
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wypłaty odszkodowań. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
X.
(...)
NIP: (...);
2.Zainteresowani niebędący stroną postępowania:
(...)
Opis stanu faktycznego
X. – wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w (...) Wydział Gospodarczy KRS pod numerem (...), zwana dalej Wnioskodawcą lub Przedsiębiorstwem lub Spółką, zawiera z rolnikami umowy o rolnicze wykorzystanie ścieków, których przedmiotem jest rolnicze wykorzystanie ścieków pochodzących z (...) przez Przedsiębiorstwo w (...), poprzez ich rozdeszczowywanie na grunty stanowiące własność rolników. Umowy zawierane są na piśmie na czas określony. W powyżej wskazanych umowach rolnicy, jako właściciele gruntów, wyrażają zgodę na uwzględnianie ich nieruchomości w pozwoleniach wodnoprawnych jakie uzyskuje Przedsiębiorstwo w zakresie rolniczego wykorzystania ścieków przemysłowych na gruntach rolnych.
W zawieranych umowach o rolnicze wykorzystanie ścieków Przedsiębiorstwo zobowiązuje się do zapłaty rolnikom, będącym stroną przedmiotowych umów, pieniędzy tytułem odszkodowania za korzystanie z nieruchomości wskazanych w poszczególnych umowach, które to zostały wykorzystane przez Przedsiębiorstwo do celów rolniczego wykorzystania ścieków poprzez ich rozdeszczowanie.
Odszkodowanie jest wyliczane na podstawie ilości faktycznie wykorzystanych powierzchni gruntów danego rolnika i stanowi iloczyn faktycznie wykorzystanego hektara i ustalonej w umowie stawki w złotych polskich za hektar.
Zgodnie z postanowieniami stron zawartymi w treści przedmiotowych umów o rolnicze wykorzystanie ścieków, ustalone przez strony umowy odszkodowanie pokrywa wszelkie koszty i ciężary rolników związane z rolniczym wykorzystaniem ścieków.
Wypłacone odszkodowanie obejmuje także odszkodowanie za wszelkie szkody poniesione przez rolników w związku z realizacją zawartych umów o rolnicze wykorzystanie ścieków poprzez ich rozprowadzanie na gruntach.
Areał objęty rolniczym wykorzystaniem ścieków przemysłowych przez Przedsiębiorstwo na gruntach rolnych wynosi (...) ha.
Przedsiębiorstwo dysponuje prawomocnym pozwoleniem wodnoprawnym w formie decyzji administracyjnej z (...) 2015 r., znak (...) wydanej przez Starostę (...) na podstawie ustawy Prawo wodne na szczególne korzystanie z wód polegające na poborze wody powierzchniowej z zasobów wodnych (...) zgromadzonych w (...) oraz na rolnicze wykorzystanie ścieków przemysłowych, wstępnie podczyszczonych na gruntach wsi (...).
Powyżej wskazane pozwolenie zostało udzielone na czas oznaczony i jest ważne do (...) 2025 r. Pozwolenie wskazuje dopuszczalne ilości rolniczego wykorzystania ścieków poprzemysłowych wstępnie podczyszczonych pochodzących z (...) przez Przedsiębiorstwo w czasie (...). Jak wskazuje przywołane wyżej pozwolenie wodnoprawne odprowadzane ścieki muszą spełniać warunki określone w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 16 grudnia 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1800).
Pozwolenie wodnoprawne wskazuje warunki sanitarne dla ścieków przeznaczonych do rolniczego wykorzystania, a także najwyższe dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń dla niektórych substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego.
Biorąc powyższe pod uwagę, niewątpliwie wody pochodzące z (...) w procesie produkcyjnym, następnie rozprowadzane na gruntach rolników, stanowią ścieki przemysłowe podlegające ścisłym przepisom określonym w pozwoleniu wodnoprawnym uzyskanym przez Przedsiębiorstwo. Ścieki te wpływają negatywnie na stan oraz strukturę gleby i powodują pewne utrudnienia w ich wykorzystywaniu przez rolników, jednakże nadal grunty te pomimo występujących utrudnień są wykorzystywane w produkcji rolnej.
Zauważalne jest przez rolników zwiększenie ilości chwastów na gruntach na których zostały rozlane ścieki w ramach ich rolniczego zagospodarowania, co zwiększa wydatki rolników na środki chwastobójcze, a także zwiększenie wydatków na odkwaszanie gleby poprzez zakup wapna. Ponadto rolnicy ze względu na zagospodarowanie ścieków pochodzących z (...) rezygnują z uprawy (...) (z uwagi na możliwość (...)), a także pszenicy, jęczmienia jarego i warzyw na tym obszarze gruntu rolnego i prowadzą uprawę roślin takich jak kukurydza, rzepak itp.
