Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 11 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości oraz podatku od towarów i usług. Uzupełniła go Pani pismem z 12 lutego 2025 r. (wpływ 18 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W 1993 r. nabyła Pani od rodziców w formie darowizny działkę rolną nr (…) położoną w (…), przy ul. (…) (Akt notarialny nr (…)) o powierzchni (…) m2. Na początku na części działki Pani i Pani mąż uprawialiście produkty rolne na własny użytek, od kilkunastu lat działka stoi nieużywana. Jest to teren nieogrodzony, niezabudowany, nie przynoszący żadnych zysków, a jedynie konieczność koszenia i utrzymania w porządku, czystości. W 2023 r. dokonała Pani podziału działki na 12 mniejszych o nr: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) oraz drogę wewnętrzną - działka nr (…). Działki te zgodnie z planem zagospodarowania widnieją jako: Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług. Podział działki został dokonany, gdyż chciała Pani podarować synowi i córce część gruntu, pozostałą część sprzedać, gdy wystąpi taka potrzeba, by móc godnie żyć. Nigdy nie prowadziła Pani działalności gospodarczej i nie planuje Pani podjęcia takiej działalności. Działka od początku nabycia stanowi Pani majątek prywatny. Dotychczas nie zamieszczała Pani ogłoszeń o sprzedaży nieruchomości, nie podjęła współpracy z żadnym podmiotem oferującym wsparcie i pośrednictwo w sprzedaży nieruchomości ani wsparcie marketingowe. W ramach zarządzania własnym majątkiem chciałaby Pani sprzedać w najbliższym czasie 2-4 działki oraz dokonać darowizny 1 działki synowi oraz 1 działki córce. Pozostałych działek nie zamierza Pani na razie sprzedawać, chyba, że wystąpi zdarzenie losowe powodujące konieczność uzyskania środków finansowych natychmiast.

Z racji tego, że działki nie są uzbrojone w media (nie posiadają dostępu do energii elektrycznej, wody, kanalizacji i gazu) chciała Pani uzbroić działki w wodę i kanalizację, by ułatwić w przyszłości dzieciom oraz pozostałym nabywcom budowę domów. W tym celu wykonała Pani projekt przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz wystąpiła Pani z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Z racji tego, że koszt inwestycji został wyceniony na pokaźną kwotę (…) zł na razie nie wykonała Pani tego przyłącza, gdyż nie posiada Pani takich środków finansowych i nie chce Pani brać kredytu na ten cel. Posiada Pani tylko niezrealizowany projekt budowy, który ewentualnie mogłaby Pani udostępnić przyszłym nabywcom.

Zastanawia się Pani, czy w ogóle angażować środki finansowe w dokonanie przyłączy wody i kanalizacji. Zastanawia się Pani, czy w interpretacji przepisów podatkowych takie zaangażowanie nie zostanie potraktowane jak działalność gospodarcza i sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu.

Oświadcza Pani, że w sprawie, którą opisuje, nie toczy się postępowanie podatkowe i nie jest prowadzona kontrola podatkowa lub kontrola celno-skarbowa oraz sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

Uzupełnienie zdarzenia przyszłego

Oczekuje Pani wydania interpretacji w sprawie sprzedaży następujących działek: województwo (…), powiat (…), Gmina (…), Obręb (…), nr działek: (…), (…) oraz (…) w zakresie podatku dochodowego oraz podatku od towarów i usług.

W 1993 r. nabyła Pani w drodze darowizny od rodziców działkę rolną nr (…) o powierzchni (…) ha zapisaną w księdze wieczystej (…). W 2021 r. dokonała Pani podziału tej działki na 15 mniejszych w wyniku czego powstały działki: nr (…) oraz nr (…) przeznaczone były na drogi publiczne dojazdowe, działka nr (…) przeznaczona jest na drogę wewnętrzną, natomiast działki o nr: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…) są przeznaczone na zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i usługi.

Nigdy nie prowadziła Pani i nie zamierza Pani prowadzić działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)

Nigdy nie była Pani rolnikiem ryczałtowym, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ww. ustawy, nie korzystała Pani również ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Nie dokonała Pani rezygnacji ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i nie rejestrowała się Pani jako czynny podatnik VAT - nigdy nie prowadziła Pani działalności rolniczej i nie była Pani podatnikiem VAT.

Działki nr (…), nr (…) oraz nr (…), które zamierza Pani sprzedać nie były, nie są i nie będą udostępniane innym osobom na podstawie umów cywilnoprawnych.

Na części przedmiotowych działek w latach 1993-1995 uprawiała Pani warzywa jedynie na własny użytek, zbiory nigdy nie były nikomu sprzedawane i w związku z tym nie były opodatkowane podatkiem VAT.

