Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lutego 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani pracownikiem naukowym Instytutu … im. … zatrudnionym na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Jest Pani osobą fizyczną i polskim rezydentem podatkowym.

Niniejszy wniosek dotyczy dochodów, jakie zostały uzyskane przez Panią z tytułu wykonania umowy nr ... (zwanej dalej „Umową”) zawartej przez Panią jako „Eksperta” w dniu 18 października 2024 r. z … (zwaną dalej „Agencja” lub „…”), reprezentowaną przez podpisującego umowę A.A., reprezentującego Komisję Europejską.

… jest jedną z agencji wykonawczych Komisji Europejskiej (https...). Przedmiotem Umowy była ocena wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach programu Komisji Europejskiej pn. „…”. Jest to program umożliwiający finansowanie projektów badawczych realizowanych przez zespoły naukowców. Zgodnie z Umową była Pani zobowiązana do zapoznania się z ogólnymi informacjami dotyczącymi programu … i sposobu oceny wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach tego programu, zapoznania się z przypisanymi Pani do oceny wnioskami o finansowanie projektów badawczych i ich oceny oraz przygotowania Indywidualnych Raportów Oceny (Individual Evaluation Reports), udziału w dyskusji nad wnioskami i przygotowania Uzgodnionych Raportów Oceny (Consensus Reports). Wyżej wymienione zadania były realizowane w sposób zdalny.

Umowa zakładała, że wszystkie te zadania powinny być wykonane między … 2024 r. a … 2024 r. Praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez: określenie przez Agencję zakresu prac, które miała Pani wykonać, konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję, możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy, jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy; konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia.

Za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Panią pracę odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący (Chair, Vice-Chairs) panelu oceniającego wnioski oraz pracownicy Agencji. Umowa przewidywała wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy po zatwierdzeniu wykonania przez Agencję.

Zgodnie z art. 10 Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej 2021/173 z 12 lutego 2021 r., ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylającą decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz.Urz.UE 50/9 z dnia 15.02.2021), Agencja bezpośrednio zatrudnia pracowników zatrudnionych na czas określony na podstawie art. 2f warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej i pracowników kontraktowych na podstawie art. 3a warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Na czas wykonywania podpisanej umowy, jako „Ekspert”, była Pani traktowana jako pracownik kontraktowy i „inny pracownik Unii Europejskiej”, a zatem podlegała Pani warunkom zatrudnienia „innych pracowników Unii Europejskiej”. Świadczona przez Panią praca jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”) była wykonywana w ramach umowy eksperckiej („Expert Contract”) zawartej przez Panią z …, reprezentującą Komisję Europejską. Wykonała Pani pracę niezależenie, na bezpośrednie zaproszenie Agencji i Komisji Europejskiej z … 2024 r., a nie w imieniu Pani pracodawcy, własnego pracodawcy, czy jakiejkolwiek innej organizacji.

Zgodnie z przytoczonym powyżej art. 10 Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej 2021/173 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylającą decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz.Urz.UE 50/9 z 15 lutego 2021), Agencja zatrudnia ekspertów jako pracowników kontraktowych, którzy podlegają warunkom zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Uzupełnienie wniosku

Na pytanie:

Czy podlegała Pani regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej?

Odpowiedziała Pani:

Tak. Zgodnie z art. 10 Decyzji Wykonawczej Komisji Europejskiej 2021/173 z 12 lutego 2021 r. ustanawiającej Europejską Agencję Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Zdrowia i Cyfryzacji, Europejską Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych, Europejską Radę ds. Innowacji i Agencję Wykonawczą ds. MŚP, Agencję Wykonawczą Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych i Europejską Agencję Wykonawczą ds. Edukacji i Kultury oraz uchylającą decyzje wykonawcze 2013/801/UE, 2013/771/UE, 2013/778/UE, 2013/779/UE, 2013/776/UE i 2013/770/UE (Dz.Urz.UE 50/9 z dnia 15.02.2021), Agencja bezpośrednio zatrudnia pracowników zatrudnionych na czas określony na podstawie art. 2f warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej i pracowników kontraktowych na podstawie art. 3a warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Na pytanie:

Czy statut/regulamin bądź inne ustawy/rozporządzenia podmiotu wypłacającego wynagrodzenie przewiduje zwolnienie od podatków bezpośrednich wypłacanego na Pani rzecz uposażenia?

Odpowiedziała Pani:

Tak. Ekspert realizujący umowę jest pracownikiem w rozumieniu prawa europejskiego, do którego dochodów mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.). Pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii, na warunkach i zgodnie z procedurami określonymi przez Parlament Europejski i Radę, a jednocześnie są oni zwolnieni z krajowych podatków od wynagrodzeń przez Unię.

Na pytanie:

Czy jest Pani zarejestrowana w bazie ekspertów i funkcjonariuszy Unii Europejskiej?

Odpowiedziała Pani:

Tak, jestem zarejestrowana w bazie ekspertów Komisji Europejskiej od … roku, mój European Comission Expert ID: ...

Na pytanie:

Czy do Pani wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968 r. ze zm.)?

