
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania przychodów z najmu krótkoterminowego mieszkania. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lutego 2025 r. (wpływ 26 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca w kwietniu 2024 r. odziedziczył wraz z dwójką rodzeństwa mieszkanie po śmierci ojca mieszczące się w … Mieszkanie o pow. 47,8 m2, w skład którego wchodzi: sypialnia, dwa pokoje dzienne, z czego jeden jest połączony z kuchnią, łazienka oraz przedpokój, znajduje się na 9 piętrze. Budynek przy ul. X…, wraz z przynależnymi do niego lokalami należał do wojska i został oddany do użytku w 1973 r. Dziadek Wnioskodawcy będący emerytowanym wojskowym otrzymał przydział na mieszkanie we wspomnianej lokalizacji w 1973 r. W tym samym roku wprowadził się tam wraz z babcią Wnioskodawcy - oraz ojcem Wnioskodawcy. W 1977 r. dziadek zmarł. W 1976 r., po ślubie z matką Wnioskodawcy, ojciec wyprowadził się z mieszkania, jedyną lokatorką pozostała babcia. W 1988 r. ojciec Wnioskodawcy wprowadził się do ww. mieszkania ponownie. W 2008 r. babcia zmarła, a ojciec pozostał jedynym lokatorem, pojawiła się wówczas możliwość wykupienia mieszkania od wojska. Ojciec Wnioskodawcy wykupił mieszkanie na własność. Po śmierci ojca Wnioskodawca wraz z dwójką rodzeństwa (brat i przyrodnia siostra) postanowili jednogłośnie, że nie sprzedadzą tego mieszkania i będą je wynajmować w formie wynajmu krótkoterminowego, tzn. na dni, tygodnie maksymalnie na miesiąc. Wynajem miałby się rozpocząć w styczniu 2025 r.
Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca jest osobą bezrobotną, więc w głównej mierze to On będzie zajmował się wszystkimi sprawami związanymi z wynajmem wspólnego mieszkania. Wnioskodawca utrzymuje się z pieniędzy odziedziczonych po ojcu oraz własnych oszczędności. Brat i przyrodnia siostra Wnioskodawcy są osobami zatrudnionymi na zasadzie stosunku pracy. Wynajem mieszkania będzie się odbywał za pośrednictwem platformy ...., gdzie będzie ogłoszona oferta wynajmu. Wszelkie prace związane z przygotowaniem mieszkania pod wynajem, jak również związane ze sprzątaniem po lokatorach Wnioskodawca z rodzeństwem będą wykonywać osobiście, tzn. Wnioskodawca i Jego brat wraz z małżonką, dlatego że zamieszkują na terenie małopolski, natomiast przyrodnia siostra Wnioskodawcy przebywa na stałe w Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca będzie śledzić wraz z żoną brata odpowiedzi na ofertę wynajmu mieszkania w ...., podobnie w przypadku sprzątania mieszkania po klientach, gdzie głównie Wnioskodawca będzie się tym zajmował. Żadnych osób zewnętrznych do sprzątania mieszkania, ani do innych czynności związanych z mieszkaniem współwłaściciele nie będą zatrudniać, wszystko załatwione będzie we własnym zakresie, rodzinnie. Opłaty za wynajem będą wpływać na wspólne konto, które zostanie założone w polskim banku, każde z rodzeństwa będzie się rozliczało ze swoich podatków oddzielnie, lub po wyznaczeniu pełnomocnika.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotową nieruchomość zamierza wynajmować wraz rodzeństwem wyłącznie osobom prywatnym. Wynajmującymi mieszkanie będą: Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo, tj. brat i przyrodnia siostra, ponieważ każdy jest właścicielem odziedziczonego mieszkania po zmarłym ojcu w 1/3. Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo, nie będą zawierać żadnej umowy między sobą w celu wynajmu mieszkania, ani podziału obowiązków. Wszystkie sprawy będą załatwiane wspólnie w zależności, jak czas na to pozwoli każdemu z rodzeństwa. Wnioskodawca dysponuje obecnie większą ilością czasu, bo jest osobą bezrobotną. Przyrodnia siostra przebywa na stałe w Anglii. Brat ma notarialne pełnomocnictwo do działania w imieniu siostry w sprawach związanych z mieszkaniem. Podejmując się czynności związanych z najmem Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo w pewnych kwestiach działają wspólnie, ponieważ wymagają one wspólnych ustaleń i zgód. Natomiast w świetle prawa podatkowego, czy cywilnego Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo będą działać wyłącznie we własnym imieniu niezależnie od innych podmiotów. Działania te będą rodzić dla każdego z osobną odpowiedzialność cywilną oraz osobny obowiązek opodatkowania swojej części przychodów. Każdy osobno będzie wpłacał podatek na swój mikro-rachunek podatkowy.