Przedmiotowe działki nie wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1176 ze zm.).

Jedynie co zostało zrobione by sprzedać działki to ich wyodrębnienie (podział) z działki, którą otrzymała Pani w formie darowizny od rodziców w 1993 r. Podział działki otrzymanej w darowiźnie został wykonany w 2021 r. by łatwiej było je sprzedać. Działki są nieogrodzone i nie zamierza Pani ich ogradzać przed sprzedażą, działki są nieuzbrojone, sieć energetyczna, kanalizacja sanitarna, urządzenia wodociągowe oraz sieć gazowa znajdują się w drodze miejskiej w okolicach działek, ale działki nie mają do nich przyłącza. Do czasu sprzedaży nie zamierza Pani ich uzbrajać w media. Jedyne co zostało wykonane to projekt budowlany instalacji przyłączy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej dla poszczególnym działek. Zgłosiła Pani chęć budowy dnia 17 stycznia 2024 r., ale projekt najprawdopodobniej nie zostanie zrealizowany, gdyż jego koszt okazał się zbyt wysoki. Nie zamierza Pani nigdzie reklamować działek ani podejmować innych działań marketingowych. Jeśli nikt wśród znajomych nie będzie chciał nabyć działek, zamieści Pani jedynie ogłoszenie o chęci sprzedaży działek nr (…), nr (…), nr (…) na portalu internetowym z ogłoszeniami „(…)” lub „(…)” jako prywatna sprzedaż. Nie zamierza Pani korzystać z usług pośrednika sprzedaży nieruchomości.

Działki są nieuzbrojone, sieć energetyczna, kanalizacja sanitarna, urządzenia wodociągowe oraz sieć gazowa znajdują się w drodze miejskiej w okolicach działek, ale działki nie mają do nich przyłącza. Do czasu sprzedaży nie zamierza Pani ich uzbrajać.

Nie występowała Pani o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu dla działek będących Pani własnością.

Uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i wynikające z ww. planu przeznaczenie działek nastąpiło z inicjatywy władz miasta (…) - (…) z dnia 14 grudnia 2015 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu przy ulicach (…) i (…) w (…) (Dziennik Urzędowy Województwa (…), dnia (…) 2016 r. Poz. (…)).

Wykonano projekt oraz badania geologiczne dla sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, dokonano zgłoszenia robót budowlanych w zakresie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej wraz z przyłączami. Projekt ten nie został zrealizowany. Projekt przyłącza będzie wydany nabywcy działki po zakupie, celem wykorzystania go na jego własności. Nie zamierza Pani występować o żadne inne pozwolenia, wydanie decyzji ani warunków technicznych. To w gestii nabywcy działki będzie uzyskiwanie jakichkolwiek pozwoleń, decyzji.

Nie zawarła Pani, ani nie zamierza Pani zawierać z potencjalnym nabywcą umów przedwstępnych. Zamierza Pani wystawić działki na sprzedaż i zawrzeć umowę sprzedaży/kupna (umowa przeniesienia własności nieruchomości) bez spełniania jakichkolwiek dodatkowych warunków.

Nie udzieliła Pani i nie zamierza Pani udzielać żadnemu nabywcy, nabywcom i innym podmiotom pełnomocnictw, zgód ani upoważnień.

Jest Pani właścicielką działek niezabudowanych położonych w (…) nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), nr (…), które otrzymała Pani w darowiźnie od rodziców w 1993 r. Działki nr (…) oraz nr (…) zamierza Pani podarować Pani synowi i córce w tym roku, pozostałe działki przeznaczone będą na sprzedaż. Działki nr (…), nr (…) oraz nr (…) zamierza Pani sprzedać w obecnym roku 2025. Pozostałe działki zamierza Pani sprzedać dopiero w momencie, gdy skończą się Pani pieniądze na codzienne wydatki lub nastąpi nagła nieprzewidziana potrzeba uzyskania środków pieniężnych (np. choroba, wypadek, inne zdarzenie losowe).

Ponadto jest Pani współwłaścicielką wraz z mężem działki niezabudowanej w (…), gmina (…), nr (…) nabytej w 1999 r. Działki tej nie zamierzają Państwo aktualnie sprzedawać. Może kiedyś wybudują Państwo na niej domek letniskowy za uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne.

Jest Pani również współwłaścicielką wraz z mężem działek niezabudowanych położonych w (…) nr (…) oraz nr (…) o powierzchni (…) m2. Działek tych również nie zamierzacie Państwo sprzedawać.

