
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która zgodnie z przepisami ustawy PIT podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych przez siebie dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług doradczych w obszarze prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Warto jednak podkreślić, że działalność ta nie obejmuje działalności inwestycyjnej na własny rachunek.
Wnioskodawca dokonuje różnego rodzaju inwestycji kapitałowych, w tym również zagranicznych. Inwestycje są przeprowadzane przez Wnioskodawcę m.in. poprzez przystępowanie do funduszy, które zostały utworzone zgodnie z prawem luksemburskim w celu realizacji inwestycji kapitałowych w spółki operacyjne/portfelowe [dalej łącznie: Fundusze albo każdy z osobna: Fundusz].
Fundusze nie prowadzą ani na terytorium Luksemburga ani na terytorium Polski czy w jakimkolwiek innym miejscu działalności handlowej w zakresie handlu towarami ani działalności usługowej w zakresie świadczenia usług podmiotom trzecim. Fundusze zajmują się działalnością stricte inwestycyjną, tj. są one w swej istocie prawną strukturą inwestycyjną, która umożliwia inwestorom łączenie kapitału i inwestowanie w określone spółki operacyjne/portfelowe. Okres trwania Funduszu jest przewidziany, co do zasady, na co najmniej 10 lat, z czego pierwszy okres (ok. 5 lat) to okres inwestycyjny, a kolejny post inwestycyjny. W praktyce oznacza to, że Fundusz, a co za tym idzie Wnioskodawca, ponosi straty w pierwszym okresie cyklu inwestycyjnego, natomiast ewentualne dochody pojawiają się w późniejszym okresie.
Fundusze są prowadzone w formie spółki specjalnej z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga. Jest to spółka niebędąca osobą prawną typu Société en Commandite Spéciale [dalej: SCSp]. Na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego Fundusz jest podmiotem transparentnym podatkowo, tj. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Jego przychody (dochody) są opodatkowane na poziomie wspólników. Umowa SCSp wskazuje, że przedmiotem działalności Funduszu jest obejmowanie udziałów/akcji w spółkach operacyjnych/portfelowych z konkretnej, określonej w tejże umowie branży. Innymi słowy Fundusz realizuje politykę inwestycyjną zgodnie z przedmiotem umowy SCSp.
Wnioskodawca przystępuje do Funduszu jako inwestor, przy czym formalnie jest, obok innych inwestorów, komandytariuszem SCSp. Oprócz inwestorów, wspólnikiem SCSp - jako komandytariusz - jest spółka luksemburskiego prawa handlowego działająca w formie Sarl [dalej: Spółka]. Spółka reprezentuje Fundusz i zarządza nim. Spółka ponosi nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania Funduszu, podczas gdy inwestorzy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania Funduszu do wysokości wniesionego wkładu.
Inwestorzy, w tym Wnioskodawca, wnoszą wpłaty do Funduszu do kwoty swoich deklaracji inwestycyjnych. Środki są wpłacane do Funduszu na zasadzie ‘as needed’, czyli w momencie, gdy Fundusz potrzebuje ich na dokonanie inwestycji w spółkę portfelową lub pokrycie kosztów.
W takiej sytuacji Spółka wysyła inwestorom dokument z informacją o kwocie wpłaty oraz jej przeznaczeniu.
W związku z celem działalności Funduszu, wypłaty z Funduszu są dokonywane po wyjściu z inwestycji (tj. ze spółki portfelowej). Przy czym roszczenie inwestora o wypłatę z Funduszu powstaje dopiero wówczas, jeżeli spełnione są następujące przesłanki:
1. w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy zostanie wykazany zysk spółki SCSp, który może zostać przeznaczony do podziału między wspólników, oraz
2. zgromadzenie wspólników Funduszu podejmie uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i przekazaniu zysku do podziału pomiędzy wspólników (co wymaga zgody istotnej części wspólników).
W przypadku gdy uchwała o przekazaniu wypracowanego przez Fundusz zysku do podziału między wspólników nie zostanie podjęta, Wnioskodawca nie nabywa roszczenia o wypłatę przysługującej mu części zysku i zysk ten powiększa majątek Funduszu, odrębny od majątku Wnioskodawcy jako inwestora.
