
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu (…) kwietnia 2024 r. ukazało się ogłoszenie o sprzedaży pustostanu przez Skarb Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo X. Przedmiotem sprzedaży był budynek mieszkalno-gospodarczy, który został zatwierdzony do sprzedaży przez Dyrektora (…) i ogłoszony w Biuletynie Informacyjnym z dnia (…) grudnia 2023 r. Nieruchomość przeznaczona do sprzedaży znajduje się (…). Jest to budynek jednorodzinny, pustostan. Wartość rynkowa nieruchomości zgodnie z wyceną rzeczoznawcy majątkowego wynosiła (…) zł w tym: – wartość rynkowa nieruchomości gruntowej (…) zł; – wartość rynkowa zabudowań (…) zł.
Dodatkowo z tytułu ustanowienia służebności gruntowej (drogi koniecznej), stanowiącej dojazd do ww. nieruchomości kupujący musiał zapłacić jednorazowe wynagrodzenie (…) zł netto powiększone o obowiązujący podatek VAT, zgodnie z wyceną rzeczoznawcy majątkowego. Sprzedaż nieruchomości odbyła się na podstawie art. 40a ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. (Dz. U. 2022 r., poz. 672) oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także przeprowadzania przetargu ograniczonego (Dz. U. z 2013 r., poz. 1206).
Zamiar nabycia budynku mieszkalnego pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych, o których mowa w art. 40a ust. 9 ustawy o lasach mogli zgłaszać w formie pisemnego wniosku w terminie jednego miesiąca od dnia ukazania się ogłoszenia w BIP. Ogłoszenie zawierało informację, że jeśli w terminie jednego miesiąca od ukazania się niniejszego ogłoszenia wpłynie tylko jeden wniosek to sprzedaż zostanie dokonana zgodnie z przepisem § 5 rozporządzenia w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także przeprowadzania przetargu ograniczonego. W przypadku złożenia większej ilości wniosków, zostanie przeprowadzony przetarg ograniczony zgodnie z przepisami rozdziału 4 ww. rozporządzenia. W wyznaczonym terminie złożył Pan stosowne dokumenty i został Pan zaproszony do przetargu ograniczonego na nabycie nieruchomości. Jest Pan pracownikiem Nadleśnictwa Y. Staż pracy na czas składania wniosku wynosił xx lat. W związku z przepracowaniem xx lat posiada Pan pełne zniżki uprawniające do zakupu nieruchomości określone w art. 40a ustawy o lasach tj. 95%. Nie był Pan najemcą wystawionej do sprzedaży nieruchomości. (…). Według protokołu z przetargu ograniczonego zaproszonych osób do wzięcia udziału w przetargu było czterech. W wyznaczonym terminie wpłynęła jedna oferta oraz wpłacono jedno wadium. Ofertę złożył Pan przesyłając pisemny wniosek na kwotę (…) zł. W związku z przepracowaniem xx lat udokumentowanej pracy w Nadleśnictwie Y wyliczono, że kwota do zapłaty za nieruchomość uwzględniając 95% zniżki wynosi (…) zł. W dniu (…) sierpnia 2024 r. sporządzony został akt notarialny dotyczący nabycia przez Pana ww. nieruchomości Repertorium A numer (…) przed notariuszem.
Nieruchomość nabył Pan wspólnie z żoną. Należność z tytułu ceny sprzedaży, przy zastosowaniu przysługującej preferencji wynikającej z art. 40a ustawy o lasach wynosiła (…) zł rozłożonych na xx rat, z których pierwsza rata w kwocie (…) zł została zapłacona przed podpisaniem aktu notarialnego (wadium). Bonifikata pomniejszająca cenę nabycia nieruchomości wynosi (…) zł. W akcie notarialnym Pan z małżonką oświadczył, że zobowiązuje się solidarnie zwrócić Skarbowi Państwa Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Nadleśnictwo X, na żądanie Nadleśniczego Nadleśnictwa X lub Dyrektora (…), zwaloryzowaną zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, bonifikatę wynoszącą (…) zł od ceny nabycia nieruchomości, jeśli przed upływem 5 lat licząc od dnia nabycia, zbędzie Pan lub wykorzysta ją na inne cele niż mieszkalne, nadto odsetki ustawowe za opóźnienie w płatności należności wymaganych z powyższego tytułu. Po zakupie nieruchomości, pustostanu otrzymał Pan informację od Nadleśnictwa X, że zostanie wystawiony przez Nadleśnictwo PIT-11 za 2024 r.
