
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 27 grudnia 2024 r. oraz z 24 stycznia 2025 r. - w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej jako: Wnioskodawca, Beneficjent) jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, głównie w zakresie szkoleń i doradztwa. Działalność opodatkowana jest na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, natomiast ewidencja księgowa dokonywanych operacji prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który świadczy czynności podlegające opodatkowaniu, zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej, między innymi będzie realizował projekty finansowane ze środków pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus dla perspektywy finansowej 2021-2027.
Wnioskodawca będzie realizatorem projektu: (...) w ramach (...). (dalej jako: Projekt).
Celem głównym Projektu jest (...) przez realizację (...):
1)(...)
Zadania projektu:
1)(...).
Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć z Województwem (...) reprezentowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) umowę o dofinansowanie Projektu na realizację Projektu, Instytucja Zarządzająca przekaże Beneficjentowi dofinansowanie w łącznej kwocie nieprzekraczającej (...) PLN i stanowiącej nie więcej niż 95 % całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu (całkowita wartość Projektu wynosi (...) PLN), w tym:
1)płatność ze środków europejskich oraz dotacja celowa z budżetu państwa w kwocie (...) PLN;
2)Beneficjent wniesie wkład własny (wnoszony w ramach kosztów pośrednich) w kwocie (...) PLN, co stanowi 5 % wydatków kwalifikowanych Projektu.
Realizacja Projektu nie prowadzi do powstania bądź zwiększenia sprzedaży opodatkowanej zarówno z tytułu dokonania świadczeń na rzecz uczestników Projektu, jak również w ramach całej działalności gospodarczej.
Koszty kwalifikowalne w związku z realizacją Projektu, nie są ustalane w oparciu o faktycznie poniesione wydatki, a w formie uproszczonej. Wydatki w ramach Projektu rozliczane są w formie kwot ryczałtowych (koszty bezpośrednie) oraz w formie stawki ryczałtowej określonej dla kosztów pośrednich. Łączne kwoty ryczałtowe zastosowane przy rozliczaniu Projektu wynoszą łącznie (...) PLN.
Beneficjent rozlicza wydatki w ramach Projektu w oparciu o kwoty ryczałtowe:
·za wykonanie Zadania 1 przyznaje się kwotę ryczałtową (...) zł;
·za wykonanie Zadania 2 przyznaje się kwotę ryczałtową (...) zł;
·za wykonanie Zadania 3 przyznaje się kwotę ryczałtową (...) zł;
·za wykonanie Zadania 4 przyznaje się kwotę ryczałtową (...) zł.
Koszty pośrednie Projektu rozliczane są w formie stawki ryczałtowej i zdefiniowane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Koszty pośrednie projektu, stanowią 25 % poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych w ramach Projektu wydatków bezpośrednich (kwota kosztów pośrednich wynosi (...) zł).
WSKAZANIE SPOSOBU ROZLICZENIA:
Przy rozliczeniu Projektu nie ma znaczenia wartość faktycznie poniesionego wydatku na realizację usługi, tylko ilość zrealizowanych usług oraz osiągniecie zakładane wartości wskaźnika.
Jeżeli zostanie wykonana mniejsza od założonej liczba usług we wniosku o dofinansowanie, to we wniosku o płatność rozliczeniu podlega jedynie ta zrealizowana liczba usług.
Beneficjent jest zobowiązany udokumentować faktyczne wykonanie liczby usług objętych kwotą ryczałtową, które wykazuje we wniosku o płatność.
Dokumentami potwierdzającymi wykonanie: kwoty ryczałtowej, za wykonanie:
Numer zadania 1
·(...)
Numer zadania 2
·(...)
Numer zadania 3
·(...)
Numer zadania 4
·(...)
W projekcie wynagrodzenia dla osób zaangażowanych w realizację działań projektowych, w tym dla Wnioskodawcy będącego jednocześnie właścicielem firmy, zostaną wypłacone w oparciu o samozatrudnienie (noty księgowe).