Niezależnie od inwestycji dokonywanych przez Wnioskodawcę poprzez przystąpienie do Funduszu, Spółka (zarządzający Funduszem) może zaproponować Wnioskodawcy (jak również innym inwestorom, którzy przystąpili do Funduszu), bezpośredni udział w inwestycji w spółkę operacyjną/portfelową. W takiej sytuacji inwestorzy: 1. inwestują na takich samych warunkach i w tym samym czasie co Fundusz, 2. ponoszą przypadającą na nich część kosztów transakcyjnych.
Fundusze nie są funduszami kapitałowymi w rozumieniu art. 5a pkt 14 ustawy PIT.
Pytania
1)Czy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT) czy też źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT)?
2)Czy w przypadku, gdy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) zostaną uznane za przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT) Wnioskodawca powinien je rozpoznać w momencie uzyskania wypłaty z Funduszu, a jeśli nie, to kiedy/na jakich zasadach?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy:
1. Zdaniem Wnioskodawcy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT).
2. Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) uznane zostaną za przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT) Wnioskodawca powinien je rozpoznać w momencie uzyskania wypłaty z Funduszu.
Ad. 1
Na wstępie zauważyć należy, iż Wnioskodawca przystąpił do Funduszy, które zostały utworzone w celu realizacji inwestycji kapitałowych w spółki operacyjne/portfelowe. Zamiarem i celem Wnioskodawcy nie jest prowadzenie działalności gospodarczej a dokonywanie inwestycji kapitałowych za pośrednictwem Funduszy. Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca może też dokonywać bezpośrednich inwestycji w spółki operacyjne/portfelowe, na zasadach analogicznych (tj. na takich samych warunkach i w tym samym czasie) co Fundusz, przy czym zagadnienie to nie jest objęte przedmiotem niniejszego wniosku. Wracając do inwestycji dokonywanych za pośrednictwem Funduszy, Wnioskodawca wskazuje, iż Fundusze są prowadzone w formie luksemburskiej SCSp, która nie znajduje odpowiednika w polskim prawie, choć wykazuje ona podobieństwo do polskiej spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej. Niemniej różnice pomiędzy SCSp a ww. polskimi spółkami są na tyle istotne, w tym w zakresie statusu podatkowego tych podmiotów na gruncie odpowiednio luksemburskich oraz polskich przepisów podatkowych, że zasady opodatkowania dotyczące polskich spółek nie mogą znaleźć zastosowania do Funduszu. Jednocześnie z perspektywy Wnioskodawcy dokonuje on po prostu inwestycji w spółki operacyjne/portfelowe za pośrednictwem Funduszu, który jest podmiotem transparentnym podatkowo.
Co więcej, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca może mieć możliwość zainwestowania w te same spółki operacyjne/portfelowe bezpośrednio, tj. bez pośrednictwa Funduszu (tj. gdy Spółka zarządzająca Funduszem przedstawi Wnioskodawcy taką propozycję).
Tym samym może wystąpić sytuacja, w której Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody z tej samej spółki portfelowej (głównie ze zbycia jej udziałów) pośrednio, tj. poprzez inwestycję poczynioną za pośrednictwem Funduszu albo bezpośrednio. Przy czym biorąc pod uwagę, że nie Fundusz jest podatnikiem podatku dochodowego a jego przychody są opodatkowywane na poziomie poszczególnych wspólników (w tym Wnioskodawcy) w obu przypadkach, tj. zarówno pośredniej jak i bezpośredniej inwestycji w spółkę portfelową, to Wnioskodawca osiągnie przychód podatkowy ze zbycia udziałów/akcji spółki portfelowej.
Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w obu przypadkach przychód ten powinien być zaliczany do źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy PIT).
