
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku złożenia zeznania podatkowego i opodatkowania dochodów z pracy wykonywanej na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym. W odpowiedzi na wezwanie uzupełniła go Pani 31 stycznia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
W roku podatkowym 2024, jak i w latach następnych uzyskała Pani i zamierza uzyskać dochód z tytułu świadczenia pracy najemnej, w charakterze marynarza, na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym (...). Właścicielem statku, tj. armatorem (...) jest podmiot z siedzibą na Wyspie Man. Zarząd załogowy (pracodawca) sprawowany jest przez podmiot z siedzibą na A. Statek podnosi banderę B. Nie uzyskała Pani w roku 2024 i nie zamierza uzyskiwać również w latach następnych innego dochodu opodatkowanego w Polsce na zasadach ogólnych. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, gdzie znajduje się Pani centrum interesów życiowych, gospodarczych i ekonomicznych.
Uzupełniając wniosek i odpowiadając na pytanie: Jakie jest przeznaczenie statku (...) na którym wykonywała / będzie wykonywała Pani pracę? Czy jest on przeznaczony np. do celów rekreacyjnych, celów sportowych, międzynarodowego transportu osób lub towarów w celach zarobkowych (lub innych celów?) wyjaśniła Pani, że jednostka, na której wykonywała i zamierza wykonywać pracę przeznaczona jest do przewozu/transportu osób trzecich (pasażerów), które z tego tytułu ponoszą opłatę, która stanowiła/stanowi zysk dla właściciela statku. Udzielając odpowiedzi na pytanie: Do jakich celów – w okresie w którym wykonywała / będzie wykonywała Pani na nim pracę – był / będzie faktycznie wykorzystywany ten statek (...)? Czy był / będzie faktycznie wykorzystywany np. do celów sportowych, rekreacyjnych, do międzynarodowego transportu ładunku lub pasażerów w celach zarobkowych (lub innych celów – proszę szczegółowo wyjaśnić jakich)? wyjaśniła Pani, że jednostka służyła i służyć będzie do przewozu/transportu osób trzecich (pasażerów) za opłatą. Podmiotem eksploatującym statek i czerpiącym zysk z jego pracy był/będzie armator z siedzibą na Wyspie Man. Faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek znajdował się/znajduje na Wyspie Man. Przedsiębiorstwo eksploatujące statek ponosiło/będzie ponosiło ostateczne koszty Pani wynagrodzenia, co w konsekwencji spowodowało/spowoduje pomniejszenie zysku o Pani wynagrodzenie.
Odpowiadając na pytanie: Między miejscami położonymi w jakich państwach był / będzie wykonywany wskazany przez Panią transport? wyjaśniła Pani, że w roku 2024 i na początku roku 2025 statek odwiedził porty położone m.in. we Francji, Włoszech, Monako i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zgodnie ze zleceniami, które otrzymał. W trakcie wykonywania pracy przez Panią, zarówno w przeszłości, jak i na przyszłość, na pokładzie statku transportowano pasażerów, którzy płacili za tę usługę. Przedsiębiorstwo eksploatujące statek czerpało/będzie czerpać zysk z przewozu pasażerów. Statek był/będzie eksploatowany na wodach międzynarodowych.
Nie spędziła/nie zamierza Pani spędzić powyżej 183 dni w roku podatkowym lub podczas każdego dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w roku podatkowym, w żadnym państwie obcym. Statek bowiem nigdzie nie był zacumowany, a jedynie odwiedzał porty realizując transport międzynarodowy. Pracodawca nie posiada zagranicznego zakładu/stałej placówki.
Podmiot z siedzibą na A, jedynie zrekrutował Panią do pracy, której finalnym odbiorcą jest podmiot z siedzibą na Wyspie Man tj. armator sprawujący faktyczny zarząd statkiem. Jednostka, na której Pani pracowała/ zamierza pracować jest eksploatowana w transporcie międzynarodowym pomiędzy portami różnych państw. Pasażerowie, którzy przemieszczają się statkiem (...) ponoszą z tego tytułu opłatę, która stanowi zysk dla armatora jednostki. Sytuację należy uznać za analogiczną jak w przypadku statków pasażerskich.
