Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

nieprawidłowe w zakresie określenia obowiązków płatnika w sytuacji, gdy Partnerami są spółki oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą uczestniczące w programie w ramach tej działalności,

prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 21 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi zarejestrowaną jednoosobową działalność gospodarczą w sektorze (...), w ramach której (...) oraz sprzedaje produkty cyfrowe (...). Wnioskodawca planuje zwiększenie sprzedaży produktów cyfrowych w swoim sklepie online (...) poprzez uruchomienie na terenie Polski Programu Partnerskiego.

Program Partnerski polegałby na poniższym mechanizmie:

1)Użytkownicy Platformy (95%-100% klienci, 0-5% użytkownicy darmowi, którzy nie dokonali zakupu żadnego produktu, ale zarejestrowali konto) zostają Partnerami poprzez dobrowolną rejestrację w Programie na Platformie, podają swoje dane osobowe potrzebne do realizacji Programu i obowiązków informacyjno-podatkowych;

2)Każdy Partner posiada swój indywidualny link sprzedażowy do sklepu online/platformy, który udostępnia innym osobom (np. w Internecie, na swoim blogu, w wiadomości do znajomego) według własnej inicjatywy (sposób działania nie jest przez Wnioskodawcę jako organizatora narzucany);

3)Gdy klienci kupią produkty na Platformie wykorzystując powyższy link Partnerowi naliczana jest „premia/prowizja/złotówki/punkty złotówkowe” w systemie nagród Programu Partnerskiego. Premia jest zależna od wartości produktu (np. procentowo 5% wartości produktu lub kwotowo 5 zł);

4)Raz w miesiącu (lub częściej za zgodą Wnioskodawcy – właściciela) wypłacane są pieniądze na zlecenie Partnera w systemie Platformy (nie musi tego zrobić, jeśli nie chce). Warunkiem wypłaty jest uzbieranie kwoty minimalnej do wypłaty (lub dowolnej mniejszej, za zgodą Wnioskodawcy). Niewypłacane „premie/prowizje/złotówki/punkty złotówkowe” z danego miesiąca nie przepadają i przechodzą na kolejne miesiące. Maksymalna kwota sumy zleconych wypłat w danym miesiącu to 2 000 zł (lub więcej za zgodą Wnioskodawcy bądź zmianą regulaminu). „Premie/prowizje/ złotówki/punkty złotówkowe” są gwarantowane i naliczane po udanym zakupie przez klienta, lecz mogą zostać anulowane w przypadku rezygnacji z Programu, jeśli klient nie zleci ich wypłaty (co jest rozumiane jako rezygnacja z Nagród, które mógłby odebrać pod warunkiem zebrania minimalnego progu „premii/prowizji/ złotówek/punktów złotówkowych”);

5)Po zleceniu wypłaty w systemie Platformy przez Partnera Wnioskodawca jako właściciel upewnia się, że Partner podał wymagane dane podczas rejestracji i nic nie budzi zastrzeżeń, akceptuje w systemie Platformy zlecenie wypłaty przyznając Nagrodę i wykonuje przelew z konta firmowego na konto Partnera wskazane podczas rejestracji oraz dopełnia pozostałe obowiązki informacyjno-podatkowe.

Mechanizm jest przejrzysty dla Wnioskodawcy (organizatora Programu) i uczestników (Partnerów i Klientów). Osoby niepełnoletnie od 13 roku życia przed przystąpieniem do Programu Partnerskiego będą musiały posiadać zgodę rodziców, oświadczaną w formularzu rejestracyjnym, wraz z danymi kontaktowymi do ich opiekunów prawnych. Partnerami będą:

1)osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (od 13 roku życia),

2)osoby fizyczne prowadzące działalność nierejestrową (od 13 roku życia),

3)osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (od 13 roku życia) i uczestniczące w Programie Partnerskim bez związku z prowadzoną działalnością (np. właściciele firm budowlanych, którzy udostępnią link sprzedażowy na swoich prywatnych blogach, czyli nie kanałach związanych z firmą),

