
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem (data wpływu 24 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2019 r. rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego (mieszkalnego) w miejscowości … (gmina …, woj. …). Dom został wybudowany i wybrano system ocieplenia styropianem 20 cm z klejem i siatką, wykończony zewnętrzną powłoką tynkową marki ....baranek 1,5 mm wraz z elementami wykończenia obrzeży okien.
Ze względów ekonomicznych nie udało się Panu zakończyć systemu ocieplenia w całości i musiał Pan zakończyć budowę na etapie położenia styropianu z siatką i klejem, planując w okresie do 3 lat dokończenie inwestycji i położenie struktury i obrzeży okiennych (wykończenia). Po położeniu styropianu, siatki i kleju został dokonany odbiór budynku przez Inspektora Nadzoru Budowlanego. W 2024 r. dokonał Pan zakończenia systemu ocieplenia poprzez położenie gruntu, tynku białego baranek 1,5 mm typu silikonowy oraz okładzin bocznych framug okiennych, co uszczelniło i poprawiło termiczną jakość budynku.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że chciałby skorzystać z ulgi za 2024 r.
Zakupił Pan niezabudowaną nieruchomość w …, ul. … w dniu 4 listopada 2009 r., aktem notarialnym w Kancelarii Notarialnej … przy ul. …, przed Notariuszem … (Repertorium A numer …). Rozpoczął Pan budowę budynku mieszkalnego w 2019 r. na podstawie pozwolenia na budowę. W dniu 3 listopada 2020 r. dostał Pan oficjalne zawiadomienie o odbiorze budynku od Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w …. Podpisane przez …. Data odbioru budynku to: 3 listopada 2020 r.
Budynek jest już istniejącym budynkiem odebranym w 2020 r. (w stosunku do 2024 r.), który nie został wykończony ze względów finansowych.
Kierownik dokonał wpisu do księgi budowy w dniu 5 września 2020 r. o zakończeniu prac budowlanych i nadawaniu się budynku do zamieszkania. W dniu 24 lipca 2020 r. kierownik dokonał wpisu - ukończono ocieplenie zewnętrzne budynku bez końcowego tynku strukturalnego. Pozostawiono ściany wykończone białym klejem.
Prace nakładania styropianu i kleju miesiące: luty/lipiec 2020 r.
Prace nakładania gruntu, tynku strukturalnego, wykończenia okien miesiąc: czerwiec 2024 r.
Zgodnie ze sztuką budowlaną i prawem budowlanym tynk strukturalny jest elementem systemu termoizolującego budynek. Zgodnie ze sztuką budowlaną, jeżeli nałożenie struktury nie nastąpi do 24 miesięcy od momentu założenia kleju należy ponowić gruntowanie w celu poprawienia szczepności kleju i tynku.
Wykończenie okien - deska elastyczna szerokość 18 cm oraz 20 cm mocowana na specjalistycznym kleju i finalnie pomalowana lakierem.
Zakup materiałów: 30 kwietnia 2024 r. - deski okienne oraz 30 kwietnia 2024 r. - tynki i grunty. Wykonanie prac odbywało się w miesiącu czerwcu 2024 r.
Budynek zamieszkiwany od 4 listopada 2020 r. Budynek (działka) podłączona od 2009 r. w media: elektryka, dostawa zimnej wody oraz umowa na odbiór nieczystości (szambo). Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny.
Na pytanie Organu o treści: „czy w wyniku przeprowadzonej modernizacji zmniejszyło się zużycie nośników energii (np. węgiel, prąd, gaz) potrzebnych do ogrzania budynku mieszkalnego?”, wskazał Pan: „Tak”.
Nałożenie tynku i prac wykończeniowych przy oknach spowodowało zmniejszenie zużycia prądu w okresie zimowym oraz późną jesienią. Dom ogrzewany jest 2 źródłami ciepła: piec .... elektryczny oraz „koza” na drewno (piec opalany drewnem). W czasie obecnej zimy ma Pan mniejsze zużycie drewna, okna nie rosieją już jak w latach poprzednich co świadczy o uszczelnieniu budynku.