Pytania
1)Czy jest Pani zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego w Polsce, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek dochodu opodatkowanego w Polsce na zasadach ogólnych za rok 2024 i lata następne?
2)Czy gdyby Pani uzyskała dochód opodatkowany na zasadach ogólnych w Polsce i tym samym musiała złożyć zeznanie podatkowe w kraju, to winna wykazać w zeznaniu podatkowym dochód uzyskany z tytułu świadczenia pracy najemnej w charakterze marynarza na pokładzie statku eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez podmiot z siedzibą na Wyspie Man, przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 poz. 226 t.j. z 21 lutego 2024 r.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b ustawy stosuje się bowiem z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Należy zwrócić również uwagę na tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej. Zostały one wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3, do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym (...) stosuje się zasadę, która zgodna jest z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego, zatem podlegają one opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa. Dla rozstrzygnięcia, jaką umowę międzynarodową należy zastosować do osoby wykonującej pracę na pokładzie statku morskiego - niezależnie od tego pod jaką banderą pływa - istotne jest więc to, w jakim państwie znajduje się miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa eksploatującego ten statek. W 2024 r. uzyskała i w latach następnych zamierza Pani uzyskać dochód zagraniczny za wykonywaną pracę na statku morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym. Właściciel statku - armator, ma siedzibę na Wyspie Man. Tym samym, miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa (armatora), które eksploatuje oraz będzie eksploatowało w ww. terminie statek, na którym Pani wykonywała i zamierza wykonywać pracę znajduje się na terytorium Wyspy Man. W myśl art. 5 ust. 3 umowy z dnia 7 marca 2011 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 283, poz. 1667) bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego artykułu, wynagrodzenia uzyskane w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Umawiającej się Strony, jeżeli miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa znajduje się na tym terytorium. Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g ww. umowy, określenie „transport międzynarodowy” oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na terytorium Umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony. Mając na uwadze powyższe, dochody uzyskane przez Panią w roku 2024 i latach następnych z pracy na pokładzie statku eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem na Wyspie Man podlegają i będą podlegać opodatkowaniu wyłącznie na Wyspie Man. Podsumowując, nie ma Pani obowiązku składania w Polsce zeznania podatkowego w przypadku braku osiągnięcia innego dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych. Gdyby natomiast uzyskała Pani taki dochód, to dochód z tytułu świadczenia pracy najemnej na pokładzie statku eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez podmiot z siedzibą na Wyspie Man, będzie podlegał opodatkowaniu przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją (art. 11 lit. b. UPO Polska-Wyspa Man).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
We wniosku i uzupełnieniu wyjaśniła Pani, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, gdzie znajduje się Pani centrum interesów życiowych, gospodarczych i ekonomicznych. W roku podatkowym 2024, jak i w latach następnych uzyskała Pani i zamierza uzyskać dochód z tytułu świadczenia pracy najemnej, w charakterze marynarza, na pokładzie statku morskiego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym (...). Właścicielem statku, tj. armatorem (...) jest podmiot z siedzibą na Wyspie Man. Zarząd załogowy (pracodawca) sprawowany jest przez podmiot z siedzibą na A. Statek podnosi banderę B.