Wnioskodawca jako osoba prowadząca działalność gospodarczą i jednocześnie będzie pełnił rolę personelu projektu, będzie odpowiedzialny za realizację kluczowych zadań, takich jak (...).
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, rozliczenie wynagrodzenia Wnioskodawcy może odbywać się za pomocą not księgowych, co jest możliwe pod warunkiem, że zostało zaakceptowane przez Instytucję Zarządzającą we wniosku o dofinansowanie.
W przedmiotowym projekcie taka forma rozliczenia została zaakceptowana, co oznacza, że wynagrodzenie dla Wnioskodawcy, jako samozatrudnionego personelu projektu, będzie rozliczane na podstawie wystawianych przez niego not księgowych, bez konieczności gromadzenia dodatkowej dokumentacji potwierdzającej poniesienie wydatków.
Procedura rozliczenia polega na dokumentowaniu faktycznego wykonania usług oraz osiągnięciu zakładanych wskaźników projektu, co stanowi podstawę do uznania wydatków jako kwalifikowalnych.
Wnioskodawca będzie wystawiał noty księgowe za realizowane przez siebie usługi, które będą podstawą do rozliczenia z Instytucją Zarządzającą.
Każdy etap realizacji będzie dokumentowany m.in. poprzez: raporty, listy obecności, zestawienia godzin oraz inne dokumenty określone we wniosku o dofinansowanie i umowie o realizację projektu.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydatki rozliczane uproszczoną metodą są traktowane jako wydatki poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia ani opisywania dokumentów księgowych w ramach projektu na potwierdzenie poniesienia wydatków, które zostały wykazane, jako wydatki objęte uproszczoną metodą.
Niemniej jednak, właściwa instytucja będąca stroną umowy zobowiązuje beneficjenta w umowie o dofinansowanie do przedstawienia dokumentacji potwierdzającej osiągnięcie rezultatów, wykonania produktów lub zrealizowania działań zgodnie z zatwierdzonym wnioskiem o dofinansowanie. Weryfikacja wydatków zadeklarowanych według metod uproszczonych dokonywana jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki.
Dofinansowanie Projektu, wypłacane jest w formie zaliczki lub refundacji poniesionych wydatków w wysokości określonej w harmonogramie płatności. Beneficjent sporządza harmonogram płatności, o którym mowa, w porozumieniu z Instytucją Zarządzającą, uwzględniając przy tym, że wysokość transzy zaliczki na dany okres nie przekracza środków niezbędnych dla prawidłowej realizacji danego etapu Projektu. Harmonogram płatności może podlegać aktualizacji. Transze dofinansowania są przekazywane na rachunek bankowy Beneficjenta.
Beneficjent nie może przeznaczać otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, pozaprojektowej działalności.
Jeżeli na podstawie wniosków o płatność lub czynności kontrolnych uprawnionych organów zostanie stwierdzone, że dofinansowanie jest przez Beneficjenta:
·wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem;
·wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych;
·pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
·wykorzystane niezgodnie z zasadami horyzontalnymi określonymi w art. 9 rozporządzenia 2021/1060
- Instytucja Zarządzająca wzywa Beneficjenta do zwrotu całości lub części dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych liczonymi od dnia przekazania środków lub do wyrażenia zgody na pomniejszenie wypłaty kolejnej raty należnej mu transzy dofinansowania o kwotę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 207 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
Natomiast w przypadku Wnioskodawcy, w związku z okolicznością, że rozliczenie wydatków następuje w sposób uproszczony, wydatki uznaje się za przeznaczone na realizację Projektu w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki.
Zatem za przeznaczenie otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z Projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, pozaprojektowej działalności należy uznać wydatkowanie pełnej kwoty dofinansowania przy jednoczesnym nieosiągnięciu wskaźników określonych w umowie o dofinansowanie Projektu.
