Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.999.2024.1.LS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.999.2024.1.LS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca", „Spółka") prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży biletów w branży kulturalno-rozrywkowej w Polsce, w ramach której współpracuje z największymi krajowymi i międzynarodowymi organizatorami imprez, świadcząc usługi sprzedaży indywidualnej, korporacyjnej, a także promocji i kompleksowej obsługi imprez.

Spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne mające na celu promowanie i reklamę jej działalności, i tym samym zwiększenie jej przychodów, które stanowią opłaty od zakupu biletów na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe w Polsce poprzez internetową platformę Wnioskodawcy (dalej: „Platforma").

Wnioskodawca planuje organizowanie akcji promocyjnych, w ramach, których osoby, które dotychczas dokonywały zakupu biletów na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe poprzez Platformę oraz osoby dotychczas z niej niekorzystające (dalej: „Użytkownicy"), będą mogły otrzymać jednorazowe uprawnienie do obniżenia kwoty płatności na Platformie (dalej” Voucher) (o wartości nie przekraczającej 200,00 zł) do wykorzystania wyłącznie na Platformie. Wykorzystanie Vouchera będzie możliwe w momencie zakupu asortymentu na Platformie, przy czym Użytkownik zapłaci cenę asortymentu wynikającą z oferty sprzedaży, gdzie płatność za zakup zostanie pomniejszona o wartość wynikającą z otrzymanego od Wnioskodawcy Vouchera, i tę kwotę przekaże na rachunek Wnioskodawcy. Mechanizm działania zakłada, że w momencie realizacji zakupu na Platformie z użyciem Vouchera część ceny odpowiadająca wartości Vouchera zostanie w całości pokryta przez Spółkę (i następnie przekazana do dostawcy/organizatora wydarzenia, itp.). Voucher będzie przyznawany Użytkownikowi, który spełni warunki określone każdorazowo w regulaminie danej akcji promocyjnej, na zasadach i w wysokości określonej w danej akcji marketingowej. Użycie Vouchera może być ograniczone przez Wnioskodawcę do zakupów o określonej minimalnej wartości oraz w czasie poprzez określoną godzinę jego użycia w danym dniu lub posiadać termin ważności lub inne cechy charakteryzujące użycie Vouchera. W przypadku niektórych akcji promocyjnych mogą wystąpić określone w regulaminie danej akcji warunki użycia na platformie wcześniej otrzymanego przez Użytkownika Vouchera. Podstawowym typem takiego ograniczenia może być minimalna kwota zamówienia umożliwiająca użycie Vouchera (obniżenie ceny zakupu), np. Voucher zadziała dopiero przy zakupie za kwotę powyżej 200 zł. Dodatkowo Vouchery mogą posiadać swój termin ważności lub też ich użycie będzie ograniczone w czasie do konkretnego przedziału dni lub godzin danego dnia, np. w wyłącznie w momencie szczytu sprzedażowego.

Wszelkie akcje promocyjne organizowane przez wnioskodawcę będą skierowane do nieograniczonego grona użytkowników spełniających warunki skorzystania z określonych akcji promocyjnych na takich samych zasadach, przy czym w przypadku niektórych/wybranych akcji promocyjnych, Vouchery będą mogły być przyznane jedynie osobom, które spełnią szczególne warunki wskazane w regulaminie danej akcji promocyjnej, wnioskodawca wskazuje, że akcje promocyjne mogą mieć różny charakter, przy czym będą to w szczególności akcje polegające na przyznaniu Voucherów:

1) Użytkownikom bez konieczności podejmowania dodatkowych aktywności przez Użytkownika, w ramach powszechnych akcji promocyjnych ogłaszanych publicznie na Platformie oraz w innych formach, organizowanych przez Wnioskodawcę zazwyczaj w związku z różnego rodzaju wydarzeniami typu rocznica działalności, zbliżający się okres świąteczny, duże wydarzenie typu olimpiada etc. Vouchery przyznawane będą powszechnie wszystkim uczestnikom promocji, którzy spełniając warunki, po nie zgłoszą się. Warunkami przyznania Vouchera dla tego typu akcji mogą być elementy takie jak:

(i) posiadanie aktywnego konta Użytkownika na platformie (…) lub dokonanie jego rejestracji w przypadku braku posiadania konta lub (ii) wyrażona zgoda na komunikację marketingową na koncie Użytkownika, jak i w innych kanałach komunikacji, np. mailing czy push.

W przypadku realizacji kuponowych akcji promocyjnych Spółka podejmie działania mające na celu zabezpieczenie jej przed potencjalnymi nadużyciami w zakresie z korzystania z akcji promocyjnej. Podstawowym celem takich działań jest uniknięcie sytuacji, gdzie dany Użytkownik otrzymywałby większą ilość kuponów niż uprawniałyby go do tego warunki danej akcji promocyjnej. W tym celu środkami na zatrzymanie niepożądanych działań mogą być: możliwość wykorzystania tylko jednego kodu na jednym koncie mailowym oraz możliwość weryfikacji numeru telefonu - Użytkownicy, którzy podali wskazany numer mogą otrzymać tylko jeden Voucher, którzy zostanie automatycznie przypisany do danego numeru.