Jednostka, na której wykonywała i zamierza Pani wykonywać pracę przeznaczona jest do przewozu / transportu osób trzecich (pasażerów), które z tego tytułu ponoszą opłatę, która stanowiła/stanowi zysk dla właściciela statku. Jednostka służyła i służyć będzie do przewozu/transportu osób trzecich (pasażerów) za opłatą. Podmiotem eksploatującym statek i czerpiącym zysk z jego pracy był/będzie armator z siedzibą na Wyspie Man. Faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statek znajdował się/znajduje na Wyspie Man. Przedsiębiorstwo eksploatujące statek ponosiło/będzie ponosiło ostateczne koszty Pani wynagrodzenia, co w konsekwencji spowodowało/spowoduje pomniejszenie zysku o Pani wynagrodzenie. W roku 2024 i na początku roku 2025 statek odwiedził porty położone m.in. we Francji, Włoszech, Monako i Zjednoczonych Emiratach Arabskich, zgodnie ze zleceniami, które otrzymał. W trakcie wykonywania pracy przez Panią, zarówno w przeszłości jak i na przyszłość, na pokładzie statku transportowano pasażerów, którzy płacili za tą usługę. Przedsiębiorstwo eksploatujące statek czerpało/będzie czerpać zysk z przewozu pasażerów. Statek był/będzie eksploatowany na wodach międzynarodowych. Nie spędziła/nie zamierza Pani spędzić powyżej 183 dni w roku podatkowym lub podczas każdego dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w roku podatkowym, w żadnym państwie obcym. Statek bowiem nigdzie nie był zacumowany, a jedynie odwiedzał porty realizując transport międzynarodowy. Pracodawca nie posiada zagranicznego zakładu/stałej placówki.
Podmiot z siedzibą na A, jedynie zrekrutował Panią do pracy, której finalnym odbiorcą jest podmiot z siedzibą na Wyspie Man, tj. armator sprawujący faktyczny zarząd statkiem. Jednostka, na której Pani pracowała/ zamierza pracować jest eksploatowana w transporcie międzynarodowym pomiędzy portami różnych państw. Pasażerowie, którzy przemieszczają się statkiem (...) ponoszą z tego tytułu opłatę, która stanowi zysk dla armatora jednostki. Sytuację należy uznać za analogiczną jak w przypadku statków pasażerskich.
Nie uzyskała Pani w roku 2024 i nie zamierza uzyskiwać również w latach następnych innego dochodu opodatkowanego w Polsce na zasadach ogólnych.
Według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD do art. 15 ust. 3 do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym lub barek eksploatowanych w żegludze śródlądowej stosuje się zasadę, która w pewnym zakresie jest zgodna z zasadą odnoszącą się do dochodów z żeglugi morskiej, śródlądowej i transportu lotniczego; chodzi o to, że podlegają one opodatkowaniu w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa. W Komentarzu do art. 8 wskazano, że Umawiające się Państwa mogą uzgodnić między sobą zrzeczenie się prawa do opodatkowania dochodu na rzecz państwa, w którym mieści się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa eksploatującego statki morskie, statki powietrzne lub barki. Przyczyny wprowadzenia takiej możliwości w przypadku dochodu z żeglugi morskiej, powietrznej lub śródlądowej odnoszą się również do wynagrodzenia załóg. Umawiające się Państwa mogą oczywiście uzgodnić między sobą postanowienie przyznające prawo do opodatkowania państwu przedsiębiorstwa. Takie postanowienie, jak również ust. 3 art. 15 zakładają, że ustawodawstwo wewnętrzne państwa, któremu przyznano prawo do opodatkowania, zezwala temu państwu opodatkować wynagrodzenie osoby zatrudnionej w danym przedsiębiorstwie, bez względu na jej miejsce zamieszkania.
Tekst Modelowej Konwencji stanowiącej wzór umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawieranych przez Polskę, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się tym samym do stosowania zawartych w nich postanowień. Modelowa Konwencja, jak i Komentarz do niej, nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa, natomiast stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Zgodnie zatem z Komentarzem do Modelowej Konwencji OECD (pkt 9) w zakresie art. 15 ust. 3, zasadę, w myśl której występuje opodatkowanie w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd przedsiębiorstwa stosuje się do wynagrodzeń załóg statków morskich lub statków powietrznych eksploatowanych w transporcie międzynarodowym.
Zawierane przez Polskę umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania co do zasady są wzorowane na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, zatem interpretacja ich postanowień powinna uwzględniać ustalenia przyjęte na szczeblu OECD, znajdujące wyraz w wypracowanym przez państwa członkowskie tej organizacji, w tym również Polskę, Komentarzu do Modelowej Konwencji (MK).