Uzupełnienie wniosku
W uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2025 r. w odpowiedzi na wezwanie z 18 grudnia 2024 r.:
·W odpowiedzi na pkt I ppkt 1 o treści:
proszę, żeby Pan podał jaką formę opodatkowania wybrał Pan dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w ramach, której zamierza realizować opisany we wniosku projekt?
podał Pan:
Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w ramach, której zamierza realizować opisany we wniosku projekt. Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości zmiany formy opodatkowania.
·W odpowiedzi na pkt I ppkt 2 o treści:
proszę, żeby Pan podał:
a)Podstawę prawną na podstawie, której otrzyma Pan wskazane we wniosku środki finansowe, tj. wskazał nazwę aktu/aktów prawnego/prawnych (ustaw wykonawczych wynikających z zawartej umowy/umów o dofinansowanie, w tym konkretne przepisy prawa będące podstawą przyznania tych środków.
b)Kiedy zamierza Pan zawrzeć z Województwem (...) reprezentowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) umowę o dofinansowanie wskazanego we wniosku projektu?
c)Czy beneficjentem dofinansowania jest Pan czy inny podmiot (kto)? Jeśli Pan, prosimy żeby Pan podał:
·Kto dokładnie przyzna Panu te środki, tj. jaki podmiot?
·Kto dokładnie wypłaci przyznane Panu środki, tj. jaki podmiot?
wskazał Pan:
a)Ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 z późn. zm.). Szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy zostały wskazane w art. 30 ww. ustawy.
b)Wnioskodawca zamierza zawrzeć z Województwem (...) reprezentowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) umowę o dofinansowanie wskazanego we wniosku projektu w (...) 2025 roku.
c)Wnioskodawca jest beneficjentem dofinansowania.
·Środki przyzna Zarząd Województwa (...). Przyjął do dofinansowania projekt nr (...). (...) 2024 r. Zarząd Województwa (...) przyjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia listy projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej oraz listy projektów skierowanych do etapu negocjacji w ramach naboru nr (...) w ramach (...) – Fundusze Europejskie na wsparcie (...).
·Środki wypłaci Urząd Marszałkowski Województwa (...) w (...).
·W odpowiedzi na pkt I ppkt 3 o treści:
Czy zamierza Pan złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
oświadczył Pan:
Wnioskodawca nie zamierza składać do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 24 stycznia 2025 r. w odpowiedzi na wezwanie z 15 stycznia 2025 r. podał Pan, że:
Wnioskodawca, obecnie korzysta z formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, natomiast zawarte w uzupełnieniu wniosku pytania i własne stanowisko dotyczy okresu, w którym nie będzie on opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytania
W uzupełnieniu z 27 grudnia 2024 r. sformułował Pan następujące pytania.
1)Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy uzyskane na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129?
2)Czy wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją Projektu, powstałą w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczoną na finansowanie działalności podstawowej, można rozpoznać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów?
3)Czy wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania, powstałej po zrealizowaniu Projektu w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania na konto prywatne Wnioskodawcy będzie rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu?
Pana stanowisko w sprawie
W sformułowanym w uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2024 r. własnym stanowisku podaje Pan:
Ad 1
Według Wnioskodawcy, wynagrodzenie uzyskane na podstawie noty księgowej jest w całości zwolnione z podatku dochodowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotacje, zgodnie z przepisami o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, są wolne od podatku dochodowego. W efekcie środki pomocowe z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, są traktowane jako dotacje budżetu państwa.
Co więcej, ustawa o finansach publicznych uznaje środki strukturalne Unii Europejskiej oraz krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych za dotacje, które spełniają warunki zwolnienia z opodatkowania określone w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy, ale tylko dla bezpośredniego beneficjenta realizującego projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie. Zatem otrzymane dofinansowanie dotyczące pracy własnej nie jest wynagrodzeniem, lecz przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy. Wystawienie noty księgowej przez Wnioskodawcę w celu rozliczenia projektu nie wywołuje skutków podatkowych, ponieważ dotyczy przychodu zwolnionego z opodatkowania, a nie dlatego, że wartość własnej pracy podatnika nie jest uznawana za koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.