2) Użytkownikom, w ramach akcji promocyjnych mających na celu wzrost zaangażowania obecnych już Użytkowników, których można podzielić na dwie podstawowe kategorie: zarejestrowani [tacy, którzy posiadają konto w domenie (...)] oraz niezarejestrowani (tacy, co nie mają aktywnego konta). Zarówno grupa Użytkowników zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych jest rozwijana o podkategorie: Użytkownicy aktywni, jak i nieaktywni. Użytkownicy aktywni to ci, którzy dokonali choć jednej transakcji, natomiast Użytkownicy nieaktywni to, ci którzy nie dokonali żadnego zakupu. W przypadku tego typu akcji promocyjnej warunkiem otrzymania Vouchera może być brak zawarcia transakcji w określonym przedziale czasowym wskazanym w regulaminie danej akcji promocyjnej, bądź inny opisany w regulaminie wskaźnik dotyczący aktywności Użytkownika. Kolejnym wariantem przyznania kuponu w ramach akcji aktywizacyjnej jest dokonanie niegdyś określonego w regulaminie akcji zakupu np. zakup biletu na wydarzenie, które odbywa się cyklicznie np. festiwal.

3) Użytkownikom, w ramach akcji promocyjnych, gdzie Voucher przyznawany jest na skutek realizacji określonej niezakupowej aktywności Użytkownika. Warunkiem przyznania kuponu może być np.: (i) instalacja aplikacji w telefonie, (ii) napisanie opinii, (iii) polecenie oferty czy (iv) inne proste czynności związane z korzystaniem z platformy (…). Przy czym możliwe jest, że Wnioskodawca wprowadzi ograniczoną pulę Voucherów, które będą przyznawane wybranym Użytkownikom przykładowo na zasadzie kto pierwszy wykona zakładaną w regulaminie akcji aktywność lub pobierze Voucher udostępniony przez Wnioskodawcę;

4) W ramach akcji promocyjnych skierowanych do Użytkowników, u których Spółka zidentyfikuje niski poziom zadowolenia z korzystania z serwisu, na przykład na podstawie ankiety wypełnionej przez Użytkownika lub w wyniku złożonej przez niego reklamacji. Warunkiem przyznania Vouchera jest wystąpienie określonych w danej akcji promocyjnej zdarzeń związanych ze zidentyfikowanym niskim poziomem zadowolenia np.: (i) zmiana zakupionego przez Użytkownika miejsca na inne z powodów przez niego niezawinionych, (ii) błędy w konfiguracji wydarzenia, np. błędnie podany adres obiektu, w którym odbywa się wydarzenie, przez co klient mógł dotrzeć na wydarzenie po jego rozpoczęciu, (iii) reklamacje w sprawie ograniczonego widoku z zakupionego miejsca, (iv) błędne przekazanie klientowi informacji o zasadach uczestnictwa lub harmonogramie wydarzenia przez konsultanta, (v) opóźnienia w przesyłkach z biletami czy (vi) inne zdarzenie sprecyzowane w regulaminie danej akcji promocyjnej.

Użytkownicy, którzy spełnią warunki regulaminu danej akcji promocyjnej i którym będzie przysługiwał Voucher, będą mogli odebrać Voucher poprzez kliknięcie w odpowiedni odnośnik na Platformie, bezpośrednie przypisanie wartości Vouchera do konta określonego użytkownika na Platformie lub poprzez kliknięcie w link do Vouchera umieszczonego w wiadomości e-mail wysłanej do Użytkownika, przy czym sposób otrzymania przez Użytkownika Vouchera będzie każdorazowo określony w regulaminie danej akcji promocyjnej. Niemniej jednak, Wnioskodawca przewiduje możliwość przekazania Użytkownikom Voucherów poprzez inne, zewnętrzne metody rozpowszechniania informacji o danej akcji promocyjnej wykorzystywane w Internecie takich, jak m.in. powiadomienia push, notyfikacje, newsletter, social media, banery czy wpisanie kodu promocyjnego przekazanego przez zewnętrzny podmiot współpracujący z Wnioskodawcą.

W ramach opisywanych kuponowych akcji promocyjnych Spółka rozważa możliwość wydawania Voucherów również poza platformą (…), np. na różnego rodzaju wydarzeniach. W tym celu Voucher, aby mógł być użyty na platformie (…), musi przybrać formę kodu alfanumerycznego, którego wpisanie na koncie Użytkownika pozwoli przypisać go do konta Użytkownika. Zewnętrzne podmioty będą miały możliwość współorganizacji niektórych akcji promocyjnych, w ramach których będą miały możliwość realizacji swoich działań promocyjnych z wykorzystaniem kuponów. Spółka udostępni takim podmiotom funkcjonalność platformy w zakresie możliwości przyznawania kodów Użytkownikom. Wówczas taki podmiot pokryje we własnym zakresie koszty związane z przyznawaniem Voucherów i będzie wydawał je we własnym imieniu.

(…), jaki inne współpracujące podmioty zewnętrzne zastrzega sobie prawo do możliwości wydawania Voucherów poza platformą w trakcie trwania różnego rodzaju wydarzeń. Zakłada się, że przekazane kody będą miały wartość zniżkową.

Zewnętrzny podmiot, który będzie współorganizował akcje promocyjne, których organizatorem będzie (…), w ramach prowadzonych działań będzie udostępniał kody Użytkownikom, które będą uprawniały ich do obniżenia kwoty zamówienia w trakcie zakupów na platformie (…).

