
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 13 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie – pismem złożonym 13 lutego 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 20 stycznia 2022 r. do Wnioskodawcy zatelefonowała pracownica Urzędu Skarbowego … i poprosiła Go o przesłanie w formie elektronicznej dokumentów, na podstawie których w zeznaniu podatkowym za 2020 r. Wnioskodawca dokonał odliczenia (od dochodu/przychodu) z tytułu wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego (PIT/O B.4). Dokumenty, o które Wnioskodawca został poproszony to:
- faktura końcowa za wykonanie instalacji fotowoltaicznej,
- faktura korygująca do faktury końcowej,
- potwierdzenie otrzymania dofinansowania w programie „…”,
- zaświadczenie z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
W kolejnej korespondencji od tego samego pracownika Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca został poproszony o dosłanie skanu umowy Nr … z dnia 22 listopada 2019 r. na wykonanie instalacji fotowoltaicznej. Dokument ten Wnioskodawca dostarczył. W wyniku przeprowadzonej analizy dokumentów przez pracownika Urzędu Skarbowego, Wnioskodawca otrzymał następującą korespondencję: (...)
Wnioskodawcy zwrócono uwagę, że różnica w terminie złożonego przez Niego zaświadczenia do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, a datą wystawienia faktury za usługę wykonania instalacji fotowoltaicznej, wynosi cztery miesiące. Nikt nie zadał Wnioskodawcy pytania, kiedy faktycznie budowa Jego domu została ukończona i od kiedy budynek był zamieszkiwany. W dniu 21 stycznia 2022 r. Wnioskodawca dokonał korekty zeznania podatkowego za 2020 r. Korekta polegała na usunięciu w całości ulgi termomodernizacyjnej. W pierwotnym zeznaniu podatkowym nadpłata podatku wynosiła … zł. Po korekcie, nadpłata wyniosła … zł. Różnica to: … zł. Zgodnie z informacją, którą Wnioskodawca otrzymał od Pani z Urzędu Skarbowego, do kwoty … zł doliczył odsetki w wysokości … zł i wykonał przelew na kwotę … zł na swój mikrorachunek podatkowy.
Kilka tygodni temu Wnioskodawca znalazł na stronach Ministerstwa Finansów dokument zatytułowany: „Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawa prawna: art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, z późn. zm.)”. Wnioskodawca zapoznał się z tym dokumentem i na podstawie przykładu nr 12 ze strony nr 11 ww. dokumentu, wnioskuje, że przysługiwało Mu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, a urzędnik z Urzędu Skarbowego niewłaściwie zinterpretował przepisy ustawy i nakazał Mu zwrot tej ulgi. Wg tego dokumentu, podstawą do przyznania ww. ulgi nie jest data złożenia wniosku do PINB, ale data faktycznego zamieszkania nieruchomości.
Aby wykazać, że budynek był ukończony i zamieszkany przed datą wystawienia faktury za usługę termomodernizacyjną, tj. przed 21 stycznia 2020 r., Wnioskodawca posiada następujące dokumenty:
- decyzja Wójta … nr … z dnia … lipca 2019 r. dotycząca zobowiązania pieniężnego (dotyczy podatku od gruntów i nieruchomości) na 2019 r. i związana jest z „ujawnieniem budynku mieszkalnego na działce nr … w miejscowości …, ul …”- co oznacza, że podatek za swój dom Wnioskodawca płacił już od początku 2019 r.;skan fragmentu Dziennika Budowy nr …, potwierdzający, że budynek nadaje się do użytkowania od dnia 28 września 2018 r.;
- skan umowy na wywóz nieczystości płynnych z posesji z dnia 10 września 2018 r. Wnioskodawca dysponuje również wszystkimi rachunkami za wykonanie tej usługi, począwszy od dnia 10 września 2018 r. do końca 2019 r. (łącznie 11 rachunków);
- faktury za energię elektryczną, począwszy od 28 lutego 2014 r., gdzie widać, że od listopada 2018 r. (za wrzesień i październik 2018 r.), kwoty są podobnej wysokości i wskazują na standardowe zużycie energii elektrycznej przy codziennym użytkowaniu domu przez jego mieszkańców. Wcześniejsze faktury ukazują albo brak zużycia energii, albo bardzo duże zużycie na potrzeby zasilania maszyn budowlanych;
- faktury za gaz ziemny.
