Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.893.2024.2.JK3

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 17 grudnia 2024 r. (wpływ 23 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan ojcem dwójki małoletnich dzieci – A. (ur. (…) ) i B. (ur. (…).) A. Pozwem z 22 października 2020 roku zostało zainicjowane z Pana inicjatywy postępowanie w sprawie o rozwód z ich matką – (C.C.) Obecnie sprawa znajduje się w sądzie II instancji, gdzie oczekuje na wyznaczenie rozprawy i prawomocne rozstrzygnięcie. Wobec dzieci nieprzerwanie wykonuje Pan pełnię władzy rodzicielskiej. W ramach postanowienia o zabezpieczeniu z 4 sierpnia 2021 r. określone zostały Pana kontakty z dziećmi.

Od momentu złożenia pozwu o rozwód wpłacał Pan kwotę na poczet dzieci w wysokości 600 zł tytułem zabezpieczenie, a od postanowienia z 22 czerwca 2023 r. wpłaca Pan kwotę alimentów w wysokości 1.500,00 zł.

Niezależnie od powyższego postanowienia spędza Pan z dziećmi możliwie najwięcej czasu.

Zapewnia Pan synom stałą opiekę, dba Pan o zapewnienie pełnego rozwoju fizycznego, psychicznego i aktywnie uczestniczy Pan w wychowywaniu dzieci poprzez m.in. interesowanie się stanem ich zdrowia i pomoc w jego leczeniu, zapewniania wsparcie w nauce i osobiste kontakty z nauczycielami. Organizuje Pan sposoby spędzania wolnego czasu takiej jak sala zabaw, basen, kino, wycieczki, lodowisko etc. Zabiera Pan na wakacje nad morzem. Posiada Pan realny wpływ na rozwój osobowości, kiedy dzieci z Panem przebywają zajmuje się Pan nimi samodzielnie. Oprócz realizacji obowiązku alimentacyjnego pokrywa Pan bieżące potrzeby dzieci powstałe podczas wspólnego spędzania czasu, jak również inne bieżące wydatki - odzież, zabawki, leki.

Reasumując uczestniczy Pan aktywnie w życiu dzieci i sprawuje cały czas pieczę nad ich wychowaniem oraz ponosi Pan koszty ich utrzymania. Dodatkowo wskazuje Pan, że świadczenia z programu „800+" wpływa na konto matki dzieci.

Na dzień składania niniejszego pisma nie toczy się postępowanie o podział majątku, zarówno w ramach postępowania rozwodowego, jak również w ramach odrębnego postępowania.

Pana stałym miejscem zamieszkania jest lokal nabyty do wspólności majątkowej małżeńskiej w 2014 roku położony przy ulicy (D.) w (…), w którym zamieszkują Pana dzieci z ich matką. Regularnie spłaca Pan kredyt hipoteczny, który sfinansował zakup mieszkania w wysokości 1.200 zł miesięcznie oraz ponosi Pan bieżące koszty wyposażenia i utrzymania domu, w tym związane z zamieszkiwaniem w nim przez dzieci. Ponadto wykonuje Pan drobne bieżące naprawy i inne czynności związane z bieżącym zarzadzaniem mieszkaniem. Powyższy adres wskazywany jest również przez Pana we wszelkiej dokumentacji urzędowej jako adres zamieszkania.

Z uwagi na trudne relacje z małżonką przebywa Pan również w mieszkaniu rodziców przy ulicy (E.) w (…). Jest to rozwiązanie, które często pozwala na uniknięcie eskalacji konfliktu, które mogłoby negatywnie rzutować na rozwój dzieci. Adres ten jest również Pana adresem korespondencyjnym z uwagi na wyżej wskazane, napięte stosunki.

W okresie objętym wnioskiem uzyskał Pan dochody, co do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Nie doszedł Pan do porozumienia z małżonką w zakresie ustalenia proporcji kwoty przysługującej ulgi do podatku.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Wniosek dotyczy lat podatkowych 2021 – 2023. Dzieci uczyły się w Rzeczypospolitej Polskiej. W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania, Pana dzieci nie osiągnęły dochodów. Pana dzieci w okresie będącym przedmiotem zapytania nie otrzymywały, zgodnie z odrębnymi przepisami, zasiłku (dodatku) pielęgnacyjnego lub renty socjalnej. W okresie podatkowym będącym przedmiotem zapytania w stosunku do Pana, bądź w stosunku do Pana dzieci, nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie podlega Pan i Pana dzieci opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Dzieci mieszkały z Panem przez cały okres, którego dotyczy wniosek w rozumieniu art. 25 i 26 ustawy Kodeks cywilny pod adresem zam. (D.), (…).

