Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan 25 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W roku 2006 została podpisana z Bankiem umowa o udzielenie kredytu we frankach. W (...) 2024 r. podpisał Pan ugodę z Bankiem w sprawie kredytu frankowego. Bank w ramach ugody zwolnił Pana z długu (umorzył obecne zadłużenie) oraz dodatkowo postanowił wypłacić w ramach rozliczania umowy 50.000 zł.

Kredyt został zaciągnięty przez osobę fizyczną (hipoteka) i przeznaczony na realizację jednej inwestycji mieszkaniowej do zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Do tej pory korzystał Pan w ramach rozliczenia PIT z przysługującej ulgi odsetkowej. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów kredytobiorca jest zwolniony z obowiązku płacenia podatku od zawartej ugody z Bankiem.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy przepisów o podatku dochodowym w zakresie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 11 marca 2022 roku w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe – dalej: Rozporządzenie.

W dniu (...).2006 roku Pan wraz z żoną A.A zawarli z Bankiem umowę kredytu hipotecznego w walucie wymiennej kredytu denominowanego we franku szwajcarskim (...). Zgodnie z zawartą umową oboje kredytobiorcy odpowiadali za spłatę kredytu solidarnie. Całkowita wartość udzielonego kredytu wyniosła 112.138,06 CHF.

Po ponad 18 latach spłaty kapitału wraz z odsetkami w dniu (...).2024 doszło do zawarcia ugody pomiędzy X a Panem i żoną w wyniku przeprowadzonych mediacji (sygnatura Nr (...)). W drodze podpisanej ugody kwota pozostałego zadłużenia z tytułu umowy wynosząca 43.013,06 CHF (kapitał) została przeliczona na walutę polską i umorzona oraz dodatkowo strony uzgodniły, iż Bank wypłaci Panu i żonie kwotę 50.000 PLN w związku z rozliczeniem umowy.

Kwota 50.000 PLN jest kwotą niższą niż zobowiązanie banku w stosunku do Pana i żony w przypadku, gdyby kredyt został unieważniony. W ramach ugody uzgodniono również iż Bank zwróci Panu i żonie koszty postępowania, zastępstwa procesowego w wysokości 10.800 PLN.

Nigdy nie korzystał Pan z zaniechania poboru podatkowego od kwot umorzonych wierzytelności z tytułu innego kredytu mieszkaniowego, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 592).

Pytanie

Czy kwota 50.000 zł wypłacona w ramach rozliczenia umowy, a zawarta w ugodzie, będzie także zwolniona z poboru podatku?

Pana stanowisko w sprawie

W ramach zawartej ugody dotyczącej rozliczenia kredytu hipotecznego zawartego z bankiem (umorzenie części wierzytelności oraz wypłacenie kredytobiorcom kwoty w wysokości 50.000 PLN) możliwe jest zastosowanie w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. w sprawie zaniechania podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) związanych z kredytem hipotecznym udzielonym na cele mieszkaniowe, a zatem brak jest obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od uzyskanego przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy:

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawodawca odróżnia przy tym przysporzenia, które mają charakter:

·pieniężny – pieniądze i wartości pieniężne;

·niepieniężny – świadczenia w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa), nieodpłatne świadczenia inne niż świadczenia w naturze (otrzymane usługi lub świadczenia polegające na udostępnianiu rzeczy lub praw).

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Otrzymanie nieodpłatnego świadczenia następuje w stosunku dwustronnym – świadczeniodawca ma wolę przekazania czegoś nieodpłatnie, a świadczeniobiorca godzi się na przyjęcie takiego świadczenia.

Instytucja kredytu jest uregulowana przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1646). Zgodnie z art. 69 ust. 1 tej ustawy:

Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od udzielonego kredytu.

Otrzymanie kredytu i jego spłata na warunkach przewidzianych w umowie kredytowej co do zasady są obojętne podatkowo. Uzyskana kwota kredytu nie jest przychodem, ponieważ nie jest definitywnym przysporzeniem majątkowym kredytobiorcy – kredytobiorca musi ją zwrócić kredytodawcy. Jednocześnie spłata kwoty kredytu oraz spłata odsetek co do zasady nie jest kosztem uzyskania przychodu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w (...) 2024 r. podpisał Pan ugodę z Bankiem. Na mocy ugody doszło do ponownego przeliczenia wynikających z umowy kredytowej zobowiązań stron umowy kredytu – na zasadach przyjętych w ugodzie. W ramach ugody Bank umorzył obecne zadłużenie oraz wypłacił w związku z rozliczeniem umowy kwotę w wysokości 50.000 zł.

Pana pytanie dotyczy kwoty 50.000 zł wypłaconej w ramach rozliczenia umowy oraz tego, czy będzie zwolniona z poboru podatku. W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że kwota ta jest kwotą niższą niż zobowiązanie banku w stosunku do kredytobiorców w przypadku, gdyby kredyt został unieważniony. Tym samym wypłacona Panu kwota nie stanowi przysporzenia ponad kwoty uiszczane przez Pana tytułem spłaty kredytu hipotecznego.

W konsekwencji otrzymana kwota 50.000 zł nie jest Pana przychodem podatkowym w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie skutkuje po Pana stronie obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego.

Pana stanowisko jest nieprawidłowe z uwagi na to, że brak opodatkowania tej kwoty wiąże Pan z zaniechaniem poboru podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 marca 2022 r. Tymczasem rozporządzenie to ma zastosowanie jedynie do przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia wierzytelności kredytowych. W Pana przypadku przychód z tytułu otrzymanej kwoty pieniężnej w ogóle nie powstał, a gdyby nawet zaistniał – nie byłby wynikiem umorzenia wierzytelności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ta interpretacja dotyczy tylko Pana sytuacji prawnopodatkowej i nie wywołuje skutków prawnych dla Pana żony.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.