W rzeczywistości budynek został zamieszkany przez rodzinę Wnioskodawcy (żona i dwie córki) i przez Niego pod koniec sierpnia 2018 r. Spowodowane to było faktem, że we wrześniu 2018 r. obie córki Wnioskodawcy rozpoczynały edukację (starsza córka - tzw. „zerówka”, a młodsza - przedszkole) w niepublicznej placówce edukacyjnej „…” w sąsiedniej gminie: ul. … . Placówka ta posiada również szkołę podstawową (ten sam adres), gdzie córki Wnioskodawcy uczą się do dzisiaj. Codzienne dowożenie dzieci do przedszkola z wcześniejszego miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (…), byłoby fizycznie niemożliwe, nie ze względu na odległość, która wynosi blisko … km w jedną stronę, ale ze względu na czas: konieczność przejechania przez ... w porannych i popołudniowych godzinach szczytu. Wnioskodawca szacuje, że taka podróż zajmowałaby około dwóch godzin w jedną stronę i dwóch godzin na powrót dla dzieci, a dla Wnioskodawcy (kierowcy): dwa dojazdy i dwa powroty dziennie, to około 6 godzin dziennie. Wnioskodawca dysponuje umowami z przedszkolem i potwierdzeniami dokonywanych przelewów z banku i może dokumenty te dostarczyć. Na koniec Wnioskodawca nadmienia, że zamieszkanie Jego nowo wybudowanego domu przed oficjalną zgodą z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego spowodowane było sytuacją życiową, w której się znalazł, m.in. wyborem nowej placówki edukacyjnej dla Jego córek. Kiedy Wnioskodawca uporał się z tymi problemami, zajął się gromadzeniem niezbędnej dokumentacji z różnych urzędów i instytucji dla PINB (która w tamtym czasie była bardzo obszerna i trwało to całymi miesiącami - teraz jest łatwiej ze względu na zmianę przepisów). Dodatkowo, na początku 2020 r. wybuchła w Europie pandemia koronawirusa, co dodatkowo wydłużyło ten czas.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej (12% i 32%). Jest zatrudniony na etacie, na podstawie umowy o pracę w jednej firmie i jest to Jego jedyne źródło dochodu.
Wnioskodawca jest współwłaścicielem nieruchomości, tj. gruntu i budynku mieszkalnego wraz ze swoją żoną. Zarówno grunt, jak i budynek mieszkalny objęty jest wspólnością ustawową małżeńską. Nie ma z żoną rozdzielności majątkowej. Właścicielami gruntu zostali (żona i Wnioskodawca) w dniu 23 lutego 2010 r. Zakupili go od innych właścicieli i potwierdza to akt notarialny, Rep. A. Nr …. Dom został wybudowany na podstawie umowy z firmą deweloperską. Za wybudowanie domu Wnioskodawca z żoną zapłacili z Ich wspólnego majątku. Dom nie posiada księgi wieczystej, ponieważ jej nie założyli - nie było takiej potrzeby.
