
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełniła go Pani pismem z 9 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
We wrześniu 2020 r. przeprowadziła się Pani do Włoch i tam podjęła studia wyższe. W razie potrzeby może Pani załączyć niezbędne dokumenty z uczelni oraz umowy wynajmu mieszkania w latach 2020-2024. Ze względu na trudną sytuację rynku pracy w latach pandemii oraz bezpośrednio po niej, w latach 2021-2022 jedynym Pani źródłem dochodu była polska umowa zlecenie, realizowana w trybie zdalnym z terytorium Włoch. Z tego względu nie zostało w tych latach złożone zeznanie podatkowe, dochód z pracy na terytorium Włoch był dopiero w latach 2023 i 2024, dlatego też pierwsze rozliczenie podatkowe włoskie posiada Pani z 2023 r. W razie potrzeby udokumentowania ośrodka interesów życiowych i gospodarczych posiada Pani również dokumenty dotyczące korzystania z opieki zdrowotnej na terytorium Włoch w latach 2021-2022. Po powrocie w Polsce podjęła Pani pracę na etacie w październiku 2024 r.
W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi na pytania wskazała Pani, że:
a)jakiego kraju obywatelstwo Pani posiada;
-Obywatelstwo polskie.
b)czy posiada Pani Kartę Polaka;
-Nie.
c)czy miała Pani miejsce zamieszkania w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki) nieprzerwanie co najmniej przez:
·trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym Pani zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Polski, oraz
·okres od początku roku, w którym Pani zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym Pani zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Polski;
-Tak, przebywała Pani na terenie Włoch od września 2020 r. do września 2024 r.
d)czy miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu za granicą;
-Tak.
e)w jakim celu/w związku z jakimi okolicznościami wyjechała Pani do Włoch; czy wyjechała Pani do Włoch z zamiarem przesiedlenia się na stałe;
-Wyjechała Pani do Włoch z zamiarem podjęcia studiów magisterskich, które ukończyła z wyróżnieniem w lipcu 2024 r.; rozważała Pani zarówno osiedlenie się we Włoszech na stałe, jak i powrót do Polski po uzyskaniu dyplomu.
f)czy razem z Panią do Włoch wyjechali Pani najbliżsi (np. partner, mąż, dzieci) – jeżeli tak, to proszę wskazać dokładną datę ich przyjazdu do Włoch;
-Tak, wyjechał z Panią partner, …. Wyjechali Państwo razem we wrześniu 2020 r. Data przyjazdu do Włoch 11 września 2020 r.
g)w jakim okresach oraz w związku z jakimi okolicznościami przebywała Pani na terytorium Polski w latach 2020-2024;
-W latach 2020-2024 przebywała Pani w Polsce w celach rekreacyjnych, głównie w okresie wakacyjnym. Zazwyczaj były to pobyty kilkudniowe związane ze sprawami rodzinnymi, w wakacje pobyt nie przekraczał 3 tygodni.
h)czy w okresie pobytu we Włoszech w latach 2020-2024 posiadała Pani w Polsce prawo do nieruchomości mieszkalnej (niezależnie od rodzaju tego prawa), w której zaspokajała własne potrzeby mieszkaniowe (gdzie Pani zamieszkiwała); czy też korzystała z gościnności osób bliskich – krewnych lub znajomych; gdzie Pani zamieszkiwała w okresie pobytu w Polsce w latach 2020-2024;
-Nie posiada Pani w Polsce nieruchomości, podczas pobytów w Polsce w latach 2020-2024 mieszkała Pani u rodziny i znajomych.
i)czy posiadała Pani w Polsce w ww. okresie stałe ognisko domowe, które urządziła i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania (w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas);
-Nie.
j)czy w okresie pobytu we Włoszech w latach 2020-2024 posiadała Pani we Włoszech stałe ognisko domowe, które urządziła i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania (w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas);
-Tak.
k)czy posiadała Pani we Włoszech prawo do nieruchomości mieszkalnej (niezależnie od rodzaju tego prawa), w której zaspokajała własne potrzeby mieszkaniowe będąc we Włoszech (gdzie Pani zamieszkiwała); czy też korzystała Pani z gościnności osób bliskich – krewnych lub znajomych;
-Tak, posiada Pani umowy najmu mieszkań za okres wrzesień 2020 r. - wrzesień 2024 r.
l)z którym krajem miała Pani w okresie pobytu we Włoszech w latach 2020-2024 ściślejsze powiązania osobiste rozumiane jako powiązania rodzinne, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, itp.;
-Ściślejsze powiązania miała Pani na terenie Włoch. Razem z partnerem brali Państwo udział w różnych aktywnościach społecznych i kulturalnych. Posiada Pani karty członkowskie stowarzyszeń kulturowych oraz organizacji sportowych z danego okresu.
