
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 25 marca 2025 r. (data wpływu 5 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzenia przyszłego
W dniu 21 marca 2023 złożył Pan wniosek o rejestrację przedsiębiorcy w CEIDG, wskazując datę rozpoczęcia działalności na 21 marca 2023 r. W rubryce dotyczącej wyboru formy opodatkowania mylnie i nieświadomie Pan zaznaczył formę rozliczenia jako podatek liniowy, choć Pana zamiarem było rozliczenia się na zasadach ogólnych - według skali podatkowej.
Prowadzi Pan (…), nie zatrudnia pracowników, działalność gospodarcza służy do rozliczania Pana dochodów wynikających z prowadzonej działalności. Przychody z prowadzonej działalności nie przekraczają kwoty 100 tys. złotych.
Obecnie Pan nie pamięta, czy zaznaczył właściwą rubrykę i nie znalazło to odzwierciedlenia przy rejestracji, czy też Pana wolę i zamiar wyboru podatku wg skali podatkowej uczynił Pan to w sposób nieskuteczny. Mając przekonanie o wyborze formy opodatkowania jako na zasadach ogólnych - według skali podatkowej, począwszy od stycznia 2023 r. rozliczał się Pan, prowadząc KPiR i wypełniając deklaracje podatkowe z uwzględnieniem zasad ogólnych. W taki sposób też uzupełnił Pan dane w programie do księgowania (…), który automatycznie księguje i generuje dokumenty rozliczeniowe. Mając przekonanie o wybraniu formy opodatkowania na zasadach ogólnych - skali podatkowej od osób fizycznych, począwszy od stycznia 2023 r. do grudnia 2024 r. samodzielnie prowadził Pan dokumentację księgową na ogólnodostępnej platformie (…), uwzględniając zasady ogólne - według skali podatkowej.
Pierwszy dochód Pan uzyskał w marcu 2023, jednak korzystając z możliwości (Dz.U.2024.226 art. 44 ust. 15) pierwszej wpłaty zaliczki na podatek, dokonał Pan we wrześniu 2023, generując deklaracje automatycznie w systemie (…) i wykonując przelew na mikrorachunek podatkowy do właściwego Urzędu Skarbowego. We wszystkich przelewach wskazał Pan w tytułach symbol formularza: PIT-5, co jednoznacznie wskazywało na wolę i świadomość dokonywania rozliczeń w zakresie podatku od osób fizycznych w formie podatku na zasadach ogólnych - skali podatkowej. Nie zachował Pan jednak terminowości wpłat, kierując się informacjami wyświetlanymi w portalu rozliczeniowym (…) i źle rozumiejąc zasady opisane w art. 44 ust. 15. Należne zaliczki wpłacił Pan we wrześniu 2023 r. i w lutym 2024 r. – źle zrozumiał Pan sposób obliczania zaliczek (nie jako sumę, a jako określenie pojedynczej wartości w miesiącu). Swoje zaniedbanie wyrównał Pan w lutym 2024 r., kiedy to na błąd uwagę zwróciła Panu pracownica (…) pomagająca wygenerować deklarację PIT 2023. Należne zaliczki wpłacił Pan na mikrorachunek podatkowy, niestety bez uwzględnienia odsetek ustawowych. Nie wiedział Pan, że są należne, system, z którego Pan korzysta, nie wskazał Panu konieczności ich opłacenia. Zaległość i odsetki należne uregulował Pan przy rozliczeniu podatku PIT 2023, na formularzu PIT-36 za rok 2023, który został przyjęty przez Urząd Skarbowy. Wyliczoną kwotę zobowiązania wpłacił Pan na mikrorachunek z tytułem przelewu PIT-36. Dodatkowo w całej sytuacji (o której dowiedział się Pan dopiero teraz) jest Pan w trakcie przeksięgowania KPiR za lata 2023 i 2024, jako że program księgowy, z którego Pan korzysta, automatycznie rozlicza kwotę wolną od podatku, nie uwzględniając zaliczek na podatek z renty, którą wypłaca Panu ZUS. Błędne księgowania zostały rozliczone w formie korekt dla każdego z miesięcy w KPiR - jednak nie mają wpływu na końcowe rozliczenie wysokości kwoty podatku do zapłaty. Wezwanie do wyjaśnienia otrzymał Pan dopiero w grudniu 2024 roku. Wcześniejsze rozliczenia PIT-36 zostały rozliczone w terminie i wygenerowane przez aplikację podatki.gov.pl i przyjęte w systemie.