W sytuacji współorganizacji akcji promocyjnych z wykorzystaniem kuponów, gdzie podmiot współpracujący pokryje we własnym imieniu koszty związane z przyznaniem Voucherów i będzie wydawał je we własnym imieniu, mowa jest o Voucherach dających uprawnienie do zakupu asortymentu podmiotu współpracującego.

Wnioskodawca wskazuje, że akcje promocyjne, które będą przez niego organizowane będą skierowane do Użytkowników, którzy w trakcie udziału w akcjach promocyjnych będą spełniać następujące warunki:

a)nie będą prowadzić działalności gospodarczej lub będą prowadzić działalność gospodarczą, lecz ich udział w akcjach promocyjnych będzie pozostawał bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą oraz

b)nie będą pracownikami Spółki, a także

c)nie będą osobami pozostającymi z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym, i

d)będą dokonywać zakupów w ramach sprzedaży indywidualnej.

Pytania

1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że przyznanie Użytkownikom (a także późniejsze wykorzystanie) Voucherów, które będą przyznawane Użytkownikom w ramach akcji promocyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę nie będzie generowało przychodu podatkowego dla Użytkowników i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT") ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-11 w związku z przyznanymi Użytkownikom Voucherami (niezależnie od faktu czy Użytkownicy z przyznanych im Voucherów skorzystają, czy nie)?

2)W razie, gdyby stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym po stronie Uczestników otrzymujących od Wnioskodawcy Vouchery nie powstaje przychód podlegający opodatkowaniu PIT (niezależnie od faktu, czy Użytkownik z przyznanego Vouchera ostatecznie skorzystał, czy też nie) zostało uznane za nieprawidłowe, czy prawidłowe będzie stanowisko Wnioskodawcy, że wartość przyznanych Użytkownikom Voucherów będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PIT") i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika PIT?

Państwa stanowisko w sprawie

AD. 1 - zdaniem Wnioskodawcy, przyznanie i późniejsze skorzystanie z Voucherów, które będą przyznawane Użytkownikom w ramach akcji promocyjnych, organizowanych przez Wnioskodawcę nie będzie generowało przychodu podatkowego dla Użytkowników i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika PIT (niezależnie od faktu czy Użytkownicy z przyznanych im Voucherów skorzystają, czy nie) ani obowiązek sporządzenia informacji PIT-11.

AD. 2 - zdaniem Wnioskodawcy, w razie, gdyby wbrew Wnioskodawcy stanowisko przedstawione w ramach uzasadnienia do pytania nr 1, zgodnie z którym przyznanie przez Wnioskodawcę Voucherów i następnie ich wykorzystanie przez Użytkowników nie generuje przychodu podlegającego opodatkowaniu PIT (niezależnie od faktu, czy Użytkownik z przyznanego Vouchera ostatecznie skorzystał, czy też nie) zostało uznane za nieprawidłowe, wartość przyznanych Użytkownikom Voucherów (w momencie skorzystania z nich przez Użytkownika) będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły jakiekolwiek obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

AD. 1

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Stosownie zaś do art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 20 ust. 3 i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W ocenie Wnioskodawcy, zastosowanie wykładni językowej do przytoczonych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że za przychód podatkowy należy uznać wszelkie sytuacje, kiedy u podatnika, w wyniku określonych czynności faktycznych zostały postawione do dyspozycji określone wartości pieniężne lub zostały przez niego otrzymane świadczenia w naturze lub inne świadczenia niepieniężne, a więc wystąpiły realne, indywidualne korzyści zwiększające majątek podatnika lub uszczuplające koszt jaki pierwotnie podatnik by poniósł.

W przypadku częściowej odpłatności przychodem jest różnica pomiędzy wartością świadczenia określoną zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o PIT a ceną faktycznie zapłaconą.

Niemniej jednak, należy podkreślić, iż w ramach obrotu gospodarczego istnieją również sytuacje, kiedy możliwość nabycia rzeczy/świadczenia po obniżonej cenie nie prowadzi do powstania jakiegokolwiek przychodu po stronie otrzymującego takie świadczenie. Taka sytuacja ma m.in. miejsce, kiedy nieokreślonej i otwartej grupie odbiorców przyznawane jest świadczenie, z którego wszyscy odbiorcy mogą skorzystać na takich samych zasadach.

Przepisy ustawy o PIT nie definiują pojęcia „Voucher". Zgodnie ze słownikiem języka polskiego Voucherto m.in. dowód na piśmie, dokument świadczący o zawarciu transakcji, oświadczenie lub upoważnienie na piśmie lub certyfikat, list uwierzytelniający (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W powyższym rozumieniu Voucher nie jest rzeczą, prawem majątkowym czy nawet usługą, natomiast poświadcza określone uprawnienia posiadacza, np. do uzyskania rabatu lub upustu lub innej korzyści z niego wynikającej. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych np. w interpretacji indywidualnej z dnia 29 kwietnia 2014 r., wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPB3/423-35/14-2/PR), „Voucher nie jest bowiem rzeczą, ani prawem majątkowym, nie mieści się także w pojęciu "usługa". Jest on substytutem pieniądza i umożliwia jedynie dokonanie zapłaty za świadczenia zrealizowane w przyszłości, które będą polegały na wydaniu towarów, wykonaniu usługi w ramach działalności gospodarczej".