Odpowiedziała Pani:

Tak. Wynagrodzenie zostało wypłacone przez Komisję Europejską, a w trakcie wykonywania zawartej imiennej umowy wykonywałam pracę na rzecz Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez …, zgodnie z którą byłam zobowiązana do osobistego świadczenia określonych prac. Praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez m.in.: określenie przez Agencję zakresu prac, konieczności stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję, kontroli prawidłowości wykonywania tej Umowy, konieczności zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była wypłata wynagrodzenia. Byłam podporządkowana w hierarchii służbowej przewodniczącemu i wiceprzewodniczący panelu oceniającego wnioski oraz wymagana była ode mnie pełna dyspozycyjność w okresie trwania oceny wniosków i udzielanie niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów oraz pracowników Agencji.

Wynagrodzenie z tytułu pracy jako eksperta zostało Pani wypłacone przez European Commission – ...

Na pytanie:

Czy wypłacone środki stanowiły wynagrodzenie bądź dodatek urzędników bądź innych pracowników UE lub Europejskiego Banku Inwestycyjnego?

Odpowiedziała Pani:

Tak, byłam zatrudniona na podstawie Umowy jako pracownik kontraktowy na podstawie art. 3a warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej i na tej podstawie zostało mi wypłacone wynagrodzenie.

Pytanie

1.Czy dochody (wynagrodzenie), jakie uzyskała Pani z tytułu wykonania prac objętych Umową, są zwolnione od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80 poz. 350 ze zm.)?

2.Czy jest Pani zobowiązana do wykazania ww. dochodów w odpowiednim zeznaniu rocznym?

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 04.03.1968, ze zm.).

Jak wynika z powyżej regulacji zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody, które spełniają następujące dwie przesłanki:

a)zostały uzyskane z instytucji Unii Europejskiej oraz

b)do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68.

Stroną Umowy jest …, reprezentująca Komisję Europejską, która zgodnie z treścią art. 13 Traktatu o Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr … poz. … ze zm.) jest instytucją Unii. Spełniona jest więc przesłanka a).

Pani zdaniem spełniona jest również przesłanka b).

Według artykułu 1 rozporządzenia nr 260/68 „Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu”.

Artykuł 2 ww. rozporządzenia precyzuje, że „opodatkowaniu podlegają osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego”.

Ta regulacja pozostaje w związku z art. 12 (dawniej art. 13) Protokołu w Sprawie Przywilejów i Immunitetów Unii Europejskiej stanowiącym, że: „Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, na warunkach i zgodnie z procedurą określonymi przez Parlament Europejski i Radę, stanowiące w drodze rozporządzeń zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą i po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię”.

W Pani ocenie, może być Pani zakwalifikowana jako „osoba podlegająca regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot” ze względu na następujące okoliczności:

1.Wykonywanie pracy na rzecz Komisji Europejskiej, reprezentowanej przez …, na podstawie imiennej Umowy, zgodnie z którą była Pani zobowiązana do osobistego świadczenia określonych prac.

2.Praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez m.in.: określenie przez Agencję zakresu prac, które miała Pani wykonywać, konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję, możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy, jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy, konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia.

3.Była Pani podporządkowana w hierarchii służbowej (za bezpośredni nadzór nad wykonywaną przez Panią pracę odpowiadali przewodniczący i wiceprzewodniczący panelu oceniającego wnioski) oraz wymagana była od Pani pełna dyspozycyjność w okresie trwania oceny wniosków i udzielanie niezwłocznej odpowiedzi na pojawiające się pytania innych ekspertów, wiceprzewodniczących i przewodniczącego panelu oraz pracowników Agencji).

4.Otrzymała Pani wynagrodzenie z tytułu wykonanej pracy.

Szczegółowe warunki wykonywania pracy regulowała podpisana przez Panią Umowa.

Podsumowując, w Pani ocenie, spełnione są więc obie przesłanki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zatem dochody (wynagrodzenie), jakie uzyskała Pani z tytułu wykonania prac objętych Umową, są zwolnione od podatku dochodowego.

Ad 2

Biorąc pod uwagę powyższe, Pani zdaniem, dochody, jakie zostały przez Panią osiągnięte w wyniku wykonania Umowy, nie powinny zostać wykazane w odpowiednim zeznaniu rocznym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Brzmienie tego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednakże, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46a ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z instytucji Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego, do których mają zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz.Urz. WE L 056 z 04.03.1968, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 1 wymienionego powyżej rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) Nr 260/68:

Podatek od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnotę urzędnikom i innym pracownikom wymienionym w art. 13 akapit pierwszy Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, jest ustalany i pobierany według procedury określonej w niniejszym rozporządzeniu.

Stosownie natomiast do art. 2 ww. rozporządzenia:

Opodatkowaniu podlegają m.in. osoby podlegające regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnot, w tym korzystające ze świadczeń odszkodowawczych z tytułu pozbawienia stanowiska w interesie służby, z wyłączeniem jednak personelu miejscowego.

