Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

1.  ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku wspólnego z 26 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 23 maja 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 1091/23 (data wpływu prawomocnego wyroku 25 listopada 2024 r.); i 

2.  stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:

  • pytania Nr 1 oraz pytania Nr 4 - jest prawidłowe,
  • pytania Nr 2 - w części dotyczącej wydatków związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi Spółki odnośnie ogólnej promocji działalności (marki) Spółki - jest nieprawidłowe, zaś w zakresie poniesionych wydatków związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi dotyczącymi produktów dotychczas nieoferowanych - jest prawidłowe,
  • pytania Nr 3 - jest nieprawidłowe.

 Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

 28 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 26 lipca 2023 r. o wy danie interpretacji indywidualnej w zakresiepodatku dochodowego od osób fizycznych dotyczący możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 21 września 2023 r.

Treść wniosku wspólnego i jego uzupełnienia jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

I. Zainteresowana będąca stroną postępowania:

X

II. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Y

Opis stanu faktycznego

Zainteresowani są wspólnikami Spółki jawnej prowadzącej działalność pod firmą Z Spółka jawna z siedzibą w …, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: …, Sąd Rejonowy … , przywoływanej w dalszej części wniosku jako: „Spółka”.

Spółka jest producentem m.in. (...) Spółka prowadzi także działania związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek wyrobów na podstawie nowych lub modyfikowanych receptur oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w zakładzie produkcyjnym. Spółka poszerza swoją ofertę sprzedażową poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w jej ofercie lub poprzez wprowadzanie produktów do nowych klientów. Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi wydatki na wzrost przychodów są wytwarzane przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania. Nowo wytwarzane przez Spółkę produkty mogą różnić się od dotychczas wytwarzanych produktów recepturą lub technologią wytwarzania. Koncepcja rozwoju nowych grup produktów polega na poszukiwaniu i tworzeniu nowych produktów, które pozwolą na zwiększenie sprzedaży i wyniku finansowego Spółki. Proces ten zazwyczaj rozpoczyna się od analizy rynku i potrzeb konsumentów, aby określić luki w ofercie produktowej oraz trendy i preferencje konsumentów. Następnie, na podstawie tych informacji, opracowywane są koncepcje nowych produktów, które mają spełniać te potrzeby lub wypełnić luki na rynku. Po opracowaniu koncepcji, rozpoczyna się proces projektowania i prototypowania nowych produktów, których funkcjonalność i atrakcyjność są testowane na grupie docelowej konsumentów. Na podstawie wyników testów, produkty są dalej rozwijane i dopracowywane.

Wprowadzenie nowych produktów na rynek wymaga odpowiedniego marketingu i promocji, aby dotrzeć do potencjalnych klientów i zainteresować ich ofertą. Po wprowadzeniu produktów na rynek, prowadzone są badania rynku i analizy sprzedaży, co pozwala na monitorowanie wyników i wprowadzanie ewentualnych modyfikacji. Koncepcja rozwoju nowych grup produktów jest istotna dla zwiększenia konkurencyjności firmy, ponieważ pozwala na stały rozwój, wprowadzanie innowacji i dopasowywanie oferty do zmieniających się potrzeb konsumentów.

Spółka w ramach prowadzonej działalności ponosi wydatki celem poszerzenia swojej oferty sprzedażowej poprzez opracowanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w jej ofercie.

Spółka wytwarza produkty według własnych receptur i we własnym zakresie. Spółka swoje produkty oferuje zarówno podmiotom krajowym, jak również zagranicznym. W związku z tym uczestniczy w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych na terenie kraju oraz za granicą, w tym przede wszystkim w targach branżowych. Celem udziału w targach jest zwiększenie przychodów ze sprzedaży lub osiągnięcie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas przez nią nieoferowanych poprzez zareklamowanie produktów, udzielenie o nich informacji. W trakcie targów Spółka za pośrednictwem swojego stoiska promuje oferowane przez siebie produkty, dostarcza o nich informacji potencjalnym kontrahentom.