Ponadto środki pomocowe pochodzące z funduszy europejskich, wypłacane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, przeznaczone na pokrycie wynagrodzenia, są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 2
W opinii Wnioskodawcy, wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w ramach realizacji Projektu, jeśli taka nadwyżka powstanie w wyniku niższych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczona zostanie na finansowanie działalności podstawowej, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych ze środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
W związku z tym, środki otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków unijnych w ramach realizacji Projektu są zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a środki otrzymane na realizację Projektu w formie dotacji z budżetu państwa, są co do zasady zwolnione od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Należy podkreślić, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli wystąpiła nadwyżka otrzymanych środków w wyniku rozliczenia w Projekcie kwot większych niż rzeczywiście poniesione wydatki.
W wyniku tego zwolnienia z opodatkowania, wydatki sfinansowane z tych środków nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania po zrealizowaniu Projektu, powstałej w wyniku niższych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania, na konto prywatne Wnioskodawcy nie będzie uznana za przychód podlegający opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są płatności na realizację projektów finansowanych ze środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego ze środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Należy podkreślić, że zwolnieniu podlega cała kwota otrzymanej dotacji, nawet jeśli powstała nadwyżka środków w wyniku uwzględnienia w Projekcie kwot większych niż rzeczywiście poniesione wydatki.
W związku z tym, całość otrzymanego dofinansowania Projektu stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania, a niewykorzystane środki zachowują swój zwolniony charakter zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W rezultacie, nadwyżka powstała w wyniku specyficznego rozliczania kosztów Projektu, przekazana na rachunek prywatny Wnioskodawcy, będzie stanowić dla niego przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pan w uzupełnieniu wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady opodatkowania
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, głównie w zakresie szkoleń i doradztwa. Obecnie korzysta z formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, natomiast zawarte w uzupełnieniu wniosku z 27 grudnia 2024 r. pytania i własne stanowisko dotyczy okresu, w którym nie będzie Pan opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie w opisie sprawy podaje Pan, że:
·W ramach działalności gospodarczej, między innymi będzie realizował projekty finansowane ze środków pochodzących ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus dla perspektywy finansowej 2021-2027. Będzie realizatorem projektu: (...).
·W (...) 2025 r. zamierza Pan zawrzeć z Województwem (...) reprezentowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa (...) umowę o dofinansowanie wskazanego projektu.
·Podstawą prawną na podstawie, której otrzyma wskazane we wniosku środki finansowe jest ustawa z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 z późn. zm.). Szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy zostały wskazane w art. 30 tej ustawy.
·Środki przyzna Zarząd Województwa (...). Przyjął do dofinansowania projekt (...). (...) 2024 r. Zarząd Województwa (...) przyjął uchwałę w sprawie zatwierdzenia listy projektów ocenionych na etapie oceny formalno-merytorycznej oraz listy projektów skierowanych do etapu negocjacji w ramach naboru nr (...) w ramach (...).
·Środki wypłaci Urząd Marszałkowski Województwa (...) w (...) na rachunek bankowy beneficjenta, którym jest Pan.
Na tle dokonanego opisu sprawy powziął Pan wątpliwości:
·Czy uzyskane przez Pana wynagrodzenie na podstawie noty księgowej, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
·Czy wydatki pokryte z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu, powstałą w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczoną na finansowanie działalności podstawowej, można rozpoznać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodu?.
·Czy wypłata nadwyżki wynikającej z otrzymanego dofinansowania, powstałej po zrealizowaniu projektu w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania na konto prywatne Wnioskodawcy będzie rozpoznana jako przychód podlegający opodatkowaniu?
Źródła przychodów
Katalog źródeł przychodów został określony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie jako źródło przychodów wymieniono m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 3).
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Jak stanowi art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Koszty uzyskania przychodów
Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy:
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 29b, 46, 47a, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Ustawa o finansach publicznych
Rozważając charakter otrzymanych przez Pana środków pieniężnych odniosę się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d.
Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1 tej ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Europejski Fundusz Społeczny, z którego pochodzą środki na współfinansowanie Projektu, jest jednym z funduszy strukturalnych UE, których celem jest zwiększanie spójności społecznej oraz dobrobytu we wszystkich regionach Unii.
Zgodnie z art. 124 ust. 1 pkt 6 tej ustawy:
Wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków: wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich.
Zgodnie natomiast z art. 126 ustawy o finansach publicznych:
Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Przy czym, zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy:
Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W myśl art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych:
Wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych:
Za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.
Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.
Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Ustawa o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027
Rozważając charakter otrzymanych przez Pana środków pieniężnych odniosę się również do ww. ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 7 i 38 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
·fundusze strukturalne - Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz Europejski Fundusz Społeczny Plus, o których mowa w art. 1 rozporządzenia ogólnego (pkt 7);
·wytyczne - instrument prawny określający ujednolicone warunki i procedury wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji skierowane do instytucji uczestniczących w realizacji programów oraz stosowane przez te instytucje na podstawie właściwego porozumienia, kontraktu programowego, o którym mowa w art. 5 pkt 4d ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, albo umowy oraz przez beneficjentów na podstawie umowy o dofinansowanie projektu albo decyzji o dofinansowaniu projektu (pkt 38).
Stosownie do treści art. 5 ust. 1, ust. 2, ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy:
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego, w celu zapewnienia zgodności sposobu realizacji programów z prawem Unii Europejskiej w zakresie wdrażania funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji oraz spełniania wymagań określanych przez Komisję Europejską w tym zakresie, a także w celu zapewnienia jednolitości sposobu realizacji programów i prawidłowości realizacji zadań i obowiązków określonych ustawą, może wydać wytyczne dotyczące:
-ewaluacji programów;
-kwalifikowalności wydatków w ramach programów;
-trybu i zakresu sprawozdawczości oraz monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów;
-kontroli realizacji programów;
-wyboru projektów;
-szczegółowego opisu priorytetów programu;
-warunków księgowania wydatków oraz przygotowania prognoz wniosków o płatność do Komisji Europejskiej w ramach programów;
-korekt finansowych w ramach programów;
-warunków gromadzenia i przekazywania danych w postaci elektronicznej;
-systemu informacji i promocji w zakresie programów;
-wykorzystania środków pomocy technicznej;
-innych kwestii związanych z realizacją i zamknięciem programów (ust. 1).
·Wytyczne mogą dotyczyć wszystkich programów lub wybranych programów (ust. 2).
·Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego:
-podaje do publicznej wiadomości na portalu wytyczne oraz ich zmiany;
-ogłasza w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ,,Monitor Polski'' komunikat o adresie portalu, na którym zostały zamieszczone wytyczne oraz ich zmiany (ust. 5).
·Wytyczne oraz ich zmiany są stosowane od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2. Minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego wykonujący zadania państwa członkowskiego po ogłoszeniu komunikatu, o którym mowa w ust. 5 pkt 2, podaje do publicznej wiadomości na portalu informacje o terminie, od którego wytyczne lub ich zmiany są stosowane (ust. 6).
W myśl natomiast art. 30 ust. 1 - ust. 5 omawianej ustawy:
·W zakresie, w jakim w ramach programów jest udzielana pomoc publiczna w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej lub pomoc de minimis , zastosowanie mają szczegółowe warunki i tryb udzielania pomocy (ust. 1).
·Podmiotami udzielającymi pomocy, o której mowa w ust. 1, są instytucje zarządzające, instytucje pośredniczące, instytucje wdrażające lub beneficjenci, a także inne podmioty, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 743 oraz z 2022 r. poz. 807) (ust. 2).
·Podmiotami udzielającymi pomocy mogą być również inne podmioty określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie ust. 4 (ust. 3).
