
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko. Uzupełniła go Pani pismem złożonym 11 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani po rozwodzie, którego wyrok uprawomocnił się w sierpniu 2023 r. Ma Pani dwójkę małoletnich dzieci (5 i 7 lat).
Zgodnie z wyrokiem Sądu stałym miejscem zamieszkania dzieci jest Pani stałe miejsce zamieszkania, więc dzieci zamieszkują stale z Panią. Ponadto zgodnie z orzeczeniem Sądu ojciec dzieci płaci Pani alimenty w wyznaczonym terminie do 10 dnia miesiąca.
Ojciec dzieci ma uregulowane sądownie kontakty z dziećmi, tj. dwa razy w tygodniu po zajęciach edukacyjnych lub w przypadku braku zajęć od godz. 14:30 do godz. 18:00 oraz w pierwszy i trzeci weekend miesiąca (od soboty godz. 10:00 do niedzieli godz. 15:00). Ponadto, ojciec dzieci ma wyznaczony jeden tydzień ferii zimowych oraz uregulowane kontakty z dziećmi podczas Świąt Bożego Narodzenia oraz Świąt Wielkanocnych (np. Boże Narodzenie od pierwszego dnia Świąt od godz. 15:00 do drugiego dnia Świąt do godz. 18:00). Ponadto, w ramach uregulowanych kontaktów ojciec dzieci ma dwa razy po dwa tygodnie wakacji.
Ojciec dzieci, poza zasądzonymi przez Sąd alimentami, nie partycypuje w kosztach utrzymania dzieci. Wszelkie opłaty dotyczące edukacji dzieci ponosi osobiście Pani, tj. opłata za przedszkole i wyżywienie w przedszkolu, zajęcia dodatkowe w przedszkolu, opłaty na fundusz rady rodziców, opłaty za posiłki w szkole, opłaty za zajęcia dodatkowe w szkole, wszelkie składki klasowe, dodatkowe ubrania/przebrania związane z wydarzeniami w szkole i przedszkolu, wyprawki przedszkolne i szkolne itp., prywatną opiekę medyczną, dodatkowe zajęcia edukacyjne, na które ma Pani podpisane umowy i dokonuje stosownych opłat, a także wyżywienie, sezonową odzież i obuwie. Do wydatków należy również zaliczyć zabezpieczanie innych potrzeb dzieci niezbędnych do prawidłowego rozwoju emocjonalnego dzieci.
Na dowód posiada Pani prawomocny wyrok Sądu, potwierdzenie otrzymywanych przelewów od ojca dzieci, a także potwierdzenia ponoszonych opłat.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani:
Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy roku podatkowego 2024 oraz aktualnej sytuacji, która nie uległa zmianie.
W 2024 r. do nadal zamieszkuje Pani na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, całoroczne dochody które Pani otrzymuje podlegały opodatkowaniu w całości (wszystkie dochody osiąga Pani u jednego pracodawcy), w związku z czym w 2024 r. podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wyrok orzekający rozwód wydany został 11 lipca 2023 r. (sprawa rozwodowa miała miejsce 27 czerwca 2023 r.).
Pani syn … urodził się … 2017 r., a córka … urodziła się … 2019 r.
W 2024 r. Pani syn do 31 sierpnia 2024 r. uczęszczał do przedszkola, natomiast od 1 września uczęszcza do szkoły podstawowej. W 2024 r. do nadal, Pani córka uczęszczała do przedszkola.
Zgodnie z wyrokiem Sądu z dnia 11 lipca 2023 r. wykonywanie władzy rodzicielskiej zostało powierzone obojgu rodzicom, ustalając miejsce pobytu małoletnich dzieci w każdorazowym miejscu zamieszkania matki (czyli Pani).
W 2024 r. samotnie sprawowała Pani opiekę nad dziećmi, tj. uczestniczyła aktywnie w ich wychowaniu, sprawowała nad nimi opiekę, ponosiła wszystkie koszty ich utrzymania, troszcząc się o rozwój fizyczny i duchowny, zabezpieczała Pani wszystkie potrzeby bytowe, zdrowotne, edukacyjne dzieci, ponosiła wydatki związane z wypoczynkiem, pomagała w edukacji zarówno przedszkolnej, jak i szkolnej. Pani były mąż ma sądownie ustalone sztywne dni i godziny kontaktów z dziećmi, tj. I i III weekend miesiąca od soboty od godz. 10:00 do niedzieli do godz. 15:00 − w soboty odbiera dzieci po godz. 12 ze względu na fakt, iż dzieci uczęszczają na zajęcia z nauki pływania, na które są osobiście przez Panią przygotowywane. Ponadto, kontakty tygodniowe zostały uregulowane w następujący sposób, tj. w środy i piątki w tygodniach, w których przypadają kontakty ojca z dziećmi oraz we wtorki i czwartki w pozostałych tygodniach, po zajęciach w placówce edukacyjnej lub w przypadku braku zajęć od godz.14:30 do godz. 18:00. Dzieci w tygodniu nie śpią u ojca.