m)jakie były Pani powiązania osobiste i rodzinne z Polską w ww. okresie (w szczególności czy w ww. okresie miała Pani w Polsce członków najbliższej rodziny);
-W Polsce mieszka na stałe Pani najbliższa rodzina, tj. rodzice, babcia, siostra i brat. W danym okresie przyjeżdżała Pani do nich do Polski w odwiedziny.
n)jakie były Pani powiązania osobiste i rodzinne z Włochami w ww. okresie (w szczególności czy w ww. okresie miała Pani we Włoszech członków najbliższej rodziny);
-We Włoszech mieszkała Pani z partnerem, z którym wciąż jest w stałym związku. W 2021 r. w … adoptowali Państwo razem psa.
o)z którym krajem miała Pani w okresie pobytu we Włoszech w latach 2020-2024 ściślejsze powiązania gospodarcze, tj. główne źródło przychodów, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, polisy ubezpieczeniowe, zaciągnięte kredyty, konta bankowe itd.;
-We Włoszech podjęła Pani studia prywatne w 2020 r., a następnie studia magisterskie na uniwersytecie w …. Przez cały okres trwania studiów przysługiwało Pani włoskie stypendium socjalne, które było głównym źródłem utrzymania. W styczniu 2022 r. zakupiła Pani i zarejestrowała na siebie we Włoszech samochód osobowy …, który sprowadziła Pani do Polski jako mienie przesiedleńcze we wrześniu 2024 r.
p)jakie były Pani powiązania gospodarcze z Polską w ww. okresie;
-W latach 2021-2023 posiadała Pani dodatkowe przychody z umowy zlecenia, podpisanej z polską firmą … sp. z o.o. Zlecenie było wykonywane w całości zdalnie z terytorium Włoch.
q)jakie były Pani powiązania gospodarcze z Włochami w ww. okresie;
-We Włoszech podjęła Pani pracę w listopadzie 2020 r., ale ze względu na pandemię kontrakt zakończył się w grudniu 2020 r. Następną umowę o pracę we Włoszech podpisała Pani w grudniu 2023 r., była to umowa na czas nieokreślony, którą Pani rozwiązała w czerwcu 2024 r.
r)jakie dochody uzyskiwała Pani w latach 2020-2024 – w przypadku świadczenia pracy proszę wskazać: rodzaj umowy, okres jej obowiązywania, w którym państwie znajdowała się siedziba Pani pracodawcy, w jakim charakterze/na jakim stanowisku wykonywała Pani pracę;
-… s.p.a. – Włochy, umowa zlecenie, 27 listopada -31 grudnia 2020 r., …; … sp. z o.o. – Polska, umowa zlecenie, 24 lutego 2021 r. – 31 grudnia 2023 r., …; … – Włochy, umowa o pracę, 28 grudnia 2023 r. -30 czerwca 2024 r., ….
s)czy posiada Pani certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – proszę wyjaśnić jakie);
-Tak: trzy umowy najmu za okres wrzesień 2020 . - wrzesień 2024 r., ostatni payslip z umowy o pracę w okresie grudzień 2023 r. - czerwiec 2024 r., 730 – czyli włoski PIT za 2023 r., certyfikaty ISSE za 2022 r. i 2023 r., włoski dowód osobisty, włoska karta ubezpieczenia zdrowotnego.
t)dokładną datę powrotu Pani do Polski;
-26 września 2024 r.
u)czy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania w 2024 r. na terytorium Polski podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
-Tak.
Pytanie
Czy będzie przysługiwała Pani ulga na powrót od roku 2025 oraz jakie dokumenty należy dostarczyć, aby z danej ulgi skorzystać?
Pani stanowisko w sprawie
Po wstępnym zapoznaniu się z Przewodnikiem dla podatnika „Ulga na powrót”, uważa Pani, że spełnia wymogi do korzystania z ww. ulgi w latach 2025-2029.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.; t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ww. ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ww. ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3)podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ww. ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Powyższe przepisy zostały wprowadzone z dniem 1 stycznia 2022 r. przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret 13 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.).
Ponadto, z art. 53 ww. ustawy zmieniającej wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów (tj. ze źródeł określonych w tym przepisie) osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r., podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wobec literalnego brzmienia przepisów regulujących przedmiotowe zwolnienie, w szczególności art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a)-d) ww. ustawy, wskazać bowiem należy, że w przypadku tzw. „ulgi na powrót” zwolnione są przychody podatnika z określonych źródeł, tj.: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, z pozarolniczej działalności gospodarczej (zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych) oraz z zasiłku macierzyńskiego.
W celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.
Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego jest więc istotne m.in. aby przeniesienie miało miejsce po 31 grudnia 2021 r. oraz aby podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski zarówno w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na Polskę, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w art. 3 i art. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Jak wynika z art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Aby zapewnić sobie możliwość skorzystania z omawianej preferencji podatkowej, należy zarówno przez trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz w okresie od początku roku, w którym zmieniono miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego ten dzień, nie posiadać miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i co istotne – w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej należy mieć nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP.
