
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel prowadzi tzw. program rekomendacji pracowniczych (dalej: Program).
Idea Programu polega na zidentyfikowaniu potencjalnych kandydatów do pracy wśród kontaktów własnych jej pracowników i współpracowników.
Poleceniami pracowniczymi objęte są wszystkie stanowiska, na które jest prowadzona rekrutacja. Osobą zgłaszającą polecenie (dalej: Osoba Polecająca) może być pracownik Spółki zatrudniony w ramach umowy o pracę lub osoba współpracująca ze Spółką na innej podstawie (np. w ramach umowy zlecenia, kontraktu managerskiego lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Osobą Polecającą można być wielokrotnie.
Zasady działania Programu określone są w procedurze Spółki (dalej: Procedura) i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce. Osoba Polecająca zgłasza proponowaną kandydaturę poprzez system informatyczny, wybierając nazwę stanowiska z domyślnej listy otwartych na rekrutację stanowisk i podając imię i nazwisko polecanej osoby.
Z poleceń pracowniczych wyłączone są polecenia kandydatów dotyczące pracowników lub współpracowników przedsiębiorstw dostarczających usługi outsourcingowe dla Spółki (tzw. „kontraktorów”), o ile przerwa między datą zgłoszenia ich kandydatury a datą zakończenia współpracy polecanej osoby z przedsiębiorstwem dostarczającym usługi outsourcingowe wynosi mniej niż 12 miesięcy.
Za skuteczne polecenie w ramach Programu Osoba Polecająca otrzymuje gratyfikację pieniężną w wysokości określonej w Procedurze.
Gratyfikacja za polecenie przysługuje Osobie Polecającej w sytuacji, gdy:
·rekrutacja ma miejsce w wyniku rekomendacji kandydata lub kandydatki przez konkretną Osobę Polecającą,
·rekomendowana osoba – niezależnie od jej prawnej formy współpracy – pozostanie związana umownie ze Spółką nieprzerwanie przez łączny okres nie krótszy niż 6 miesięcy i 1 dzień,
·pozyskanie poleconej osoby odbyło się przez Osobę Polecającą.
Gratyfikacja w ramach Programu nie wynika z zawartych przez Spółkę umów o pracę ani umów cywilnoprawnych będących podstawą stałej współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników lub współpracowników nie należy do obowiązków wykonywanych przez Osoby Polecające – w ramach stosunków prawnych łączących je ze Spółką realizowane są czynności o innym charakterze.
Pytanie
Czy Spółka prawidłowo przyjmuje, że w przypadku opisanego stanu faktycznego nie powinny ciążyć na niej obowiązki płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od gratyfikacji pieniężnych wypłacanych Osobom Polecającym w ramach Programu, gdyż wypłacane świadczenia stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinny na nim spoczywać obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. Spółka nie powinna być zobowiązana do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych Osobom Polecającym w ramach Programu.
Spółka, zgodnie z art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, powinna być jedynie zobowiązana do sporządzenia i przekazania Osobom Polecającym oraz właściwym organom podatkowym informacji o wysokości przychodów na formularzu PIT-11, jako że w ich przypadku źródło przychodu należy rozpoznać jako tzw. inne źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.
Jednocześnie na Spółce nie powinien ciążyć ten obowiązek w odniesieniu do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i świadczących na rzecz Wnioskodawcy usługi rekrutacyjne (podmioty inne niż Osoby Polecające), gdyż w ich przypadku przychód należy zakwalifikować jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy o PIT źródłami przychodów są m.in.:
1)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
2)działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
3)pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
4)przychody z innych źródeł (pkt 9).
Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” oznacza, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, w tym również gratyfikacje przyznawane w ramach Programu.