Spółka w 2023 r. skierowała wniosek do rejestru przedsiębiorców w zakresie ujawnienia wpisu dotyczącego przekształcenia Spółki jawnej w Spółkę komandytową, w wyniku którego w dalszym ciągu komplementariuszami Spółki komandytowej będą pozostawać dotychczasowi wspólnicy Spółki jawnej. Wniosek ten do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie został rozpoznany.

Spółka uczestniczy w targach sprzedażowych na terenie Polski. W celu uczestnictwa w targach Spółka ponosi wydatki na udostępnienie stoiska, na którym organizuje wystawę wyrobów (standy z wyrobami).

Na stoisku prezentowana jest cała oferta handlowa Spółki. Spółka zaopatruje stanowisko w materiały reklamowe: banery, katalogi informacyjne, ulotki produktowe, tablice reklamowe, standy, itp. W targach biorą udział pracownicy Spółki, odpowiedzialni za sprzedaż regionalną.

Spółka posiada własną aktywną stronę internetową. Obsługą strony internetowej, aktualizacją oferty na stronie, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności o nowych wyrobach zajmuje się pracownik Spółki. Spółka wykupuje także przestrzeń reklamową w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych. W gazetkach na wykupionej powierzchni prezentowane są produkty Spółki.

Spółka w 2022 r. poniosła szereg kosztów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży oferowanych przez nią produktów oraz osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Powyższe miało bezpośredni związek z podjętymi przez Spółkę w ww. okresie działaniami promocyjno-informacyjnymi oraz uczestnictwem w targach.

W szczególności Spółka poniosła wydatki na:

a)promocję produktów w ramach czynności marketingowych,

b)gadżety z logo, kalendarze z logo,

c)standy: banery, plakaty, katalogi, ulotki,

d)gazetki produktowe,

e)udział w targach.

Zainteresowana będąca stroną postępowania zamierza skorzystać ze zwolnienia (odliczenia) za rok podatkowy 2022 w ramach przepisu art. 26gb ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Spółka w 2023 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów, których dotychczas (tj. przed 2022 r.) nie oferowała.

W piśmie z 21 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowana będąca stroną postępowania wskazała, że do 31 lipca 2023 r. była wspólnikiem Spółki jawnej osób fizycznych prowadzącej działalność pod firmą Z Spółka jawna z siedzibą w …, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: …, przywoływanej w dalszej części wniosku jako: „Spółka. 1 sierpnia 2023 r. nastąpiło przekształcenie Z Spółka jawna z siedzibą w … (spółka przekształcana) w A Spółka komandytowa (spółka przekształcona), w wyniku którego komplementariuszami Spółki komandytowej pozostali dotychczasowi wspólnicy Spółki jawnej. Z Spółka komandytowa została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: …. A Spółka komandytowa wstąpiła we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki Z Spółka jawna.

Zainteresowana będąca stroną postępowania dla dochodów uzyskiwanych ze Spółki jawnej wybrała formę opodatkowania podatkiem liniowym - 19%.

Zainteresowana będąca stroną postępowania nie korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2022 r. poz. 2647 ze zm.).

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, ani nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

A komandytowa (spółka przekształcona) od momentu przekształcenia jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych CIT, wg stawki 19%.

Spółka jest producentem (...). Oferowane produkty są wytworzone przez Spółkę. Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów dotyczyły produktów wytworzonych przez Spółkę.

Sprzedaż produktów nie następowała na rzecz podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z Spółka jawna w 2022 r. zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów oraz osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, a w 2023 r., z uwagi na przekształcenie (do 31 lipca 2023 r.) nie zwiększyła przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, ale osiągnęła przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

A Spółka komandytowa w 2023 r. nie zwiększy przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, natomiast osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. W 2024 r. Spółka komandytowa zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów oraz osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła koszty uczestnictwa w targach na organizację miejsca wystawowego, tj.: wynajęcie powierzchni wystawienniczej, partycypację w kosztach zorganizowania targów, udział w targach, koszty poniesione na wystrój stoiska: zakup lub wynajem wyposażenia - mebli, standy, regały, plakaty produktowe, banery produktowe, roll-upy reklamujące produkty Spółki oraz zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na tragach, tj. katalogi, broszury, ulotki, gadżety z logo: długopisy, torby, kubki, kalendarze, notesy, itp.