4)osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (od 13 roku życia) i uczestniczące w Programie Partnerskim w związku z prowadzoną działalnością (np. firmy marketingowe),

5)osoby prawne (spółki itd.),

6)Wnioskodawca nie zatrudnia pracowników i nie będą oni Partnerami. Gdyby zatrudniał w przyszłości, byliby Partnerami poza obowiązkami służbowymi (na tych samych zasadach co osoby fizyczne powyżej) i wtedy interpretacja ich dotyczy lub w związku z obowiązkami służbowymi (np. pracując na premie) i wtedy interpretacja ich nie dotyczy (wtedy premie byłyby generowane na podstawie przepisów Prawa Pracy).

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca jest zarejestrowany do VAT-UE oraz zarejestrowany do VAT jako płatnik zwolniony poprzez zwolnienie podmiotowe do 200.000 zł przychodu rocznie (art. 113 ust. 1 ustawy o VAT). Działalność, którą Wnioskodawca prowadzi, jest działalnością opodatkowaną VAT z pewnymi wyłączeniami (...).

Produkty cyfrowe nie posiadają domyślnego zwolnienia z VAT przedmiotowego (można korzystać ze zwolnienia podmiotowego). (...) ramach produktów cyfrowych mogą zostać zwolnione podmiotowo z VAT oraz przedmiotowo w pewnych warunkach, których aktualnie Wnioskodawca nie spełnia (placówka kształcenia nauczycieli na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26a).

Program Partnerski będzie prowadzony na terenie Polski i osoby biorące w nim udział będą musiały być polskimi rezydentami podatkowymi.

Wnioskodawca nie zatrudnia aktualnie pracowników i docelowo nie będą oni Partnerami w ramach obowiązków służbowych. Gdyby Wnioskodawca zatrudniał w przyszłości, byliby Partnerami poza obowiązkami służbowymi (na tych samych zasadach co osoby fizyczne powyżej, bez zwierzchnictwa Wnioskodawcy). Pracownicy nie będą musieli być klientami sklepu online, gdyż podobnie jak inne osoby będą mogli założyć darmowe konto, bez zakupu produktów i to wystarczy, aby wziąć udział w Programie Partnerskim.

Pracownicy, jako wolne osoby, nie będą ograniczane przez Wnioskodawcę umowami zabraniającymi im zakładania własnej działalności gospodarczej, poza nawiązanym z Wnioskodawcą stosunkiem pracy. Oznacza to, że pracownicy biorący udział w Programie Partnerskim będą ją prowadzić lub też nie będą jej prowadzić. W przypadku pracowników prowadzących działalność, którzy dołączą do Programu Partnerskiego – nie będą do niego dołączać w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. To zdarzenie przyszłe nie obejmuje pracowników, którzy dołączą o Programu Partnerskiego prowadząc działalność gospodarczą i wykonując czynności związane z Programem Partnerskim w ramach tej działalności, np. osoby prowadzące firmy marketingowe – z takimi osobami Wnioskodawca będzie współpracował na oddzielnych zasadach, w oparciu o zakup usług marketingowych i wystawienie dla Wnioskodawcy faktury przez taką firmę.

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych

1.Czy obowiązki informacyjno-podatkowe Wnioskodawcy dotyczące poniższych grup osób to wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym) i jednocześnie Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR:

·Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (od 13 roku życia),

·Osoby fizyczne prowadzące działalność nierejestrową (od 13 roku życia),

·Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (od 13 roku życia) i uczestniczące w Programie Partnerskim bez związku z prowadzoną działalnością (np. właściciele firm budowlanych, którzy udostępnią link sprzedażowy na swoich prywatnych blogach, czyli nie kanałach związanych z firmą)?

2.Czy do obowiązków informacyjno-podatkowych Wnioskodawcy dotyczących poniższej grupy osób należy pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody i zgłoszenie PIT-8AR:

·Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą (od 13 roku życia) i uczestniczące w Programie Partnerskim w związku z prowadzoną działalnością (np. firmy marketingowe)?