·Właściwy minister, a w zakresie regionalnych programów oraz w zakresie programu Interreg, w przypadku którego instytucja zarządzająca została ustanowiona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego, może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, a także podmioty udzielające tej pomocy, uwzględniając konieczność zapewnienia zgodności tej pomocy z rynkiem wewnętrznym, efektywnego i skutecznego jej wykorzystania oraz przejrzystości jej udzielania, w przypadku gdy przepisy odrębne nie określają szczegółowego przeznaczenia, warunków lub trybu udzielania tej pomocy (ust. 4).
·Szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania pomocy, o której mowa w ust. 1, nieobjętej przepisami, o których mowa w ust. 4, lub innymi przepisami określa umowa o dofinansowanie projektu, decyzja o dofinansowaniu projektu lub akt będący podstawą jej udzielenia (ust. 5).
Komunikat Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie zmienionych wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 (M. P. z 2023 r. poz. 1366):
W Pana sprawie istotny jest również ww. Komunikat Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej.
Na podstawie bowiem art. 5 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. poz. 1079 ze zm.) ogłoszono się, co następuje:
Zmienione wytyczne (MFiPR/2021-2027/16(2)) dotyczące realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, wydane na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027, zostały zamieszczone na portalu administrowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej: https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl w zakładce O funduszach/Poznaj Fundusze Europejskie 2021-2027/Prawo i dokumenty/ Wytyczne.
Opodatkowanie dotacji
Z przytoczonego powyżej art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymania dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
·dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
·świadczenia te otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Przy czym jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z zastrzeżeniem ust. 36.
Z kolei w myśl art. 21 ust. 36 omawianej ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność.
W tym miejscu wskazuję, że ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. z 2023 r. poz. 1723 ze zm.) na podstawie art. 2 pkt 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 21 dodano ust. 42a w brzmieniu:
Podatnik może nie stosować zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 129, w odniesieniu do określonych dotacji, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał, określonego w art. 45 ust. 1, złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tego zwolnienia w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji. Do wydatków i kosztów, w tym do odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowanych z dotacji, których dotyczy to oświadczenie, przepisów art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 nie stosuje się.
Przepis ten obowiązuje od 1 stycznia 2024 r. i ma zastosowanie do środków otrzymanych po dniu 31 grudnia 2023 r.
Przy czym z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że nie zamierza Pan składać oświadczenia, o którym mowa w cytowanym powyżej art. 21 ust. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Jednakże art. 21 ust. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 136, nie ma zastosowania do przychodów określonych w art. 12 ust. 1.
Podsumowanie
Z punktu widzenia przedstawionych powyżej przepisów podatkowych i tym samym konsekwencji podatkowych otrzymanego przez Pana dofinansowania, kluczowe znaczenie ma źródło finansowania, pochodzenie otrzymanych środków (budżet państwa, środki europejskie) ale także:
·w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 36, także cel przeznaczenia otrzymanej dotacji;
·w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 136, z uwagi na zastrzeżenie „z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców”, także status (rola i funkcja określona zgodnie z odrębnymi przepisami, umową o dofinansowanie i w analizowanej sprawie zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027) osoby otrzymującej dofinansowanie (beneficjent, personel projektu);
·ustawa o finansach publicznych definiując pojęcie „środków europejskich” określa je jako środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5d, czyli m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 7 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079 ze zm.), w pojęciu funduszy strukturalnych mieści się m.in. Europejski Fundusz Społeczny Plus.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są co do zasady, m.in. otrzymane dotacje i dofinansowania. Przychód podatkowy w takim przypadku powstaje w momencie otrzymania pieniędzy.
Zaś kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Przy czym kosztami takimi nie będą wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 129 i pkt 136 omawianej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przy czym zwolnienie nie ma zastosowania do tej części dotacji otrzymanej na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, która została przeznaczona, na podstawie odrębnych przepisów, na wynagrodzenie osoby fizycznej prowadzącej tę działalność (art. 21 ust. 36 ustawy).
Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy będzie Pan realizatorem projektu, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą. Będzie pełnił rolę personelu projektu. Jako beneficjent otrzyma Pan środki pochodzące ze środków europejskich oraz z budżetu państwa. W opisie zdarzenia przyszłego wskazuje Pan również m.in. że „za przeznaczenie otrzymanych transz dofinansowania na cele inne niż związane z projektem, w szczególności na tymczasowe finansowanie swojej podstawowej, pozaprojektowej działalności należy uznać wydatkowanie pełnej kwoty dofinansowania przy jednoczesnym nieosiągnięciu wskaźników określonych w umowie o dofinansowanie Projektu”.
Zatem, dofinansowanie otrzymane przez Pana rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej, dokumentującej pana pracę w projekcie:
·w części pochodzącej ze środków europejskich, otrzymane z BGK, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
·w części stanowiącej dotację z budżetu państwa, rozliczane na podstawie wystawionej noty księgowej dokumentującej Pana pracę w projekcie, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej niekorzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, z uwagi na wyłączenie wskazane w art. 21 ust. 36 ww. ustawy.
W odniesieniu natomiast do wydatków pokrytych z nadwyżki otrzymanego dofinansowania w związku z realizacją projektu, powstałej w wyniku mniejszych rzeczywistych wydatków niż kwota otrzymanego dofinansowania i przeznaczonej na finansowanie działalności podstawowej wskazuję, że jeżeli wydatki zostały poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (tj. spełniają warunki zasadności, związku z działalnością i nie zostały wymienione w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), wówczas stanowią one koszty uzyskania przychodu, ale wyłącznie w części sfinansowanej ze środków uzyskanych z dotacji celowej podlegającej opodatkowaniu. W pozostałej części, wydatki sfinansowane z przychodów zwolnionych od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią kosztu uzyskania przychodu, z uwagi na wyłączenie wynikające z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości w zakresie sformułowanego w uzupełnieniu pytania oznaczonego nr 3 stwierdzam - w oparciu o przytoczone przepisy prawa, że jeżeli dofinansowanie zostanie wydatkowane zgodnie z projektem, wówczas otrzymane środki stanowią przychód podatkowy w momencie otrzymania. W okolicznościach przedstawionej sprawy, w części sfinansowanej z dotacji celowej przeznaczonej, zgodnie z odrębnymi przepisami na wynagrodzenie Pana będzie to przychód podlegający opodatkowaniu, natomiast w części pochodzącej ze środków europejskich, przychód zwolniony z opodatkowania. Późniejsze przekazanie nadwyżki otrzymanych środków powstałej w wyniku poniesienia mniejszych rzeczywistych wydatków z tytułu kosztów pośrednich niż kwota otrzymanego dofinansowania, na konto prywatne Wnioskodawcy pozostaje bez znaczenia.
Podsumowując, w świetle powyższego stanowisko Pana przedstawione w zakresie sformułowanych w uzupełnieniu wniosku pytań uznaję za nieprawidłowe.
Po pierwsze nie można bowiem potraktować Pana wynagrodzenia jako wynagrodzenia pracownika. Wbrew Pana twierdzeniu jako beneficjent i jednocześnie osoba odpowiedzialna za realizację kluczowych zadań, takich jak (...), nie może Pan podpisać ze sobą umowy (nie może Pan sam siebie zatrudnić na podstawie żadnej z obowiązujących umów).
Po drugie należy również z punktu widzenia przedstawionych powyżej przepisów podatkowych i tym samym konsekwencji podatkowych otrzymanego przez Pana dofinansowania, mieć na uwadze źródło finansowania, pochodzenie otrzymanych środków (budżet państwa, środki europejskie) oraz cel przeznaczenia dofinansowania (dotacji).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zastrzec należy, że przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest potwierdzenie prawidłowego wykorzystania środków uzyskanych przez Pana z opisanego dofinansowania (tj. na cele związane z projektem), a jedynie konsekwencje podatkowe ich otrzymania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.