Spółka poniosła również koszty zakupu artykułów (np. bagietka, ser, wędlina, chipsy) umożliwiających degustację, poznanie właściwości, smaku oferowanych na targach produktów.

Spółka poniosła również koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla pracowników obsługujących stoisko podczas targów.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła również koszty działań promocyjno-informacyjnych, tj. zakup przestrzeni reklamowych w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych, na których prezentowane są produkty spółki, reklamy w radiu, banery, katalogi informacyjne, ulotki produktowe, broszury, tablice reklamowe, standy.

Spółka posiada własną aktywną stronę internetową, której obsługą, tj. aktualizacją oferty, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności o nowych wyrobach zajmuje się pracownik Spółki. Ponadto, Spółka poniosła i planuje ponosić w przyszłości koszty prowadzenia kampanii reklamowych wytwarzanych produktów w Internecie i ich promocji w social mediach: (...).

W ramach kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów Spółka poniosła koszty usług jednostki certyfikującej, np. odnowienie Certyfikatu (...), którego posiadanie jest wymagane przez niektóre sieci, aby można było z nimi współpracować oraz zakupiła europejskie kody towarowe EAN.

Pytania (pytanie Nr 2 zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.  Czy Zainteresowani będą uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2022 r., jeżeli w roku 2023 osiągali przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych?

2.  Czy opisane w stanie faktycznym koszty można uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3.  Ponadto, czy odliczeniu mogą podlegać także wydatki opisane w lit. a)-e) stanu faktycznego ponoszone w trakcie całego roku podatkowego na zakup banerów, gadżetów z logo Spółki, gazetek promocyjnych, kalendarzy, katalogów, plakatów, standów i ulotek oraz dodatkową ekspozycję wszystkich produktów, nie tylko tych nowych?

4.  Czy określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek dotyczący okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie w tym okresie, tj. czy aby Zainteresowani byli uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ust. 1 ww. ustawy za 2022 r. poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ww. ustawy, odnoszącego się do okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych niezbędne jest, aby Spółka w 2023 r. zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1.

Zainteresowani są uprawnieni do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 26gb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w rozliczeniu za 2022 r., gdyż w 2023 r. osiągnęli przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Zgodnie z art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Zainteresowani są uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ustawy PIT za 2022 r. poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, gdyż w 2022 r. zwiększyli przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów, a w 2023 r. uzyskali przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

W literaturze prawa zwraca się uwagę, że ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu. Jej celem jest zachęcenie podatników do ponoszenia wydatków na promocję wytwarzanych przez nich produktów. Celem tej ulgi jest przede wszystkim zachęcenie przedsiębiorców (m.in. osób fizycznych i osób prawnych) do podejmowania działań mających na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów (w tym tych dotychczasowo przez nich nieoferowanych), jak również związanych z osiąganiem produktów nieoferowanych w danym kraju (rynku zbytu). Na podstawie tej ulgi podatnik będzie uprawniony do podwójnego uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym kosztów uzyskania przychodu poniesionych dla celów zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży konkretnego produktu (najpierw jako koszt uzyskania przychodu, a następnie jako odliczenia w ramach zeznania rocznego).

Ad. 2.

Zdaniem Zainteresowanych, opisane w stanie faktycznym koszty są kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazane w art. 26gb ust. 7 pkt 1 Ustawy PIT, koszty uczestnictwa w targach zwierają w sobie wszystkie wymienione w stanie faktycznym koszty, które zostały poniesione w związku z udziałem Spółki w targach.