W okresie będącym przedmiotem zapytania wykonywanie władzy rodzicielskiej wobec dzieci odbywało się zarówno przez Pana, jak i przez matkę dzieci, z uwzględnieniem podziału obowiązków wynikających z Państwa możliwości czasowych, zawodowych oraz ustaleń między Państwem. Pana rola w zakresie wykonywania władzy rodzicielskiej obejmowała m.in.:

  • Zapewnienie rozwoju fizycznego i intelektualnego dzieci – spędzał Pan z dziećmi aktywnie czas, organizując wspólne wyjścia na spacery, zajęcia sportowe oraz edukacyjne. Pomagał Pan im również w nauce, odrabianiu zadań domowych oraz rozwijaniu zainteresowań, np. poprzez wspólne czytanie, gry logiczne czy naukę nowych umiejętności;
  • Zaspokajanie potrzeb bytowych – dbał Pan o odpowiednie warunki mieszkaniowe dzieci, ich komfort oraz bezpieczeństwo. Regularnie uczestniczył Pan w zakupach, przygotowywał Pan posiłki i zajmował się Pan codziennymi obowiązkami domowymi związanymi z opieką nad dziećmi;
  • Troska o zdrowie - w razie potrzeby odwoził Pan dzieci do lekarza, pilnował Pan wizyt kontrolnych oraz podawał Pan przepisane leki. Monitorował Pan ich stan zdrowia oraz dbał Pan o właściwą dietę i aktywność fizyczną;
  • Zabezpieczenie potrzeb edukacyjnych - aktywnie uczestniczył Pan w życiu szkolnym dzieci, kontaktował się Pan z nauczycielami oraz pomagał Pan w przygotowaniach do zajęć i ewentualnych sprawdzianów. Wspierał Pan ich rozwój intelektualny, zapewniając dostęp do materiałów edukacyjnych, książek i kursów;
  • Wsparcie w realizacji hobby i wypoczynku – finansował Pan oraz organizował zajęcia dodatkowe, które rozwijały zainteresowania dzieci, np. zajęcia sportowe, artystyczne czy językowe. Uczestniczył Pan również w wyjazdach wakacyjnych oraz innych formach wypoczynku;

Matka dzieci w okresie tym również aktywnie uczestniczyła w wychowywaniu dzieci, zajmując się m.in.: organizacją codziennego planu dnia dzieci, w tym posiłków, przygotowywania ubrań oraz dbałością o ich higienę osobistą, zapewnieniem dzieciom opieki podczas Pana nieobecności związanej z obowiązkami zawodowymi.

Podział obowiązków pomiędzy Państwem odbywał się w sposób dostosowany do potrzeb dzieci. Zarówno Pan, jak i matka dzieci, staraliście się w równym stopniu dbać o ich wszechstronny rozwój, potrzeby zdrowotne, edukacyjne oraz bytowe. Reasumując, Pana rola w wykonywaniu władzy rodzicielskiej obejmowała wszystkie aspekty związane z opieką nad dziećmi, wychowywaniem ich oraz zapewnianiem im warunków do prawidłowego rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego. Oprócz realizacji obowiązku alimentacyjnego pokrywa Pan bieżące potrzeby dzieci powstałe podczas wspólnego spędzania czasu, jak również inne bieżące wydatki - odzież, zabawki, leki. Reasumując uczestniczy Pan aktywnie w życiu dzieci i sprawuje cały czas pieczę nad ich wychowaniem oraz ponosi Pan koszty ich utrzymania.

Przez cały okres, którego dotyczy wniosek, żadne z Pana dzieci, na podstawie orzeczenia sądu, nie zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

W okresie będącym przedmiotem zapytania był Pan żonaty, w trakcie postępowania rozwodowego.

Pytania

1)Czy ma Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w częściach równych z matką dzieci?

2)Czy w świetle art. 27f ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80, poz. 350 t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226) posiadając miejsce pobytu w tej samej miejscowości, co Pana miejsce zamieszkania traci Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej?

3)Czy w świetle art. 27f ust. 4 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 1991 Nr 80, poz. 350 t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226) uznanie przez organ podatkowy, że Pana adresem zamieszkania jest miejsce pobytu w tej samej miejscowości, co miejsce zamieszkania dzieci, powoduje, że traci Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej?

Pana stanowisko w sprawie

1)Tak, ma Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej w częściach równych z matką dzieci.

2)Nie, dodatkowe miejsce pobytu w tej samej miejscowości nie skutkuje utratą prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej.