Uznaje Pan, że wszystkie płatności przelewów opisane jako PIT-5 i wysłanie deklaracji PIT-36 za rok 2023 są wyrażeniem woli rozliczenia się według zasad ogólnych - skali podatkowej. Natychmiast po otrzymaniu informacji o błędzie dokonał Pan zmiany sposobu opodatkowania w bazie CEIDG z podatku liniowego na zasady ogólne (wpis 01 grudnia 2024 r. – został przyjęty i zaakceptowany przez system, data wprowadzenia zmian). W całej tej sytuacji jedno złe kliknięcie sprawia, że praktycznie dwa lata rozliczeń według zasad ogólnych są błędne - wniosek Pana o przyjęcie zmiany formy opodatkowania został odrzucony - jak twierdzi US, wola opodatkowania nie została należycie wyrażona, przez co Urząd Skarbowy wzywa to przeksięgowania KPiR za lata 23 i 24, a także złożenie korekty zeznania podatkowego PIT-36 (2023) na formularzu PIT-36L.
Jest Pan przedsiębiorcą, dla którego rok podatkowy 2023 był pierwszym rokiem rozliczania się w formie działalności gospodarczej, popełnił Pan kilka błędów - jednak rachunek końcowy i rozliczenie podatku dochodowego według zasad ogólnych - skali podatkowej został rozliczony prawidłowo. Chciałby Pan wyjaśnić tę sytuację i dąży do tego, by jedno nieumyślne kliknięcie przy rejestracji działalności zostało uznane jako pomyłka i żeby Pan mógł kontynuować rozliczanie podatku dochodowego na zasadach ogólnych - według skali podatkowej.
Prowadzi Pan niewielką działalność, dla której podatek liniowy z założenia byłby złym wyborem - nie wie Pan, jak do tego doszło. Zarówno w 2023, jak i 2024 był Pan przekonany, że Pana zobowiązania podatkowe wobec Urzędu Skarbowego są rozliczane na zasadach ogólnych - skali podatkowej.
Znalazł Pan wcześniejsze interpretacje i orzeczenia - wyroki NSA, które w podobnej tematyce orzekały na korzyść Podatnika, uznając jego prawo do zmiany sposobu opodatkowania z podatku liniowego na podatek rozliczany na zasadach ogólnych - według skali podatkowej.
Uzupełnienie wniosku
Pierwszy przychód w 2024 roku osiągnął Pan w styczniu 2024 r. Pierwszą zaliczkę na poczet podatku zapłacił (87 zł) Pan 16 października 2024 r. należną za lipiec 2024 r. Wynika to z faktu, że (…) wyświetlił Panu w aplikacji, że jeśli zaliczka na poczet podatku nie przekracza 1000 zł, nie jest obowiązkowa w dniu wymaganym do 20. każdego miesiąca oraz, że program księgowy został ustawiony tak i rozliczał kwotę wolną od przychodu, mimo że kwota ta była rozliczana już w świadczeniu rentowym. Jednakże, różnica wynikająca z rozliczenia kwoty wolnej od przychodu zostanie wpłacona, jako dopłata podatku przy rozliczeniu za 2024, tak jak to było w 2023. Chciałby Pan jednocześnie zaznaczyć, że wszystkie przeszłe błędy w księgowości zostały naprawione.
Pytania
- Czy w przedstawionej sytuacji można uznać, że błędnie Pan wyraził wolę rozliczania się na zasadach ogólnych - według skali podatkowej przez błąd nieumyślny popełniony w momencie rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG?
- Czy w tej sytuacji można uznać, że bieżące rozliczenia podatku dochodowego jest wyrażeniem woli zmiany sposobu rozliczania podatku na zasadach ogólnych?
- Czy w przedstawionej sytuacji zasadne jest uznanie przez Urząd Skarbowy, że w wyniku błędu nieumyślnego może Pan rozliczyć podatek dochodowy z działalności gospodarczej latach 2023 i 2024 na zasadach ogólnych - skali podatkowej?
- Czy, biorąc pod uwagę zaistniałą sytuację, może Pan rozliczyć podatek dochodowy za rok 2024 na zasadach ogólnych - skali podatkowej na formularzu PIT-36?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 1 – tak, zaistniała sytuacja ewidentnie jest pomyłką i niedopatrzeniem z Pana strony, mylnie wyraził Pan swój wybór formy opodatkowania, świadczą o tym: późniejsze i konsekwentne wypełnianie deklaracji PIT-5, opisywanie przelewów bankowych jako PIT-5 i rozliczanie podatku na formularzu PIT-36. Wszystkie wspomniane dowodzą, że nie miał Pan świadomości błędne wyrażonej woli co do sposobu opodatkowania.