Pytania
1.Czy kwota zastosowanej bonifikaty stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2.Czy od różnicy kwoty z wyceny rzeczoznawcy a kwoty jaką zapłacił Pan za nieruchomość, pustostan w przetargu z uwzględnieniem bonifikaty, będzie musiał Pan zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, bonifikata nie jest przychodem do opodatkowania , gdyż kwota bonifikaty nie jest równoznaczna z osiągnięciem przychodu z nieodpłatnego świadczenia. Dla potwierdzenia swojego zdania przytoczył Pan wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 13 grudnia 2023 r. sygn. akt I SA/Sz 423/23 uchylający interpretację z dnia 1 czerwca 2023 r. nr 0115-KDIT2.4011.209.2023.1.MM. W opinii Sądu, nie sposób pominąć, że u nabywcy nieruchomości z bonifikatą niewątpliwie pojawia się korzyść majątkowa, to jednak przysporzenie to nie jest równoznaczne z przychodem z tytułu nieodpłatnego świadczenia, a w konsekwencji pozostaje neutralne podatkowo (por. wyroki NSA: z 23 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 129/11; z 20 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 731/15; z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 138/17).
Pośród innych orzeczeń uchylających interpretacje podatkowe wymienić można wyroki: – WSA w Szczecinie z dnia 1 lutego 2023 r. sygn. akt I SA/Sz 826/22 / dotyczy interpretacji z dnia 15 września 2022 r. nr 0113-KDIPT2-2.4011.561.2022.3.K.R; – WSA w Krakowie z dnia 29 marca 2022 r. sygn. akt I SA/Kr 1083/21; – WSA w Gdańsku z dnia 13 czerwca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 94/23 (dotyczy interpretacji indywidualnej nr 0115-KDIT2.4011.595.2022.2.ŁS); – WSA w Rzeszowie z dnia 9 listopada 2021 r. sygn. akt I SA/Rz 624/21; – WSA w Białymstoku z dnia 16 listopada 2023 r. sygn. akt I SA/Bk 364/23 (dot. interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2023 r. nr 0115-KDWT.4011.32.2023.1.KGD).
Jeżeli chodzi o orzecznictwo NSA, można tutaj przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 138/17, w którym sąd stwierdził, że sprzedaż mieszkania z bonifikatą nie mieści się w zakresie pojęcia nieodpłatnego świadczenia, a ponadto na skutek tej czynności prawnej nie następuje „otrzymanie” nieodpłatnego świadczenia. Według NSA, ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie stanowi, że przychód z nieodpłatnego świadczenia powstaje wówczas, gdy podatnik takie świadczenie otrzyma. Wyrażając wolę udzielenia bonifikaty Lasy Państwowe nie wykonują na rzecz przyszłego kupującego żadnego świadczenia, zaś kupujący żadnego świadczenia nie otrzymuje. W konsekwencji, mimo że nabywca nieruchomości uzyskuje niewątpliwie korzyść majątkową, to nie otrzymuje nieodpłatnego świadczenia, a w rezultacie nie uzyskuje przychodu z tego źródła. Za umocowaniem przedstawionego kierunku wykładni przemawiają kolejne orzeczenia NSA wydane na tle sprzedaży przez Lasy Państwowe lokali będących pustostanami, to jest wyroki: z dnia 12 sierpnia 2021 r. sygn. akt II FSK 551/21 oraz z dnia 25 listopada 2021 r. sygn. akt II FSK 512/19. W tym miejscu należy przywołać wyrok NSA wydany 8 grudnia 2023 r. sygn. akt II FSK 313/21, który dotyczy nabycia z bonifikatą leśniczówki przez byłego pracownika, emeryta, innej jednostki organizacyjnej niż sprzedawca, nie będącego najemcą. W tych okolicznościach zarówno WSA jak i NSA uznały, że przychód w ogóle nie powstaje, bowiem sama transakcja zobowiązuje nabywcę do zwrotu bonifikaty w razie sprzedaży leśniczówki przed upływem 5 lat od nabycia, zatem korzyść majątkowa ma charakter warunkowy, co nie spełnia przesłanki definitywności, która jest konieczna dla uznania jej za przychód podatkowy. Umożliwienie zakupu nieruchomości przez pracownika LP po obniżonej cenie można zakwalifikować jako rodzaj częściowo odpłatnego świadczenia, nie jest to bowiem ani korzyść pieniężna, ani świadczenie rzeczowe. Przy ocenie czy dane świadczenie stanowi przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy brać pod uwagę stanowisko Trybunału Konstytucyjnego z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13, definiujące kryteria uznania świadczenia ponoszonego na rzecz pracownika jako nieodpłatnego świadczenia. Za przychód pracownika zdaniem TK mogą być uznane świadczenia, które: – zostały spełnione za zgodą pracownika (skorzystał z nich w pełni dowolnie); – zostały spełnione w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy) i przyniosły mu korzyść w postaci powiększania aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść; – korzyść ta jest wymierna i przypisana indywidualnemu pracownikowi (nie jest dostępna w ogólny sposób dla wszystkich podmiotów).