Koszty poniesione przez Spółkę na wynajem powierzchni wystawienniczej, wykonanie odpowiedniego wystroju stoiska, jego obrandowanie oraz wyposażenie w materiały promocyjno-informacyjne w postaci katalogów, ulotek produktowych, gadżetów z logo Spółki, są zdaniem Zainteresowanych, podstawowymi kosztami ponoszonymi na „organizację stoiska wystawowego”. Zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników obsługujących stoisko zostało wprost wymienione w art. 26gb ust. 7 pkt 1 lit. c) ustawy PIT.

Wskazane w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy PIT koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów nie zostały ograniczone przez ustawodawcę żadnymi dodatkowymi warunkami.

Możliwe jest zatem interpretowanie wymienionych rodzajów kosztów szeroko. Niezbędne jest jedynie, aby były to koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczące produktów. Zainteresowani podkreślają, że wskazana lista jest katalogiem otwartym, a wymienienie przez ustawodawcę przykładowych rodzajów działań ma jedynie na celu podkreślenie, że tego typu działania spełniają przedmiotową definicję działań promocyjno-informacyjnych.

Zdaniem Zainteresowanych, wymienione w opisie stanu faktycznego koszty, są kosztami działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 27gb ust. 7 pkt 2. Opisane przez Zainteresowanych w opisie stanu faktycznego działania, na które Spółka ponosi koszty promocji, są niewątpliwie działaniami promocyjno-informacyjnymi. Należy podkreślić, że czynności te zmierzają do zwiększenia popularności produktów Spółki i jednocześnie stanowią komunikowanie (informowanie) o produktach Spółki. Zarówno poprzez stronę internetową, czy też broszury informacyjne, Spółka zwiększa świadomość o swoich produktach.

Ad. 3.

Zdaniem Zainteresowanych, odliczeniu podlegają również koszty wymienione w opisie stanu faktycznego, ponoszone w trakcie całego roku podatkowego jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w odniesieniu do wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów, a nie tylko produktów nowych.

Przepisy art. 26gb ust. 7 ustawy PIT w żadnym miejscu nie ograniczają kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tylko do produktów nowych.

Zdaniem Zainteresowanych, koszty wymienione w art. 26gb ust. 7 ww. ustawy, należy rozumieć jako koszty odnoszące się do wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów, poniesionych na zwiększenie przychodów ze sprzedaży wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów.

Ad. 4.

Zgodnie z treścią art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju. Powyższa regulacja wskazuje, że ustawodawca wymaga dla celów skorzystania z przedmiotowej ulgi, aby podatnik zwiększył przychody w okresie przynajmniej jednego z dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych (w stosunku do roku poprzedzającego rok poniesienia kosztów określonych w art. 26gb ust. 7 ustawy PIT).

Należy również zauważyć, że gdyby ustawodawca wymagał na gruncie przedmiotowego przepisu, aby podatnik zwiększył przychody ze sprzedaży w każdym roku z okresu 2 kolejno następujących po sobie lat, dokonałby stosownego zastrzeżenia w treści ustawy.

W szczególności w treści przepisu ustawodawca wskazałby, że podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie każdego z 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych.

W związku z powyższym, określony w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, warunek dotyczący zwiększenia przychodów nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w dwuletnim okresie.

Powyższe oznacza, że aby Zainteresowani byli uprawnieni do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 26gb ustawy PIT, za 2022 r. poprzez spełnienie warunku określonego w art. 26gb ust. 4 ustawy PIT, odnoszącego się do okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych wystarczające jest spełnienie go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie.

Podobne stanowisko zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 19 stycznia 2023 r. Nr 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN.

Interpretacja indywidualna

Rozpatrzyłem Państwa wniosek wspólny – 3 października 2024 r. wydałem interpretację indywidualną znak 0113-KDIPT2-1.4011.533.2023.2.AP, w której uznałem Państwa stanowisko za nieprawidłowe.

Interpretację doręczono Zainteresowanej będącej stroną postępowania 4 października 2024 r.

Skarga na interpretację indywidualną

3 listopada 2024 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania wniosła skargę na tę interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie.