Prowadzony wynajem mieszkania nie będzie spełniał przesłanek działalności gospodarczej, określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie będzie prowadzony w sposób zorganizowany i ciągły tylko okazjonalnie, kiedy nadarzy się okazja na wynajęcie mieszkania, kilka razy w roku, bez stałej powtarzalności. Właściciele mieszkania nie będą angażować się aktywnie w wynajem, nie będą oferować dodatkowych usług hotelowych. Wynajem dotyczy jednej nieruchomości odziedziczonej w spadku po ojcu, a nie kilku podobnych zakupionych i wynajmowanych w celach zarobkowych. Przychody z najmu mieszkania Wnioskodawca będzie zaliczał do przychodów opisanych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do źródła przychodów najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6). Formę opodatkowania, którą Wnioskodawca zastosuje do opodatkowania przychodów z najmu to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% (art 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144 poz.930 ze zm.)). Konto na portalu ....nie zostało jeszcze założone. Nie ma ustalonego konkretnego terminu, od którego Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo umieszczą ogłoszenie o wynajmie.
Pytanie
Czy jako osoba bezrobotna, Wnioskodawca ma prawo i możliwość do rozliczania przychodów z najmu krótkoterminowego bez zakładania działalności gospodarczej i opodatkowania go w formie ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, prezentowana forma wynajmu krótkoterminowego lokalu mieszkalnego odziedziczonego po zmarłym ojcu spełnia wszystkie warunki określone w ustawie do uznania go za najem prywatny.
Celem wynajmu krótkoterminowego jest pokrycie kosztów utrzymania mieszkania, bieżących remontów oraz wsparcie budżetu domowego Wnioskodawcy, brata oraz siostry. Wynajem ma charakter okazjonalny i nie jest prowadzony w sposób zorganizowany i ciągły. Wnioskodawca oraz Jego rodzeństwo nie mają ustalonego konkretnego planu oraz strategii działania oraz nie są nastawieni na żadne konkretne zyski. Nie będą ponosić żadnego ryzyka związanego z wynajmem krótkoterminowym. Nie będą świadczyć żadnych dodatkowych usług poza udostępnianiem mieszkania turystom i innym zainteresowanym osobom prywatnym na okres krótkoterminowy. Podatek będzie płacony przez każdego z właścicieli comiesięcznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze stawką 8,5%.
Powyższe przychody nie mogą być zaliczone do źródła przychodów z działalności gospodarczej, ponieważ musiałyby zostać spełnione 3 podstawowe warunki, tj.:
•zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą;
•nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy;
•wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Prezentowane we wniosku przychody z najmu zaliczane są do źródła przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 1 pkt 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 i 232), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.
W myśl art. 12 ust.1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Podsumowując, po przedstawieniu ww. argumentów Wnioskodawca uważa, że przychody z najmu krótkoterminowego nie będą stanowić przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej i będą mogły zostać opodatkowane na zasadzie najmu prywatnego w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 6 ww. ustawy:
Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.
Zgodnie z postanowieniami art. 10 ust. 1 pkt 6 przywołanej ustawy:
Źródłami przychodów są najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
W myśl art. 659 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 przywoływanej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Z tych przepisów wynika, że aby dane przychody zostały zaliczone do źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, muszą być łącznie spełnione trzy podstawowe warunki:
·zaistniały przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy, pozwalające na stwierdzenie, że mamy do czynienia z działalnością gospodarczą,
·nie wystąpiły przesłanki negatywne, o których mowa w art. 5b ust. 1 ww. ustawy, oraz
·wykluczono, że uzyskane przychody są zaliczane do jednego z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Tak więc podatnicy mogą osiągać przychody z najmu niestanowiącego przedmiotu pozarolniczej działalności gospodarczej, jak i z najmu w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W obydwu przypadkach przychód jest osiągnięty na podstawie tego samego rodzaju stosunku cywilnoprawnego łączącego strony, jakim jest umowa najmu.
Na tle przedstawionych regulacji prawnych najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Uchwałą NSA z 24 maja 2021 r. sygn. akt II FPS 1/21 stwierdzono, że:
To zatem podatnik decyduje o tym czy „powiązać” określone składniki swojego mienia z wykonywaniem działalności gospodarczej, czy też zachować je w zarządzie majątkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą i oddać np. w najem (...). Przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze są zaliczane bez ograniczeń do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że stanowią składnik majątkowy mienia osoby fizycznej, który został przez nią wprowadzony do majątku związanego z wykonywaniem działalności gospodarczej. Zasadą jest kwalifikowanie przychodów do źródła - najem, a wyjątkiem sytuacja, w której podatnik, z uwagi na zakwalifikowanie składników majątku do kategorii „związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą” - do przychodów z działalności gospodarczej.