Wymienione przesłanki muszą być spełnione łącznie. Warunki sprzedaży nieruchomości przez LP są określone ustawowo, wyrażona jest wola nie zbywcy, a ustawodawcy, który postanawia iż realizując cele art. 40a ustawy o lasach sprzeda nieruchomość po obniżonej cenie określonej kategorii nabywców. Nie jest zatem spełniony warunek, aby przysporzenie było skierowane do konkretnej osoby i stanowiło wyraz wolnej woli zbawcy. Bonifikata ustalona jest ściśle na zasadach określanych w ustawie i ma charakter warunkowy, uzależniona jest również od stażu pracy a krąg osób uprawnionych do zakupu jest szeroki, więc jej zastosowanie jest podatkowo obojętne. Można zatem stwierdzić, że udzielenie nabywcy bonifikaty nie jest równoznaczne z osiągnięciem przez niego przychodu z nieodpłatnego świadczenia i nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia „nieodpłatnego świadczenia”. Zatem przy zastosowaniu wykładni gramatycznej za „nieodpłatne świadczenie” uznać należy świadczenie „niewymagające opłaty, takie za które się nie płaci, bezpłatne” (Internetowy słownik języka polskiego, www.sjp.pwn.pl). Tym samym należy przyjąć, że nieodpłatnym świadczeniem jest takie zdarzenie, którego skutkiem (następstwem) jest nieodpłatne przysporzenie majątku jednej osobie (mający konkretny wymiar finansowy) kosztem majątku innej osoby, innego podmiotu.
Z art. 11 ust. 2 ww. ustawy wynika, że:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia – według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione – według cen zakupu;
3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4)w pozostałych przypadkach – na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
W myśl art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy źródłem przychodów jest określony w art. 10 ust. 1 pkt 1:
stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
W świetle art. 12 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy rozumiane są przez ustawodawcę szeroko. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są więc wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika (pracownika) powstaniem przysporzenia majątkowego, uzyskane bezpośrednio lub pośrednio od pracodawcy i mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.
Z wniosku wynika, że jest Pan pracownikiem Nadleśnictwa Y i (…) sierpnia 2024 r. nabył Pan od Lasów Państwowych Nadleśnictwo X wspólnie z małżonką nieruchomość stanowiącą budynek mieszkalno-gospodarczy o wartości (…) zł, w tym: wartość rynkowa nieruchomości gruntowej wynosiła (…) zł, natomiast wartość rynkowa zabudowań (…) zł. Dodatkowo z tytułu ustanowienia służebności gruntowej (drogi koniecznej), stanowiącej dojazd do ww. nieruchomości jednorazowo zapłacił Pan kwotę (…) zł. Sprzedaż nieruchomości odbyła się na podstawie art. 40a ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 r. oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 1 października 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu sprzedaży lokali i gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie oraz kryteriów kwalifikowania ich jako nieprzydatne Lasom Państwowym, a także przeprowadzania przetargu ograniczonego. Nie był Pan najemcą zakupionej nieruchomości. Złożył Pan ofertę, przesyłając pisemny wniosek na kwotę (…) zł. Cena sprzedaży nieruchomości została ustalona w wyniku przetargu ograniczonego. W związku z przepracowaniem przez Pana okresu xx lat w Nadleśnictwie Y wyliczono, że kwota do zapłaty za nieruchomość uwzględniając 95% zniżki wynosi (…) zł. Zwaloryzowana zgodnie z zasadami określonymi w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami, bonifikata wyniosła (…) zł. Po zakupie nieruchomości otrzymał Pan od Nadleśnictwa X informację (PIT-11) za 2024 r.
Zgodnie z treścią art. 40a ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2024 r., poz. 530 ze zm.):
Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne, zwane dalej „lokalami”, oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym.
W myśl art. 40a ust. 2 ww. ustawy:
Ustalenie ceny nieruchomości przy sprzedaży, o której mowa w ust. 1, następuje na zasadach określonych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.