W tym miejscu wskazać należy, iż Wnioskodawca jest świadomy, że Fundusz jest prowadzony w formie SCSp, czyli spółki niebędącej osobą prawną. Jednocześnie z art. 5b ust. 2 ustawy PIT wynika, iż jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Niemniej z perspektywy Wnioskodawcy nie przystępuje on do Funduszu w celu prowadzenia działalności gospodarczej a dokonywania inwestycji kapitałowych w spółki portfelowe. Co więcej zauważyć należy, iż ww. art. 5b ust. 2 ustawy PIT nakazuje kwalifikowanie przychodów wspólnika do źródła pozarolnicza działalność gospodarcza jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną. Stąd, aby ustalić czy ww. przepis ma zastosowanie należy zweryfikować czy Fundusz prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy PIT, która definiuje to pojęcie odrębnie, wyłącznie na potrzeby ustawy PIT.
Zgodnie z art. 5a pkt 6) tejże ustawy działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu, wydobywaniu kopalin ze złóż;
c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane dochody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9.
Z perspektywy Wnioskodawcy Fundusz w formie SCSp nie prowadzi działalności w sposób powyżej określony. Stanowi on wyłącznie prawną strukturę inwestycyjną, która umożliwia inwestorom łączenie kapitału i inwestowanie w określone spółki operacyjne/portfelowe na zasadach wynikających z umowy danej SCSp. Co więcej zauważyć należy, iż ww. przepis wprost wskazuje, iż z przychodami z działalności gospodarczej mamy do czynienia w sytuacji, gdy przychody te nie są zaliczane do innego źródła przychodów na gruncie ustawy PIT.
W tym kontekście Wnioskodawca wskazuje, iż biorąc pod uwagę ww. cel, w którym został utworzony Fundusz, tj. jak zostały określone cele inwestycyjne w umowie SCSp, przychodami osiąganymi przez Fundusz i tym samym przez Wnioskodawcę będą rodzajowo wyłącznie przychody z kapitałów pieniężnych określone w art. 10 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 1 ustawy PIT. Zasadność takiej kwalifikacji potwierdza też całokształt okoliczności sprawy. Jak już zostało bowiem wyżej wskazane, możliwa jest do wystąpienia sytuacja, w której Wnioskodawca osiągnie jednocześnie przychód ze zbycia tej samej spółki portfelowej, w którą zainwestuje pośrednio, tj. poprzez Fundusz, jak i bezpośrednio (i to w sytuacji, gdy bezpośrednie nabycie udziałów/akcji takiej spółki nastąpi na tożsamych zasadach jak nabycie tych udziałów/akcji przez Fundusz (te same warunki i okres inwestycji)). Brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia, aby sposób przeprowadzenia inwestycji prowadził do odmiennej kwalifikacji przychodów uzyskanych ze spółek portfelowych, w sytuacji gdy w obu przypadkach, tj. inwestycji bezpośredniej, jak i pośredniej podatnikiem jest/będzie wyłącznie Wnioskodawca.
Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) należy zakwalifikować do źródła kapitały pieniężne (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy PIT).
Ad. 2
W przypadku, gdy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) uznane zostaną za przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT), Wnioskodawca uważa, iż należy je rozpoznać dla celów podatkowych w momencie uzyskania wypłaty z Funduszu.
Do określenia momentu powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności ustalić należy, co jest/będzie przychodem po stronie Wnioskodawcy. W tym celu należy dokonać analizy art. 14 ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Analizując ww. definicję przychodu z działalności gospodarczej zauważyć należy, iż posługuje się ona pojęciem kwoty należnej, które nie zostało zdefiniowane. Zdaniem Wnioskodawcy nie ulega jednak wątpliwości, iż kwota należna to taka, którą podatnik ma prawo dysponować. Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:
1) roszczenie inwestora o wypłatę z Funduszu powstaje dopiero wówczas, gdy spełnione są następujące przesłanki:
i. w sprawozdaniu finansowym za dany rok obrotowy zostanie wykazany zysk spółki SCSp, który może zostać przeznaczony do podziału między wspólników, oraz
ii. zgromadzenie wspólników Funduszu podejmie uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i przekazaniu zysku do podziału pomiędzy wspólników (co wymaga zgody istotnej części wspólników).
2) Wnioskodawca do momentu podjęcia ww. uchwały nie posiada prawa do wypłaty przypadającej na niego części zysku; zysk ten stanowi majątek Funduszu, odrębny od majątku Wnioskodawcy jako inwestora.
Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, iż o przychodzie z działalności gospodarczej można mówić dopiero gdy uchwała o przekazaniu wypracowanego przez Fundusz zysku do podziału między wspólników zostanie podjęta.
Dopiero bowiem w tym momencie inwestor (Wnioskodawca) nabywa roszczenie o wypłatę przysługującej mu części zysku i tym samym powstaje kwota należna, która powiększa majątek Wnioskodawcy i jako taka stanowi przychód z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy PIT.
Kolejno odnieść się należy do zasad określania momentu powstania przychodu z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy PIT, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1)wystawienia faktury albo
2)uregulowania należności.
W ocenie Wnioskodawcy ww. przepis nie znajduje zastosowania w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Prawo do uzyskania wypłaty z tytułu przysługującej części zysku nie jest objęte jego hipotezą, gdyż nie wiąże się z nim ani wydanie rzeczy ani zbycie prawa majątkowego, jak również wykonanie usługi przez Wnioskodawcę. Z tych samym względów do określenia daty powstania przychodu nie znajduje też zastosowania art. 14 ust. 1e i 1h ustawy PIT.
W konsekwencji powyższego, data powstania przychodu powinna być wyznaczana przez art. 14 ust. 1i ustawy PIT, zgodnie z którym w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.
Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku, gdy przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) uznane zostaną za przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT) Wnioskodawca powinien je rozpoznać w momencie uzyskania wypłaty z Funduszu, tj. na zasadzie kasowej, zgodnie z art. 14 ust. 1i ustawy PIT.
Końcowo Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowość ww. podejścia znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 maja 2021 r. (sygn. II FSK 2702/20). Zaznaczyć przy tym należy, iż jakkolwiek rozstrzygnięcie to zapadło na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to zasady rozpoznawania przychodu z działalności gospodarczej są uregulowanie praktycznie w ten sam sposób jak dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, stąd wyrok ten powinien znaleźć odpowiednie zastosowanie w niniejszej sprawie (w przypadku przyjęcia, iż przychody z inwestycji kapitałowych dokonywanych za pośrednictwem Funduszy (prowadzonych w formie SCSp) stanowią przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT), z czym - jak zostało wskazane w Ad. 1 powyżej - Wnioskodawca się nie zgadza).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 5a pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 28.
W świetle art. 5a pkt 28 ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o spółce oznacza to:
a)spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz.Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b)spółkę kapitałową w organizacji,
c)spółkę komandytową i spółkę komandytowo-akcyjną mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d)spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
e)spółkę jawną będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Z opisu zdarzenia wynika, że dokonuje różnego rodzaju inwestycji kapitałowych, w tym również zagranicznych. Inwestycje są przeprowadzane przez Pana m.in. poprzez przystępowanie do funduszy, które zostały utworzone zgodnie z prawem luksemburskim. Fundusze są prowadzone w formie spółki specjalnej z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga. Jest to spółka niebędąca osobą prawną typu Société en Commandite Spéciale . Na gruncie luksemburskiego prawa podatkowego Fundusz jest podmiotem transparentnym podatkowo, tj. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Jego przychody (dochody) są opodatkowane na poziomie wspólników. Przystępuje Pan do Funduszu jako inwestor, przy czym formalnie jest, obok innych inwestorów, komandytariuszem SCSp. Spółkę reprezentuje Fundusz i zarządza nim. Spółka ponosi nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania Funduszu, podczas gdy inwestorzy ponoszą odpowiedzialność za zobowiązania Funduszu do wysokości wniesionego wkładu. Inwestorzy, w tym Pan, wnoszą wpłaty do Funduszu do kwoty swoich deklaracji inwestycyjnych. Środki są wpłacane do Funduszu na zasadzie ‘as needed’, czyli w momencie, gdy Fundusz potrzebuje ich na dokonanie inwestycji w spółkę portfelową lub pokrycie kosztów.