Zainteresowana będąca stroną postępowania wniosła o:

1.uchylenie zaskarżonej interpretacji w całości i uznanie przedstawionego przez Zainteresowanych (w tym Skarżącą) stanowiska za prawidłowe,

2.zasądzenie kosztów postępowania sądowego zgodnie z właściwymi przepisami.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną w zakresie objętym skargą - wyrokiem z 23 maja 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 1091/23.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną, stał się prawomocny od 14 września 2024 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku wspólnego – wykonanie wyroku 

Zgodnie z art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

•    uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w ww. wyroku;

•    ponownie rozpatruję Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku wspólnym jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 ww. ustawy:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Punktem wyjścia do oceny Państwa stanowiska jest art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)  uczestnictwa w targach poniesione na:

a)  organizację miejsca wystawowego,

b) zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,

c)  zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;

2)  działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)  dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)  przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)  przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 26gb ust. 8 ustawy o ww. ustawy:

Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 26gb ust. 10 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ulga na ekspansję polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów bezpośrednio wytworzonych przez podatnika i zbywanych na rzecz podmiotów niepowiązanych. Ulga umożliwia odliczenie wydatków dwa razy - zarówno jako koszty uzyskania przychodów, jak i w ramach samej ulgi (do kwoty 1 mln zł).

Podatnik będzie mógł odliczyć wskazane poniżej koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia):

  • zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Państwa wątpliwość zawarta w pytaniu Nr 1 dotyczy możliwości skorzystania z ulgi w przypadku osiągnięcia przez Spółkę jawną przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Mając na względzie treść art. 26gb ust. 1 i ust. 4 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych uznać należy, że w przypadku będącym przedmiotem analizy, spełnili Państwo warunki uprawniające do skorzystania ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję), gdyż jako podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, w jednym z wyznaczonych treścią interpretowanego przepisu dwóch lat podatkowych (tj. w 2023 r. jako wspólnicy Spółki jawnej przed jej przekształceniem w Spółkę komandytową) osiągnęli przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Zatem, zdefiniowany w treści art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych zmaterializował się jeszcze przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę komandytową.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących pytania Nr 2 oraz Nr 3, tj. możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazać należy, że biorąc pod uwagę brzmienie art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że regulacje o charakterze ulg podatkowych, powinny być interpretowane wąsko, w myśl reguły interpretacyjnej exceptiones non sunt extendendae, zabraniającej rozszerzającej wykładni przepisów o charakterze wyjątkowym (a za takie należy uznać przepisy dotyczące ulg i zwolnień będące wyjątkami od zasady powszechności opodatkowania).

Art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog kosztów uzyskania przychodu objętych ulgą na ekspansję. Przywołane wyliczenie ma charakter zamknięty. Oznacza to, że kosztami uprawniającymi do skorzystania z ulgi na ekspansję są jedynie wydatki wyraźnie wskazane przez ustawodawcę w ramach przywołanych regulacji, a ich treść powinna być interpretowana ściśle.

Zatem, tylko wydatki w nim wskazane mogą być odliczone jako koszty kwalifikowane. Jednocześnie ocena, czy dany wydatek mieszczący się w powyższym katalogu może być uznany za podlegający odliczeniu, powinna być dokonywana w każdym przypadku indywidualnie.

Zgodnie ze wskazanym powyżej art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.

Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres wskazanego przepisu.

W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych”, posłużyć się należy definicją zawartą w Słowniku języka polskiego.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/, promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film, itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl) to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.

Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Ponieważ w przepisie art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa o działaniach promocyjno-informacyjnych, zatem odliczeniu w ramach ulgi podlegają wyłącznie wydatki, które mają charakter zarówno promocyjny, jak i informacyjny. Ponadto, ustawodawca w powołanej regulacji wymienia formy działań promocyjno-informacyjnych, takie jak: zakup przestrzeni reklamowej, przygotowanie strony internetowej, publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne i ulotki dotyczące produktów, w ramach których poniesione wydatki może odliczyć podatnik korzystający z ulgi na ekspansję.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, w której są Państwo wspólnikami, jest producentem m.in. (...). Spółka prowadzi także działania związane z tworzeniem i wprowadzaniem na rynek wyrobów na podstawie nowych lub modyfikowanych receptur oraz ulepszaniem procesów technologiczno-produkcyjnych w zakładzie produkcyjnym. Spółka poszerza swoją ofertę sprzedażową poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w jej ofercie lub poprzez wprowadzanie produktów do nowych klientów. Produkty, w związku z którymi Spółka ponosi wydatki na wzrost przychodów są wytwarzane przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży oferowanych przez Spółkę jawną produktów oraz osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych Spółka poniosła następujące wydatki na:

