Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.8.2025.3.ENB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania renty wojskowej otrzymywanej ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. W odpowiedzi na wezwania uzupełnił go Pan w dniach 31 stycznia i 6 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan weteranem X (X Stanów Zjednoczonych) aktualnie zamieszkałym w Polsce. Obecnie Pana jedynym źródłem dochodu jest zdrowotna renta wojskowa przyznana przez D (D).

Uzupełniając wniosek wyjaśnił Pan, że wniosek dotyczy okresu od lipca 2024 r. na czas bliżej nie określony (renta przyznana jest dożywotnio z możliwością ewentualnego odebrania). Posiada Pan zameldowanie zarówno w Polsce, jak i w USA (aktualnie przebywa Pan na terenie Polski przez większość roku kalendarzowego). Posiada Pan obywatelstwo zarówno amerykańskie, jak i polskie. Zdrowotna renta wojskowa wypłacana jest / będzie z funduszy publicznych USA. Służba wojskowa w USA traktowana jest jako pełnienie funkcji rządowych. Renta wojskowa wypłacana jest jako następstwo pracy dla rządu Stanów Zjednoczonych. Ze względu na przebywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym oraz posiadanie zameldowania w Polsce, uważa Pan, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednocześnie jako obywatel USA jest Pan zobowiązany do płacenia tam podatków, bez względu na miejsce zamieszkania.

Pytanie

Czy otrzymywana przez Pana renta podlega zwolnieniu z podatku dochodowego w Polsce?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, otrzymywana renta, z uwagi na fakt wypłacania jej przez instytucję rządową, jest zwolniona z podatku dochodowego w Polsce na mocy polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (Dz. U. z 1976 r. nr 31 poz. 178 z 18 września 1976 r. ), w szczególności art. 19, zgodnie z którym:

1.Płace, wynagrodzenia i podobne świadczenia, włączając emerytury i renty lub podobne dochody, wypłacane z funduszy publicznych jednego z Umawiających się Państw obywatelowi tego Umawiającego się Państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego Umawiającego się Państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi, będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

2.Praca lub osobiście świadczone usługi, wykonywane przez obywatela jednego z Umawiających się Państw, będą traktowane przez drugie Umawiające się Państwo jako pełnienie funkcji rządowych, jeżeli taka praca lub osobiście świadczone usługi są tak traktowane przez wewnętrzne prawo obu Umawiających się Państw.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

We wniosku wskazał Pan, że jest weteranem X (X Stanów Zjednoczonych) aktualnie zamieszkałym w Polsce. Obecnie Pana jedynym źródłem dochodu jest zdrowotna renta wojskowa przyznana przez D (D).

Ze względu na przebywanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym oraz posiadanie zameldowania w Polsce, uważa Pan, że podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Jednocześnie jako obywatel USA jest Pan zobowiązany do płacenia tam podatków, bez względu na miejsce zamieszkania. Posiada Pan obywatelstwo zarówno amerykańskie, jak i polskie. Zdrowotna renta wojskowa wypłacana jest / będzie z funduszy publicznych USA. Służba wojskowa w USA traktowana jest jako pełnienie funkcji rządowych. Renta wojskowa wypłacana jest jako następstwo pracy dla rządu Stanów Zjednoczonych.

W związku z powyższym, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178).

Na podstawie art. 19 ust. 1 tej umowy:

Płace, wynagrodzenia i podobne świadczenia, włączając emerytury i renty lub podobne dochody, wypłacane z funduszy publicznych jednego z Umawiających się Państw obywatelowi tego Umawiającego się Państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego Umawiającego się Państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi, będą zwolnione od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

W myśl natomiast art. 19 ust. 2 umowy:

Praca lub osobiście świadczone usługi, wykonywane przez obywatela jednego z Umawiających się Państw, będą traktowane przez drugie Umawiające się Państwo jako pełnienie funkcji rządowych, jeżeli taka praca lub osobiście świadczone usługi są tak traktowane przez wewnętrzne prawo obu Umawiających się Państw.

Zgodnie z komentarzem do art. 19 Konwencji Modelowej OECD postanowienia tego przepisu dotyczą opodatkowania pensji i płac i innych podobnych wynagrodzeń, a także emerytur lub innych podobnych świadczeń uzyskiwanych przez osoby fizyczne w związku ze świadczeniem aktualnie lub w przeszłości, usług na rzecz państwa lub jego odpowiednich jednostek. W komentarzu tym stwierdza się również, że celem artykułu jest zasadniczo zapewnienie państwu wypłacającemu wynagrodzenie, czy świadczenia związane z pełnieniem funkcji publicznych wyłącznego prawa do opodatkowania wynagrodzeń, czy świadczeń, których koszt państwo to ponosi, tak więc postanowienia tego artykułu stanowią lex specialis do art. 15, 16, 17, 18 Konwencji Modelowej. W powołanym komentarzu stwierdza się, iż w przypadku polskiego systemu emerytalnego takimi emeryturami powinny być w całości tzw. emerytury mundurowe (tak również J. Banach, Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, Warszawa 2002 r., s. 342).

Należy mieć jednak na uwadze, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta ze Stanami Zjednoczonymi zawiera odmienne uregulowania niż te oparte na wzorcu Konwencji Modelowej OECD.

Przepis ten odnosi się bowiem do płac, wynagrodzeń i podobnych świadczeń, w tym emerytur i rent lub podobnych dochodów, wypłacanych z funduszy publicznych jednego państwa obywatelowi tego państwa z tytułu pracy lub osobiście świadczonych usług jako pracownikowi Rządu tego państwa lub jakiejkolwiek jego agendy w związku z pełnionymi funkcjami rządowymi.

Skoro zatem jest Pan weteranem X Stanów Zjednoczonych, otrzymującym z USA zdrowotną rentę wojskową wypłacaną z funduszy publicznych tego państwa, a ponadto – jak Pan wyjaśnił służba wojskowa w USA traktowana jest jako pełnienie funkcji rządowych, w związku z czym renta wojskowa wypłacana jest jako następstwo pracy dla rządu Stanów Zjednoczonych to zgodzić się z Panem należy, że świadczenie to podlega dyspozycji art. 19 ust. 1 polsko – amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że otrzymywana przez Pana renta wojskowa jest zwolniona w Polsce z opodatkowania.

Jednocześnie jednak, w myśl art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób:

1)do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1;

2)ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów;

3)ustaloną zgodnie z pkt 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zasadę opodatkowania przedstawioną w wyżej powołanym art. 27 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stosuje się wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik oprócz dochodów zwolnionych z opodatkowania na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, osiągnął inne dochody podlegające opodatkowaniu w Polsce na ogólnych zasadach albo chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego, np. łącznie z małżonkiem. W przeciwnym razie, podatnik nie ma obowiązku składania zeznania podatkowego w Polsce.

W sytuacji zatem, gdy w Polsce nie osiągnął Pan dochodów opodatkowanych według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma Pan obowiązku uwzględniania renty wojskowej z USA do obliczenia podatku od pozostałych dochodów, jak również nie ma Pan obowiązku złożenia w Polsce zeznania podatkowego z tytułu dochodów uzyskiwanych z renty wojskowej z USA.

Powyższe ustalenia będą miały zastosowanie również do opodatkowania opisanej we wniosku renty wojskowej jaka będzie Panu wypłacana w przyszłości, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.