Tym samym z punktu widzenia podatków dochodowych podatnikami są poszczególni wspólnicy tych Spółek, a nie same Spółki. Sposób opodatkowania dochodu (przychodu) z tytułu udziału w tych Spółkach będzie zatem uzależniony od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem Spółki jest osoba fizyczna to dochód (przychód) z udziału w tej Spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Z treści art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 7 ww. ustawy wynika, że odrębnymi źródłami przychodów są odpowiednio:
- pozarolnicza działalność gospodarcza;
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału.
Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z powyższych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
- zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
- nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ustawy, oraz
- wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jak wskazano wyżej, aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:
- celu zarobkowego,
- ciągłości,
- zorganizowanego charakteru.
Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.
Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy - do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.
Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Opisane we wniosku działania wykonywane przez Pana poprzez transparentne podatkowo spółki osobowe z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga mają zorganizowany charakter, wykonywane są w sposób ciągły w celu zarobkowym. Działalność inwestycyjna tych spółek to nic innego jak działalność gospodarcza służąca osiąganiu zysków z inwestycji kapitałowych.
Zgodnie z art. 5b ust. 2 tej ustawy:
Jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
W myśl zaś art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Z kolei przepis art. 8 ust. 2 cytowanej ustawy stanowi, że:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Zgodnie powyższym dochody (przychody) z udziału w spółce niebędącej osobą prawną opodatkowuje się osobno u każdego wspólnika w stosunku do jego udziału w zysku spółki.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że za przychód z działalności gospodarczej uważa się - obok otrzymanych pieniędzy i wartości pieniężnych - także kwoty, które nie zostały faktycznie otrzymane, tj. przychody należne, które są przypisywane podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą już w momencie uzyskania skutecznego czy też wymagalnego tytułu prawnego do uzyskania określonej kwoty.
Zatem podstawę opodatkowania Pana dochodu związanego z udziałem w transparentnych podatkowo spółkach osobowych z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga może stanowić jedynie dochód bądź przychód obliczony zgodnie z postanowieniami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w szczególności art. 8 ust. 1, 1a i ust. 2 w zw. z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Obowiązek podatkowy powstaje proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w momencie uzyskania przez te spółki przychodów będących przychodami z działalności gospodarczej, niezależnie od tego czy spółki z siedzibą w Wielkim Księstwie Luksemburga dokonają podziału zysku.
Transparentność podatkowa spółki polega na tym, że dochód niejako przepływa do wspólników, przychody i koszty generowane przez spółkę są alokowane do wspólników, a wspólnicy są zobowiązani do opodatkowania tych dochodów „za spółkę”, niezależnie od tego, czy faktycznie wypłacono im jakiekolwiek kwoty (tak jak w przypadku polskich spółek niebędących osobami prawnymi) i niezależnie od charakteru udziału w tej spółce (pasywnego jako wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności, czy aktywnego jako wspólnik zarządzający i ponoszący nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania spółki).
W konsekwencji, na gruncie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód Pana z tytułu udziału w spółce SCSp (Funduszu) stanowi przychód z udziału w spółce niebędącej osobą prawną osiągnięty ze źródła określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy. Fundusz jako spółka niebędąca osobą prawną nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych - nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków).
Podobnie jak wspólnik spółki osobowej, partycypuje Pan w przychodach i kosztach Funduszu stosownie do swojego udziału w zysku i dochody w ten sposób obliczone podlegają opodatkowaniu na bieżąco, tj. z chwilą ich osiągnięcia przez Fundusz bez względu na to, czy i kiedy zyski zostaną Panu wypłacone.
Ze względu na zakwalifikowanie przychodów z Funduszu do przychodów z działalności gospodarczej, przychody te, odpowiednio do udziału powinny być wykazywane przez inwestorów na bieżąco, tj. w miesiącu ich uzyskania przez Fundusz. Nie ma przy tym znaczenia, kiedy dojdzie do ich faktycznej wypłaty zysku przez Fundusz na rzecz inwestorów (w tym - Pana).
Pana stanowisko uznano za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wydając interpretacje indywidualne organ nie odnosi się do kwot i nie dokonuje wyliczeń. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek określenia podstawy opodatkowania, a prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy w postępowaniu podatkowym.
Końcowo odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych, wskazać należy, że dotyczą on konkretnych indywidualnych spraw w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.