Rozprowadzanie ścieków na gruntach powoduje również opóźnienia w zasiewach. Zdarzają się sytuacje awaryjne związane z wypływem zbyt dużej ilości ścieków do gruntów, które powodują zastoiska wodne i uszkodzenia gleby eliminujące je z możliwości prowadzenia działalności rolniczej i konieczność przeprowadzenia rekultywacji gruntów. Wskazane powyżej okoliczności uzasadniają wypłatę kwot pieniężnych rolnikom jako odszkodowania.
Pytanie
Czy z tytułu wypłacanych pieniędzy poszczególnemu rolnikowi, o których jest mowa w stanie faktycznym, Spółka ma obowiązki płatnika tj. wystawienia informacji na formularzu PIT-11, czy zgodnie z treścią art. 2 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacone rolnikom pieniądze są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i tym samym Spółka wypłacająca pieniądze nie ma obowiązku wystawiania informacji o uzyskanych dochodach na formularzu PIT-11?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów. Niemniej jednak w przedmiotowo opisanym stanie faktycznym wskazują Państwo na treść art. 2 ust.1 pkt 1 ww. ustawy który to stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Wskazać przy tym należy, że ww. wyłączenie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych odnosi się wyłącznie dla przychodów pochodzących z działalności rolniczej której to ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost nie definiuje bezpośrednio. W celu wyjaśnienia tej kwestii wskazuje się jednak art. 2 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu: Ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Natomiast at. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Z kolei opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza (art. 1 ustawy o podatku rolnym).
Natomiast, jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Z zaprezentowanego opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje wylewania ścieków pochodzących z (...) na terenach działek rolniczych wchodzących bezpośrednio do indywidualnych gospodarstw rolnych poszczególnych rolników, będących stronami zawartych ze Spółką umów o rolnicze wykorzystanie ścieków. Z tego tytułu poszczególni rolnicy otrzymują pieniądze stanowiące formę odszkodowań będących swoistego rodzaju odszkodowaniem za straty poniesione z tytułu braku możliwości swobodnego uprawiania produkcji rolnej m.in. (...), czy zwiększonych wydatków na walkę z chwastami w celu utrzymania gruntów pod uprawy.
Mając powyższe na względzie, przychód uzyskany z ww. odszkodowania jest swoistego rodzaju rekompensatą za brak możliwości sadzenia i uprawiania na tych terenach m.in. (...), jak również za inne utrudnienia związane z uprawą gruntów rolnych. Odszkodowanie m.in. pokrywa możliwości uzyskania przychodu z tytułu ewentualnie uzyskanych zbiorów, których poszczególny rolnik nie otrzyma.
W związku z tym powstanie strata (szkoda) ściśle związana z działalnością rolną poszczególnego rolnika, dlatego też - zdaniem remonstrującego - odszkodowanie jest wynikiem tej działalności rolnej. Wobec powyższego wypłacane odszkodowania są następstwem w ścisłym związku przyczynowo-skutkowym z działalnością rolniczą i tym samym źródłem powstania przychodu po stronie każdego rolnika z tytułu wypłaconych odszkodowań jest działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Powyższe w sposób niezaprzeczalny wynika z faktu, że skoro działalnością rolną jest między innymi działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych, których z tytułu wylewania ścieków nie mogą wytwarzać (zakaz uprawiania), to odszkodowanie bezpośrednio z tym związane jest przychodem związanym z tą działalnością.
W takim przypadku, na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskane przychody są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają wykazaniu przez rolnika w deklaracji PIT-37 oraz Spółka nie ma obowiązku wystawiać informacji o uzyskanych dochodach na formularzu PIT-11, o którym mowa w art. 39 ust. 1, w zw. z art. 42 ust. 2 pkt 1 i art. 42a ust. 1. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powyższe jest stanowiskiem opartym o już dotychczas rozstrzygane zagadnienie związane z innymi wypłatami odszkodowań niż ujęte w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w których to Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej stwierdził, że odszkodowania inne niż ujęte jako zwolnienia przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 120 podlegają wyłączeniu z opodatkowania w oparciu o art. 2 ust.1 pkt 1 ww. ustawy (vide):
1)interpretacja indywidualna z 27 marca 2023 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0115- KDIT1.4011.830.2022.2.AS,
2)interpretacja indywidualna z 26 września 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0115- KDIT1.4011.566.2023.1 .MR
W interpretacjach tych organ stanął na stanowisku, że wyłączenie z opodatkowania ma miejsce również w przypadku, gdy odszkodowania są pośrednio wynikiem działalności rolniczej i wówczas przychody uzyskane z odszkodowań są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca uważa, że w niniejszej sprawie mamy analogiczną sytuację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Jak stanowi natomiast art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1)miesiąc - w przypadku roślin,
2)16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3)6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4)2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
- licząc od dnia nabycia.