Jednocześnie, w tym miejscu należy przytoczyć definicję „rabatu". Przepisy ustawy o PIT nie zawierają również definicji pojęcia "rabatu". Termin "rabat", zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia oznacza "zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust" (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996). W praktyce przyznanie rabatu oznacza konieczność zapłaty za dany towar lub usługę ceny preferencyjnej, niższej niż przed udzieleniem rabatu.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, jako że w analizowanych okolicznościach Voucher potwierdza prawo Użytkownika do pomniejszenia kwoty płatności za zakupiony asortyment o wartość wskazaną na Voucherze, należy uznać, że ma on charakter rabatu dla Użytkownika, ponieważ Użytkownik może dzięki niemu pomniejszyć cenę transakcji o ustaloną kwotę. Wprawdzie sprzedawca asortymentu oferowanego na Platformie nie zmienia oficjalnej ceny widocznej dla wszystkich Użytkowników, to dla posiadacza Vouchera dostępny jest upust oferowany przez Wnioskodawcę, dzięki któremu może zakupić asortyment po niższej cenie. Co więcej, bez znaczenia powinien pozostać fakt, iż Spółka, działając jako platforma pośrednicząca w sprzedaży biletów na wydarzenia w branży kulturalno-rozrywkowej w Polsce, nie będzie bezpośrednią stroną transakcji kupna-sprzedaży, której będą dotyczyły Vouchery. Do powyższej kwestii odniósł się NSA w orzeczeniu przytoczonym powyżej (orzeczenie z dnia 9 lipca 2019 r. sygn. akt II FSK 2478/17), wskazując, że: „(...). Czynnikiem różnicującym z punktu widzenia klienta nie może być wyłącznie charakter podmiotu przyznającego obniżkę ceny, a mianowicie czy jest to faktyczny sprzedawca, czy tylko pośrednik w tej sprzedaży. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego osoby korzystające z takich akcji promocyjnych nie różnią się od innych konsumentów (klientów) i nie mogą ponosić z tego tytułu dodatkowych obciążeń podatkowych."

Świadczenie w formie Vouchera/rabatu jest przyznawane na zasadzie powszechności każdemu, kto spełni określone warunki, co często jest elementem gry lub strategii rynkowej danego podmiotu gospodarczego oferującego takie świadczenie. A contrario, należy dojść do wniosku, iż świadczenie nieodpłatne lub częściowo odpłatne stanowiące przychód dla celów PIT nie może być dostępne dla wszystkich. Musi ono mieć charakter zindywidualizowany, wyjątkowy, skierowany tylko do wąskiego, ograniczonego grona odbiorców. Mając na uwadze powyższe, jeśli dane świadczenie jest powszechnie dostępne i możliwe do uzyskania przez szerokie grono na takich samych zasadach, to tym samym należy uznać, że jest ono rynkowe i nie odzwierciedla ono żadnej wartości, którą można by w jakikolwiek sposób wycenić dla celów podatkowych. W przeciwnym wypadku każda zmiana ceny asortymentu lub usługi na niższą oznaczałaby w praktyce, że klient nabywający taki asortyment lub usługę uzyskiwałby przychód podlegający opodatkowaniu. Tymczasem, np. przyznawanie Voucherów jest powszechną formą stymulowania sprzedaży, często stosowaną przez podmioty gospodarcze w praktyce rynkowej.

Odnosząc zatem powyższe uwagi do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że zasady przyznawania Voucherów w ramach akcji promocyjnych organizowanych przez Spółkę będą tożsame dla wszystkich Użytkowników w ramach danej akcji. Innymi słowy, nie będą one mieć charakteru zindywidualizowanego, więc w ocenie Wnioskodawcy nie powinny powodować powstania przychodu po stronie Użytkowników, gdyż w takiej sytuacji mamy do czynienia z obniżeniem ceny zakupu, z której może potencjalnie skorzystać nieograniczona grupa osób (takie działanie wpisuje się w zwykłą praktykę handlową). Powyższe potwierdził m.in. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 października 2014 r. sygn. akt II FSK 2451/12: „(...) każdy rabat udzielany przez Spółkę stanowi określoną korzyść dla nabywcy towaru objętego rabatem. Nie ulega także wątpliwości, że przyznanie takiego rabatu (...), nie jest "częściowo nieodpłatnym świadczeniem" i nie wiąże się z koniecznością odprowadzenia podatku dochodowego z tego tytułu. Stanowisko przeciwne prowadziłoby do nieuzasadnionej konkluzji, że każdy konsument nabywający towar po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny towaru, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar. (...) W praktyce jednak "korzyści" otrzymywane przez poszczególnych adresatów promocji są analogiczne. W konsekwencji nie można zatem mówić o jakimkolwiek faktycznym uprzywilejowaniu którejkolwiek z tych grup.". Analogicznie wypowiedział się skład orzekający w wyroku NSA z dnia 9 lipca 2019 r. sygn. akt II FSK 2478/17.

Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, będzie miało zastosowanie do wszystkich wskazanych w zdarzeniu przyszłym rodzajów akcji, które mogą być organizowane przez Wnioskodawcę, gdyż przy każdym rodzaju akcji, w ocenie Wnioskodawcy, grupa odbiorców będzie potencjalnie nieograniczona:

  • Pierwszy rodzaj akcji będzie skierowany do wszystkich potencjalnych klientów Wnioskodawcy, bez dodatkowych ograniczeń w zakresie grona uprawnionych do udziału w akcji;
  • Drugi rodzaj akcji będzie skierowany do grona Użytkowników, którzy spełnię określone warunki akcji, niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, gdyż każdy kto spełni określone w akcji warunki będzie mógł skorzystać z Vouchera;
  • Trzeci rodzaj akcji będzie skierowany do grona Użytkowników, którzy spełnią określone warunki akcji (podejmą określoną aktywność), niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, w takim sensie, że każdy kto spełni warunki będzie mógł w niej wziąć udział. Samo ograniczenie puli Voucherów, nie powinno zdaniem Wnioskodawcy zmieniać faktu, że potencjalnie grupa osób, które mogą wziąć udział w akcji jest nieograniczona, niemniej nie każdy otrzyma Voucher;
  • Czwarty rodzaj akcji będzie skierowany do określonej grupy Użytkowników, którzy spełnią określone warunki akcji (niezadowolenie z korzystania z serwisu), niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, w takim sensie, że każdy kto spełni warunki będzie mógł w niej wziąć udział. Samo ograniczenie puli Voucherów, nie powinno zdaniem Wnioskodawcy zmieniać faktu, że potencjalnie grupa osób, które mogą wziąć udział w akcji jest nieograniczona, niemniej nie każdy otrzyma Voucher.

W ocenie Wnioskodawcy, nawet w sytuacji, gdy dana akcja promocyjna ze względu na swój charakter skierowana będzie do konkretnego grona Użytkowników, a nie wszystkich Użytkowników (np. akcja skierowana do osób, które założą konto na Platformie lub uzupełnią ankietę czy złożą reklamację), to grono odbiorców nadal będzie szerokie (nieograniczona liczba Użytkowników spełniających warunki brzegowe będzie mogła skorzystać z akcji), a więc po ich stronie nie powinien powstać przychód podatkowy.

Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, korzyść dla Użytkownika nie powstanie ani w momencie otrzymania Vouchera, ani w momencie późniejszego skorzystania z niego. Wynika to z faktu, że grono odbiorców, którzy otrzymają Vouchery i będą mogli z nich skorzystać, będzie nieograniczone, co w konsekwencji decyduje o rynkowym charakterze transakcji/akcji promocyjnych organizowanych przez Spółkę, niepowodującym żadnego przysporzenia majątkowego po stronie Użytkowników.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje na wyrok WSA z dnia 10 maja 2017 r. sygn. akt I SA/Po 1313/16, w którym WSA wskazał, że: „Zdaniem Sądu, zarówno otrzymanie kuponu rabatowego, który uprawnia do zakupu towaru lub usługi po cenie uwzględniającej przyznany rabat, jak i wykorzystanie kuponu przy zakupie towaru lub usługi nie mieści się w ww. zakresie pojęciowym przychodu. Wykorzystanie kuponu rabatowego przy zakupie towaru lub usługi za pośrednictwem platformy internetowej nie powoduje powstania przychodu po stronie kupującego, ponieważ realizując kupon rabatowy, podatnik (kupujący) nie otrzymuje pieniędzy ani wartości pieniężnych, dokonuje zakupu towaru lub usług po cenie uwzględniającej przyznany rabat." [podkreślenie Wnioskodawcy]

W konsekwencji, w zakresie pytania pierwszego, mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest Jego stanowisko zgodnie z którym, przyznanie Voucherów (oraz późniejsze ich wykorzystanie przez Użytkowników), które będą przyznawane Użytkownikom w ramach akcji promocyjnych, organizowanych przez Wnioskodawcę nie będzie generowało przychodu podatkowego dla Użytkowników. W związku z tym, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły żadne obowiązki płatnika PIT w związku z przyznaniem a następnie wykorzystaniem przez Użytkownikom Voucherów.

AD. 2

Gdyby w zakresie pytania pierwszego zostało stwierdzone, że po stronie Użytkowników otrzymujących od Wnioskodawcy Vouchery, w związku z ich realizacją powstaje przychód - z czym Wnioskodawca się absolutnie nie zgadza, co zostało uzasadnione w stanowisku Spółki do pytania nr 1 powyżej - to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do tak uzyskanego przychodu przez Użytkowników zastosowanie powinno znaleźć zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, wolna od PIT jest wartość nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w artykule 20 ust. 1 ustawy o PIT, otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 200 zł; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o PIT w zw. z art. 10 ust 1 pkt 9 tejże ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Wnioskodawca wskazuje, iż przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia". Dokonując zatem wykładni językowej, za "nieodpłatne świadczenie" uznać należy świadczenia niewymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne. Należy zatem przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie w majątku jednej osoby, kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu. Są to zatem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku danej osoby, mające konkretny wymiar finansowy. Przy ustalaniu, czy dane świadczenie nieodpłatne stanowi przychód podatkowy, konieczne jest wystąpienie po stronie określonego podmiotu przysporzenia, czy to w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej, czy to w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku.

Ponadto, jak wskazał NSA w wyroku z dnia 11 lutego 2020 r., sygn. akt II FSK 1527/18: „Artykuł 11 ust. 1 PDoFizU zawiera ogólną definicję przychodu, uwzględniającą zarówno świadczenia w naturze, jak i inne nieodpłatne świadczenia. Świadczenia nieodpłatne stanowią kategorię szerszą, która obejmuje świadczenia w naturze. Świadczenia nieodpłatne to takie, w których odnosi się korzyść pod tytułem darmym. Świadczenia w naturze to świadczenia rzeczowe, których przedmiot jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna. Natomiast inne nieodpłatne świadczenia, to świadczenia, których przedmiotem nie są rzeczy, lecz usługi. W literaturze przedmiotu podkreśla się, że kluczową cechą świadczenia nieodpłatnego, a także świadczenia w naturze, jest to, aby otrzymujący takie świadczenie nie był zobowiązany do wykonania jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego (J. Marciniuk: Komentarz. Podatek dochodowy od osób prawnych 2007, art. 12, s. 275)."