W okresie wakacji ojciec ma opiekę nad dziećmi w latach parzystych od 1 do 15 lipca oraz od 1 do 15 sierpnia, natomiast w latach nieparzystych od 16 lipca do 31 lipca oraz od 16 sierpnia do 31 sierpnia.
Ponadto okresy świąteczne również zostały uregulowane w wyroku Sądu (tj. Święta Wielkanocne oraz Święta Bożego Narodzenia w połowie każdego okresu).
Zaznaczyć należy, że dzieci do kontaktów z ojcem, zarówno weekendowych, świątecznych czy wakacyjnych, są przygotowywane przez Panią, tj. bielizna, ciuchy na zmianę, środki chemiczne dostosowane do warunków pogodowych, są kompletowane i przekazywane ojcu dzieci. Ojciec nie ponosi dodatkowych kosztów związanych z realizacją kontaktów z dziećmi.
Od sierpnia 2022 r. sama zamieszkuje Pani z dziećmi.
W 2024 r. od września ojciec dzieci sprawuje opiekę nad dziećmi zgodnie z wyrokiem Sądu, nie sprawuje osobiście opieki poza dniami wyznaczonymi przez Sąd. Do września 2024 r. ojciec nie zabierał dzieci na weekend, pomimo nałożonego obowiązku. Sytuacja uległa zmianie, gdy został poinformowany o zagrożeniu karą za nieprawidłową realizację wyroku Sądu.
Ojciec dzieci realizuje tylko i wyłącznie zadania nałożone przez wyrok Sądu, tj. sprawuje opiekę w opisanych wyżej terminach. Zgodnie ze wskazanym wyrokiem Sądu ojciec uiszcza alimenty na dzieci w wysokości 900 zł na dziecko. Nie partycypuje on w żadnych dodatkowych wydatkach związanych z zapewnieniem potrzeb bytowych, edukacyjnych, rozwojowych i emocjonalnych dzieci. Wszystkie koszty związane z dodatkowymi zajęciami dzieci, tj. angielski, matematyka, taekwondo, zajęcia z basenu ponoszone są przez Panią. Ponadto, zabezpiecza Pani dodatkową opiekę medyczną dla dzieci ponosząc miesięczne wydatki na łączną kwotę 600 zł (poniosła Pani również koszty związane z zakupem okularów korekcyjnych dla syna). Ojciec dzieci wychodzi z założenia, że płaci alimenty, w związku z czym nie jest zobowiązany do wydatkowania dodatkowych środków, gdyż kwota którą Pani otrzymuje jest wystarczająca.
Zaznaczyć należy, że w dniach kiedy dzieci są chore i nie mogą udać się do przedszkola czy szkoły, opiekę nad dziećmi sprawuje Pani osobiście, bez udziału ojca dzieci.
Ojciec dzieci nie uczestniczy w ich życiu poza zakresem określonym w wyroku Sądu z 11 lipca 2023 r. Dzieci uczestniczą w dodatkowych zajęciach, na które osobiście je Pani zapisała, dokonuje Pani wszelkich niezbędnych opłat wynikających z umów, które podpisała i osobiście Pani wozi na te zajęcia. Jest Pani w stałym kontakcie z nauczycielami w przedszkolu i szkole u obojga dzieci. Uczestniczy Pani aktywnie we wszystkich wydarzeniach szkolno-przedszkolnych jako przewodnicząca trójek klasowych. Wszystkie zakupy związane z codziennymi potrzebami dzieci ponosi Pani osobiście, tj. wyżywienie, obuwie sezonowe, odzież sezonowa, przygotowuje Pani stroje na przedstawienia i imprezy szkolno-przedszkolne, ponosi koszty związane z opłatami na wycieczki, warsztaty i inne atrakcje szkolno-przedszkolne, w tym opłaty na fundusz rady rodziców.