Zgodnie z postanowieniami Programu Osobą Polecającą może być zarówno osoba fizyczna będąca, jak i niebędąca pracownikiem Spółki, zatem Program ma charakter otwarty i jest skierowany do szerokiego kręgu osób. Jednocześnie poszukiwanie nowych pracowników lub współpracowników nie należy do obowiązków Osób Polecających wynikających z tytułów prawnych, które łączą je ze Spółką. Zdaniem Spółki takie skonstruowanie Programu wyklucza uznanie przychodów z tytułu nagród wypłacanych w ramach Programu za przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 lub 3 Ustawy o PIT.
Zgodnie z art. 12, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W tym przypadku również występuje zwrot „w szczególności”, co oznacza, że katalog przychodów z tego tytułu ma charakter jedynie przykładowy. Jednakże uznaje się, że pomimo otwartego charakteru tej definicji nie można zakwalifikować do tego źródła każdego przychodu, który uzyskuje pracownik nie ze stosunku pracy, a w związku ze stosunkiem pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT (por. wyrok NSA w sprawie o sygn. akt II FSK 730/13, data orzeczenia: 9 kwietnia 2015 r., oraz II FSK 650/12, data orzeczenia: 19 lutego 2014 r.).
Zatem samo pozostawanie w stosunku pracy nie uzasadnia uznawania wszelkich przychodów związanych ze stosunkiem pracy za przychody ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy o PIT. Analogiczne wnioski należy wyciągnąć w odniesieniu do osób związanych ze Spółką stosunkami prawnymi, na podstawie których otrzymują one od Spółki przychody z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 Ustawy o PIT, a które nie pozostają w związku faktycznym z czynnościami wykonywanymi na tej podstawie.
Jak wskazano powyżej, w niniejszej sprawie gratyfikacja pieniężna w ramach Programu nie jest powiązana ze świadczeniem pracy lub usług na rzecz Spółki, a Osobą Polecającą w ramach Programu mogą być osoby współpracujące ze Spółką na jakiejkolwiek podstawie.
W związku z powyższym, zarówno dla pracowników Spółki, jak i osób współpracujących ze Spółką na innej podstawie (np. w ramach umowy zlecenia, kontraktu managerskiego lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej), przychód z tytułu świadczenia pieniężnego w ramach Programu stanowi przychód z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT).
Pogląd ten znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych. Przykładowo, w piśmie z 17 lipca 2024 r. o sygn. 0115-KDIT1.4011.388.2023.3.JG Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał (dalej: Dyrektor KIS), że „ze względu bowiem na fakt, że Program jest skierowany do różnych grup uczestników (dokonującymi poleceń mogą być zarówno pracownicy Spółki, jak też osoby współpracujące ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych, jak i osoby niezwiązane ze Spółką umową o pracę lub umową cywilnoprawną) oraz ze względu na fakt, że ww. przychód nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie, przez co przysporzenie jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie będzie stanowić elementu ich obowiązków, to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy".
Podobny pogląd wyrażono w wielu innych interpretacjach Dyrektora KIS, np. z 21 maja 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.298.2024.2.DJ, z 17 czerwca 2024 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.201.2024.2.MST, czy też z 18 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS.
Podobnie Dyrektor KIS stwierdził w piśmie z 30 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ: „W odniesieniu do zakwalifikowania ww. premii pieniężnej do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość stanowi dla tych osób (tj. pracowników Spółki zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź osób współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Takie samo stanowisko Dyrektor KIS zaprezentował w wielu innych interpretacjach, np. z 10 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.469.2024.2.DJ, z 30 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ czy też z 21 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ.
Z kolei w piśmie z 28 maja 2024 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4011.252.2024.2.TR organ wskazał, że „w odniesieniu do osób polecających (…) będących pracownikami Spółki lub osobami fizycznymi współpracującymi ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych (umowy o świadczenie usług/zlecenia/o dzieło) oraz osób niebędących pracownikami Spółki i niewspółpracujących ze Spółką, nieprowadzących działalności gospodarczej w zakresie Programu – wartość nagród stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Jedynie gdyby gratyfikacje były wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług rekrutacyjnych, stanowiłyby dla tych osób przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej i podlegałyby samodzielnemu opodatkowaniu przez te osoby, według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Takie stanowisko Dyrektor KIS prezentował w wielu interpretacjach dotyczących tego zagadnienia, np. w przytoczonym już piśmie z 17 lipca 2024 r. o sygn. 0115- KDIT1.4011.388.2023.3.JG.