3.Czy do obowiązków informacyjno-podatkowych Wnioskodawcy dotyczących poniższej grupy osób należy pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody i zgłoszenie PIT-8AR:

·Osoby prawne (spółki itd.)?

4.Czy obowiązki informacyjno-podatkowe Wnioskodawcy dotyczące poniższej grupy osób to wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym) i jednocześnie Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR:

·Pracownicy, którzy biorą udział w Programie Partnerskim prywatnie, poza obowiązkami zawodowymi i bez zwierzchnictwa Wnioskodawcy nad podejmowanymi działaniami w ramach Programu Partnerskiego, którzy nie prowadzą działalności gospodarczej typu tożsamego dla działań w ramach Programu Partnerskiego (tj. marketingowa lub reklamowa)?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy – dla wszystkich trzech grup osób – obowiązki informacyjno-podatkowe Wnioskodawcy to wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym) i jednocześnie Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z udziału w Programie Partnerskim należy uznać jako „przychód z innych źródeł”. Przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej po stronie Partnera. Oznacza to, że ciążą na Wnioskodawcy obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, tj. wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym). Nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR (zgodnie z art. 41 ust. 1 i 4 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, do jego obowiązków informacyjno-podatkowych dotyczących tej grupy osób nie należy pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody i zgłoszenie PIT-8AR.

Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody (art. 41 ust. 1 i 4, art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani zgłaszać PIT-8AR (art. 42 ust. 1a ww. ustawy), ponieważ z związku z prowadzonymi działaniami bezpośrednio powiązanymi z działalnością gospodarczą przychód z programu partnerskiego uzyskiwany przez Partnera klasyfikowany jest jako „przychód z innych źródeł” (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy do obowiązków informacyjno-podatkowych dotyczących tej grupy osób nie należy pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody i zgłoszenie PIT-8AR.

Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego 10% od firmy za wydanie Nagrody (art. 41 ust. 1 i 4, art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), ani zgłaszać PIT-8AR (art. 42 ust. 1a ww. ustawy), ponieważ z związku z prowadzonymi działaniami bezpośrednio powiązanymi z działalnością gospodarczą przychód z programu partnerskiego uzyskiwany przez Partnera klasyfikowany jest jako „przychód z innych źródeł” (zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 20 ust. 1 ww. ustawy).

Ad 4

Zdaniem Wnioskodawcy, jego obowiązki informacyjno-podatkowe dotyczące tej grupy osób to wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym) i jednocześnie Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z udziału w Programie Partnerskim należy uznać jako „przychód z innych źródeł”. Przychód ten podlega opodatkowaniu wg skali podatkowej po stronie Partnera. Oznacza to, że ciążą na Wnioskodawcy obowiązki informacyjne wynikające z art. 42a ust. 1 ww. ustawy, tj. wysłanie raz do roku PIT-11 do Partnera i do Urzędu Skarbowego przypisanego do miejsca zamieszkania Partnera (do końca stycznia elektronicznie lub do końca lutego fizycznie roku następującego po roku podatkowym). Wnioskodawca nie powinien pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego, ani zgłaszać w związku z tym PIT-8AR (art. 41 ust. 1 i 4 i art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenie,

2)pobranie,

3)wpłacenie

podatku, zaliczki.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), ustawa reguluje m. in. opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Ustawa przewiduje przy tym dwa „tryby” zapłaty/poboru podatku dochodowego od osób fizycznych:

·tzw. samoobliczenie (samowymiar) i zapłatę podatku przez podatnika;

·obliczenie i pobór podatku przez płatnika.

Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach. Niemniej jednak w odniesieniu do licznych sytuacji zasada ta została wyłączona przez ustawodawcę poprzez nałożenie obowiązków płatnika na podmioty wypłacające podatnikowi (stawiające do dyspozycji podatnika) należności stanowiące jego dochody (przychody).

Ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez:

określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz

określenie kategorii przychodów (dochodów), w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.

Przy czym pojęcie przychodu wiąże się z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.

Ogólne określenie „przychodów” zawiera art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do tego przepisu:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w:

·pkt 3 wymieniono przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,

·pkt 9 wymieniono inne źródła.

Przychody z innych źródeł

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się – w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w szczególności:

kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie czy nagrody przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się również przychody osiągane z działalności, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (art. 20 ust. 1ba ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 ze zm.):

Nie stanowi działalności gospodarczej działalność wykonywana przez osobę fizyczną, której przychód należny z tej działalności nie przekracza w żadnym miesiącu 75% kwoty minimalnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz.U. z 2020 r. poz. 2207 oraz z 2023 r. poz. 1667), i która w okresie ostatnich 60 miesięcy nie wykonywała działalności gospodarczej.

Przychody z innych źródeł – w określonych przypadkach – mogą być opodatkowane na zasadzie zryczałtowanej. Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody:

z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą

premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

W myśl natomiast art. 41 ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:

W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 42a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta jest w art. 5a pkt 6 analizowanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się:

kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są:

obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

Obowiązki płatnika w sytuacji uczestniczenia w programie partnerskim:

osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej

pracowników, ale uczestniczących w programie partnerskim poza obowiązkami służbowymi

osób fizycznych prowadzących działalność nierejestrową

osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą i uczestniczących w programie partnerskim bez związku z prowadzoną działalności gospodarczą

Z opisu okoliczności faktycznych sprawy wynika, że program partnerski polega na udostępnianiu innym osobom za pośrednictwem Internetu, własnego bloga, w wiadomości linku sprzedażowego do prowadzonego przez Pana sklepu on-line (platformy edukacyjnej), w którym oferuje Pan sprzedaż produktów cyfrowych (udziela Pan korepetycji, prowadzi kursy wideo, sprzedaje e-booki). Premia jest udzielana Partnerowi w sytuacji, gdy klient – wykorzystując udostępniony link – kupi produkt.

Tym samym środki pieniężne otrzymywane w ramach opisanego programu będą dla wskazanych uczestników przychodem z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w stosunku do osób prowadzących działalność nierejestrową na podstawie art. 20 ust. 1ba cytowanej ustawy.

Do wskazanych przychodów nie będą miały zastosowania przepisy o sprzedaży premiowej wynikające z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, bowiem sprzedaż premiowa oznacza bezpośrednie premiowanie (nagradzanie) sprzedaży, a nie innej czynności, tj. polecenia towarów lub usług danego podmiotu potencjalnie innym kontrahentom, nawet gdy doprowadza to do zawierania umów sprzedaży przez te inne osoby.

Jako płatnik będzie Pan zobowiązany w odniesieniu do wypłacanych na rzecz uczestników nagród (premii) do sporządzenia informacji o wysokości osiągniętego przychodu (PIT-11) stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązki płatnika w sytuacji uczestniczenia w programie partnerskim osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, uczestniczących w programie partnerskim w ramach tej działalności

W programie partnerskim będą również uczestniczyły osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, w ramach tej działalności (np. firmy marketingowe). Przychody te kwalifikowane są – wbrew Pana stanowisku – nie jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 analizowanej ustawy, ale jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 14 ust. 1 ww. ustawy).

Tym samym nie ciążą na Panu ani obowiązki płatnika ani obowiązki informacyjne. Zgodnie bowiem z treścią art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h tej ustawy.

Obowiązki płatnika w sytuacji uczestniczenia w programie partnerskim osób prawnych (np. spółek)

W opisanym programie partnerskim udział wezmą również osoby prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Wobec tego, że przychody uzyskane przez osoby prawne podlegają pod reżim ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wystąpią w ogóle Pana obowiązki jako płatnika. Tym samym nieprawidłowo Pan wskazał, że wypłata nagrody (premii) dla osób prawnych stanowi przychód z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.