
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego:
– jest nieprawidłowe w części dotyczącej uzależnienia obowiązku zapłaty podatku od możliwości ustalenia wartości elementów,
– jest prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych sprzedaży książek i gadżetów. Uzupełniła go Pani pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ tego samego dnia) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą bezrobotną, niezarejestrowaną i od listopada 2024 r. utrzymuje ją mąż, którego dochód stanowi jednoosobowa działalność gospodarcza w zakresie (...).
Wcześniej pracowała Pani w wyuczonym zawodzie (...), najpierw na umowie o pracę (około 8 lat), a potem przez 6 miesięcy (maj 2024 - październik 2024) prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie (...).
Od maja 2023 r. w trybie ciągłym w ramach subskrypcji bądź indywidualnych zamówień nabywa boxy książkowe z zagranicznymi wydaniami specjalnymi książek. Box to paczka z samą książką lub książka z gadżetami. Książki jakie Pani kupuje w ten sposób to są wydania limitowane ilościowo, specjalnie projektowane pod daną subskrypcję, z uszlachetnieniami na obwolucie i twardej oprawie, często z autografami, numeracją czy bonusową treścią.
Niektóre z boxów zawierają również gadżety inspirowane popularnymi książkami, wszytko to są przedmioty o charakterze kolekcjonerskim, a nie stricte użytkowym, często nieosiągalne poza subskrypcją. Przykłady gadżetów: notatniki, kubki, długopisy, przypinki, magnesy itp.
Przykłady serwisów z boxami książkowymi z gadżetami: (...)
Przykłady boxów tylko z książkami: (...).
Wszystko to kupuje Pani na własny użytek i do własnej kolekcji w ilości po jednej sztuce.
Kwestia jest jednak taka, że zarówno książki jak i te gadżety to niespodzianki, a Pani nie wie co przyjdzie w danym miesiącu. I zdarza się, raczej częściej niż nie, że coś jej nie przypadnie do gustu - dla niej jest śmieciem, bo np. nie podoba się jej styl, inspiracja, itp.
Wszystkie te zbędne gadżety chciałaby Pani sprzedawać na sprzedażowych portalach internetowych - w stanie nowym, zaledwie otwartym i większość w oryginalnych opakowaniach.
Nie zna Pani wartości poszczególnych elementów boxa, więc jej cena wystawionych gadżetów to jej ocena wartości danego przedmiotu w kontekście samego przedmiotu oraz popularności książki, którą jest inspirowany. Wartość gadżetów sprzedawanych od razu po rozpakowaniu Boxa nie będzie przekraczała kwoty jego zakupu, a już na pewno nie jego ceny powiększonej o koszty dostawy i ewentualne koszty celno-skarbowe wynikające z faktu, że są to przesyłki zagraniczne (z USA, Kanady, Wysp Brytyjskich lub Australii).
Z racji tego, że ma Pani ograniczone miejsce, musi rotować elementami rozrastającej się kolekcji, czasem coś jej się znudzi lub przeczytana książka się nie spodoba i wtedy te pozostałe elementy boxa mogą również trafić na sprzedaż w późniejszym terminie.
Ilość subskrypcji jakie ma jest zmienna. Czasem rezygnuje Pani z posiadanych czy wykupuje nowe. Zamawia również książki poza subskrypcjami. Estymuje, że miesięcznie wydaje, po przeliczeniu na złotówki, około 5 tysięcy złotych na te zakupy. Cena jednej książki waha się w granicach od 150 do 400 zł. Samych książek nabywa miesięcznie ponad 20.
Średnia miesięczna kwota ze sprzedaży gadżetów nie powinna przekroczyć 500 zł, a i to jest bardzo duża estymacja. Tych gadżetów zwyczajnie aż tyle nie ma (4-5 na box, może ze 3 boxy miesięcznie). Kwota ze sprzedaży może się zwiększyć jeśli postanowi Pani sprzedawać książki stanowiące element jej kolekcji, w tym duplikaty, których wartość jest zdecydowanie wyższa niż gadżetów, ale na pewno nie będę sprzedawane szybciej niż po pół roku od nabycia.