Projekt techniczny budynku mieszkalnego nie zawierał jego wyposażenia technicznego w instalację fotowoltaiczną. Pomysł termomodernizacji domu zrodził się długo po zakończeniu budowy i zamieszkaniu budynku, a spowodowany był informacjami pojawiającymi się w prasie i telewizji, dotyczącymi planów zmian zasad współpracy prosumentów z dostawcami energii elektrycznej na mniej korzystne dla prosumentów.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy dla budynku po zakończeniu budowy wymagane było pozwolenie na użytkowanie czy wyłącznie zawiadomienie o zakończeniu budowy?”, Wnioskodawca wskazał, że nie potrafi jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Według Jego najlepszej wiedzy wymagane było pozwolenie na użytkowanie (choć może się mylić). Na podstawie pisma (Zaświadczenie) z dnia 21 maja 2020 r. otrzymanego z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w …, Wnioskodawca cytuje fragmenty: „Zaświadczam, że Inwestorzy - p. …, p. … wykonali obowiązek wynikający z przepisów art. 54 oraz 57 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane i w dniu … .2020 r. zawiadomili o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz szamba szczelnego zlokalizowanego … Sprzeciwu w ustawowym terminie nie wniesiono.”
Prawdopodobnie ww. pismo z PINB jest odpowiedzią na wniosek Wnioskodawcy o udzielenie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Taką formę odpowiedzi stosuje PINB i Wnioskodawca nie ma wpływu na jej kształt.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Kiedy kierownik budowy nadzorujący budowę budynku mieszkalnego dokonał wpisu w Dzienniku budowy potwierdzającego zakończenie budowy nowego budynku mieszkalnego, a więc potwierdzenia wykonania wszystkich prac budowlanych objętych projektem technicznym budynku mieszkalnego?”, Wnioskodawca odpowiedział: kierownik budowy dokonał wpisu w dzienniku budowy w dniu 28 września 2018 r. o treści: „Z dniem dzisiejszym zakończono stan deweloperski budynku. Teren budowy uporządkowano. Budynek nadaje się do użytkowania”.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Kiedy w budynku mieszkalnym dokonano wszystkich koniecznych przyłączy: elektrycznego, wodno-kanalizacyjnego zamontowano właściwe i zgodne z projektem ogrzewanie budynku? Kiedy zostały sporządzone protokoły sprawdzeń przewodów dymowych i wentylacyjnych (protokół kominiarski), protokół instalacji gazowej, protokół szczelności instalacji i zbiornika na ścieki sanitarne lub przydomowej oczyszczalni ścieków?”, Wnioskodawca odpowiedział: według posiadanych przez Niego dokumentów: protokół kominiarski został sporządzony w dniu 13 grudnia 2017 r. Pozostałe dokumenty potwierdzające dokonania przyłączy elektrycznego, wodnego, podłączenia szamba oraz zamontowania właściwego i zgodnego z projektem ogrzewania budynku, a także protokoły: sprawdzenia instalacji gazowej, szczelności instalacji i zbiornika na ścieki sanitarne zostały sporządzone w roku 2017 lub 2018. Dokumenty te zostały dostarczone przez Wnioskodawcę do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, ponieważ bez nich nie otrzymałby pozwolenia na użytkowanie domu. Urząd wymagał od Niego oryginałów tych dokumentów, a kopii nie posiada (były one wydawane w pojedynczych egzemplarzach).
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy budynek, w którym dokonał Pan inwestycji termomodernizacyjnej, spełnia na dzień dokonania odliczenia definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego zawartą w art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), tj. czy jest to budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku?”, Wnioskodawca odpowiedział: tak, jest to budynek jednorodzinny, wolnostojący.
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w dniu 29 listopada 2019 r. Potwierdza to faktura zaliczkowa z tego dnia o numerze … . Przedsięwzięcie zostało zakończone w dniu 21 stycznia 2020 r. Potwierdza to faktura korygująca z dnia 10 września 2020 r. o numerze … . Faktura korygująca została wystawiona, ponieważ na fakturze końcowej błędnie podano datę wykonania instalacji fotowoltaicznej. Instalacja została uruchomiona po raz pierwszy w dniu 21 stycznia 2020 r. i w tym właśnie dniu przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone.
Wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne było autonomicznym (odrębnym pod względem funkcjonalno-przedmiotowym) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym realizowanym w nieruchomości, nie stanowiło etapu konkretnego (innego) działania i nie było powiązane z innym działaniem w ramach dokonywanej termomodernizacji.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Jakie dokładnie wydatki odliczył Pan w ramach ulgi termomodernizacyjnej (np. zakup instalacji fotowoltaicznej wraz z montażem) w składanym zeznaniu podatkowym?”, Wnioskodawca odpowiedział: po sprawdzeniu pierwotnego zeznania podatkowego za rok 2020 - sprzed korekty, Wnioskodawca zauważył, że dokonał odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty w wysokości … zł. Teraz nabrał wątpliwości czy kwota ta (taka jest na fakturze) jest właściwa, ponieważ otrzymał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w ramach programu „…” w kwocie … zł i prawdopodobnie powinien był odliczyć to dofinansowanie od kwoty … zł. Nie zmienia to faktu, że powodem odebrania Mu prawa do ulgi termomodernizacyjnej nie była potencjalnie błędna kwota odliczenia, a data wystąpienia z wnioskiem do PINB o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie domu. Wnioskodawca rozlicza się wspólnie z żoną.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Czy montażu instalacji fotowoltaicznej dokonano w okresie, kiedy budynek był już użytkowany i zamieszkały, czy w czasie trwania prac budowlanych/ wykończeniowych, przed rozpoczęciem użytkowania?”, Wnioskodawca odpowiedział: montażu instalacji fotowoltaicznej dokonano po rozpoczęciu użytkowania domu. Wszystkie prace budowlane/ wykończeniowe były zakończone wcześniej.
Na pytanie Organu o treści cyt.: „Na czym polega/będzie polegał związek poniesionego wydatku dotyczącego montażu instalacji fotowoltaicznej z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określonym w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 22 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.) wraz ze wskazaniem jaki wpływ będzie miała wskazana we wniosku inwestycja na poprawę efektywności energetycznej budynku?”, Wnioskodawca odpowiedział: zmniejszenie zużycia prądu produkowanego z węgla na rzecz czystych, odnawialnych, źródeł energii, zmniejszenie zużycia gazu ziemnego, obniżenie kosztów eksploatacji, zmniejszenie emisji CO2. Od momentu uruchomienia instalacji fotowoltaicznej Wnioskodawcy – do dzisiaj, tj. 13 lutego 2025 r. według aplikacji zarządzającej instalacją Wnioskodawca zredukował emisję CO2 o blisko 21,5 tony, co stanowi ekwiwalent 642 posadzonych drzew.
Budynek posiada centralne ogrzewanie. Przed założeniem instalacji fotowoltaicznej, głównym źródłem ciepła było spalanie gazu ziemnego. Obecnie głównym źródłem ciepła jest prąd, z którego korzystają cztery jednostki klimatyzacji z dodatkową funkcją grzania (zasada działania jest praktycznie identyczna, jak powietrzna pompa ciepła). Gaz ziemny jest używany do ogrzewania domu dopiero wtedy, kiedy wyczerpią się zasoby wyprodukowanego i przesłanego do sieci prądu, czyli sporadycznie.
Wnioskodawca otrzymał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w ramach programu „…” w kwocie … zł i prawdopodobnie powinien był odliczyć to dofinansowanie od kwoty … zł. Nie zrobił tego w pierwotnym zeznaniu podatkowym sprzed korekty, ze względu na niedostateczną znajomość przepisów ustawy. Nie było to podstawą korekty zeznania podatkowego. Jeśli na podstawie decyzji będzie dokonywał kolejnej korekty zeznania podatkowego, upewni się we właściwym urzędzie skarbowym, czy powinienem odliczyć … zł od kosztów inwestycji, chyba że Państwo w swojej odpowiedzi rozwieją Jego wątpliwości.
Wydatki, które Wnioskodawca poniósł w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem dotyczącym zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej:
- nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
- nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
- nie były uwzględnione przez Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjna).
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których Wnioskodawca jest właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych).