Zatem, dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT, decydujące jest spełnienie łącznie wszystkich warunków określonych w powołanym zwolnieniu, tj.:

1)świadczenie musi mieć charakter nieodpłatny,

2)świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy,

3)jednorazowa wartość tego świadczenia nie może przekraczać 200 zł,

4)świadczenie nie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby związanej z nim stosunkiem cywilnoprawnym.

Wnioskodawca wskazuje, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Użytkownicy, którzy otrzymają od Wnioskodawcy Voucher, który następnie wykorzystają w ramach akcji promocyjnych, nie będą zobowiązani do ponoszenia jakichkolwiek kosztów w celu jego otrzymania oraz nie będą musieli dokonywać innego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz Wnioskodawcy. W ocenie Wnioskodawcy, nawet jeżeli z regulaminu konkretnej akcji promocyjnej będzie wynikało, że Użytkownicy biorący w niej udział, aby otrzymać Voucher będą musieli dokonać określoną regulaminem akcji czynność (np. założyć konto na Platformie lub uzupełnić ankietę czy złożyć reklamację), nie będzie to równoznaczne z dokonaniem świadczenia wzajemnego/ekwiwalentnego na rzecz Wnioskodawcy. Wynika to z faktu, że główną intencją Wnioskodawcy jest pobudzenie aktywności Użytkowników poprzez zorganizowanie akcji promocyjnych, mających na celu zachęcenie Użytkowników do nabywania w przyszłości usług oferowanych przez Wnioskodawcę, co ewidentnie jest związane i nakierowane na promocję i reklamę usług oferowanych przez Wnioskodawcę, a nie przyznawanie Voucherów za wykonywanie świadczeń wzajemnych przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy. W tym miejscu warto przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 października 2021 r. (II FSK 192/19), w którym zostało wskazane, że „(...) definicja nieodpłatnego świadczenia nie wyklucza tego, że otrzymujący świadczenie musi podjąć jakieś działania, aby świadczenie otrzymać. Istotne jest jednak, aby w zamian za to świadczenie (kwalifikowane jako nieodpłatne) nie wykonywał żadnego świadczenia wzajemnego. Spełnienie zatem wymogów przewidzianych w regulaminie, które jest warunkiem otrzymania świadczenia (nagrody) nie powoduje skutków w postaci świadczenia wzajemnego. Stosunek pomiędzy organizatorem konkursu, a jego uczestnikiem nie jest rezultatem umowy wzajemnej. Natomiast świadczenie spełniane na rzecz uczestnika konkursu (przekazana nagroda) ma charakter świadczenia nieodpłatnego.”. Do tożsamych konkluzji doszedł Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w Piśmie z dnia 1 grudnia 2017 roku (sygn. 0111-KDIB2-3.4011.200.2017.1.KB) wskazując, że: „(...) w przedmiotowej sprawie oferowane przez Wnioskodawcę świadczenie w postaci kuponu ma charakter nieodpłatny, jak wskazał Wnioskodawca udział Użytkowników nie powoduje konieczności ponoszenia przez nich jakichkolwiek kosztów związanych z samym udziałem, ani też uczestnicy nie dokonują żadnych świadczeń ekwiwalentnych w zamian za otrzymanie kuponu. Przekazanie przez Wnioskodawcę nieodpłatnego świadczenia (kuponu) będzie powodować u świadczeniobiorcy powstanie przychodu podatkowego, zaliczanego do przychodu z innych źródeł, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy założeniu, że nieodpłatne świadczenia, o których mowa we wniosku, nie należą do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy. Przy czym z uwagi na fakt, że świadczenie to będzie dokonywane w związku z promocją i reklamą świadczeniodawcy, gdyż wszystkie działania mają na celu promowanie działalności Spółki i reklamowanie Aplikacji, a w efekcie zachęcenie Użytkowników do korzystania z niej oraz powielenie dobrej opinii o Aplikacji wśród innych, potencjalnych nabywców i jednorazowa wartość tego świadczenia nie będzie przekraczać wartości określonej w treści wyżej powołanego art. 21 ust. 1 pkt 68a ww. ustawy, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania określonego tym przepisem.".

W tym miejscu, mając na uwadze przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego akcje promocyjne, w ocenie Wnioskodawcy przyznanie Voucherów przez Spółkę:

1)w ramach pierwszego rodzaju akcji, wszystkim Użytkownikom bez konieczności podejmowania dodatkowych aktywności przez Użytkownika, nie będzie związane z dokonaniem świadczenia ekwiwalentnego przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy;

2)w ramach drugiego rodzaju akcji, wszystkim Użytkownikom, którzy wcześniej dokonali zakupów za pośrednictwem Platformy i według kryteriów określonych danej akcji kwalifikują się do wzięcia w niej udziału, nie będzie związane z dokonaniem świadczenia ekwiwalentnego przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy, gdyż spełnienia warunków dotyczących historii zakupowych nie należy postrzegać jako równoważnego wartości otrzymanego Vouchera. Użytkownicy dokonując zakupów płacą cenę i jest to transakcja, gdzie dany asortyment jest nabywany za określoną wartość wyrażoną w pieniądzu. Późniejsze przyznanie Vouchera w związku z dokonanymi wcześniej zakupami ma na celu jedynie promocję platformy Wnioskodawcy i zachęcenie Użytkowników do dalszych zakupów;