a)promocję produktów w ramach czynności marketingowych,

b)gadżety z logo, kalendarze z logo,

c)standy: banery, plakaty, katalogi, ulotki,

d)gazetki produktowe,

e)udział w targach.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła koszty uczestnictwa w targach na organizację miejsca wystawowego, tj.: wynajęcie powierzchni wystawienniczej, partycypację w kosztach zorganizowania targów, udział w targach, koszty poniesione na wystrój stoiska: zakup lub wynajem wyposażenia - mebli, standy, regały, plakaty produktowe, banery produktowe, roll-upy reklamujące produkty Spółki oraz zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na tragach, tj. katalogi, broszury, ulotki, gadżety z logo: długopisy, torby, kubki, kalendarze, notesy, itp.

Spółka poniosła również koszty zakupu artykułów (np. bagietka, ser, wędlina, chipsy) umożliwiających degustację, poznanie właściwości, smaku oferowanych na targach produktów.

Spółka poniosła również koszty związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla pracowników obsługujących stoisko podczas targów.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów Spółka poniosła również koszty działań promocyjno-informacyjnych, tj. zakup przestrzeni reklamowych w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych, na których prezentowane są produkty spółki, reklamy w radiu, banery, katalogi informacyjne, ulotki produktowe, broszury, tablice reklamowe, standy.

Spółka posiada własną aktywną stronę internetową, której obsługą, tj. aktualizacją oferty, wstawianiem nowych wiadomości oraz aktualności o nowych wyrobach zajmuje się pracownik Spółki. Ponadto, Spółka poniosła i planuje ponosić w przyszłości koszty prowadzenia kampanii reklamowych wytwarzanych produktów w Internecie i ich promocji w social mediach: (...).

W ramach kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów Spółka poniosła koszty usług jednostki certyfikującej, np. odnowienie Certyfikatu (...), którego posiadanie jest wymagane przez niektóre sieci, aby można było z nimi współpracować oraz zakupiła europejskie kody towarowe EAN.

Nie wszystkie poniesione jednak przez Spółkę wydatki mieszczą się w katalogu kosztów, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jak zostało już wskazane powyżej, katalog kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, uprawniających do ulgi, ma charakter zamknięty. Zgodnie z literalnym brzmieniem powołanego powyżej przepisy art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do kosztów w ramach „ulgi na ekspansję” mogą zostać zaliczone jedynie wydatki związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Ponadto, z przywołanego powyżej art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że podatnik będzie mógł odliczyć wskazane koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi, w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia przychodów (dokonano odliczenia), osiągnął przychody m.in. ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.

Zatem, możliwość skorzystania z ww. ulgi nie ma zastosowania do wszystkich produktów znajdujących się w ofercie Spółki, lecz tylko do produktów dotychczas nieoferowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe, koszty związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi ponoszone w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (wyłącznie dotychczas nieoferowanych) stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, Spółka jest uprawniona do odliczenia ich do wysokości 1 000 000 zł rocznie (o ile nie są związane z ogólną promocją działalności marki - Spółki).

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2, w części dotyczącej ww. wydatków, jest prawidłowe.

Natomiast wydatki, które nie są związane z działaniami promocyjno-informacyjnymi, gdyż nie reklamują one produktów Spółki, lecz związane są z promowaniem działalności (marki) Spółki, nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów tzw. ulgi na ekspansję. Jak bowiem wskazano powyżej, odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi mogą podlegać wyłącznie te koszty poniesione na działania promocyjno-informacyjne, które w sposób bezpośredni służą promowaniu oraz informowaniu o konkretnych produktach podatnika.