W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
·prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1);
·osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawa o podatku dochodowym” (pkt 2).
Stosownie do art. 2 ust. 1a powołanej ustawy:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) cytowanej ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Z powyższego wynika, że, przychody z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze oraz dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej - które nie są uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowuje się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Problematyka współwłasności została uregulowana w art. 195-221 ustawy Kodeks cywilny.
Na mocy art. 195 ustawy Kodeks cywilny:
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Jak stanowi art. 196 § 1 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną.
Na podstawie art. 196 § 2 ww. ustawy Kodeks cywilny:
Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy niniejszego działu.
Art. 198 ustawy Kodeks cywilny stanowi, że:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Współwłaściciel ma względem swojego udziału pozycję wyłącznego właściciela. Ze względu na charakter udziału, każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Zaznaczyć również należy, że w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat (art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy).
W konsekwencji, przychody i koszty podatkowe ze wspólnej własności każdy z właścicieli winien rozliczać w wysokości ustalonej stosownie do jego udziału we wspólnej własności i w takim zakresie w jakim, jest upoważniony i obowiązany do rozliczania przychodów i kosztów uzyskania przychodów ze wspólnej własności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że po śmierci ojca odziedziczył Pan wraz z dwójką rodzeństwa (bratem i przyrodnią siostrą) mieszkanie, które postanowili Państwo wynajmować od stycznia 2025 r. w formie wynajmu krótkoterminowego, tzn. na dni, tygodnie maksymalnie na miesiąc. Mieszkanie będzie wynajmowane wyłącznie osobom prywatnym. Wszystkie sprawy związane z wynajmem będą załatwiane wspólnie przez Państwa, nie będziecie zawierać żadnej umowy między sobą w celu wynajmu mieszkania, ani podziału obowiązków. Nie będziecie angażować się aktywnie w wynajem, nie będą oferowane dodatkowe usługi hotelowe, a sprzątaniem będzie się zajmował Pan samodzielnie, gdyż obecnie jest Pan osobą bezrobotną i dysponuje większą ilością czasu. Przyrodnia siostra przebywa na stałe w Anglii. Pana brat ma notarialne pełnomocnictwo do działania w imieniu siostry w sprawach związanych z mieszkaniem. Podejmując czynności związane z najmem Pan i Pana rodzeństwo będziecie działać wyłącznie we własnym imieniu niezależnie od innych podmiotów. Działania te będą rodzić dla każdego z osobna odpowiedzialność cywilną oraz osobny obowiązek opodatkowania swojej części przychodów. Przychody z wynajmu będą wpływać na wspólne konto bankowe. Każdy osobno będzie wpłacał podatek na swój mikro-rachunek podatkowy. Przychody z najmu mieszkania będzie Pan zaliczał do przychodów określonych w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czynności związane z wynajmem nie będą podejmowane w sposób zorganizowany i ciągły. Ogłoszenie wynajmu mieszkania planuje Pan zamieścić na portalu internetowym służącym do rezerwacji noclegów.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, w opisanych okolicznościach sprawy stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu najmu krótkoterminowego mieszkania mogą zostać zaliczone do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z najmu prywatnego. Uzyskane z tego tytułu przychody będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (proporcjonalnie do posiadanego przez Pana udziału w nieruchomości).
Odnosząc się do właściwej stawki podatku wskazać należy, że zgodnie z powołanym art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% uzyskiwanych przez Pana przychodów z tytułu krótkoterminowego najmu mieszkania do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł.
Wobec powyższego zaznaczam, że ma Pan prawo do rozliczania przychodów z najmu krótkoterminowego mieszkania ryczałtem ewidencjonowanym według 8,5% stawki wyłącznie do kwoty 100 000 zł uzyskanego przychodu. Jeżeli natomiast Pana przychody z najmu krótkoterminowego przekroczą kwotę 100 000 zł, wówczas od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł przychody z najmu podlegać będą opodatkowaniu 12,5% stawką ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z treści art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). W związku z tym, interpretacje te wywierają skutki prawne jedynie w stosunku do tego podmiotu, do którego są skierowane. Zatem, niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie Pana jako osoby występującej z wnioskiem, natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (Pana rodzeństwa).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.