
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest :
·prawidłowe – w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2,
·nieprawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi hodowlę żółwi lądowych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym).
Wnioskodawca kupuje żółwie na terytorium Unii Europejskiej. Skupuje żółwie lądowo-wodne oraz lądowo-pustynne, na dowód czego otrzymuje potwierdzenie legalnego pozyskania żywych zwierząt.
Nazwą naukową kupowanych gatunków są między innymi „centrochelys sulcata”. Natomiast nazwa gatunku w języku polskim to żółw pustynny. Należy zaznaczyć, że Wnioskodawca kupuje żółwie do 6 miesiąca życia. Przeważnie są to żółwie, które mają 2 do 3 miesięcy życia. Następnie prowadzi chów żółwi, które dorastają i zostają zbywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, po osiągnięciu rozmiarów przewidzianych w odrębnych przepisach prawa (są chowane przez Wnioskodawcę minimum 6 miesięcy). Wnioskodawca w związku z rozrostem zwierząt posiada z tego tytułu odpowiednie dokumenty.
Wnioskodawca podkreśla w tym miejscu, że nie uprawia żadnych roślin żywicielskich. Pokarm przeznaczony dla żółwi kupuje w całości w specjalistycznych sklepach (zoologicznych), giełdach (akwarystyczno-terrarystycznych) oraz często jeździ do X po dodatkowy pokarm w celu lepszego wzrostu żółwi pustynnych.
Wnioskodawca w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w przeważającej działalności gospodarczej prowadzi chów i hodowlę pozostałych zwierząt (o nr PKD 01.49). Zajmuje się również produkcją gotowej karmy dla zwierząt domowych (o nr PKD 10.92) oraz sprzedażą hurtową żywych zwierząt (o nr PKD 46.23).
Tym samym głównym zajęciem Wnioskodawcy jest skup, a następnie dalsza hodowla i odsprzedaż żółwi. Wnioskodawca prowadzi również czynną hodowlę żółwi lądowych (od momentu złożenia jaj przez gady).
Należy również zaznaczyć, iż Y to sklep terrarystyczny, który stanowi niezastąpioną przestrzeń dla miłośników zwierząt i pasjonatów terrarystyki. Jest miejscem, które spełnia różnorodne potrzeby klientów i oferuje unikalne korzyści dla opiekunów zwierząt egzotycznych oraz entuzjastów tej fascynującej dziedziny. Firma jest prowadzona od wielu lat przez Wnioskodawcę, którego pasja do zwierząt przeistoczyła się w hodowlę (od momentu złożenia jaj) oraz chowu w związku ze skupem zwierząt poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
(…). Tym samym zgodnie z PKD niniejszy stan faktyczny ma zobrazować możliwość chowu i hodowli żółwi lądowo-wodnych i lądowo-pustynnych, a następnie dalszą odsprzedaż gadów, do zainteresowanych klientów.
Wnioskodawca dotychczas był czynnym podatnikiem podatku od osób fizycznych (zwany w dalszej części podatkiem PIT).
Pytania
1.Czy, prowadząc hodowlę żółwi lądowych i sprzedając wyhodowane osobniki, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą?
2.Czy, prowadząc chów żółwi lądowych i lądowo-wodnych, a następnie dokonując dalszej sprzedaży, Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą?
3.Czy, prowadząc działalność określoną w pytaniach ad. 1 i ad. 2, Wnioskodawca jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy należy wskazać, że Wnioskodawca, prowadząc działalność określoną w pytaniach ad. 1 i ad. 2, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Jednocześnie wskazać należy, że Wnioskodawca, prowadząc hodowlę żółwi lądowych i sprzedając wyhodowane osobniki, prowadzi działalność rolniczą oraz prowadząc chów żółwi lądowych i lądowo-wodnych, a następnie dokonując dalszej sprzedaży, również prowadzi działalność rolniczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od osób fizycznych (zwanej dalej ustawą PIT) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 3 ustawy o PIT działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Z kolei na mocy art. 2 ust. 3a ustawy o PIT nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.
W załączniku nr 2 do ustawy o PIT, który określa tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego, nie wskazano żółwi.
W tym miejscu należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost wynoszą co najmniej: 2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt.
W przypadku Wnioskodawcy zaznaczono w stanie faktycznym, iż chów wynosi zazwyczaj minimum 6 miesięcy, zanim zwierzęta (żółwie) zostaną dalej odsprzedane.