Mając na uwadze, przedstawione przez Panią okoliczności, w szczególności fakt, że – jak Pani wskazała we wniosku – wykonuje pracę na (...) (statku) morskim eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem i siedzibą na Wyspie Man do uzyskanych dochodów należy zastosować umowę z dnia 7 marca 2011 r. między Rzecząpospolitą Polską a Wyspą Man w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 283, poz. 1667).
W myśl art. 5 ust. 3 tej umowy:
Bez względu na poprzednie postanowienia niniejszego Artykułu, wynagrodzenia uzyskane w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub statku powietrznego eksploatowanego w transporcie międzynarodowym, podlegają opodatkowaniu wyłącznie na terytorium Umawiającej się Strony, jeżeli miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa znajduje się na tym terytorium.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. g) ww. umowy:
Określenie „transport międzynarodowy” oznacza wszelki transport statkiem morskim lub statkiem powietrznym, eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na terytorium Umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi na terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
W przypadku ww. umowy definicja „transportu międzynarodowego” nie obejmuje sytuacji gdy eksploatacja statku przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem na Wyspie Man odbywa się wyłącznie między miejscami położonymi w Polsce.
Mając na uwadze powyższe, dochody uzyskane z pracy na pokładzie statku eksploatowanego w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z faktycznym zarządem na Wyspie Man podlegają opodatkowaniu wyłącznie na Wyspie Man. Jednocześnie, jednak Polska może uwzględnić te dochody przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu podlegającego opodatkowaniu w Polsce.
Zgodnie bowiem z art. 11 lit. b) umowy międzynarodowej:
Podwójnego opodatkowania unika się w następujący sposób:
Jeżeli zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy dochód uzyskany przez osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Umawiającej się Strony jest zwolniony z opodatkowania na tym terytorium, wówczas ta Umawiająca się Strona może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu takiej osoby uwzględnić zwolniony dochód.
Wobec tego, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. umowy podlega opodatkowaniu wyłącznie na Wyspie Man (a tym samym dochód, który zgodnie z postanowieniami ww. umowy jest zwolniony od podatku w Polsce), to Polska może uwzględnić ten dochód przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu.
W myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:
1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;
2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;
3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.
Zasadę opodatkowania przedstawioną w art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach (według skali podatkowej) albo w taki sposób opodatkowane dochody w Polsce uzyskuje małżonek, a podatnik dokonuje rozliczenia rocznego łącznie z tym małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.
Wobec powyższego zgodzić się należy z Panią, że w okolicznościach przedstawionych we wniosku dochody uzyskiwane przez Panią w 2024 r. i w latach następnych z pracy najemnej wykonywanej na pokładzie wskazanego we wniosku statku morskiego (...), który jest eksploatowany w transporcie międzynarodowym pomiędzy portami różnych państw są zwolnione z opodatkowania w Polsce na podstawie art. 5 ust. 3 ww. umowy. Zatem w sytuacji gdy nie osiągnęła i nie osiągnie Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce według skali podatkowej to nie ciążył i nie będzie ciążył na Pani obowiązek składania zeznań podatkowych za rok 2024 i lata następne.
W sytuacji gdyby jednak, osiągnęła Pani dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na podstawie skali podatkowej, wówczas dochody z pracy na ww. statku będzie Pani zobowiązana uwzględnić do ustalenia stopy procentowej mającej zastosowanie do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Zastosowanie znajdzie wówczas metoda wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 11 lit. b) umowy zawartej między Polską a Wyspą Man.
Powyższe rozstrzygnięcie będzie miało również zastosowanie do opodatkowania dochodów uzyskanych w latach następnych z tytułu pracy wykonywanej na statku eksploatowanym w transporcie międzynarodowym przez przedsiębiorstwo z siedzibą i faktycznym zarządem na Wyspie Man, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że statek na którym wykonywała i będzie wykonywała Pani pracę jest eksploatowany w transporcie międzynarodowym. Okoliczność ta stanowi element opisu zdarzenia i nie podlegała weryfikacji. Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Panią opisu zdarzenia. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia będzie się różnił od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.