
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków związanych z wywozem gruzu jest nieprawidłowe i prawidłowe w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 11 lutego 2025 r. oraz pismem złożonym 13 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W sierpniu 2024 r. zakupiła Pani z mężem (wspólność majątkowa) dom jednorodzinny. W tym samym miesiącu podjęliście Państwo decyzję o modernizacji i remoncie ogrzewania. Zaplanowaliście wymianę tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe. Miało to na celu zmniejszenie poboru gazu do ogrzewania oraz przez zastosowanie odpowiedniego podłoża, oszczędność i lepsze przewodzenie ciepła.
Na wydatki składały się demontaż starej podłogi wraz z kuciem posadzki (zastosowana poprzednia wylewka nie była odpowiednia do ogrzewania podłogowego), wywóz gruzu, położenie nowych rurek do ogrzewania podłogowego, modernizacja centrali ogrzewania, położenie styropianu, wylanie nowej wylewki oraz ułożenie podłogi na nowo.
Na wszystkie wydatki posiada Pani faktury VAT wystawione na Pani imię i nazwisko.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że dnia 16 sierpnia 2024 r. na podstawie aktu notarialnego zakupu nieruchomości zabudowanej domem jednorodzinnym, stała się Pani z mężem we wspólności ustawowej małżeńskiej właścicielami m.in. domu jednorodzinnego. Budynek został zakupiony na rynku wtórnym, poprzedni właściciele wybudowali dom w 2008 r. i zamieszkiwali w nim do dnia sprzedaży. Od dnia 20 sierpnia 2024 r. zamieszkała Pani wraz z mężem w zakupionym domu.
W dniu 16 sierpnia 2024 r. podpisała Pani umowę o świadczenie usług energii elektrycznej, umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego, a w dniu 19 sierpnia 2024 r. na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Rachunki za powyższe usługi opłaca Pani od dnia zawarcia umowy.
Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów prawo budowlane.
Wydatki, które Pani poniosła, aby zmienić ogrzewanie z tradycyjnego na podłogowe miały na celu zmniejszenie zużycia energii do ogrzania budynku. Ogrzewanie podłogowe wymaga niższej temperatury wody w obiegu dlatego zużywa się mniej energii gazowej na podgrzanie wody w obiegu ciepła. Aby ulepszyć, zmniejszyć zużycie energii poniosła Pani wydatki na ten cel, a mianowicie:
1)Faktura nr … z dnia 11 września 2024 r. na kwotę brutto 21 432 zł - montaż c.o. – faktura dotyczyła elementów pieca oraz materiałów wchodzących w skład układu grzewczego.
2)Faktura nr … z dnia 30 września 2024 r. na wartość 3 200 - wykonanie posadzki – usługa budowlana wchodząca w skład wymiany układu grzewczego, ponieważ bez zalania wężyków nie da się użytkować pomieszczeń.
3)Faktura nr … z dnia 07 listopada 2024 r. na kwotę brutto 7 620 - montaż kafelek i wylewanie podłóg - usługa budowlana, która była niezbędna po zamontowaniu pętli grzewczych oraz doprowadzeniu podłogi do użytkowania.
4)Faktura nr … z dnia 17 września 2024 r. na wartość 1 500 - zakup cementu niezbędnego do sporządzenia wylewki na podłogę, aby można było ją użytkować.
5)Faktura nr … z dnia 31 października 2024 r. na wartość brutto 661 zł 58 gr - zakup płytek do salonu, zakup podłogi dostosowanej do ogrzewania podłogowego - odpowiednie walory utrzymania i przepuszczania ciepła.
6)Faktura nr … z dnia 19 sierpnia 2024 r. na kwotę brutto 2 820 zł 67 gr - zakup płytek do salonu, kolejna faktura na zakup płytek podłogowych.
7)Faktura nr … z dnia 4 września 2024 r. na wartość brutto 429 zł 70 gr - zakup kleju atlas do płytek podłogowych - odpowiedni do ogrzewania podłogowego przez wzgląd na właściwości.
8)Faktura nr … z dnia 4 września 2024 r. na wartość brutto 386 zł 73 gr -zakup kleju atlas do płytek podłogowych.
9)Faktura nr … z dnia 6 września 2024 r. na wartość brutto 1 482 zł 05 gr - zakup płytek do salonu.
10)Faktura nr … z dnia 21 listopada 2024 r. na wartość 1 556 zł 10 gr - zakup listwy przypodłogowej - wydatek niezbędny, aby dokończyć podłogę do użytkowania po montażu pętli z ogrzewaniem podłogowym.
11)Faktura nr … z dnia 5 września 2024 r. na wartość brutto 471 zł 74 gr – odpady.
12)Faktura … z dnia 2 września 2024 r. - na wartość brutto 9 733 zł 50 gr - usługa montażowo remontowa - wymiana paneli wraz z wartością paneli.