W ramach ulgi termomodernizacyjnej planuje Pan odliczyć wyłącznie materiały użyte: tynk .... baranek 1,5 mm, grunt ...., deska 18 cm, deska 20 cm, klej do deski, lakier do deski. Wydatki na materiały z jednym wydatkiem na transport gruntów z hurtowni na plac budowy (koszt transportu 49,20 brutto (40 zł netto + 23% VAT)).
Wydatki na materiały są udokumentowane fakturami VAT (także 1 koszt transportu).
Faktury:
-wystawca: …; data wystawienia: 2024-04-30; Data Dostawy: 2024-04-30;
-wystawca: …; data wystawienia: 2024-04-30; Data Dostawy : 2024-04-30;
-wystawca: ...; data wystawienia: 2024-06-26 (faktura korygująca o zwrócony materiał - nadmiar pozostały po wykonaniu prac).
Faktury wystawione są na Pana imię i nazwisko. Faktury maja wyszczególnione pozycje - oddzielnie jest tynk, grunt, deska 18 cm, deska 20 cm, klej, grunt do deski, transport.
Koszty nie są dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska ani nie są odliczane od ryczałtu. Kwota nie przekroczy 53 000 zł (łącznie to 6 083 zł 91 gr brutto).
Na pytanie Organu o treści: „czy jest Pan podatnikiem opłacającym podatek według skali podatkowej lub według jednolitej 19% stawki podatku, bądź opłacała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?” wskazał Pan: „Nie”.
Pytanie
Czy może Pan odliczyć od podatku dochodowego w ramach ulgi termomodernizacyjnej materiały, które wykorzystał Pan do zakończenia inwestycji termicznej modernizacji budynku?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, powinien móc odliczyć na podstawie ulgi materiały użyte do zakończenia termicznej struktury budynku. Grunt, tynk oraz deska wykończenia okiennic stanowią dalszą wartość dodaną do warstwy izolacyjnej. Grunt silikonowy ma bardzo wysokie właściwości termiczne i paroprzepuszczalne. W momencie gdyby wykonywał Pan termomodernizację po odbiorze, odliczeniu przysługiwały by wszystkie elementy systemu. W Pana przypadku zakończenie inwestycji po odbiorze stanowi dokończenie systemu ochrony cieplnej, czyli ma znamiona modernizacji termicznej stanowiącej ukończenie kompletnego systemu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881).
W myśl natomiast art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.), użyte w ustawie określenia oznaczają:
Przedsięwzięcia termomodernizacyjne - przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym rozporządzeniem odliczeniu podlegają wydatki na:
Materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;
6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;
11)pompa ciepła wraz z osprzętem;
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;
2) wykonanie analizy termograficznej budynku;
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego;
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego;
10) montaż pompy ciepła;
11) montaż kolektora słonecznego;
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;
13) montaż instalacji fotowoltaicznej;
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Zgodnie z art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Stosownie do art. 26h ust. 5 ww. ustawy:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Art. 26h ust. 7 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ww. ustawy:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Każdy ze współwłaścicieli ma prawo odliczyć całość poniesionych przez siebie wydatków. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł.
Podatnik może skorzystać z powyższego odliczenia wtedy, gdy w wyniku realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego nastąpi zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku i efekt ten zostanie uzyskany za pomocą materiałów budowlanych, urządzeń oraz usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych.
Dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej istotne znaczenie ma kwestia dokonania modernizacji. W tym zakresie należy odnieść się do pojęcia „modernizacja” i „przedsięwzięcie termomodernizacyjne”. Zgodnie ze słownikową definicją modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, np. produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej. Obejmuje prace związane z podnoszeniem walorów estetycznych i użytkowych budynku lub innego produktu. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne zostało natomiast zdefiniowane w ustawie o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz centralnej ewidencji emisyjności budynków i również oznacza m.in. ulepszenie w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, czy całkowitą lub częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji. Z powyższego wynika, że modernizować można coś, co już istnieje.
Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest – przede wszystkim – poniesienie w roku podatkowym przez podatnika, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 ww. ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że w roku 2019 rozpoczął Pan budowę domu jednorodzinnego (mieszkalnego) w miejscowości …. Dom został wybudowany i wybrano system ocieplenia styropian 20 cm z klejem i siatką, wykończony zewnętrzną powłoką tynkową marki .... baranek 1,5 mm wraz z elementami wykończenia obrzeży okien. Ze względów ekonomicznych nie udało się Panu zakończyć systemu ocieplenia w całości i musiał Pan zakończyć budowę na etapie położenia styropianu z siatką i klejem, planując w okresie do 3 lat dokończenie inwestycji i położenie struktury i obrzeż okiennych (wykończenia). Po położeniu styropianu, siatki i kleju, został dokonany odbiór budynku przez Inspektora Nadzoru Budowlanego. W roku 2024 dokonał Pan zakończenia systemu ocieplenia poprzez położenie gruntu, tynku białego baranek 1,5 mm typu silikonowy oraz okładzin bocznych framug okiennych, co uszczelniło i poprawiło termiczną jakość budynku.
Zakupił Pan niezabudowaną nieruchomość w … w dniu 4 listopada 2009 r. Rozpoczął Pan budowę budynku mieszkalnego w roku 2019 na podstawie pozwolenia na budowę. W dniu 3 listopada 2020 r. dostał Pan oficjalne zawiadomienie o odbiorze budynku. Budynek jest już istniejącym budynkiem odebranym w roku 2020 (w stosunku do roku 2024), który nie został wykończony ze względów finansowych.
Kierownik dokonał wpisu do księgi budowy w dniu 5 września 2020 r. o zakończeniu prac budowlanych i nadawaniu się budynku do zamieszkania.
W dniu 24 lipca 2020 r. kierownik dokonał wpisu - ukończono ocieplenie zewnętrzne budynku bez końcowego tynku strukturalnego. Pozostawiono ściany wykończone białym klejem.
Prace nakładania styropianu i kleju miesiące: luty/lipiec 2020 r.
Prace nakładania gruntu, tynku strukturalnego, wykończenia okien miesiąc: czerwiec 2024 r.
Zgodnie ze sztuką budowlaną i prawem budowlanym tynk strukturalny jest elementem systemu termoizolującego budynek. Zgodnie ze sztuką budowlaną, jeżeli nałożenie struktury nie nastąpi do 24 miesięcy od momentu założenia kleju należy ponowić gruntowanie w celu poprawienia szczepności kleju i tynku.
Wykończenie okien - deska elastyczna szerokość 18 cm oraz 20 cm mocowana na specjalistycznym kleju i finalnie pomalowana lakierem.
Zakup materiałów: 30 kwietnia 2024 r. - deski okienne oraz 30 kwietnia 2024 r. - tynki i grunty. Wykonanie prac odbywało się w miesiącu czerwcu 2024 r.
Budynek zamieszkiwany od 4 listopada 2020 r. Budynek (działka) podłączona od 2009 r. w media: elektryka, dostawa zimnej wody oraz umowa na odbiór nieczystości (szambo). Jest to budynek mieszkalny jednorodzinny.
Nałożenie tynku i prac wykończeniowych przy oknach spowodowało zmniejszenie zużycia prądu w okresie zimowym oraz późną jesienią. Dom ogrzewany jest 2 źródłami ciepła: piec .... elektryczny oraz „koza” na drewno (piec opalany drewnem). W czasie obecnej zimy ma Pan mniejsze zużycie drewna, okna nie rosieją już jak w latach poprzednich co świadczy o uszczelnieniu budynku.
Wydatki na materiały są udokumentowane fakturami VAT.