Uzupełnienie wniosku
Własność książek i gadżetów uzyskuje Pani w momencie otrzymania z serwisu potwierdzenia zamówienia boxa na dany miesiąc, czyli wygenerowania zamówienia na jej koncie w danym serwisie.
Kwota zakupu boxa to jego cena podstawowa, czyli pobierana przez serwis, powiększona o należny podatek vat (pobierany przez serwis lub kuriera/Pocztę Polską przed doręczeniem) oraz koszty przesyłki bezpośrednio do Polski bądź w przypadku braku takiej możliwości suma kosztów przesyłki lokalnie na terenie USA oraz kosztu wysyłki do Polski z użyciem serwisu (...). Do kwoty zakupu zalicza również 8,50 opłaty celno-skarbowej naliczanej przez Pocztę Polską za procesowanie zagranicznych przesyłek.
Kwota, którą uiszcza Pani tytułem subskrypcji jest ceną nabycia książek i gadżetów.
Boxy the bookish box i the darkly box mają w ulotce wyszczególnione wartości gadżetów, ale one mają niemal półroczne opóźnienie w wysyłce względem daty nabycia. (...) ma taką rozpiskę w szczegółach zamówienia. Żaden inny box/serwis nie dostarcza rozpiski wartości poszczególnych elementów w boxie.
Gadżety w boxach nie są bezpłatne. Ich cena wliczona jest w cenę podstawową boxa.
Chciałaby Pani części gadżetów pozbywać się od razu - gdy wie, że jej nie pasują, a nie ma gdzie ich trzymać, przy czym nie oznacza to, że znajdą kupca. Zdecydowana większość gadżetów będzie sprzedawana po pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie. Książki będą sprzedawane wyłącznie po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie.
Pytania
1.Data nabycia to data zamówienia dla konkretnego boxa, data płatności za niego, czy data dostawy?
2.Czy jeśli nie zna Pani wartości poszczególnych elementów, a sprzeda część przed upływem 6 miesięcy od nabycia w łącznej kwocie mniejszej niż wartość całego boxa, to czy taka sprzedaż jest opodatkowana? Jeśli tak, to w jaki sposób określić wartość dochodu nie znając wartości pojedynczych przedmiotów?
3.Czy sprzedaż gadżetów lub książek z Pani kolekcji po 6 miesiącach od nabycia jest opodatkowana? Jak ma się to do całego boxa w ciągu roku?
4.Czy kwota przesyłki do Pani wlicza się do wartości boxa, tzn. czy poniesione przez Panią koszty, powyżej których należny jest podatek, to cena boxa wraz z jego wysyłką oraz ewentualne opłaty celno-skarbowe, czy tylko sama cena boxa?
5.Czy fakt, że taka sprzedaż przedmiotów zakupionych na własny użytek, ale przez fakt, że to subskrypcje, więc w trybie ciągłym, ale nie w celach zarobkowych, nosi znamiona działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie data nabycia to data wygenerowania przez serwis zamówienia dla konkretnego boxa, a więc boxy z przedpłatą za pół roku lub 3 miesiące z góry są liczone jako nabyte w momencie wygenerowania zamówienia dla indywidualnej paczki.
Pomimo planowanej ciągłości sprzedaży oraz z uwzględnieniem faktu, że zakupuje Pani boxy na własny użytek kolekcjonerski, a nie w celach zarobkowych i w większości bez świadomości co znajdzie w pudełku, taka sprzedaż nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej – art. 5a pkt 6 ustawy o PIT.
Ponadto, jeśli kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotów przed upływem 6 miesięcy od nabycia nie przekracza wartości deklarowanej przez serwis, powiększonej o proporcjonalną wartość pozostałych opłat (koszty przesyłki, VAT), nie zaistnieje obowiązek płatności podatku, jako że na nich Pani nie zarabia – art. 9 ust. 2 ustawy o PIT.
Ponadto, jeśli kwota uzyskana ze sprzedaży przedmiotów przed upływem 6 miesięcy od nabycia nie przekracza wartości całego boxa nie zaistnieje obowiązek płatności podatku, jako że nie jest Pani w stanie ustalić wartości poszczególnych elementów – art. 9 ust. 2 ustawy o PIT.