Powyższe zwolnienie ma wąski zakres i dotyczy wynagrodzenia i dodatków urzędników i innych pracowników Wspólnot oraz osób, wobec których również znajduje zastosowanie art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich, którego odpowiednikiem jest aktualnie art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4 ze zm.).

Zgodnie z art. 12 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 90 poz. 864/4 ze zm.):

Urzędnicy i inni pracownicy Unii objęci są podatkiem na rzecz Unii od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Unię, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez ustawę europejską. Ustawa ta jest przyjmowana po konsultacji z zainteresowanymi instytucjami. Urzędnicy i inni pracownicy Unii są zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Unię.

Z kolei według art. 13 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Wspólnot Europejskich:

Urzędnicy i inni pracownicy Wspólnot objęci są podatkiem na rzecz Wspólnot od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych im przez Wspólnoty, zgodnie z warunkami i procedurą określoną przez Radę, stanowiącą na wniosek Komisji. Są oni zwolnieni z krajowych podatków od dochodów, wynagrodzeń i dodatków wypłacanych przez Wspólnoty.

Opisując zdarzenie wskazała Pani, że jest Pani pracownikiem naukowym Instytutu … zatrudnionym na czas nieokreślony w pełnym wymiarze czasu pracy. Pani sprawa dotyczy dochodów, jakie zostały uzyskane przez Panią z tytułu wykonania umowy zawartej przez Panią jako „Eksperta” w dniu … r. z … (dalej: …). … jest jedną z agencji wykonawczych Komisji Europejskiej. Przedmiotem Umowy była ocena wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach programu Komisji Europejskiej pn. „…”. Zgodnie z Umową była Pani zobowiązana do zapoznania się z ogólnymi informacjami dotyczącymi programu … i sposobu oceny wniosków o finansowanie projektów badawczych złożonych w ramach tego programu, zapoznania się z przypisanymi Pani do oceny wnioskami o finansowanie projektów badawczych i ich oceny oraz przygotowania Indywidualnych Raportów Oceny, udziału w dyskusji nad wnioskami i przygotowania Uzgodnionych Raportów Oceny. Wyżej wymienione zadania były realizowane w sposób zdalny. Umowa zakładała, że wszystkie te zadania powinny być wykonane między … 2024 r. a … 2024 r. Praca była świadczona pod nadzorem i kierownictwem Agencji, który to nadzór przejawiał się poprzez: określenie przez Agencję zakresu prac, które miała Pani wykonać, konieczność stosowania się do wytycznych i harmonogramu przekazanego przez Agencję, możliwość dokonania w dowolnym momencie, zarówno w czasie wykonywania Umowy, jak i po jej wykonaniu, kontroli prawidłowości wykonywania/wykonania tej Umowy; konieczność zatwierdzenia wyników pracy przez Agencję, od czego uzależniona była możliwość wypłaty wynagrodzenia. Na czas wykonywania podpisanej umowy, jako „Ekspert”, była Pani traktowana jako pracownik kontraktowy i „inny pracownik Unii Europejskiej”, a zatem podlegała Pani warunkom zatrudnienia „innych pracowników Unii Europejskiej”. Świadczona przez Panią praca jako eksperta (jako „innego pracownika Unii Europejskiej”) była wykonywana w ramach umowy eksperckiej zawartej przez Panią z …, reprezentującą Komisję Europejską. Wykonała Pani pracę niezależenie, na bezpośrednie zaproszenie Agencji i Komisji Europejskiej z 16 października 2024 r., a nie w imieniu Pani pracodawcy, własnego pracodawcy, czy jakiejkolwiek innej organizacji. Podlegała Pani regulaminowi pracowniczemu urzędników lub warunkom zatrudnienia innych pracowników Wspólnoty Europejskiej oraz do Pani wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia Nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskiej (Dz. Urz. WE L 056 z 4 marca 1968 r. z późn. zm.). Wynagrodzenie z tytułu pracy jako eksperta zostało Pani wypłacone przez Komisję Europejską.

Skoro zatem – jak Pani wyjaśniła – do Pani wynagrodzenia miały zastosowanie przepisy rozporządzenia nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiające warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z 4.03.1968, ze zm.), stwierdzić należy, że zostały spełnione warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że wskazane we wniosku dochody, jakie Pani uzyskała z tytułu wykonania prac objętych umową, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem nie należy ich wykazywać w zeznaniu podatkowym.

Dodatkowe informacje

Zgodnie z linią orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości decyzja instytucji wspólnotowej określająca status członka jej personelu i warunki, na jakich jest zatrudniony, ma charakter wiążący wobec krajowych władz administracyjnych i sądowych, zatem w związku z tym nie mogą one przystąpić do samodzielnej kwalifikacji rozpatrywanego stosunku zatrudnienia. Oznacza to, że w tej interpretacji przedmiotem oceny nie mogła być i nie była ocena, czy Pani praca w charakterze eksperta, z tytułu której otrzymywała Pani wypłaty świadczeń, odbywała się w charakterze „innego pracownika Wspólnot”, do którego zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia Rady (EWG, EURATON, EWWIS) nr 260/68. Powyższe stanowiło wyłącznie podaną przez Panią okoliczność faktyczną.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.