W 2021 r. w wyniku przejęcia z mocy prawa przez Gminę Miejską (…) działek nr (…) oraz nr (…) na drogi publiczne otrzymała Pani odszkodowanie za przejęte grunty niezabudowane. Działki te powstały w wyniku podziału działki, którą otrzymała Pani w darowiźnie w 1993 r. Z tego tytułu nie odprowadziła Pani podatku VAT. Środki uzyskane z tego odszkodowania przeznaczyła Pani na remont i wymianę sprzętów AGD w domu, w którym Pani mieszka razem z mężem oraz bieżące wydatki.

Działki nr (…), nr (…) oraz nr (…) zamierza Pani wystawić na sprzedaż po uzyskaniu interpretacji indywidualnej w roku 2025 - jeśli znajdzie się chętny kupiec to nastąpi sprzedaż.

Pytania

1.Czy przy sprzedaży 2-4 działek będzie Pani musiała zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych, skoro od dnia nabycia minęło już ponad 30 lat, a podział działek nie spowodował zmiany właściciela?

2.Czy sprzedaż działek o numerach: (…), (…) oraz (…) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

3.Czy sprzedaż działek po wykonaniu przyłącza wody i kanalizacji podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie nr 2 i nr 3) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1

W Pani ocenie, zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc, od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Skoro nabyła Pani działkę w 1993 r. to odpłatne zbycie części tej nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie będzie więc źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości (kilku działek) w ogóle nie będzie podlegać opodatkowaniu.

Uważa Pani, że podział działki na mniejsze nie ma wpływu dla kwestii podatkowych w ramach podatku PIT, istotny jest wyłącznie moment nabycia. Nie ma znaczenia okoliczność o charakterze geodezyjnym, np. podział działki. Nie jest to bowiem okoliczność wpływająca na moment nabycia. Na skutek zmiany geodezyjnej działki nie zmienia się władztwo - nadal jest to ten sam właściciel i nadal moment nabycia wyznacza akt notarialny darowizny.

Ponadto zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym mieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pani zdaniem, nie można uznać, że dokonuje Pani sprzedaży działek w ramach działalności gospodarczej. Po pierwsze nabyła Pani działkę w formie darowizny od rodziców - nie kupiła jej Pani w celu zwiększenia wartości i sprzedaży. Nigdy nie wykonywała Pani i nie zamierza Pani wykonywać działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Nie wykonuje Pani żadnej działalności w sposób zorganizowany i ciągły. Ma to być transakcja związana ze sprzedażą własnego prywatnego majątku. Pani celem nie jest zarobek, tylko przekazanie w darowiźnie części gruntu dzieciom i sprzedaż pozostałej części w celu uzyskania środków finansowych potrzebnych do codziennego życia, remontu domu, w którym Pani mieszka, pokrycia ewentualnych kosztów leczenia i rehabilitacji na „starość”.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego tego terenu - Tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług podzieliła Pani działki, by łatwiej znaleźć nabywcę i przy okazji wydzielić coś dla Pani dzieci. Nie dokonała Pani do tej pory żadnych przyłączy do tej działki (wykonała Pani tylko projekt przyłączy działek do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) działka jest nieogrodzona, nie podejmowała Pani żadnych aktywnych działań w kierunku jej ulepszenia. Nie podejmuje Pani żadnych działań reklamowych tych działek. Nie zamierza Pani również korzystać z wyspecjalizowanej agencji pośrednictwa nieruchomości, tylko sama chce Pani znaleźć nabywcę wśród znajomych lub dając zwykłe prywatne ogłoszenie na platformie internetowej np. (…) lub (…).

Poza tym nie planuje Pani sprzedawać wszystkich działek od razu, na początku planuje Pani sprzedaż 2-4 działek i darowiznę dwóch Pani dzieciom.

Reasumując, sprzedaż podzielonych działek nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie można uznać, że sam podział działki i jej częściowa sprzedaż nosi znamiona działalności gospodarczej, a także sprzedaż nastąpi po upływie 5 lat - czyli nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy:

Źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Odrębnym źródłem przychodów jest określone w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Ponadto, przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazuje, że dotyczy przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw, które nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej.

Przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

-odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz

-zostanie dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Nieistotny dla opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest sam fakt podziału nieruchomości, jeżeli przez podział nieruchomości rozumie się proces mający na celu np. zyskanie korzystniejszej konfiguracji poszczególnych nieruchomości (działek). Jeżeli zatem właściciel (współwłaściciel) dokonuje podziału nieruchomości, nie mamy do czynienia z żadnym nabyciem, bo chodzi o nieruchomość, której ta osoba jest już właścicielem (współwłaścicielem). Sam podział nieruchomości (działek) nie stanowi przy tym daty nowego nabycia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W wyniku podziału właściciel (współwłaściciel) nie nabędzie żadnych nowych nieruchomości ponad to, czego jest już właścicielem. W wyniku samego podziału działek nie zmieni się struktura własności każdej z mniejszych działek wydzielonych w drodze podziału. Właściciel nadal będzie posiadał takiej samej wielkości nieruchomości jak przed podziałem, tyle że w mniejszych działkach. Stąd czynność ta nie ma wpływu na określenie początku biegu terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej  ̶  oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

-zarobkowym celu działalności,

-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,

-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność gospodarcza to taka działalność, która:

1)jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu;

2)wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter;

3)prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu oznacza, że związane z działalnością prawa i obowiązki dotyczą osoby fizycznej, która ją prowadzi; podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy, składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.