Faktury wystawione są na Pana imię i nazwisko.
Koszty nie są dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska ani nie są odliczane od ryczałtu.
Kwota nie przekroczy 53 000 zł (łącznie to 6 083 zł 91 gr brutto).
Taki opis sprawy wskazuje, że budynek przed nałożeniem gruntu, tynku strukturalnego oraz wykończenia okien deską, nie został w pełni wykończony. Przeprowadzone przez Pana ocieplenie ścian zewnętrznych oraz wykończeń deskowych otworów okiennych stanowił w rzeczywistości etap prac budowlanych w nowo powstałym budynku. Jak wskazano we wniosku i jego uzupełnieniu – wybrano system ocieplenia styropian 20 cm z klejem i siatką wykończony zewnętrzną powłoką tynkową marki .... baranek 1,5 mmm wraz z elementami wykończenia obrzeż okien. Ze względów ekonomicznych (finansowych) nie udało się zakończyć systemu ocieplenia w całości i budowa został zakończona na etapie położenia styropianu z siatką i klejem. Kierownik dokonał 24 lipca 2020 r. wpisu - ukończono ocieplenie zewnętrzne budynku bez końcowego tynku strukturalnego. Pozostawiono ściany wykończone białym klejem.
Zatem prace te przeprowadzono przed datą oddania budynku do użytkowania, co nastąpiło w listopadzie 2020 r. Wskazał Pan również, że w Pana przypadku zakończenie inwestycji po odbiorze stanowi dokończenie systemu ochrony cieplnej. Grunt, tynk oraz deska wykończenia okiennic stanowią dalszą wartość dodaną do warstwy izolacyjnej.
Internetowy słownik PWN pojęcie „ulepszenie” definiuje jako cyt.: „to, co usprawniło funkcjonowanie czegoś”, czyli szeregując na osi czasu poszczególne etapy składające się na „ulepszenie” można wskazać, że punktem rozpoczynającym cały proces będzie istniejący/funkcjonujący element tylko bowiem taki może zostać w kolejnym etapie usprawniony.
Tymczasem zmieniać czy modyfikować można coś, co wcześniej powstało, co już istnieje. Jest to spójne z językowym znaczeniem pojęcia modernizacji, bowiem modernizacja jest definiowana jako unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl), czy nadanie czemuś nowoczesnych właściwości przez wymianę starych elementów na nowe lub wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych (Wielki Słownik Języka Polskiego; wsjp.pl).
W przedstawionym stanie faktycznym nie można zatem uznać, że wykonane przez Pana prace coś zmodernizowały. Poniesione przez Pana wydatki na docieplenie budynku mieszkalnego, nie zostały poniesione na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, lecz – faktycznie – stanowiły kolejny element dokończenia prac budowlanych w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym; dotyczyły dokończenia niezrealizowanego przedsięwzięcia, związanego z budową tego budynku, a nie termomodernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego. Ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego, a nie dokończenia prac niezrealizowanych w trakcie budowy budynku z przyczyn finansowych. Wydatki poniesione w 2024 r. nie będą podlegały odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej, ponieważ dotyczyły dokończenia niezrealizowanego przedsięwzięcia, związanego wybranym w trakcie budowy systemem ochrony cieplnej budynku, a nie termomodernizacji istniejącego już budynku mieszkalnego.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w ramach ulgi termomodernizacyjnej wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie może Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku za 2024 r., poniesionych i udokumentowanych fakturami VAT wydatków na materiały związane z zakończeniem systemu ocieplenia poprzez położenie gruntu, tynku białego typu silikonowy oraz okładzin bocznych framug okiennych w budynku mieszkalnym. Z opisu sprawy wynika, że wydatki te nie zostały poniesione na ulepszenie, lecz na dokończenie wybranego w trakcie budowy systemu ochrony cieplnej nowo wybudowanego budynku mieszkalnego, a tego typu wydatki nie uprawniają do ich uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.