Jednakże takie osoby nie są objęte Programem, dlatego dalsza analiza w tym zakresie jest bezprzedmiotowa.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od gratyfikacji pieniężnych wypłacanych Osobom Polecającym w ramach Programu, gdyż wypłacane świadczenia stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. W odniesieniu do tych osób Spółka powinna sporządzić informację według ustalonego wzoru (na formularzu PIT-11) o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej - spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);
- działalność wykonywana osobiście (pkt 2);
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
- przychody z innych źródeł (pkt 9).
Według art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei zgodnie z przepisem art. 12 ust. 4 ww. ustawy:
Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora – jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
W myśl art. 13 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów managerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Artykuł 38 ust. 1 ww. ustawy wskazuje, że:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na nowy personel prowadzą Państwo tzw. program rekomendacji pracowniczych. Idea Programu polega na zidentyfikowaniu potencjalnych kandydatów do pracy wśród kontaktów własnych jej pracowników i współpracowników. Osobą zgłaszającą polecenie może być pracownik Spółki zatrudniony w ramach umowy o pracę lub osoba współpracująca ze Spółką na innej podstawie (np. w ramach umowy zlecenia, kontraktu managerskiego lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej). Zasady działania Programu określone są w procedurze Spółki i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce. Za skuteczne polecenie w ramach Programu Osoba Polecająca otrzymuje gratyfikację pieniężną w wysokości określonej w Procedurze. Gratyfikacja w ramach Programu nie wynika z zawartych przez Spółkę umów o pracę ani umów cywilnoprawnych będących podstawą stałej współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników lub współpracowników nie należy do obowiązków wykonywanych przez Osoby Polecające – w ramach stosunków prawnych łączących je ze Spółką realizowane są czynności o innym charakterze.
Wątpliwość Państwa budzi kwestia, czy w przypadku opisanego stanu faktycznego nie powinny ciążyć na Państwu obowiązki płatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, tj. czy nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od gratyfikacji pieniężnych wypłacanych Osobom Polecającym w ramach Programu.
W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że wypłacona gratyfikacja pieniężna, o której mowa we wniosku stanowi dla tych osób przychód podlegający opodatkowaniu.
W odniesieniu do zakwalifikowania ww. gratyfikacji pieniężnej do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających.
Zatem na Państwu ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom polecającym (będącym przedmiotem Państwa zapytania) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uznałem bowiem, że ze względu na fakt, iż program rekomendacji pracowniczych jest skierowany do różnych grup uczestników (rekomendującymi kandydatów na stanowiska pracownicze w procesie rekrutacyjnym mogą być zarówno pracownicy Spółki zatrudnieni w ramach umowy o pracę lub osoby współpracujące w ramach umowy zlecenia, kontraktu managerskiego lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) oraz ze względu na fakt, że świadczenie to nie stanowi elementu ich obowiązków - to wypłacone świadczenie stanowi przychód ze źródła przychodu „inne źródła”, o jakim mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej ustawy.
Sami bowiem Państwo wskazali we wniosku, że (…) Zasady działania Programu określone są w procedurze Spółki i podane do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w Spółce. Gratyfikacja w ramach Programu nie wynika z zawartych przez Spółkę umów o pracę ani umów cywilnoprawnych będących podstawą stałej współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników lub współpracowników nie należy do obowiązków wykonywanych przez Osoby Polecające.
Zatem, należy zgodzić się z Państwem, że nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od gratyfikacji pieniężnych wypłacanych Osobom Polecającym w ramach Programu, gdyż wypłacane świadczenia stanowią przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT.
W odniesieniu do tych osób Spółka powinna sporządzić informację według ustalonego wzoru (na formularzu PIT-11) o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.