
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nowych pracowników będącym wynikiem tworzenia nowych stanowisk pracy oraz rotacją na dotychczasowych stanowiskach wynikającą z przejścia wykwalifikowanych pracowników na emeryturę Spółka prowadzi tzw. „Program rekomendacji pracowników”, aby przyciągnąć i zwiększyć pulę różnorodnych i wysoko wykwalifikowanych kandydatów do pracy w skuteczny i efektywny kosztowo sposób i nagrodzić pracowników za polecanie innych osób do pracy w Spółce.
Zasady działania „Programu rekomendacji pracowniczych” znajdują się w zatwierdzonym i podpisanym przez osoby upoważnione (w tym osoby wymienione w KRS) dokumencie „Polityka Programu rekomendacji pracowników”. „Polityka rekomendacji pracowników” jest podawana do wiadomości pracowników regularnie i w sposób przyjęty w Spółce. Żaden z elementów „Programu rekomendacji pracowników” nie znajduje się w indywidualnie zawartej umowie o pracę bądź umowie zlecenie.
Osobą, która może polecić kandydata do pracy są pracownicy, a także osoby zatrudnione na podstawie umowy zlecenia, z wyłączeniem osób pracujących na wybranych stanowiskach: Dyrektor Zakładu, Kierownictwo wyższego szczebla, Rekruterzy i Menedżerowie prowadzący rekrutacje na dane stanowisko.
W przypadku Menedżerów, jeśli rekrutacja prowadzona jest do innego, niepodlegającego im działu, mogą oni polecać kandydatów z możliwością otrzymania premii za polecenie.
Udział pracowników/zleceniobiorców w „Programie rekomendacji pracowników” jest dobrowolny. Z umowy o pracę bądź innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności pracownika nie wynika obowiązek pracownika do wyszukiwania kandydatów do pracy. Z umowy zlecenie, bądź innego dokumentu określającego zakres zadań i czynności zleceniobiorcy, nie wynika obowiązek zleceniobiorcy do wyszukiwania kandydatów do pracy. Polecenie, o którym mowa w „Programie rekomendacji pracowników”, nie stanowi jednego z obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę/umowy zlecenie.
Za polecenie kandydata, po spełnieniu poniższych warunków, przysługuje osobie polecającej jednorazowa premia w wysokości (...) zł brutto. Premia wypłacana jest pod następującymi warunkami:
1.Kandydat został polecony na aktualnie otwarte i ogłoszone przez Spółkę stanowisko, przy czym:
a)nie jest to stanowisko związane z praktykami lub stażami zawodowymi,
b)nie jest to współpraca na podstawie umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie, kontrakt B2B),
c)nie jest to stanowisko ogłoszone przez inne spółki powiązane ze Spółką.
2.Kandydat został zatrudniony na stanowisko, na które został polecony lub na inne stanowisko w przeciągu 12 miesięcy od dnia polecenia go.
3.Polecony kandydat został zatrudniony, ukończył pozytywnie okres próbny i zawarł ze Spółką umowę na czas nieokreślony, na czas określony co najmniej 12 miesięcy, bądź na czas określony w związku z zastępstwem nieobecnego pracownika.
4.Zarówno polecony kandydat, jak i osoba, która go poleciła są zatrudnieni w Spółce w momencie wypłaty premii za polecenie.
5.Polecony kandydat nie zaaplikował do Spółki ani nie uczestniczył w procesie selekcji przez okres co najmniej 1 roku przed poleceniem go.
6.Polecony kandydat nie jest obecnym lub byłym pracownikiem Spółki.
7.Polecony kandydat spełnił wymagania określone w ogłoszeniu o pracę i został zatwierdzony przez zespół Rekrutacji.
8.Osoba polecająca kandydata złożyła do Spółki wniosek o wypłatę premii w związku ze spełnieniem pozostałych wymogów.