Zaznaczyć należy również, że ojciec dzieci podczas sprawowania opieki nad dziećmi nie angażuje się w żaden sposób nad ich rozwojem intelektualnym, fizycznym. Nie organizuje im żadnych atrakcji, a jedynie umożliwia dostęp do multimedialnych gier.
Dziećmi na co dzień zajmuje się Pani osobiście, dba o ich rozwój na każdej płaszczyźnie, zapewnia im odpowiednie warunki bytowe, dba o prawidłowy rozwój emocjonalny i intelektualny.
Do września 2024 r. ojciec realizował tylko i wyłącznie regularnie kontakty w tygodniu, natomiast w weekendy brał dzieci w sobotę o godz. 12/13 i odprowadzał je do domu o godz. 17/18; następnie w niedzielę odbierał je o godz. 10:00 i odprowadzał o godz. 15:00.
Zaznaczyć należy, że w Pani ocenie, ojciec nie sprawuje należycie kontaktów z dziećmi, ponieważ często zostawia je z osobami z rodziny (głównie dziadkami) i śpi. Ponadto, w ramach sprawowanej opieki nie poświęca im należycie czasu, dzieci wracają do domu przebodźcowane. Podczas kontaktów w tygodniu (zazwyczaj od godz. 15:00/15:30 do godz. 18:00) dzieci nie spożywają posiłków, a w weekendy na obiad otrzymują frytki lub ziemniaki bez dodatków. Kontakty ojca i zainteresowanie ograniczają się wyłącznie do terminów orzeczonych przez Sąd, nie wykazuje on żadnej inicjatywy związanej z dodatkowymi obowiązkami względem dzieci.
Ojciec dzieci regularnie opłaca alimenty wynikające z wyroku Sądu (pracuje w policji, w związku z czym w przypadku nie opłacenia alimentów może ponieść konsekwencje służbowe).
Ojciec dzieci nie partycypuje w żadnych dodatkowych opłatach wynikających z wychowywania małoletnich dzieci. Wszystkie koszty związane z utrzymaniem dzieci spoczywają na Pani.
Dzieci nie były umieszczone w instytucjach zapewniających całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.
Osiąga Pani dochody, które rozliczane są wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W 2024 r. dochody pochodziły i pochodzą ze stosunku pracy − umowa o pracę, zaliczki na podatek zostały pobrane i odprowadzone zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
W 2024 r. nie prowadziła Pani działalności gospodarczej.
W 2024 r. Pani dzieci nie osiągały dochodu.
W 2024 r. w stosunku do Pani i dzieci nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisy ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2 016 r. o aktywizacji przemysłu okręgowego.
W 2024 r. Pani dzieci nie pobierały zasiłku pielęgnacyjnego ani renty socjalnej.
Pytanie
Czy na podstawie przedstawionych faktów za rok 2024 ma Pani możliwość skorzystania z rozliczenia w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dzieci na podstawie art. 6 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
Na podstawie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym uważa Pani, że ma prawo dokonać rozliczenia za rok 2024 w sposób przewidziany dla osoby samotnie wychowującej dziecko.
Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Izby Skarbowej do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym. Równie istotne jest samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby. Osoba samotnie wychowująca dzieci, to osoba, z którą nie zamieszkuje i nie gospodaruje inna osoba zobowiązana do opieki i utrzymania dzieci.
Ponadto w sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany jedynie do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych), to tego drugiego rodzica nie można uznać za osobę samotnie wychowującą dziecko.
W opisanym stanie faktycznym przedstawiła Pani, że ojciec dzieci realizuje kontakty przewidziane w wyroku Sądu, nie wykazuje zainteresowania co do opieki poza wyznaczonymi dniami, poza obowiązkiem płacenia alimentów nie partycypuje w dodatkowych kosztach związanych z utrzymaniem dzieci.
Status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje, i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Ponadto zgodnie ze stanowiskiem, fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów wraz z dzieckiem, jako osoba samotnie wychowująca dziecko.
W związku z powyższym uważa Pani, że spełnia wszystkie wymagane przepisy prawa i warunki, które umożliwiają Pani dokonanie rozliczenia rocznego za rok 2024 w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:
1)małoletnie,
2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
– podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.
Stosownie do art. 6 ust. 4d ww. ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.
Na podstawie art. 6 ust. 4e ww. ustawy:
Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:
1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub
2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152
– w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 240 i 2476), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Art. 6 ust. 4f ww. ustawy stanowi:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2022 r. poz. 1577 i 2140).