Z treści wniosku wynika, że we wrześniu 2020 r. przeprowadziła się Pani do Włoch i tam podjęła studia wyższe. Do Włoch wyjechała Pani razem z partnerem. We Włoszech posiadała Pani prawo do nieruchomości mieszkalnej, w której zaspokajała własne potrzeby mieszkaniowe będąc we Włoszech. W okresie pobytu we Włoszech w latach 2020-2024 posiadała Pani we Włoszech stałe ognisko domowe, które urządziła i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania. Ściślejsze powiązania miała Pani na terenie Włoch. Dokładna data powrotu Pani do Polski – 26 września 2024 r. W wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania w 2024 r. na terytorium Polski podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Zatem wskazać należy, że spełnia Pani warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Następny warunek określa art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Z treści wniosku wynika, że nie miała Pani miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok, w którym przeprowadziła się Pani do Polski oraz od początku roku do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadził się Pani do Polski.
Zatem, spełnia Pani również wymagania wskazane w art. 21 ust. 43 pkt 2 lit. a) i b) ww. ustawy.
Jednym z warunków wymienionych w art. 21 ust. 43 pkt 3 ww. ustawy jest posiadanie przez podatnika obywatelstwa polskiego.
Z treści wniosku wynika, że posiada Pani obywatelstwo polskie. Wobec powyższego spełniła Pani również warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, albowiem przeniesienie miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nastąpiło w związku z posiadaniem przez Panią obywatelstwa polskiego.
Kolejnym istotnym kryterium umożliwiającym zastosowanie „ulgi na powrót” jest stosownie do art. 21 ust. 43 pkt 4 ww. ustawy, posiadanie certyfikatu rezydencji lub innych dowodów dokumentujących miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia.
Zgodnie z art. 5a pkt 21 ww. ustawy:
Ilekroć w ustawie mowa jest o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.
Z treści ww. regulacji wynika, że dokumentowanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do „ulgi na powrót” może alternatywnie nastąpić posiadanym przez podatnika certyfikatem rezydencji lub innym dowodem. Wystarczy zatem, że podatnik posiada inne dokumenty, które potwierdzą jego miejsce zamieszkania w innym państwie, niemniej muszą być to dokumenty potwierdzające miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. Takimi dokumentami mogą być np. umowa o pracę, albo umowa najmu mieszkania za granicą, albo zaświadczenie od byłego pracodawcy.
Choć przepisy podatkowe nie wymieniają w tym zakresie żadnego katalogu, to należy pamiętać, że zgodnie z art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):
Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Powyższe oznacza, że innymi dowodami wskazującymi na miejsce zamieszkania poza Polską mogą być m.in. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy. Można w tym zakresie przedstawić również inne dowody.
We wniosku wskazała Pani, że posiada Pani certyfikat rezydencji lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz okres od początku roku, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieniła miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (trzy umowy najmu za okres wrzesień 2020 . - wrzesień 2024 r., ostatni payslip z umowy o pracę w okresie grudzień 2023 r. - czerwiec 2024 r., 730 – czyli włoski PIT za 2023 r., certyfikaty ISSE za 2022 r. i 2023 r., włoski dowód osobisty, włoska karta ubezpieczenia zdrowotnego).
Z treści wniosku wynika zatem, że posiada Pani dokumenty potwierdzające, że Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych przed przyjazdem do Polski znajdowało się we Włoszech. Spełnia Pani zatem warunek wskazany w art. 21 ust. 43 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, w sposób oczywisty spełnia Pani również zastrzeżenie wynikające z art. 21 ust. 43 pkt 5 ww. ustawy, jako że skorzystanie z przedmiotowej ulgi jest możliwe dopiero poczynając od rozliczenia za rok 2022.
Stosownie do przedstawionego we wniosku opisu sprawy, spełniła Pani również zastrzeżenie wynikające z art. 53 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, ponieważ – jak wskazała Pani w opisie sprawy – przeniosła Pani swoje miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r., tj. powróciła Pani do Polski 26 września 2024 r.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy uznać, że przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie z opodatkowania będzie obejmowało przychody do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 152 lit. a)-d) ww. ustawy – w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym nastąpiło przeniesienie miejsca zamieszkania, tj. w latach 2024-2027, albo od początku roku następnego, tj. w latach 2025-2028. W sytuacji złożenia przez Panią oświadczenia o spełnianiu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Pani pracodawcy, nie powinien on naliczać i potrącać zaliczek na podatek dochodowy od Pani wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę. Przy czym stosownie do art. 21 ust. 44 ww. ustawy, suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 ww. ustawy nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.