Polecenia kandydata można dokonać na trzy sposoby:
1.Osoba polecająca kandydata może dokonać polecenia przez system online działający w Spółce, w wyniku czego osoba polecana otrzymuje e-mailowe potwierdzenie polecenia wraz z linkiem umożliwiającym osobie polecanej przesłanie swojej aplikacji.
2.Osoba polecana wysyła swoją aplikację na adres e-mail wskazany przez Spółkę wraz ze wskazaniem nazwiska osoby polecającej. Następnie osoba polecająca dostarcza do Działu Rekrutacji stosowny dokument potwierdzający polecenie kandydata.
3.Przekazanie aplikacji kandydata menedżerowi zatrudniającemu lub osobie z działu Rekrutacji wraz z dokumentem potwierdzającym polecenie kandydata.
Kandydat może zostać polecony tylko przez jedną osobę, a w przypadku polecenia go przez więcej niż jedną osobę decyduje data polecenia tego kandydata lub data poinformowania działu Rekrutacji o poleceniu kandydata, jeśli kandydat wysłał swoją aplikację samodzielnie. Nie ma limitu w zakresie liczby polecanych kandydatów, jak również w zakresie częstotliwości polecania tej samej osoby. Poleceni kandydaci przechodzą takie same procedury rekrutacyjne jak pozostali kandydaci, celem zapewnienia równości szans i braku dyskryminacji, przy czym poleceni kandydaci mogą mieć pierwszeństwo w procesie rekrutacji. Spółka jednak nie gwarantuje, że polecony kandydat zostanie zaangażowany w proces selekcji i nie jest zobowiązana do ujawniania osobie polecającej przyczyny niezatrudnienia polecanego kandydata.
Aktualnie jednorazowa premia pieniężna otrzymana z tytułu rekomendacji pracowniczej stanowi przychód pracownika, który jest opodatkowany i podlega składkom ZUS.
Pytanie
Czy prawidłowym działaniem będzie potraktowanie przez Spółkę premii pieniężnej wypłacanej w ramach „Programu rekomendacji pracowników” jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i – wskutek tego – zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach „Polityki Programu rekomendacji pracowników” na rzecz osób polecających, którzy są zatrudnieni w ramach umowy o pracę lub współpracują ze Spółką w ramach umów cywilnoprawnych (umowy zlecenie)?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, z uwagi na fakt, że otrzymanie premii pieniężnej w ramach „Programu rekomendacji pracowników” nie jest związane z wykonaniem określonej pracy na rzecz Spółki i nie jest ekwiwalentem za pracę to nie można jej uznać za element wynagrodzenia. Wskutek tego wydaje się zasadne potraktowanie jej jako przychód z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uważają Państwo, że skoro świadczenie to (premia pieniężna wypłacana w ramach „Programu rekomendacji pracowników”) stanowi przychód z innego źródła określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to zasadne będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach „Programu rekomendacji pracowników” osobom polecającym kandydatów (zarówno pracownikom zatrudnionych na umowę o pracę, jak i osobom współpracującym ze Spółką na podstawie umów zlecenie).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
-przychody z innych źródeł (pkt 9).
Stosownie do art. 12 ust. 1 analizowanej ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 powołanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Z art. 38 ust. 1 tejże ustawy wynika z kolei, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego, będąca przedmiotem Państwa zapytania premia, wypłacana osobom polecającym pracownika do pracy, jako świadczenie pieniężne, stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do tych osób, tj. osób będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia), wartość premii stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych) oraz że przysporzenie jakie otrzymują osoby polecające w ramach Programu nie stanowi elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie będzie przychodem zaliczanym do „innych źródeł” w świetle art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.
W konsekwencji nie będzie na Państwu spoczywał obowiązek pobrania zaliczek na podatek dochodowy, lecz obowiązek informacyjny, tj. sporządzenia informacji o wysokości przychodów i przesłania jej uczestnikom Programu oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.