Wydatki, które Wnioskodawca poniósł i chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturą VAT. Faktura końcowa o numerze … i faktura korygująca …, NIP firmy wystawiającej faktury: …. Nazwa firmy: … .
Data wykonania usługi na fakturze korygującej … z dnia 10 września 2020 r. to 21 stycznia 2020 r. Instalacja została uruchomiona w dniu 21 stycznia 2020 r.
Faktura VAT dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na imię i nazwisko Wnioskodawcy.
Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione z majątku wspólnego żony Wnioskodawcy i Jego. Żona nie posiada własnych dochodów, zajmuje się wychowaniem dzieci i co roku małżonkowie składają wspólne zeznanie podatkowe.
W momencie wszystkich czynności opisanych we wniosku obowiązywał Wnioskodawcę ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przedstawionej sytuacji, Wnioskodawcy przysługiwała ulga termomodernizacyjna zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów instalacji fotowoltaicznej dokonanej w budynku jednorodzinnym wolnostojącym w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca uważa, że w związku z przedstawionymi wyjaśnieniami, przysługiwało Mu prawo do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r. poz. 1186, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 22 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:
Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2489):
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2)wykonanie analizy termograficznej budynku;
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10)montaż pompy ciepła;
11)montaż kolektora słonecznego;
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13)montaż instalacji fotowoltaicznej;
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Na podstawie art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 26 ust. 5 cytowanej ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”:
Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Prawo budowlane nie wyklucza bowiem traktowania jako „budynek” obiektu, co do którego nie
miało miejsce formalne oddanie do użytkowania.
Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkich dowodów, z których będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane.
Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej. Jest Pan zatrudniony na etacie, na podstawie umowy o pracę w jednej firmie i jest to Jego jedyne źródło dochodu. Współwłaścicielem nieruchomości, tj. gruntu i budynku mieszkalnego jest Pan wraz ze swoją żoną. Zarówno grunt jak i budynek mieszkalny objęty jest wspólnością ustawową małżeńską. Nie ma Pan z żoną rozdzielności majątkowej. Właścicielami gruntu Małżonkowie zostali w dniu 23 lutego 2010 r., zakupili go od innych właścicieli i potwierdza to akt notarialny. Dom został wybudowany na podstawie umowy z firmą deweloperską. Za wybudowanie domu Pan z żoną zapłacili z Ich wspólnego majątku. Projekt techniczny budynku mieszkalnego nie zawierał jego wyposażenia technicznego w instalację fotowoltaiczną. Pomysł termomodernizacji domu zrodził się długo po zakończeniu budowy i zamieszkaniu budynku, a spowodowany był informacjami pojawiającymi się w prasie i telewizji, dotyczącymi planów zmian zasad współpracy prosumentów z dostawcami energii elektrycznej na mniej korzystne dla prosumentów. Na podstawie zaświadczenia z dnia 21 maja 2020 r. otrzymanego z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, stwierdzono zakończenie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz szamba szczelnego zlokalizowanego. Sprzeciwu w ustawowym terminie nie wniesiono.” Pismo z PINB jest odpowiedzią na Pana wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego. Kierownik budowy dokonał wpisu w dzienniku budowy w dniu 28 września 2018 r. o treści: „Z dniem dzisiejszym zakończono stan deweloperski budynku. Teren budowy uporządkowano. Budynek nadaje się do użytkowania”. Budynek jest jednorodzinny, wolnostojący. Nadmienia Pan, że zamieszkanie nowo wybudowanego domu przed oficjalną zgodą z Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego spowodowane było sytuacją życiową, w której się znalazł, m.in. wyborem nowej placówki edukacyjnej dla Jego córek.