3)Nie, uznanie przez organ podatkowy, że Pana adresem zamieszkania jest miejsce pobytu w tej samej miejscowości, co miejsce zamieszkania dzieci nie skutkuje utratą prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.163):

Od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

1) wykonywał władzę rodzicielską;

2) pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;

3) sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Na podstawie art. 27f ust. 2 wskazanej ustawy:

Odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do:

1) jednego małoletniego dziecka – kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika:

a) pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł,

b) niepozostającego w związku małżeńskim, w tym również przez część roku podatkowego, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 56 000 zł, za wyjątkiem podatnika samotnie wychowującego małoletnie dziecko wymienionego w art. 6 ust. 4c i 4g, do którego ma zastosowanie kwota dochodu określona w lit. a;

2) dwojga małoletnich dzieci – kwota 92,67 zł na każde dziecko;

3) trojga i więcej małoletnich dzieci – kwota:

a) 92,67 zł odpowiednio na pierwsze i drugie dziecko,

b) 166,67 zł na trzecie dziecko,

c) 225 zł na czwarte i każde kolejne dziecko.

W myśl art. 27f ust. 2a powołanej ustawy:

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a oraz art. 30c ust. 2 pkt 2.

Stosownie do art. 27f ust. 2b cytowanej ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 lub 3, przysługuje podatnikowi określonemu w ust. 1, który co najmniej przez jeden dzień roku podatkowego wykonywał władzę, pełnił funkcję lub sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do więcej niż jednego dziecka.

Art. 27f ust. 2c przytoczonej ustawy stanowi, że:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

1) na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;

2) wstąpiło w związek małżeński.

Z art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

W przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie stanowiącej 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Na mocy art. 27f ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę podatnicy mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

W świetle art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Art. 26 § 1 i § 2 przywołanego Kodeksu stanowi, że:

§ 1. Miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska lub któremu zostało powierzone wykonywanie władzy rodzicielskiej.

§ 2. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje na równi obojgu rodzicom mającym osobne miejsce zamieszkania, miejsce zamieszkania dziecka jest u tego z rodziców, u którego dziecko stale przebywa. Jeżeli dziecko nie przebywa stale u żadnego z rodziców, jego miejsce zamieszkania określa sąd opiekuńczy.

Zgodnie z art. 27f ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

1) odpis aktu urodzenia dziecka;

2) zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3) odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4) zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Art. 27f ust. 7 omawianej ustawy stanowi:

Przepis art. 6 ust. 8 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

Według art. 6 ust. 8 ww. ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1) stosuje przepisy:

a) art. 30c lub

b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

- w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2) podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na gruncie art. 92 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.):

Dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską.

Stosownie do art. 93 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Art. 95 § 1 cytowanego Kodeksu stanowi, że:

Władza rodzicielska obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka, z poszanowaniem jego godności i praw.

Z art. 97 § 1 przytoczonego Kodeksu wynika, że:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Wedle art. 107 omawianego Kodeksu:

§ 1. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

§ 2. W braku porozumienia, o którym mowa w § 1, sąd, uwzględniając prawo dziecka do wychowania przez oboje rodziców, rozstrzyga o sposobie wspólnego wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Sąd może powierzyć wykonywanie władzy rodzicielskiej jednemu z rodziców, ograniczając władzę rodzicielską drugiego do określonych obowiązków i uprawnień w stosunku do osoby dziecka, jeżeli dobro dziecka za tym przemawia.

§ 3. Na zgodny wniosek stron sąd nie orzeka o utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem.

Jak wynika z art. 27f ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską.

Samo posiadanie władzy rodzicielskiej jest niewystarczające do zastosowania przedmiotowej preferencji. Dla nabycia prawa do ulgi konieczne jest zarówno posiadanie przez rodzica władzy rodzicielskiej nad małoletnim dzieckiem, jak i jej faktyczne realizowanie, czyli wykonywanie obowiązków, dzięki którym dziecko wychowywane jest w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, w szczególności sprawowanie faktycznej pieczy nad dzieckiem i jego wychowywanie, troszczenie się o fizyczny i duchowy rozwój dziecka, a więc zapewnienie/zabezpieczenie wszystkich potrzeb dziecka od bytowych, po edukacyjne, rozwojowe, zdrowotne i emocjonalne. Przy czym przez wychowywanie należy rozumieć zapewnianie stałej opieki, prowadzącej do uzyskania pełnego rozwoju fizycznego i psychicznego. Chodzi zatem o aktywne uczestniczenie w wychowywaniu dziecka i realny wpływ na rozwój jego osobowości. Realizacja prawa wykonywania władzy rodzicielskiej może następować przykładowo poprzez osobiste kontakty z nauczycielami, interesowanie się stanem zdrowia dziecka i pomoc w jego leczeniu, zapewnianie wsparcia w nauce, interesowanie się sposobem spędzania wolnego czasu.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej powinno odnosić się do konkretnych okoliczności faktycznych, w oparciu o zachowania i konkretną aktywność rodziców wobec dziecka. Co istotne, samo tylko uiszczanie alimentów na rzecz dziecka, czy też sporadyczne spotkania z dzieckiem nie wypełniają tak rozumianego określenia wykonywanie władzy rodzicielskiej.

