Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.37.2025.1.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.37.2025.1.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z wypłatą studentom stypendium motywacyjnego oraz wynagrodzenia za praktyki.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Uniwersytet … (U.), utworzony na podstawie ustawy z dnia … r. o utworzeniu Uniwersytetu … w … (Dz. U. Nr … poz. …), jest publiczną uczelnią akademicką i stanowi integralną część narodowego systemu edukacji i nauki.

U. złożył do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o dofinansowanie na realizację projektu: „…”. Konkurs, na który był złożony wniosek, został rozpisany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia … r. (Dz. U. z … r. poz. …).

Jednym z celów projektu jest wsparcie studentów Wydziału … U. na kierunku A (pierwszy stopień) oraz kierunku B (drugi stopień) poprzez:

1. Przyznanie stypendiów, które mają być udzielane od roku akademickiego 2024/2025 studentom kierunku A oraz B do roku akademickiego ...

Stypendia będą wypłacane na podstawie decyzji zgodnie z Regulaminem przyznawania stypendiów oraz Umowy stypendialnej. Miesięczna kwota stypendium przypadająca na 1 studenta Wydziału … U. wynosi … zł brutto. Stypendium wypłacane będzie po zakończonym semestrze akademickim na rachunek bankowy studenta wskazany w Umowie stypendialnej. Wypłata stypendium będzie realizowana w formie jednorazowego przelewu i stanowi kwotę wyliczoną poprzez przemnożenie kwoty przyznanego stypendium, tj. … zł brutto, przez liczbę miesięcy danego semestru, za który stypendium zostało przyznane.

2. Przyznanie wynagrodzenia za praktykę, które mają być udzielane od roku akademickiego 2024/2025 studentom kierunku A oraz B do roku akademickiego ...

Wynagrodzenia za praktykę będą wypłacane na podstawie decyzji zgodnie z Regulaminem przyznawania wynagrodzenia za praktykę oraz umowy. Wysokość wynagrodzenia za 3-tygodniową praktykę na kierunku studiów A wynosi … zł brutto miesięcznie, natomiast wysokość wynagrodzenia za 4-tygodniową praktykę na kierunku studiów B wynosi … zł brutto miesięcznie. Wynagrodzenie za praktykę wypłacane będzie po zakończonej i zaliczonej praktyce na rachunek bankowy studenta/ki wskazany w Umowie.

Stypendium oraz wynagrodzenie za praktyki mają charakter motywacyjny, a ich celem jest zachęta do podjęcia studiów na wskazanych kierunkach objętych wsparciem.

Studenci, którym U. będzie wypłacał stypendium motywacyjne, będą uczestnikami projektów finansowanych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków Programu Fundusze Europejskie dla ... Wypłacone stypendium oraz wynagrodzenie za praktyki będą stanowić pomoc udzieloną w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ...

Pytanie

Czy od wypłaconego stypendium motywacyjnego oraz wynagrodzenia za praktyki studentom, którzy są uczestnikami projektu „…” finansowanego z Programu Fundusze Europejskie dla … na lata …, należy potrącić zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

Art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2024 r. poz. 226) przewiduje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Ponieważ stypendium motywacyjne będą wypłacane w ramach programu Fundusze Europejskie dla … na lata …, Priorytet … „…”, Działanie Kapitał Ludzki, a studenci otrzymujący wsparcie w postaci stypendium motywacyjnego będą uczestnikami projektu, w związku z tym na podstawie przytoczonych przepisów środki wypłacone na pokrycie kosztów stypendium motywacyjnego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zatem, zdaniem Uniwersytetu … w …, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od stypendium oraz wynagrodzenia za praktyki dla studentów i studentek nie powinny być pobierane.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Zatem przychodem będą również wypłacane przez Państwa świadczenia pieniężne, o których mowa we wniosku.

Jednakże stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Jak wynika natomiast z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c.

W myśl art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4, pkt 5 lit. a i b i pkt 5a-5d ustawy o finansach publicznych:

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

1)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;

2)niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

a)Norweskiego Mechanizmu Finansowego,

b)Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,

c)Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

4)środki na realizację wspólnej polityki rolnej;

5)środki przeznaczone na realizację:

a)programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),

b)programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz.Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,

5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;

5b) środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;

5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz.Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);

5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.).

Uwzględniając powyższe, do środków, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury – wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1) ustawy o finansach publicznych.

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości, wskazuję, że zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Natomiast użyte w powyższym przepisie pojęcie „z udziałem środków” należy rozumieć, jako finansowanie lub współfinansowanie pomocy z tych środków.

Z opisanego przez Państwa zdarzenia wynika, że w rozpatrywanej sprawie, przedmiotowe stypendia oraz wynagrodzenie za praktyki będą finansowane ze środków pochodzących z Programu Fundusze Europejskie dla ... Program ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu …, a więc ze środków, o których mowa w przepisie statuującym rozpatrywane zwolnienie przedmiotowe. Natomiast studenci wskazanych we wniosku kierunków, jako uczestnicy projektu „…”, będą ostatecznie osobami, którym faktycznie udzielana będzie pomoc w ramach tego projektu.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzam, że stypendia motywacyjne oraz wynagrodzenie za praktyki, wypłacane w ramach programu finansowanego z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu …, będą stanowiły dla studentów – uczestników ww. projektu – przychód, który korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Państwu – jako płatniku – nie będzie ciążył obowiązek pobrania i odprowadzenia zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów i wynagrodzeń za praktyki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.