Na podstawie art. 40a ust. 3 ww. ustawy:
Łącznie z lokalami sprzedaje się grunty wraz z przynależnościami, niezbędne do korzystania z lokali. Grunty pod budynkami oraz grunty z budynkami związane, będące przedmiotem sprzedaży, uważa się za grunty wyłączone z produkcji rolnej i leśnej w rozumieniu przepisów o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Grunty te podlegają z urzędu ujawnieniu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ewidencji gruntów i budynków jako grunty zabudowane.
Z treści art. 40a ust. 4 ww. ustawy wynika, że:
Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.
Stosownie do treści art. 40a ust. 9 ww. ustawy:
Pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych niebędący najemcami lokali przeznaczonych do sprzedaży, pozostających w zarządzie Lasów Państwowych, mają pierwszeństwo nabycia lokali wolnych (pustostanów) lub gruntów z budynkami mieszkalnymi w budowie na warunkach określonych w ust. 4.
Przystępując do oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób fizycznych udzielonej Panu bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości zauważyć należy, że nieodpłatne świadczenie jest przychodem, gdy:
·świadczenie powoduje wystąpienie przysporzenia w postaci nabycia wymiernej korzyści majątkowej lub w postaci również wymiernego zaoszczędzenia wydatku,
·świadczenie zostało spełnione za zgodą nabywcy, tj. gdy nabywca skorzystał z niego w pełni dobrowolnie,
·świadczenie to zostanie spełnione w interesie nabywcy (a nie w interesie zbywcy) i przynosi nabywcy korzyść w postaci powiększenia jego aktywów lub uniknięcia wydatku, który musiałby ponieść. W zakresie tego kryterium należy wskazać, że chodzi o realny charakter przysporzenia jego warunku objęcia nieodpłatnego świadczenia podatkiem dochodowym.
Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz cechy nieodpłatnego świadczenia, jako elementu przychodu pracowniczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych należy wskazać, że zakup przez Pana nieruchomości po cenie preferencyjnej spełnia kryterium wystąpienia po Pana stronie przysporzenia majątkowego (korzyści). Gdyby bowiem nie możliwość zakupu po cenie preferencyjnej – wynikającej z treści art. 40a ust. 1-4 i ust. 9 ustawy o lasach – musiałby Pan ponieść koszty zakupu przedmiotowej nieruchomości w pełnej wysokości. Niewątpliwie zatem dokonując zakupu z bonifikatą uzyskał Pan wymierną korzyść w postaci zaoszczędzenia wydatku – bonifikaty. Doszło więc do realnego przysporzenia po Pana stronie.
Nieodpłatne świadczenie jest również Pana przychodem, gdyż zostało spełnione za Pana zgodą, tj. wyrażając chęć nabycia ww. nieruchomości poprzez zgłoszenie się do przetargu skorzystał Pan z tego świadczenia w pełni dobrowolnie.
Ponadto przedmiotowa korzyść jest wymierna i przypisana indywidualnej osobie – Panu, tj. nie jest dostępna w sposób ogólny dla wszystkich podmiotów. Należy bowiem zauważyć, że przetarg ograniczony jest formą przetargu charakteryzującą się skierowaniem zaproszenia do składania ofert do ograniczonego kręgu podmiotów.
Ograniczenie to może być dokonywane np. poprzez wskazanie w publicznym ogłoszeniu przesłanek, których spełnienie dopuszcza do złożenia oferty, czy też poprzez kierowanie indywidualnych zaproszeń do określonych podmiotów. Zatem oferta nabycia nieruchomości z bonifikatą jest kierowana do konkretnych osób.
Wobec powyższego, nabycie przez Pana nieruchomości, o której mowa we wniosku, skutkuje dla Pana powstaniem przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przychodem osiągniętym przez Pana jako pracownika Lasów Państwowych, w związku z preferencyjnym nabyciem nieruchomości od Lasów Państwowych, jest zatem różnica pomiędzy ceną rynkową nabytej nieruchomości, a Pana odpłatnością za tę nieruchomość, który należy zakwalifikować do przychodów ze stosunku pracy, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – niniejsza interpretacja dotyczy tylko Pana. Nie wywołuje skutków prawnych dla Pana żony, która w celu otrzymania interpretacji powinna złożyć odrębny wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Natomiast organy, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost. Nie są wiążące dla tut. Organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych także należy stwierdzić, że zostały również wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą bowiem strony w konkretnych indywidualnych sprawach, więc zawartych w nich stanowisk organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.