Przez powtarzalność rozumie się ponadto cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ww. ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Zakwalifikowanie do źródła przychodów ma ogromne znaczenie dla ustalenia chociażby takich kwestii, jak sposób opodatkowania przychodów, możliwość odliczenia kosztów ich uzyskania, możliwość skorzystania ze zwolnień przedmiotowych itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Przy czym, jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie np. zakwalifikowany częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.

Przy czym, każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Przy ocenie działalności osoby sprzedającej nieruchomości, należy uwzględnić wszystkie etapy tej aktywności. Ocena podejmowanych działań powinna uwzględniać działania podejmowane na poszczególnych etapach aktywności sprzedającego w ich całokształcie, a nie wyłącznie osobno.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – skutków działań podjętych przez Panią do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku, tj. działki nr (…), nr (…) oraz nr (…), powstałych z podziału pierwotnej działki nr (…).

Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać, rozpatrywany całościowo, zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na wielokrotnym nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), wielokrotnym zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.

Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny. Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu nie sposób przyjąć, że planowana sprzedaż nieruchomości (działek nr (…), nr (…) oraz nr (…), powstałych z podziału pierwotnej działki nr (…)) wygeneruje przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że nieruchomość (działka nr (…), nr (…) oraz nr (…), powstałe z podziału pierwotnej działki nr (…)) nie została nabyta przez Panią dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w niej wykorzystywana (nabycie nastąpiło w drodze darowizny). W przedmiotowej sprawie, czynności podejmowane przez Panią – nawet w opisanej sytuacji wystąpienia z wnioskiem o pozwolenie na budowę – wskazują, że nie mają one charakteru profesjonalnego działania przypisywanego przedsiębiorcom i mieszczą się w zwykłych działaniach związanych z właściwym zarządem własnym majątkiem. Również w szczególności fakt, że sprzedaż nieruchomości nastąpi po upływie długiego okresu od jej nabycia oraz okoliczności i cel nabycia nieruchomości, oraz fakt, że jest Pani osobą nietrudniącą się obrotem nieruchomościami, sugeruje, że są to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W konsekwencji, istotą działania Pani nie było/nie jest prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, lecz zwykły zarząd majątkiem. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Okoliczności dotyczące nabycia nieruchomości i planowanej sprzedaży nie dają podstaw do przyjęcia, że spełnione zostaną przesłanki wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkujące zaliczenie planowanej sprzedaży do działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę powyższe, planowana sprzedaż nieruchomości (działki nr (…), nr (…) oraz nr (…)) nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Panią, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia nieruchomości (działki nr (…), nr (…) oraz nr (…)) należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.

Przepis art. 155 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), stanowi, że:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.

Zgodnie z prawem cywilnym darowizna dochodzi do skutku w drodze umowy jednostronnie zobowiązującej, której treścią jest zarówno zobowiązanie darczyńcy do spełnienia świadczenia pod tytułem darmym na rzecz obdarowanego, czyli do dokonania rozporządzenia i wydania przedmiotu darowizny, jak i oświadczenie obdarowanego o przyjęciu darowizny. Jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, to umowa darowizny pod rygorem nieważności, powinna mieć formę aktu notarialnego. Tym samym zawarcie umowy darowizny nieruchomości powoduje przejście jej własności na obdarowanego z chwilą zawarcia aktu notarialnego, w którym darczyńca daruje tę nieruchomość obdarowanemu, a obdarowany darowiznę przyjmuje.

W świetle powyższego, wskazać należy, że nabycie przez Panią nieruchomości (działki nr (…), nr (…) oraz nr (…), powstałych z podziału pierwotnej działki nr (…)) nastąpiło w drodze darowizny w 1993 r. od rodziców. Zatem, termin pięcioletni, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niewątpliwie minął.

W konsekwencji, nienastępujące w wykonaniu działalności gospodarczej planowane (w 2025 r.) odpłatne zbycie przez Panią nieruchomości (działki nr (…), nr (…) oraz nr (…)), nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na upływ pięcioletniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.

Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług. Kwestie związane z tym podatkiem są regulowane poprzez odrębne przepisy zawarte w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). Oznacza to, że rozstrzygnięcia spraw w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.