Razem kwota wydatków brutto to: 51 294 zł 07 gr.
Wymiana tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe zmniejszyła zużycie gazu i prądu. Aby przeprowadzić ulepszenie w zakresie odbiornika ciepła z tradycyjnych kaloryferów ściennych na rurki z ciepłą wodą, poprowadzone pod posadzką niezbędnym było przeprowadzić następujące prace jak: zdemontować starą podłogę, usunąć gruz oraz założyć nową podłogę, ponieważ stara nie nadawała się po demontażu do ponownego założenia. Użyto materiałów (płytki oraz klej, zaprawa itd.) w nowej technologii odpowiedniej do podłogowego ogrzewania. Wszystkie wymienione przez Panią w punktach od 1 do 12 wydatki stanowiły elementy niezbędne do uzyskania efektu zmniejszenia zużycia gazu i prądu oraz do odbudowy systemu podłogowego po ingerencji w posadzkę, w celu położenia pętli ogrzewania podłogowego.
Modernizacja została rozpoczęta 4 września 2024 r. a zakończona 22 listopada 2024 r. Przedsięwzięcie to było odrębnym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym chociaż połączonym z odświeżeniem całego domu, m.in. malowaniem i wymianą drzwi wewnętrznych.
Budynek został wybudowany w 2006 r., oddany do użytkowania 28 grudnia 2007 r.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki, o których mowa we wniosku, zostały przez Panią poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.)?”, wskazała Pani: „tak”.
Demontaż starej podłogi polegał na zdjęciu paneli podłogowych, skuciu posadzki oraz oczyszczeniu z gruzu. Modernizacja centrali ogrzewania polegała na dołożeniu obwodów do instalacji centralnego ogrzewania podłogowego. Ułożenie podłogi na nowo – po położeniu pętli centralnego ogrzewania został ułożony styropian, folia izolacyjna, wylewka (zaprawa wraz z cementem) stanowiąca utwardzenie pod panele lub kafelki. W ramach sformułowania nowa podłoga, zostały ułożone kafelki w części salonowej i korytarzowej (ok 60m2), a także panele podłogowe w sypialniach (ok. 65m2). Prace obejmują również utylizację i zamierza Pani odliczyć koszt utylizacji w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Na pytanie Organu o treści: „czy każda z opisanych prac/czynności: demontaż starej podłogi wraz z kuciem posadzki, wywóz gruzu, położenie nowych rurek do ogrzewania podłogowego, modernizacja centrali ogrzewania, położenie styropianu, wylanie nowej wylewki oraz ułożenie podłogi na nowo - była niezbędna dla wymiany tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe?”, wskazała Pani: „tak, bez wymiany podłogi nie można byłoby wykonać położenia pętli centralnego ogrzewania, które są położone pod posadzką”.
Bez demontażu starej podłogi nie można było założyć wężyków do ogrzewania podłogowego, następnie należało doprowadzić podłogę do stanu pierwotnego i dostosować do ogrzewania podłogowego.
Wszystkie wymienione przez Panią wydatki są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi imiennie na …. Każda faktura zawiera podatek VAT, którego nie odliczyła Pani w żaden sposób.
Na pytanie Organu o treści: „czy wydatki, które Pani poniosła w związku z opisanym we wniosku przedsięwzięciem zostały/zostaną:
- sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone Pani w jakiejkolwiek formie” wskazała Pani: „nie wnioskowałam o takowe finansowanie”;
- „zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o ryczałcie lub uwzględniony przez Panią w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej?” wskazała Pani: „nie”;
- „czy kwota Pani odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł?”, wskazała Pani: „nie”.
Jest Pani podatnikiem rozliczającym się wg skali podatkowej – umowa o pracę. Wszystkie wydatki zostały sfinansowane z majątku wspólnego Pani i Pani męża. Od dnia ślubu, tj. 7 października 2006 r. w Pani małżeństwie obowiązuje wspólność majątkowa.
Pytanie
Czy ww. wydatki (np. zakup paneli, listew, kafelek, kleju cementu oraz wykonanie usług montażu kafelek, wylanie posadzki i montaż c.o.) kwalifikują się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej?
Pani stanowisko w sprawie
Wydatki na zakup paneli, listew, kafelek, kleju, cementu oraz usług montażu kafelek, wylania posadzki i wymiany centralnego ogrzewania, a także usługa wywozu gruzu można odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.).
W myśl natomiast art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:
Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na:
1.Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Stosownie do art. 26h ust. 5 ww. ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Art. 26h ust. 7 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł.
Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.
Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że w sierpniu 2024 r. zakupiła Pani z mężem (wspólność majątkowa) dom jednorodzinny. W tym samym miesiącu podjęliście Państwo decyzję o modernizacji i remoncie ogrzewania. Zaplanowaliście wymianę tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe. Miało to na celu zmniejszenie poboru gazu do ogrzewania oraz przez zastosowanie odpowiedniego podłoża, oszczędność i lepsze przewodzenie ciepła.
Na wydatki składały się demontaż starej podłogi wraz z kuciem posadzki (zastosowana poprzednia wylewka nie była odpowiednia do ogrzewania podłogowego), wywóz gruzu, położenie nowych rurek do ogrzewania podłogowego, modernizacja centrali ogrzewania, położenie styropianu, wylanie nowej wylewki oraz ułożenie podłogi na nowo. Na wszystkie wydatki posiada Pani faktury VAT wystawione na Pani imię i nazwisko.
Budynek został zakupiony na rynku wtórnym, poprzedni właściciele wybudowali dom w 2008 r. i zamieszkiwali w nim do dnia sprzedaży. Od dnia 20 sierpnia 2024 r. zamieszkała Pani wraz z mężem w zakupionym domu.
W dniu 16 sierpnia 2024 r. podpisała Pani umowę o świadczenie usług energii elektrycznej, umowę kompleksową dostarczania paliwa gazowego, a w dniu 19 sierpnia 2024 r. na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków. Rachunki za powyższe usługi opłaca Pani od dnia zawarcia umowy.
Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu przepisów prawo budowlane.
Wydatki, które Pani poniosła, aby zmienić ogrzewanie z tradycyjnego na podłogowe miały na celu zmniejszenie zużycia energii do ogrzania budynku. Ogrzewanie podłogowe wymaga niższej temperatury wody w obiegu, dlatego zużywa się mniej energii gazowej na podgrzanie wody w obiegu ciepła.
Wymiana tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe zmniejszyła zużycie gazu i prądu. Aby przeprowadzić ulepszenie w zakresie odbiornika ciepła z tradycyjnych kaloryferów ściennych na rurki z ciepłą wodą poprowadzone pod posadzką, niezbędnym było przeprowadzić następujące prace jak: zdemontować starą podłogę, usunąć gruz oraz założyć nową podłogę, ponieważ stara nie nadawała się po demontażu do ponownego założenia. Użyto materiałów (płytki oraz klej, zaprawa itd.) w nowej technologii odpowiedniej do podłogowego ogrzewania. Wszystkie wymienione przez Panią wydatki stanowiły elementy niezbędne do uzyskania efektu zmniejszenia zużycia gazu i prądu oraz do odbudowy systemu podłogowego po ingerencji w posadzkę w celu położenia pętli ogrzewania podłogowego.
Modernizacja została rozpoczęta 4 września 2024 r. a zakończona 22 listopada 2024 r. Przedsięwzięcie to było odrębnym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym chociaż połączonym z odświeżeniem całego domu, m.in. malowaniem i wymianą drzwi wewnętrznych.
Demontaż starej podłogi polegał na zdjęciu paneli podłogowych, skuciu posadzki oraz oczyszczeniu z gruzu. Modernizacja centrali ogrzewania polegała na dołożeniu obwodów do instalacji centralnego ogrzewania podłogowego. Ułożenie podłogi na nowo – po położeniu pętli centralnego ogrzewania został ułożony styropian, folia izolacyjna, wylewka (zaprawa wraz z cementem) stanowiąca utwardzenie pod panele lub kafelki. Jako nowa podłoga, zostały ułożone kafelki w części salonowej i korytarzowej, a także panele podłogowe w sypialniach.
Poniesione przez Panią wydatki należy zakwalifikować jako wydatki wymienione w części 1 pkt 1 oraz w części 2 pkt 5 i pkt 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pani prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2024 r., poniesione i udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Pani imię i nazwisko, wydatki związane z wymianą tradycyjnych grzejników na ogrzewanie podłogowe (tj. zakup paneli, listew, kafelek, kleju cementu oraz wykonanie usługi montażu kafelek, wylanie posadzki i montaż c.o.) w budynku mieszkalnym, którego jest Pani współwłaścicielem. Innymi słowy, wskazane przez Panią ww. wydatki: „kwalifikują się do ich uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej”.
Wobec powyższego, Pani stanowisko w tej części jest prawidłowe.
Natomiast, poniesiony przez Panią wydatek związany z wywozem gruzu nie mieści się w zakresie ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż ww. wydatek nie został wymieniony w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Zatem, nie będzie Pani mogła odliczyć ww. wydatku w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Wobec powyższego, Pani stanowisko w tej części jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wskazać również należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast „zainteresowanym” w rozumieniu art. 14b § 1 tej ustawy, jest osoba, która występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i będąca wnioskodawcą. W związku z tym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani, nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pani męża).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.