Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.962.2024.3.JS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 21 stycznia 2025 r. (wpływ: 13 lutego 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem nieruchomości położonej w X, przy ul. A1. Nieruchomość ta nie jest wpisana do gminnej ewidencji zabytków jako oddzielna nieruchomość, jednak znajduje się w ewidencji w ramach obszaru układu urbanistycznego miasta X, wpisanego pod numerem (...).

Ponadto, wpłaca Pan regularne składki na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzony zgodnie z odrębnymi przepisami.

Art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje możliwość odliczenia od podstawy obliczenia podatku wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków.

Pana nieruchomość, choć nie jest indywidualnie wpisana do ewidencji zabytków, stanowi część obszaru układu urbanistycznego miasta X, wpisanego do tej ewidencji pod nr (...).

Prosi Pan o wyjaśnienie, czy dla potrzeb zastosowania ulgi na zabytki status Pana nieruchomości w ramach obszaru wpisanego do ewidencji zabytków umożliwia skorzystanie z odliczenia wpłat na fundusz remontowy.

Uzupełnienie okoliczności faktycznych sprawy:

Na pytania, o jakiej nieruchomości mowa we wniosku oraz czy prawidłowo odczytuję, że jest to lokal mieszkalny, który jest położony w budynku, którym zarządza wspólnota mieszkaniowa odpowiedział Pan, że tak, jest to lokal mieszkalny, którym zarządza wspólnota mieszkaniowa.

Na pytanie, czy nieruchomość będąca Pana własnością/budynek w którym się znajduje jest wpisana/jest wpisany do rejestru zabytków, a jeśli tak – to proszę o podanie nr rejestru, odpowiedział Pan, że budynek w którym znajduje się Pana lokal mieszkalny nie jest wymieniony osobno w gminnej ewidencji zabytków, ale należy do tej ewidencji będąc częścią obszaru urbanistycznego miasta X wpisanego do gminnej ewidencji zabytków zarządzeniem nr (...) Prezydenta X z (...) 2020 roku) pod liczbą porządkową (...) (układ urbanistyczny miasta X (...))

Informacja dot. budynku widoczna jest na Geoportalu miasta X z mapą zabytków (...) jak i gminnej ewidencji zabytków pod tym linkiem (...) (zarządzenie (...)).

Na pytanie, wpłat za jaki okres dotyczy złożony przez Pana wniosek odpowiedział Pan, że comiesięczne wpłaty na konto funduszu remontowego od (...) 2024 r.

Na pytanie, czy posiada Pan dowód wpłaty lub zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową o wysokości dokonanych w roku podatkowym wpłat odpowiedział Pan, że posiada Pan dowody wpłaty (potwierdzenie przelewów z konta). Zaświadczenie ze wspólnoty jest dostępne na życzenie.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym mam prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania wpłat na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, ma Pan prawo do skorzystania z odliczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w: ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego.

Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 1 tej ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 uznaje się dzień zapłaty należności.

Stosownie do art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 pkt 1 ww. ustawy:

Odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 - dokonuje się w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym poniesiono te wydatki.

W myśl art. 26hb ust. 8 tej ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Jak stanowi art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Stosownie do art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 pkt 5 tej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o zabytku nieruchomym - oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wyjaśniam, że przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1292).

W myśl art. 6 ust. 1 tej ustawy:

Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a)krajobrazami kulturowymi,

b)układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c)dziełami architektury i budownictwa,

d)dziełami budownictwa obronnego,

e)obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f)cmentarzami,

g)parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h)miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W opisie sprawy wprost Pan wskazał, że:

·zakupił Pan lokal mieszkalny, który znajduje się w budynku, którym zarządza wspólnota mieszkaniowa;

·budynek w którym znajduje się Pana lokal mieszkalny nie jest wymieniony osobno w gminnej ewidencji zabytków, ale należy do tej ewidencji będąc częścią obszaru urbanistycznego miasta X wpisanego do gminnej ewidencji zabytków;

·ponosi Pan wydatki związane z wpłatami na fundusz remontowy od (...) 2024 r.;

·odnośnie poniesionych wpłat na fundusz remontowy posiada Pan dowody (potwierdzenie przelewów z konta). Zaświadczenie ze wspólnoty jest dostępne na życzenie.

Analizując Pana wniosek w kontekście możliwości zastosowania omawianej ulgi z tytułu wpłat na fundusz remontowy ponownie wskazuje, że ulga ta przysługuje dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków. Pan natomiast wprost wskazał, że budynek w którym znajduje się Pana lokal mieszkalny nie jest wymieniony osobno w gminnej ewidencji zabytków, ale należy do tej ewidencji będąc częścią obszaru urbanistycznego miasta X wpisanego do gminnej ewidencji zabytków.

Dlatego też mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku i jego uzupełnienia stwierdzam, że w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy nie może Pan zastosować ulgi na zabytki. Samo położenie budynku, w którym znajduje się nabyty przez Pana lokal mieszkalny na obszarze urbanistycznego miasta X wpisanego do gminnej ewidencji zabytków, nie uprawnia do stosowania wskazanej ulgi w przypadku ponoszenia wydatków na fundusz remontowy.

W świetle bowiem art. 26hb ust. 12 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c - e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, zabytkiem nieruchomym uprawniającym do odliczeń w ramach ulgi na zabytki nie jest układ urbanistyczny, ruralistyczny i zespół budowlany, które to zostały wymienione w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Tym samym Pana stanowisko zgodnie z którym ma Pan prawo do skorzystania z odliczenia wpłat na fundusz remontowy w ramach ulgi na zabytki uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Końcowo zaznaczam że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Nie prowadzę również postępowania dowodowego. Dlatego odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o informacje podane we wniosku.

Ponadto wyjaśniam, że (...) 2025 r. wpłynęło Pana pismo (przesłane przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w (...)) stanowiące odpowiedź na wezwanie, które wysłaliśmy do Pana 21 stycznia 2025 r. (znak wezwania 0115‑KDIT3.4011.962.2024.1.JS).

Brak Pana odpowiedzi na wyżej wskazane wezwanie (braku wpływu niniejszego pisma) stanowiło podstawę dla zakończenia postępowania w tej sprawie (postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej z wniosku złożonego przez Pana (...) 2024 r. - procedowanego pod znakiem 0115‑KDIT3.4011.962.2024.JS - zostało zakończone 5 lutego 2025 r. wydaniem postanowienia znak 0115-KDIT3.4011.962.2024.2.JS o pozostawieniu tego wniosku bez rozpatrzenia).

Ze względu na okoliczność, że przedmiotowe uzupełnienie zostało nam przekazane 13 lutego 2025 r. przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w (...), powołane postanowienie - z dniem wydania tej interpretacji - staje się bezprzedmiotowe.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).