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 2 – tak, konsekwentne wypełnianie deklaracji (wg zasad ogólnych), opisywanie przelewów bankowych jako PIT-5 i rozliczanie podatku na formularzu PIT-36 dowodzą, że nie miał Pan świadomości błędnie wyrażonej woli co do sposobu opodatkowania. Jako że przelewy bankowe mają określonego adresata i nadawcę, można uznać, że są sposobem wyrażenia woli na piśmie.
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 3 – tak, biorąc pod uwagę powyższe, a także sposób wyrażenia woli uważa Pan, że Urząd Skarbowy powinien uznać sposób wyrażenia woli jako właściwy, a wybraną formą opodatkowania na zasadach ogólnych jako zasadną.
Pana zdaniem – w odniesieniu do pytania nr 4 – tak, biorąc pod uwagę powyższe, a także sposób wyrażenia woli, jako konsekwentny i właściwy, uważa Pan, że rok 2024 może Pan rozliczyć na zasadach ogólnych - według skali podatkowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9a ust. 2 o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Jak stanowi natomiast art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.
Na podstawie art. 9a ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania, jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne, to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.
W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że rozpoczął Pan działalność gospodarczą w marcu 2023 r. W rubryce dotyczącej wyboru formy opodatkowania mylnie zaznaczył Pan formę rozliczenia jako podatek liniowy, choć Pana zamiarem było rozliczenia się na zasadach ogólnych. Pierwszy przychód uzyskał Pan w marcu 2023 r., natomiast pierwszą zaliczkę zapłacił Pan we wrześniu 2023 r. Natomiast w 2024 r. pierwszy przychód osiągnął Pan w styczniu 2024 r., a pierwszą zaliczkę na poczet podatku zapłacił Pan w październiku 2024 r. We wszystkich przelewach wskazał Pan w tytułach symbol formularza PIT-5, co Pana zdaniem jednoznacznie wskazywało na wolę i świadomość dokonywania rozliczeń w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w formie podatku na zasadach ogólnych - skali podatkowej. Nie zachował Pan jednak terminowości wpłat zaliczek. Zarówno w 2023 r., jaki i w 2024 r. był Pan przekonany, że Pana zobowiązania podatkowe wobec Urzędu Skarbowego są rozliczane na zasadach ogólnych, a nie wg podatku liniowego.
Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.
Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.
Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W odniesieniu do roku 2023 wskazuję, że skoro rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w marcu 2023 r. i przy rejestracji tej działalności wskazał Pan formę opodatkowania podatek liniowy, a następnie z tytułu uzyskania pierwszego przychodu w marcu 2023 r. nie wpłacił Pan zaliczki w terminie do 20 kwietnia 2023 r., to w roku 2023 obowiązuje Pana forma opodatkowania podatek liniowy. Tego wyboru nie mogą modyfikować wpłaty zaliczek dokonane w terminach późniejszych (czyli po 20 kwietnia 2023 r.), choćby były opisane jako PIT-5, jako wyraz Pana woli co do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej wg zasad ogólnych (skali podatkowej).
W odniesieniu do roku 2024 – skoro pierwszy przychód w tym roku uzyskał Pan w styczniu 2024 r., to rezygnację z opodatkowania w formie podatku liniowego powinien Pan złożyć do 20 lutego 2024 r. Rezygnacja taka mogła zostać złożona przez Pana, dokonując w tym terminie (do 20 lutego 2024 r.) wpłaty zaliczki na podatek dochodowy, wpisując identyfikator właściwy dla zasad ogólnych, czyli PIT/PIT-5. Pan natomiast nie złożył takiej rezygnacji w ustawowym terminie. Stąd również w 2024 r. Pana formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej jest podatek liniowy. Zmiana, którą Pan wprowadził do systemu 1 grudnia 2024 r., też nie może stanowić o rezygnacji z opodatkowania podatkiem liniowym na rzecz zasad ogólnych, bo miało to miejsce po terminie ustawowym do jej złożenia.
Podsumowanie: dowody Pana wpłaty podatku w 2023 r. oraz 2024 r. (dyspozycje przelewu płatności podatku) – w opisanych przez Pana okolicznościach – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze/rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zostały one bowiem dokonane w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym). Zatem nie może Pan rozliczyć podatku dochodowego za lata 2023 i 2024 na zasadach ogólny na formularzu PIT-36. O opodatkowaniu przez Pana dochodów z działalności gospodarczej w roku 2023 i 2024 podatkiem liniowym – w kontekście opisanych przez Pana okoliczności – decydują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie uznanie Urzędu Skarbowego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.