W przypadku zbycia części lub wszystkich pozostałych elementów boxa po upływie 6 miesięcy od nabycia – nawet z zyskiem – również nie zaistnieje obowiązek płatności podatku dochodowego, jako że stanowiły Pani własność, a dokładniej element kolekcji (więc ich stan może być wciąż nowy, bo tylko stały na wystawce) – art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Źródła przychodów
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.
Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).
Źródło przychodów z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy i podstawa opodatkowania
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów podatników tego podatku jest:
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d)innych rzeczy,
–jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.
Odpłatne zbycie to czynność, która polega na przeniesieniu swojego prawa na inny podmiot w zamian za odpłatność.
Omawiany przepis dotyczy zbywania nieruchomości, określonych praw rzeczowych do nieruchomości oraz rzeczy innych niż nieruchomości. Przepis stanowi, że odpłatne zbycie tych rzeczy lub praw jest źródłem przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, jeżeli:
· podatnik nie zbywa ich w wykonywaniu działalności gospodarczej (gdyby podatnik zbywał je w wykonywaniu działalności gospodarczej uzyskiwałby przychody ze źródła z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy), oraz
· zbywa je przed upływem okresów wskazanych w przepisie (tj. terminu pięcioletniego dla nieruchomości i praw do nieruchomości oraz półrocznego – dla rzeczy innych niż nieruchomości).
Jeśli odpłatne zbycie (które nie jest wykonywaniem działalności gospodarczej) następuje po upływie terminu wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy – nie jest ono źródłem przychodu. W takim przypadku odpłatność, którą podatnik uzyskał z odpłatnego zbycia rzeczy nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Nie musi być więc wykazywana w zeznaniu podatkowym.
Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy określa, w jakiej sytuacji po stronie podatnika powstaje, a w jakiej nie powstaje, przychód ze sprzedaży rzeczy. Przepis ten nie określa natomiast, w jaki sposób podatnik ma udowodnić moment nabycia rzeczy – w przypadku ewentualnych czynności sprawdzających, postępowań podatkowych lub kontrolnych organów podatkowych. Właściwe w tym zakresie są przepisy ustawy Ordynacja podatkowa. Przy czym „nabyciem” w rozumieniu tej regulacji jest wejście do majątku podatnika składnika, który wcześniej należał do majątku innego podmiotu, nabycie składnika majątkowego jako kolejny właściciel, od innego podmiotu.
Podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym z tytułu odpłatnego zbycia rzeczy stanowi dochód. Jest nim różnica pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem jej nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy. Przychodem jest tu cena określona w umowie sprzedaży, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli cena ta, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od jej wartości rynkowej, przychód ten określany jest przez organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Wartość rynkową rzeczy określa się z kolei na podstawie cen rynkowych, stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Powyższe regulacje wynikają z art. 19 ust. 1, 3 i 4 oraz art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
I tak, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 19 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Stosownie do art. 19 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.
Przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy uwzględniane są koszty jej odpłatnego zbycia, koszty jej nabycia, a także nakłady poczynione na rzecz w czasie jej posiadania.
Podatnik, który zamierza uwzględnić w podstawie opodatkowania te koszty, powinien zadbać o ich udokumentowanie, aby móc udowodnić fakt ich poniesienia oraz ich wysokość.
Co prawda ustawodawca nie nakłada szczególnych wymogów w zakresie dokumentowania wydatków uznawanych za koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia innych rzeczy, jednak osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej i osiągają dochody z tytułu sprzedaży innych rzeczy, nie mają obowiązku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (ani ksiąg rachunkowych). Podatnicy ci powinni jednak gromadzić dokumenty wskazujące zarówno wysokość osiąganych przychodów, jak i poniesionych w celu uzyskania tych przychodów wydatków.