Aby wykazać, że budynek był ukończony i zamieszkany przed datą wystawienia faktury za usługę termomodernizacyjną, tj. przed 21 stycznia 2020 r., posiada Pan następujące dokumenty:
- decyzja Wójta … nr … z dnia 8 lipca 2019 r. dotycząca zobowiązania pieniężnego (dotyczy podatku od gruntów i nieruchomości) na 2019 r. i związana jest z „ujawnieniem budynku mieszkalnego na działce nr … w miejscowości …, ul …”- co oznacza, że podatek za swój dom płacił Pan już od początku 2019 r.;
- skan fragmentu Dziennika Budowy nr …, potwierdzający, że budynek nadaje się do użytkowania od dnia 28 września 2018 r.;
- skan umowy na wywóz nieczystości płynnych z posesji z dnia 10 września 2018 r. Dysponuje Pan również wszystkimi rachunkami za wykonanie tej usługi, począwszy od dnia 10 września 2018 r. do końca 2019 r. (łącznie 11 rachunków);
- faktury za energię elektryczną, począwszy od 28 lutego 2014 r., gdzie widać, że od listopada 2018 r. (za wrzesień i październik 2018 r.), kwoty są podobnej wysokości i wskazują na standardowe zużycie energii elektrycznej przy codziennym użytkowaniu domu przez jego mieszkańców. Wcześniejsze faktury ukazują albo brak zużycia energii, albo bardzo duże zużycie na potrzeby zasilania maszyn budowlanych;
- faktury za gaz ziemny.
Ponadto, według posiadanych przez Pana dokumentów: protokół kominiarski został sporządzony w dniu 13 grudnia 2017 r. Pozostałe dokumenty potwierdzające dokonania przyłączy elektrycznego, wodnego, podłączenia szamba oraz zamontowania właściwego i zgodnego z projektem ogrzewania budynku, a także protokoły: sprawdzenia instalacji gazowej, szczelności instalacji i zbiornika na ścieki sanitarne zostały sporządzone w roku 2017 lub 2018. Dokumenty te zostały dostarczone przez Pana do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.
Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w dniu 29 listopada 2019 r. Potwierdza to faktura zaliczkowa z tego dnia. Przedsięwzięcie zostało zakończone w dniu 21 stycznia 2020 r. Potwierdza to faktura korygująca z dnia 10 września 2020 r. Faktura korygująca została wystawiona, ponieważ na fakturze końcowej błędnie podano datę wykonania instalacji fotowoltaicznej. Instalacja została uruchomiona po raz pierwszy w dniu 21 stycznia 2020 r. i w tym właśnie dniu przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone. Wskazane we wniosku przedsięwzięcie termomodernizacyjne było autonomicznym (odrębnym pod względem funkcjonalno-przedmiotowym) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym realizowanym w nieruchomości, nie stanowiło etapu konkretnego (innego) działania i nie było powiązane z innym działaniem w ramach dokonywanej termomodernizacji. Po sprawdzeniu pierwotnego zeznania podatkowego za rok 2020 - sprzed korekty, zauważył Pan, że dokonał odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty w wysokości … zł. Teraz nabrał Pan wątpliwości czy kwota ta (taka jest na fakturze) jest właściwa, ponieważ otrzymał z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w ramach programu „…” w kwocie … zł i prawdopodobnie powinien był odliczyć to dofinansowanie od kwoty … zł. Nie zmienia to faktu, że powodem odebrania Mu prawa do ulgi termomodernizacyjnej nie była potencjalnie błędna kwota odliczenia, a data wystąpienia z wnioskiem do PINB o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie domu. Rozlicza się Pan wspólnie z żoną. Montażu instalacji fotowoltaicznej dokonano po rozpoczęciu użytkowania domu. Wszystkie prace budowlane/wykończeniowe były zakończone wcześniej. Budynek posiada centralne ogrzewanie. Przed założeniem instalacji fotowoltaicznej, głównym źródłem ciepła było spalanie gazu ziemnego. Obecnie głównym źródłem ciepła jest prąd, z którego korzystają cztery jednostki klimatyzacji z dodatkową funkcją grzania (zasada działania jest praktycznie identyczna, jak powietrzna pompa ciepła). Gaz ziemny jest używany do ogrzewania domu dopiero wtedy, kiedy wyczerpią się zasoby wyprodukowanego i przesłanego do sieci prądu, czyli sporadycznie.
