowymi pracy badawczej w wiodących zagranicznych ośrodkach naukowych  (§ 2 Regulaminu). Wysokość Stypendium jest dostosowana do kosztów pobytu w wybranym zagranicznym ośrodku naukowym, który zgodził się przyjąć Pana i zapewnić mu odpowiednie warunki pracy badawczej. Dnia 14 sierpnia 2024 r. z (…) umowę nr 1/2024 na realizację Stypendium (dalej: „Umowa”), w której zobowiązał się Pan do realizacji Stypendium zgodnie z Decyzją, postanowieniami umowy i Regulaminu. W § 4 ust. 1 in fine Umowy zawarto zastrzeżenie, że Stypendysta przeznaczyć może Stypendium wyłącznie na cele związane z realizacją projektu. W § 5 ust. 3 Umowy zastrzeżono, że Stypendysta zobowiązany jest do pobierania stypendium na koszty utrzymania wyłącznie z jednego źródła, tj. tylko w ramach środków finansowych otrzymywanych ze Stypendium.

Pana wątpliwości sprowadzają się do kwestii, czy środki finansowe przyznane przez (…) w ramach Stypendium Naukowego (…) są wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych w sposób przewidziany w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) tej ustawy.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu:

a)stypendiów – w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium,

b)ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą, przyznanych na podstawie odrębnych przepisów

Mając na uwadze, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia „stypendium”, to w takiej sytuacji należy posiłkować się językowym znaczeniem tego pojęcia. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN, określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”.

Z przywołanej powyżej definicji słownikowej jednoznacznie wynika, że stypendium powinno być rozumiane w znaczeniu szerokim.

Należy również wskazać na definicję zawartą w:

  • Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj – „stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje „stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne”,
  • Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że „stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”,
  • Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego – „stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.”.

W mojej ocenie, w sprawie mamy do czynienia ze stypendium rozumianym jako pomoc finansowa w postaci okresowego świadczenia pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych.

Z opisanego zdarzenia wynika bowiem, że:

  • otrzymuje Pan świadczenie pieniężne ustanowione jako stypendium,
  • celem stypendium jest stworzenie warunków dla prowadzenia przez młodych lekarzy (anestezjologów i farmakologów, będących pracownikami naukowymi), pracy badawczej we wiodących zagranicznych ośrodkach naukowych,
  • wysokość stypendium jest dostosowana do kosztów pobytu w wybranym zagranicznym ośrodku naukowym, który zgodził się przyjąć i zapewnić Panu odpowiednie warunki pracy badawczej,
  • Pan jako stypendysta przeznaczyć może stypendium wyłącznie na cele związane z realizacją projektu.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, uznać należy, że stypendium przyznane Panu jako świadczenie pieniężne umożliwiające odbywanie badań naukowych w Wielkiej Brytanii podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 167 ze zm.), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Dzienny limit zwolnienia, wyznaczany przez wysokość diety, uzależniony jest od kraju, w jakim stypendysta przebywa. Jeśli otrzymana kwota stypendium nie przekroczy wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży, wynikających z tabeli stanowiącej załącznik do ww. rozporządzenia, za każdy dzień pobytu, w którym zostało otrzymane stypendium, to stypendium w całości korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. W innym przypadku, stypendium będzie zwolnione jedynie w części nieprzekraczającej wysokości diet z tytułu zagranicznej podróży. Pozostała część będzie wówczas podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Tym samym, środki finansowe przyznane przez (…) w ramach Stypendium Naukowego (…) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy do wysokości limitu określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej.

Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Z uwagi na uznanie za nieprawidłowe Pana stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, odstąpiłem od udzielenia odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2. Stanowisko dotyczące pytania nr 2 było sformułowane warunkowo i oczekiwał Pan na nie odpowiedzi wyłącznie, gdyby stanowisko w zakresie pytania nr 1 został1 ocenione jako prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
  • Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

    Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.