W najnowszym orzecznictwie Sądu Najwyższego wskazuje się, że „w świetle przepisów prawa publicznego, rolnik prowadzi działalność gospodarczą. Natomiast na gruncie przepisów cywilnoprawnych rolnik powinien być traktowany jako przedsiębiorca” (wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 lutego 2021 r., o sygn. akt I NSNc 152/20).
Tym samym, zgodnie z art. 8 ustawy – Prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca może podejmować wszelkie działania, z wyjątkiem tych, których zakazują przepisy prawa. Przedsiębiorca może być obowiązany do określonego zachowania tylko na podstawie przepisów prawa.
Skoro Wnioskodawca w związku z zobrazowanym opisem PKD prowadzi działalność rolniczą (chów i hodowla zwierząt w postaci żółwi), to z mocy przepisów prawa powinien być w tym zakresie zwolniony z podatku od osób fizycznych w przypadku sprzedaży żółwi innym osobom prywatnym bądź jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej. Prawo nie zabrania, a wręcz umożliwia Wnioskodawcy dokonania w niniejszym stanie faktycznym zwolnienia w związku z jego działalnością od podatku PIT.
Należy również zaznaczyć, że w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 czerwca 2021 r. dot. opodatkowania żółwi wskazano, że „hodowla żółwi niezaliczanych do entomofagów (zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy), prowadzona przez Wnioskodawcę stanowi działalność rolniczą, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych” (Pismo z dnia 8 czerwca 2021 r. Dyrektora KIS, o sygn. 0112-KDWL.4011.1.2021.3.JK).
W zakresie niniejszej interpretacji Wnioskodawca rozszerza pytanie ad. 1 do pytania ad. 2, w którym stwierdza, iż chów żółwi również stanowi działalność rolniczą, tym samym zgodnie z pytaniami ad. 1 i ad. 2 Wnioskodawca w zakresie swojej działalności powinien być zwolniony z podatku PIT.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca nie działa jako podatnik podatku PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
·prawidłowe – w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 2,
·nieprawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Definicję działalności rolniczej – dla potrzeb podatku dochodowego od osób fizycznych – zawiera art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc – w przypadku roślin,
2)16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie określa, co dla celów opodatkowania tym podatkiem rozumie się pod pojęciem działalności rolniczej. Przy czym przepisów wskazanej ustawy nie stosuje się (co do zasady) do przychodów uzyskiwanych z tej działalności.
Stosownie do art. 2 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro'', fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl art. 2 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.
Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza oraz działy specjalne produkcji rolnej.
Zgodnie z art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Stosownie do art. 24 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa, poczynając od roku podatkowego 2002, ogłasza w drodze rozporządzenia normy szacunkowe, o których mowa w ust. 4, zmieniając je corocznie w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej, ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”.
Zatem uprawa określonych roślin oraz hodowla lub chów zwierząt stanowi dział specjalny produkcji rolnej, o ile ich rozmiary przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Informacje zawarte w tym załączniku mają znaczenie w zakresie oceny, czy danego rodzaju działalność ma charakter działów specjalnych produkcji rolnej. Jeżeli dany rodzaj uprawy, czy też chów lub hodowla określonego gatunku zwierząt nie jest wymieniona w załączniku, to należy stwierdzić, że ta uprawa, hodowla, czy też chów jest działalnością rolniczą, niebędącą działem specjalnym produkcji rolnej.
Rodzaje i rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej oraz normy szacunkowe dochodu rocznego zawarte są w załączniku nr 2 do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tabelę rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego – obowiązującą w 2024 r. opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 19 października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2335). Natomiast obowiązujące na rok 2025 r. normy szacunkowe dochodu rocznego opublikowano w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29 października 2024 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1628).
W ww. Tabeli nie wymieniono hodowli i chowu żółwi.
Zatem, działalność wykonywana przez Pana mieści się w przytoczonej powyżej definicji działalności rolniczej, a jednocześnie nie jest zaliczana do działów specjalnych produkcji rolnej.
W konsekwencji do przychodów z tej działalności nie znajdują zastosowania przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczam, że Pana stanowisko w odniesieniu do pytania nr 3 jest nieprawidłowe, ponieważ z tytułu przychodów uzyskiwanych przez Pana nie jest Pan zwolniony z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zwolnienie może przysługiwać bowiem w sytuacji, gdy określone przychody podlegają opodatkowaniu, ale z jakichś przyczyn są zwolnione z opodatkowania, natomiast w Pana przypadku przychody w ogóle nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Podsumowanie: prowadzona przez Pana hodowla i chów żółwi stanowi działalność rolniczą, z której uzyskane przychody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadła ona w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.