3)w ramach trzeciego rodzaju akcji, Użytkownikom, którzy spełnią warunki polegające na realizacji określonej aktywności Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy (np. założenie konta na Platformie, instalacja lub użycie aplikacji mobilnej, dokonanie określonego zakupu lub na określoną kwotę, dokonanie określonej aktywności w mediach społecznościowych) nie będzie związane z dokonaniem świadczenia ekwiwalentnego przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy. Nie jest bowiem możliwa wycena wartości podjętej przez Użytkownika akcji (np., samo założenie konta na platformie nie ma żadnej wymiernej wartości) i odniesienie jej do wartości Vouchera;

4)w ramach czwartego rodzaju akcji, identyfikacja niskiego poziomu zadowolenia Użytkowników z dokonanych zakupów, nie będzie związana z dokonaniem świadczenia ekwiwalentnego przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy, gdyż zdaniem Wnioskodawcy wypełnienie ankiety (lub zgłoszenie reklamacji lub inna forma zgłoszenia niezadowolenia) nie przedstawiają wymiernej wartości, którą można odnieść do wartości przyznanego Vouchera.

W związku z tym, w ocenie Wnioskodawcy, omawiany warunek dotyczący nieodpłatności świadczenia powinien zostać uznany za spełniony w odniesieniu do wszystkich akcji promocyjnych, które będą organizowane przez Wnioskodawcę.

W tym miejscu należy wskazać, że ustawy o PIT nie definiuje także pojęć „promocja" oraz „reklama". Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (źródło: http://sjp.pwn.pl) promocja to "działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań", reklama zaś to "działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług". Prowadzi to do konkluzji, że jeśli nieodpłatne świadczenie otrzymane od świadczeniodawcy następuje w związku z jego promocją lub reklamą, to należy uznać, iż ma to dotyczyć aktywności świadczeniodawcy. Działania takie co do zasady skierowane są do potencjalnych odbiorców świadczeniodawcy, celem zachęcenia ich do nabycia oferowanego przez niego asortymentu i usług, ale również mogą być nakierowane na wsparcie określonych przedsięwzięć (tak np. wyrok NSA z dnia 23 kwietnia 2015 r. sygn. akt II FSK 1138/13, wyrok WSA z dnia 7 listopada 2018 r. sygn. akt I SA/SZ 464/18). Według Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że Vouchery przyznawane w ramach akcji promocyjnych będą miały związek z promocją i reklamą. Podjęte przez Spółkę działania będą nastawione na promowanie i reklamowanie działalności Spółki, a w efekcie zachęcanie Użytkowników do korzystania z jej oferty oraz rozpowszechnienie dobrej opinii o Spółce wśród obecnych oraz przyszłych Użytkowników. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy przesłanka, że świadczenie musi pozostawać w związku z promocją lub reklamą świadczeniodawcy jest również spełniona, w odniesieniu do akcji promocyjnych, które będą organizowane przez Wnioskodawcę.

Ponadto, ze stanu faktycznego niniejszej sprawy wynika jednoznacznie, iż wartość pojedynczego Vouchera, z którego będzie mógł skorzystać Użytkownik realizując przyznany mu Voucher nigdy nie przekroczy wartości 200,00 zł, a więc kolejny warunek do uznania równowartości Voucherów jako zwolniony z opodatkowania powinien zostać uznany za spełniony.

Jednocześnie należy wskazać, że art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT wskazuje, że zwolnienie od podatku przewidziane w tym artykule nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy, bądź osoby, która pozostaje ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym. Warunek ten również należy uznać za spełniony, gdyż, jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, akcje promocyjne będą skierowane do osób, które nie będą prowadzić działalności gospodarczej lub będą prowadzić działalność gospodarczą, lecz ich udział w akcjach promocyjnych będzie pozostawał bez związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą oraz nie będą pracownikami Spółki, a także nie będą osobami pozostającymi z Wnioskodawcą w stosunku cywilnoprawnym.

Mając na uwadze powyższe, w zakresie pytania drugiego, w przypadku, gdyby w zakresie pytania pierwszego stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe, w ocenie Wnioskodawcy wartość przyznanych Użytkownikom Voucherów będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT i tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z przyznanymi Użytkownikom Voucherami.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którym:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na płatniku ciążą zatem trzy podstawowe obowiązki, tj.:

1)obliczenia podatku w prawidłowej wysokości,

2)pobrania podatku,

3)wpłacenia pobranego podatku do właściwego organu podatkowego.

Tak określone obowiązki determinują także zakres odpowiedzialności płatnika.

