
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieprzetworzonych roślin ozdobnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Od około 3 lat hobbistycznie zajmuje się Pan domową uprawą rzadkich ozdobnych roślin kolekcjonerskich, głównie różnych gatunków hoi. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Wszystkie rośliny, które Pan posiada są uprawiane w mieszkaniu, które zamieszkuje Pan wraz z rodziną. Rośliny znajdują się w Pana salonie, rosną w trzech witrynach książkowych, które zostały zaadaptowane do uprawy roślin wymagających specjalnych warunków (wyższej wilgotności oraz temperatury). Dodatkowo rośliny rosną na stojakach przy oknie balkonowym. Łączna powierzchnia zajmowana do uprawy roślin w Pana salonie to około 3 m2. Część roślin Wnioskodawcy pochodzi od innych kolekcjonerów (została nabyta w Polsce), a część została importowana spoza Unii Europejskiej. W tym drugim przypadku, aby móc importować rośliny zarejestrował się Pan jako podmiot profesjonalny w PIORiN (Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa). Z uwagi na rozrost roślin, coraz większa powierzchnia Pana mieszkania jest zajmowana do ich uprawy i w związku z powyższym, obecnie sprzedaje Pan i zamierza sprzedać część posiadanych roślin, tj. nadwyżek roślin. Wzrost sprzedawanych roślin zawsze wynosi co najmniej miesiąc od nabycia. Sprzedaż roślin następuje w stanie nieprzetworzonym.
Pytanie
Czy przychód uzyskany z tytułu sprzedaży nieprzetworzonych roślin ozdobnych pochodzących z Pana własnej przydomowej hodowli, których biologiczny wzrost wynosi co najmniej miesiąc, w ramach działalności rolniczej, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „Ustawa o PIT”), nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie musi Pan wykazywać przychodów z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym, ani prowadzić ewidencji przychodów?
Pana stanowisko w sprawie
Przychód uzyskany z tytułu sprzedaży nieprzetworzonych roślin ozdobnych pochodzących z Pana własnej przydomowej hodowli, których biologiczny wzrost wynosi co najmniej miesiąc, w ramach działalności rolniczej, zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o PIT, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie nie musi Pan wykazywać przychodów z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym, ani prowadzić ewidencji przychodów.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z powyższego wynika zatem, że podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 Ustawy o PIT, źródłem przychodów są: pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.
Jednakże, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 Ustawy o PIT, działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dla celów podatku dochodowego precyzuje wyraźnie, co należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w przepisie art. 2 ust. 2 Ustawy o PIT ma charakter wyczerpujący.
Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzących z uprawy (produkcja roślinna), chowu lub hodowli (produkcja zwierzęca).
„Nieprzetworzony” - to taki, który nie został poddany przetworzeniu. W myśl Słownika języka polskiego, „przetwarzać” znaczy tyle, co „przekształcić coś twórczo” albo „zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd” (http://sjp.pwn.pl).
W związku z tym przez towar nieprzetworzony należy rozumieć taki, którego cech nie zmieniono. Jeśli towar został poddany jakimś pracom (czynnościom), w następstwie których cechy towaru (kształt, wygląd, funkcja) zostały zmienione, to wówczas towar ten nie jest towarem w stanie nieprzetworzonym.
Z kolei, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 3 Ustawy o PIT, działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl natomiast art. 2 ust. 3a Ustawy o PIT, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym „załącznikiem nr 2”.
Załącznik nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt, z uwagi na ich rozmiary, nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej. Jednocześnie informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie dla oceny, czy danego rodzaju działalność w ogóle ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli bowiem danego rodzaju uprawa, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie są wymienione w treści Załącznika, to należy uznać, że ta uprawa, hodowla, czy tez chów są działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.
W konsekwencji - do przychodów z tej działalności nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W pkt 3 Tabeli wymienia się uprawy w tunelach foliowych ogrzewanych powyżej 50 m3:
a)rośliny ozdobne;
b)pozostałe.
W świetle ww. przepisów, jeżeli rośliny nie są uprawiane w szklarniach lub ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy te nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli przy tym, rośliny te są przetrzymywane przez co najmniej miesiąc, w trakcie którego to okresu następuje ich biologiczny wzrost, to dochody uzyskane z ich sprzedaży stanowią dochody z działalności rolniczej.
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, od około 3 lat hobbistycznie zajmuje się Pan domową uprawą rzadkich roślin kolekcjonerskich głównie różnych gatunków hoi. Nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Wszystkie rośliny, które Pan posiada są uprawiane w mieszkaniu, które zamieszkuje Pan wraz z rodziną. Rośliny znajdują się w salonie, rosną w trzech witrynach książkowych, które zostały zaadaptowane do uprawy roślin wymagających specjalnych warunków (wyższej wilgotności oraz temperatury). Dodatkowo rośliny rosną na stojakach przy oknie balkonowym. Łączna powierzchnia zajmowana do uprawy roślin w salonie to około 3 m2. Część roślin pochodzi od innych kolekcjonerów (została nabyta w Polsce), a część została importowana spoza Unii Europejskiej. W tym drugim przypadku, aby móc importować rośliny zarejestrował się Pan jako podmiot profesjonalny w PIORiN (Państwowa Inspekcja Ochrony Roślin i Nasiennictwa). Z uwagi na rozrost roślin, coraz większa powierzchnia mieszkania jest zajmowana do ich uprawy i w związku z powyższym, sprzedaje Pan i zamierza sprzedać część posiadanych roślin, tj. nadwyżek. Wzrost sprzedawanych roślin zawsze wynosi co najmniej miesiąc od nabycia. Sprzedaż roślin następuje w stanie nieprzetworzonym.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, Pana zdaniem, działalność Pana mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej (okres przechowywania roślin wynosi co najmniej miesiąc), nie będąc jednocześnie zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej. W konsekwencji, do przychodów uzyskanych ze sprzedaży roślin ozdobnych w ramach działalności rolniczej, zgodnie z art. 2 ust. 2 Ustawy o PIT - i w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o PIT - nie znajdują zastosowania przepisy Ustawy o PIT.
W związku z tym, nie jest Pan objęty obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży roślin, nie musi wykazywać przychodów z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym, ani prowadzić ewidencji przychodów.
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 stycznia 2024 r.
Nr 0114-KDIP3-1.4011.1029.2023.3.LS oraz z 29 marca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.988.2020.3.ISL.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.