Tak więc, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2, w części dotyczącej ww. wydatków, jest nieprawidłowe.

Mając zaś na uwadze, że możliwość skorzystania z ww. ulgi nie ma zastosowania do wszystkich produktów znajdujących się w ofercie Spółki, lecz tylko do produktów dotychczas nieoferowanych, nieprawidłowym jest Państwa stanowisko, że odliczeniu podlegają również koszty wymienione w opisie stanu faktycznego, ponoszone w trakcie całego roku podatkowego jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, w odniesieniu do wszystkich wytwarzanych przez Spółkę produktów, a nie tylko produktów nowych.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 jest nieprawidłowe.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania Nr 4 jest ustalenie, czy art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a mianowicie czy warunek dotyczący okresu 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w tym dwuletnim okresie, czy spełnienia go w dwóch latach z rzędu w tym dwuletnim okresie, czy też spełnienia go łącznie.

Spółka jawna, w której byli Państwo wspólnikami, dokonała przekształcenia formy prawnej na Spółkę komandytową (do 31 lipca 2023 byli Państwo wspólnikami Spółki jawnej). Produkty oraz marka zostanie taka sama. Miało to miejsce w trakcie jednego z dwóch lat, o którym mówi art. 26gb ust. 4.

W omawianej sprawie, prawo do ulgi na ekspansję przysługuje Spółce jawnej, w której byli Państwo wspólnikami, bowiem to w okresie jej istnienia zostały poniesione wydatki na ekspansję, a przepis art. 26gb ust. 9 ustawy PIT wiąże okres odliczenia z okresem poniesienia kosztów w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. Ewentualna sukcesja dotyczyłaby kwot nieodliczonych np. ze względu na niskie dochody lub stratę w tym okresie.

Wprowadzone regulacje art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wskazują sposób określenia wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów (warunki skorzystania z ulgi), a także sposób postępowania po stwierdzeniu przez podatnika nieuprawnionego odliczenia (w związku z niedopełnieniem wymaganych warunków).

Mając na uwadze art. 26gb ust. 4 ww. ustawy, odliczenie przysługuje zatem w przypadku, gdy podatnik wykaże wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 lat od poniesienia wydatków z nimi związanych (tj. począwszy od roku, w którym skorzystał z przedmiotowej ulgi). Wskazać należy, że wymóg określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie spełniony, jeśli przyrost przychodów względem dnia odniesienia nastąpi choćby w jednym z wyznaczonych treścią powyższego przepisu dwóch lat podatkowych.

Co do zasady odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

W okolicznościach, gdy podatnik poniesie koszty zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w 2022 r. i zechce skorzystać z tego tytułu z ulgi, rozliczy ją w zeznaniu podatkowym, co do zasady za tenże rok podatkowy. Natomiast okresem, w którym powinno dojść do wymaganego ww. przepisami wzrostu przychodów będzie 2022 r.

Mając powyższe na uwadze, należy się zgodzić z Państwem, że określony w art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunek dotyczący zwiększenia przychodów nakłada obowiązek spełnienia go w jednym z dwóch lat podatkowych w dwuletnim okresie, tj. wystarczające jest, aby w 2022 r. Spółka jawna, w której byli Państwo wspólnikami, zwiększyła przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień 2021 r., a tym samym nie jest wymagane, aby przychody te zostały zwiększone przez dwa lata z rzędu.

Na możliwość skorzystania z ulgi na ekspansję nie ma wpływu fakt, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym Spółka jawna poniosła koszty zwiększenia przychodów zmieniła ona formę prawną na Spółkę komandytową, albowiem do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów i poniesienia kosztów doszło w 2022 r., tj. przed przekształceniem Spółki jawnej w Spółkę komandytową.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 4 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku, bowiem stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 23 maja 2024 r. sygn. akt I SA/Kr 1091/23.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Zainteresowana będąca stroną postępowania ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.