W tym miejscu zaznaczam, że na mocy art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej:
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
W związku z powyższym za udokumentowanie wydatku należy przyjąć każdy dokument, z którego będzie wynikał fakt jego poniesienia i związek z uzyskanym przychodem. Dokumentami takimi mogą być rachunki, faktury, dowody przelewów bankowych, paragony oraz inne dokumenty księgowe dokumentujące ponoszone wydatki związane z zakupem. Należy przy tym zaznaczyć, że z dokumentów tych powinno wynikać kto, kiedy i jaki wydatek poniósł. W przypadku zatem paragonów należy przedstawić dodatkowe dowody poniesienia kosztu, którymi mogą być wyciągi bankowe potwierdzające fakt zapłaty i zawierające dane właściciela konta (podatnika) lub kontrahenta. W sytuacji, gdy podatnik prawidłowo nie udokumentuje i nie udowodni faktu poniesienia wydatku oraz jego związku z osiąganymi przychodami, wydatek ten nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu.
Źródło przychodów z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy (działalność gospodarcza)
Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) zostało scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy:
Ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:
·jest działalnością zarobkową;
·jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;
·jest prowadzona we własnym imieniu.
Działalność „zarobkowa” to działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.
Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.
Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:
·„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny, Wydawnictwo Naukowe PWN, pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);
·„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.
Ocena Pani sytuacji
Z przedstawionych we wniosku okoliczności nie wynika, aby przychody ze sprzedaży ww. własnych, używanych składników majątku osobistego można było zakwalifikować jako uzyskiwane ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pani zachowanie w stosunku do sprzedaży ww. rzeczy, które kupuje Pani w celach osobistych, wskazuje że nie są to działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.
Tym samym w wyniku sprzedaży wymienionych we wniosku własnych, używanych składników majątku (książki i gadżety, które Pani kupuje na własny użytek) nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zatem skutki podatkowe sprzedaży opisanych we wniosku przedmiotów należy rozpatrywać w kontekście źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
We wniosku wskazała Pani, że własność gadżetów nabywa w chwili otrzymania z serwisu potwierdzenia zamówienia boxa na dany miesiąc, czyli wygenerowania zamówienia na jej koncie w danym serwisie. Zatem ten moment powinna Pani uwzględnić przy ustalaniu półrocznego okresu, określonego w ww. przepisie.
I tak, skoro sprzedaż książek i zdecydowanej większości gadżetów nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nabyła Pani rzeczy, to sprzedaż taka nie jest dla Pani źródłem przychodu. Nie ma Pani więc obowiązku wykazywania tej sprzedaży w swoich zeznaniach podatkowych.
Natomiast gdy sprzedaż gadżetów nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z kolei przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia gadżetów może Pani uwzględnić koszty ich nabycia, tj. kwotę zapłaconą za gadżety, koszty opłat celno-skarbowych, VAT i koszty przesyłki.
W zeznaniu rocznym powinna Pani wykazać przychód z tytułu zbycia (sprzedaży) gadżetów, koszty uzyskania przychodu poniesione w celu uzyskania przychodu oraz wynik (różnicę) tych dwóch elementów, tj. dochód lub stratę.
Z wniosku wynika, że niektórzy sprzedawcy wyszczególniają wartości przedmiotów. Istnieje więc możliwość ustalenia wartości gadżetów. W związku z tym, że poniosła Pani wydatki związane z zakupem gadżetów, jest Pani zobowiązana prawidłowo udokumentować te wydatki oraz udowodnić ich związek z osiągniętym przychodem. W sytuacji, gdy Pani prawidłowo nie udokumentuje i nie udowodni faktu poniesienia wydatku oraz jego związku z osiąganymi przychodami, wydatek ten nie może stanowić kosztu uzyskania przychodu. Nie zwalnia to Pani z obowiązku wykazania przychodu ze sprzedaży gadżetów.
Nieprawidłowo zatem Pani uważa, że obowiązek podatkowy uzależniony jest od możliwości ustalenia wartości poszczególnych gadżetów.
W przypadku ewentualnej konieczności wykazania przed organami podatkowymi, że:
· spełniła Pani warunek upływu półrocznego okresu pomiędzy nabyciem elementów kolekcji a ich sprzedażą oraz
· prawidłowo udokumentowała Pani koszty nabycia
będzie Pani mogła przedstawić wszelkie dowody potwierdzające te okoliczności.
Ocena tych dowodów pozostanie w kompetencji właściwego w Pani sprawie organu podatkowego prowadzącego ewentualne postępowanie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.