Ustawodawca precyzuje zatem wyraźnie, co dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych należy rozumieć przez działalność rolniczą, a wyliczenie dokonane w ww. art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma charakter wyczerpujący. Zgodnie z przedstawioną definicją działalności rolniczej, podstawową jej cechą jest uzyskiwanie produktów w stanie nieprzetworzonym, pochodzącym z uprawy (produkty roślinne), chowu lub hodowli (produkty zwierzęce). Definicja ta określa więc w ujęciu rzeczowym rodzaje działalności zaliczane do działalności rolniczej. Przyjmując zatem tę działalność za źródło przychodów, wszystkie przychody z tego źródła uznać należy za ich integralną część.
Pojęcie działalności rolniczej wyjaśnione zostało w orzecznictwie sądów administracyjnych i tak przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 listopada 2024 r. sygn. akt II FSK 3738/17 odnosząc się do art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (który zawiera tożsamą treść co art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) wskazał, że z definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że działalność rolnicza to działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym), w tym również produkcja. Zatem elementami istotnymi definicji są nie tylko określenia "wytwarzanie", ale i "produkt roślinny", "produkt zwierzęcy" i "stan nieprzetworzony (naturalny)" oraz "produkcja". Jeżeli chodzi o określenie "wytwarzanie" to oznacza ono: produkować, wyrabiać coś, powodować powstanie czegoś, tworzyć, kształtować (Słownik współczesnego języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 1292); spowodować powstanie czegoś, zrobić coś, wyprodukować coś (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 704). Z kolei słowo "produkt" oznacza: dobro materialne powstałe w wyniku procesu produkcji (Słownik języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 854); to co powstało w wyniku procesu produkcji, co zostało wytworzone w procesie produkcji (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 564). Określenie zaś "produkcja" to: zorganizowana działalność ludzka mająca na celu seryjne wytwarzanie określonych dóbr materialnych (Słownik języka polskiego, red. S. Dubisz, Warszawa 2008, s. 563); wytwarzanie dóbr materialnych, zajmowanie się produkcją czegoś (Słownik języka polskiego, red. B. Dunaj, Warszawa 1996, s. 854). Zatem określenie "działalność rolnicza" to działalność polegająca na produkcji - a więc zorganizowanej działalności ludzkiej - dóbr materialnych o charakterze roślinnym lub zwierzęcym.
Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z opodatkowania tym podatkiem wyłączone zostały przychody z działalności rolniczej. Do przychodów z działalności rolniczej zaliczamy również odszkodowania za szkody w uprawach rolnych i płodach rolnych, które są produktami bezpośredniej działalności rolniczej. Natomiast wszelkie inne odszkodowania, w tym np. z tytułu jakichkolwiek zniszczeń w zakresie gleby i melioracji, ustanowienia służebności gruntowej, itp. – nie stanowią przychodów z działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odszkodowanie, które otrzymują od Spółki rolnicy jest wypłacane za korzystanie z nieruchomości wskazanych w poszczególnych umowach. Jest wyliczane na podstawie ilości faktycznie wykorzystanych powierzchni gruntów danego rolnika. Stanowi iloczyn faktycznie wykorzystanego hektara i ustalonej w umowie stawki w złotych polskich za hektar. Ścieki przemysłowe – jak wskazano w opisie zdarzenia – negatywnie wpływają na stan oraz strukturę gleby, powodując jej zakwaszenie, zwiększenie podatności na chwasty, a w sytuacjach awaryjnych ścieki te powodują zastoiska wodne i uszkodzenia gleby eliminujące je z możliwości prowadzenia działalności rolniczej.
Wypłata odszkodowań ma związek ze zniszczeniem w zakresie gleby i utrudnieniami w prowadzeniu produkcji rolnej na skutek rozprowadzenia ścieków z (...) na gruntach, które pomimo występujących utrudnień są wykorzystywane w produkcji rolnej tj. z koniecznością rezygnacji z prowadzenia niektórych upraw rolnych, opóźnieniami w zasiewach oraz ponoszeniem dodatkowych wydatków na zakup środków chwastobójczych i na odkwaszenie gleby, tj. na zakup wapna.
Zatem ww. odszkodowań Spółka nie wypłaca za szkody powstałe w uprawach rolnych bądź plonach, a w konsekwencji odszkodowania te nie stanowią przychodu z działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego podlegają one opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy:
Źródłem przychodów są inne źródła.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 tej ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użyty we wskazanym przepisie zwrot „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.
O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy bowiem mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Mając na uwadze opisane zdarzenie odszkodowania, które Spółka wypłaca na mocy umowy o rolnicze wykorzystanie ścieków rolnikom stanowią dla nich przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy.
W związku z powyższym na Spółce ciążą obowiązki informacyjne, wynikające z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Wartość odszkodowań wypłacanych rolnikom na mocy umów o rolnicze wykorzystanie ścieków, Spółka jest zobowiązana wykazać w informacjach PIT-11, o których mowa w art. 42a ust. 1 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast rolnicy, którzy otrzymują te odszkodowania powinni wykazać je – jako przychód z innych źródeł – w zeznaniach podatkowych składanych za rok, w którym zostały one im wypłacone.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie, a zatem nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.