Otrzymał Pan z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie w ramach programu „…” w kwocie … zł i prawdopodobnie powinien był odliczyć to dofinansowanie od kwoty … zł. Nie zrobił Pan tego w pierwotnym zeznaniu podatkowym sprzed korekty, ze względu na niedostateczną znajomość przepisów ustawy. Nie było to podstawą korekty zeznania podatkowego. Wydatki, które Pan poniósł w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem dotyczącym zakupu i montażu instalacji fotowoltaicznej:
- nie były zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
- nie były odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
- nie były uwzględnione przez Pana w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (chodzi o inne ulgi niż termomodernizacyjną).
Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (uwzględniając ewentualnie zrealizowane już i odliczone od podstawy obliczenia podatku przedsięwzięcia termomodernizacyjne w latach ubiegłych).
Wydatki, które Pan poniósł i chce odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zostały udokumentowane fakturą VAT. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało rozpoczęte w dniu 29 listopada 2019 r. Potwierdza to faktura zaliczkowa z tego dnia o numerze …. Przedsięwzięcie zostało zakończone w dniu 21 stycznia 2020 r. Potwierdza to faktura korygująca z dnia 10 września 2020 r. o numerze …. Faktura korygująca została wystawiona, ponieważ na fakturze końcowej błędnie podano datę wykonania instalacji fotowoltaicznej. Instalacja została uruchomiona po raz pierwszy w dniu 21 stycznia 2020 r. i w tym właśnie dniu przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało zakończone. Faktura VAT dokumentująca ww. wydatki termomodernizacyjne została wystawiona na Pana imię i nazwisko. Wydatki poniesione na instalację fotowoltaiczną zostały poniesione z majątku wspólnego Pana i żony. Żona nie posiada własnych dochodów, zajmuje się wychowaniem dzieci i co roku Małżonkowie składają wspólne zeznanie podatkowe. W momencie wszystkich czynności opisanych we wniosku obowiązywał Pana ustrój wspólności majątkowej małżeńskiej.
Nadmienić należy, że zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.):
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1) udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
2) udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5) podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Według art. 106j ust. 2 ww. ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1) wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo wyraz "KOREKTA";
2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4) przyczynę korekty;
5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 13 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem. Natomiast w części 2 w punkcie 13 wskazano montaż instalacji fotowoltaicznej.
Zatem, należy stwierdzić, że poniesione w 2020 r. udokumentowane fakturami VAT (jeżeli wystawił je podatnik podatku od towarów i usług niekorzystający ze zwolnienia od tego podatku), wydatki związane z montażem instalacji fotowoltaicznej na budynku mieszkalnym jednorodzinnym, będą mogły zostać przez Pana odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości przysługującego Panu limitu, tj. kwoty 53 000 zł, w korekcie zeznania rocznego za 2020 r. Zaznaczyć należy, że odliczeniu będą podlegały wydatki, w części w jakiej nie zostały Panu dofinansowane. Należy bowiem podkreślić, że odliczeniu nie może podlegać kwota wypłaconego Panu dofinansowania w ramach wskazanego w opisie sprawy programu.
Stosownie do art. 81 § 1-2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu i może dotyczyć każdej jej pozycji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym – poprawnym już – wypełnieniu jej formularza z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy ordynacja podatkowa:
Jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.
Jednocześnie w myśl art. 18a ust. 1 ww. ustawy:
Jeżeli po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego nastąpi zdarzenie powodujące zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego, organem podatkowym właściwym miejscowo w sprawach dotyczących poprzednich lat podatkowych lub innych okresów rozliczeniowych jest organ właściwy po zaistnieniu tych zdarzeń, z zastrzeżeniem art. 18b.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu stanu faktycznego, które nie były przedmiotem pytania i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.
Końcowo wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pana żony).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.