Brzmienie art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że kwotę obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, rodzice mogą odliczyć od podatku:

a.w dowolnej proporcji przez nich ustalonej,

b.w równych częściach w przypadku braku porozumienia między rodzicami, którzy:

  • zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub
  • gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim.

Natomiast w przypadkach innych niż wyżej wymienione odliczenie w wysokości 100% stosuje ten z rodziców, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Co istotne, ww. przepis wskazuje jedynie na podział przysługującej rodzicom ulgi prorodzinnej i nie pozbawia on samego prawa do odliczenia. Prawo do ulgi – przy spełnieniu pozostałych przesłanek – przysługuje zatem na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego podatnik wykonywał władzę rodzicielską.

Z kolei, przepis art. 27f ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dotyczy rodziców wspólnie wykonujących władzę rodzicielską, tzn. nie mają oni obowiązku ani możliwości dzielenia ulgi na dni.

Podkreślić należy, że korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich ustawowych przesłanek wymaganych do jej zastosowania.

Jak już wyżej wyjaśniono, ulga na małoletnie dzieci przysługuje rodzicom, jeżeli wykonują władzę rodzicielską. Ponadto w myśl art. 27 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwotę przysługującej ulgi rodzice mogą odliczyć od podatku w dowolnej proporcji przez nich ustalonej. W przypadku braku porozumienia między podatnikami, którzy zgodnie z rozstrzygnięciem sądu wspólnie wykonują władzę rodzicielską nad małoletnim dzieckiem po rozwodzie lub w trakcie separacji (piecza naprzemienna), lub gdy miejsce zamieszkania dziecka jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców – kwotę tę podatnicy odliczają w częściach równych. W pozostałych przypadkach odliczenie w wysokości 100% stosuje podatnik, u którego dziecko ma miejsce zamieszkania w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Z opisu sprawy wynika, że Pana stałym miejscem zamieszkania jest lokal nabyty do wspólności majątkowej małżeńskiej w 2014 roku, w którym zamieszkują Pana dzieci z ich matką. Dzieci mieszkały z Panem przez cały okres, którego dotyczy wniosek w rozumieniu art. 25 i 26 ustawy Kodeks cywilny.

Skoro zarówno Pan jak i Pana żona wykonujecie władzę rodzicielską nad dziećmi oraz brak jest porozumienia w zakresie podziału przysługującej Państwu wspólnie kwoty odliczenia ulgi prorodzinnej na dzieci i miejsce zamieszkania dzieci jest takie samo jak miejsce zamieszkania obojga rodziców, to ma Pan prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej, w wysokości 50% kwoty ulgi prorodzinnej na dzieci w rozliczeniu podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2021 - 2023.

Pana dodatkowe miejsce pobytu w tej samej miejscowości nie skutkuje dla Pana utratą prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej. Dodatkowego miejsca pobytu nie można uznać za miejsce zamieszkania w rozumieniu Kodeksu cywilnego, gdyż jak sam Pan wskazał w opisie sprawy, Pana stałym miejscem zamieszkania jest lokal mieszkalny, w którym mieszkają Pana dzieci.

Zatem Pana stanowisko w zakresie prawa do skorzystania z ulgi prorodzinnej w częściach równych z matką dzieci jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

We wniosku wskazał Pan, że Pana stałym miejscem zamieszkania jest lokal mieszkalny, w którym mieszkają Pana dzieci, to informacja ta została uznana jako element stanu faktycznego, który posłużył do oceny, czy przysługuje Panu możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej. Organ nie ma uprawnień i kompetencji do ustalania stanu faktycznego i oceny gdzie faktycznie posiada Pan miejsce zamieszkania.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego.

Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej.

Nadmieniam, że opłata należna od wniosku wynosi 40 zł. Dokonał Pan łącznej opłaty w wysokości 80 zł, zatem kwota 40 zł stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD-IN.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.