W myśl art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej:

Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów są m.in.:

inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W myśl art. 11 ust. 2a cytowanej ustawy:

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Z kolei w myśl art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Natomiast zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że planują Państwo organizowanie akcji promocyjnych poprzez przyznanie Voucherów:

  • Pierwszy rodzaj akcji będzie skierowany do wszystkich potencjalnych klientów Spółki, bez dodatkowych ograniczeń w zakresie grona uprawnionych do udziału w akcji;
  • Drugi rodzaj akcji będzie skierowany do grona Użytkowników, którzy spełnią określone warunki akcji, niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, gdyż każdy kto spełni określone w akcji warunki będzie mógł skorzystać z Vouchera;
  • Trzeci rodzaj akcji będzie skierowany do grona Użytkowników, którzy spełnią określone warunki akcji (podejmą określoną aktywność), niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, w takim sensie, że każdy kto spełni warunki będzie mógł w niej wziąć udział. Potencjalnie grupa osób, które mogą wziąć udział w akcji jest nieograniczona, niemniej nie każdy otrzyma Voucher;
  • Czwarty rodzaj akcji będzie skierowany do określonej grupy Użytkowników, którzy spełnią określone warunki akcji (niezadowolenie z korzystania z serwisu), niemniej grupa ta nadal będzie nieograniczona, w takim sensie, że każdy kto spełni warunki będzie mógł w niej wziąć udział. Potencjalnie grupa osób, które mogą wziąć udział w akcji jest nieograniczona, niemniej nie każdy otrzyma Voucher.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy w związku z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, ciąży na Państwu obowiązek płatnika w związku z przekazaniem osobom dotychczas korzystającym / niekorzystającym z Platformy, Vouchera uprawniającego do obniżenia kwoty płatności na Platformie do wykorzystania wyłącznie na Platformie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „rabat” czy „voucher”. Zgodnie ze słownikowym znaczeniem tego pojęcia, rabat oznacza „zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towarów jednorazowo lub w określonym czasie, upust” (Słownik Języka Polskiego PWN R-Z, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996).

Przepisy ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Biorąc pod uwagę wykładnię językową oraz dotychczasową praktykę, za nieodpłatne świadczenie uznaje się działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne (niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Zatem nie można uznać, że osoba otrzymująca voucher, czy korzystająca z takiego vouchera, nabywając towar wraz z voucherem, osiąga korzyść majątkową. Nie ma wątpliwości, że każdy voucher uzyskany w związku z realizacją akcji promocyjnej stanowi określoną korzyść dla nabywcy towaru objętego tą promocją. Jednakże przyjęcie stanowiska, że stanowi on przychód w postaci wartości pieniężnej oznaczałoby, iż każdy konsument nabywający towar po obniżonej cenie w stosunku do pierwotnej ceny towaru, każdorazowo powinien wykazywać przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w części odpowiadającej różnicy pomiędzy ceną pierwotną, a rzeczywistą ceną zapłaconą za dany towar.

Jak wynika z opisu sprawy, wszelkie akcje promocyjne organizowane przez Państwa będą skierowane do nieograniczonego grona użytkowników spełniających warunki skorzystania z określonych akcji promocyjnych na takich samych zasadach, przy czym w przypadku niektórych/ wybranych akcji promocyjnych, Vouchery będą mogły być przyznane jedynie osobom, które spełnią szczególne warunki wskazane w regulaminie danej akcji promocyjnej. Wskazują Państwo, że akcje promocyjne mogą mieć różny charakter. Użytkownicy, którzy spełnią warunki regulaminu danej akcji promocyjnej i którym będzie przysługiwał Voucher, będą mogli odebrać Voucher. Osoby, które dotychczas dokonywały zakupu biletów na wydarzenia kulturalno-rozrywkowe poprzez Platformę oraz osoby dotychczas z niej niekorzystające, będą mogły otrzymać jednorazowe uprawnienie do obniżenia kwoty płatności na Platformie (o wartości nie przekraczającej 200,00 zł) do wykorzystania wyłącznie na Platformie. Wykorzystanie Vouchera będzie możliwe w momencie zakupu asortymentu na Platformie, przy czym Użytkownik zapłaci cenę asortymentu wynikającą z oferty sprzedaży, gdzie płatność za zakup zostanie pomniejszona o wartość wynikającą z otrzymanego od Państwa Vouchera, i tę kwotę przekaże na Państwa rachunek.

Skoro voucher mogą otrzymać osoby które dotychczas korzystały jak i te które nie korzystały z Platformy to akcja promocyjna dotyczyć będzie potencjalnie nieograniczonego grona Państwa Klientów. Wobec tego przyznanie takiego rabatu nie generuje po stronie Klientów powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Również w momencie realizacji Vouchera tj. zakupu biletu na Platformie, Klient nie otrzymuje nieodpłatnego świadczenia, a na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika.

Otrzymanie rabatu jest bezpośrednio uzależnione od zakupu biletu na Platformie oraz realizacji Vouchera. Zatem, voucher nie stanowi odrębnego, nieodpłatnego świadczenia, lecz jest częścią składową transakcji zakupu biletów. Warunkiem otrzymania rabatu na Platformie jest dokonanie zakupu biletu i realizacja Vouchera, co wyklucza uznanie go za nieodpłatne świadczenie.

W przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego zarówno w momencie wydania Vouchera jak i w momencie zakupu biletów i realizacji Vouchera na Państwu nie będzie spoczywał obowiązek płatnika, tj. obowiązek w zakresie obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy, ani też obowiązek informacyjny tj. sporządzenia deklaracji PIT-11.

Z uwagi na uznanie za prawidłowe stanowiska Państwa w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, organ odstąpił od udzielenia odpowiedzi na pytanie oznaczone nr 2. Stanowisko dotyczące pytania 2 było sformułowane warunkowo i oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi wyłącznie, gdyby stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostało ocenione jako nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.