W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:
1)stosuje przepisy:
a)art. 30c lub
b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy
– w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad obliczania podatku dochodowego dla osób samotnie wychowujących dzieci od spełnienia łącznie następujących warunków:
- posiadania określonego w ustawie stanu cywilnego;
- wychowywania przez rodzica lub opiekuna prawnego samotnie w roku podatkowym dziecka;
- nieuzyskiwania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;
- niepodlegania przez rodzica lub opiekuna prawnego i dziecko opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.
Przepis art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może być odczytywany w ten sposób, że każda osoba mająca dzieci i znajdująca się w stanie wolnym określonym w tym przepisie jest osobą samotnie wychowującą dziecko.
Z istoty pojęcia „osoby samotnie wychowującej dziecko” wynika, że jest to osoba, która w określonej sytuacji, w określonym czasie, tj. w roku podatkowym, zupełnie sama (bez udziału drugiej osoby), zajmuje się wychowywaniem dziecka. Jak wynika z powyższego, ustawodawca uzależnił prawo do skorzystania z preferencyjnych zasad rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych od spełnienia m.in. warunku samotnego wychowywania w roku podatkowym dzieci (dziecka) wymienionych w art. 6 ust. 4c ww. ustawy. Przepis ten wymienia enumeratywnie osoby, którym przysługuje status osób samotnie wychowujących dzieci, odwołując się zarówno do statusu cywilnoprawnego osoby wychowującej dzieci, jak również do tego, że osoba ta w roku podatkowym musi faktycznie wychowywać dzieci samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców.
Do skorzystania z tej preferencji, niewystarczające jest samo legitymowanie się określonym stanem cywilnym, gdyż nie przysługuje ona wszystkim osobom stanu wolnego posiadającym dzieci własne lub przysposobione, a wyłącznie tym, które samotnie wychowują dzieci. Równie istotne jest więc samotne troszczenie się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka bez udziału innej osoby, tj. w szczególności ojca lub matki dziecka.
Z uwagi na to, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawarł definicji pojęcia „wychowywać”, należy odwołać się do jego definicji słownikowych. „Wychowywać” w słownikowym rozumieniu oznacza: zapewniając byt doprowadzić do osiągnięcia pełnego rozwoju psychicznego i fizycznego. Wychowywanie polega na stałym troszczeniu się o byt materialny dziecka oraz o jego rozwój emocjonalny.
W tym miejscu należy jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym ulgi przewidzianej w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od spełnienia wszystkich przesłanek wymaganych do jej zastosowania.
Niezbędną przesłanką w przedmiotowej sprawie jest m. in., jak już wcześniej zaznaczono, aby osoba, która chce skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów w trakcie roku podatkowego faktycznie samotnie, tj. bez wsparcia drugiego z rodziców wychowywała dziecko. Podkreślić należy, że wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do „jego utrzymania” czy też czasowego (doraźnego) przebywania z nim, lecz obejmuje ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze psychicznej oraz zapewnienia mu materialnych podstaw rozwoju.
Z istoty pojęcia „osoba samotnie wychowująca dzieci” należy wyprowadzić taki stan, w którym nie wystąpi konkurencja wspomnianych w analizowanym przepisie art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osób.
Użycie określenia „osoba samotnie wychowująca dzieci” oznacza zatem, że intencją ustawodawcy było przyznanie prawa do rozliczenia dochodów jako osoba samotnie wychowująca dziecko jednemu z rodziców lub opiekunów prawnych, który faktycznie wychowuje dziecko.
W przypadku, gdy żadne z rodziców nie jest pozbawione władzy rodzicielskiej, rodzic który faktycznie w roku podatkowym dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim ciągłą opiekę, stale troszczy się o byt materialny i rozwój emocjonalny dziecka, ma prawo do przedmiotowej preferencji podatkowej. Nie jest przy tym konieczne, aby drugi z rodziców był całkowicie wyeliminowany z opieki i wychowania dziecka. W sytuacji, gdy dziecko zamieszkując wraz z jednym rodzicem, pozostaje pod jego stałą, codzienną opieką, a drugi rodzic jest zobowiązany do płacenia alimentów oraz zajmowania się dzieckiem doraźnie (w określonych, ustalonych przez sąd przedziałach czasowych, np. niektóre święta, tydzień ferii, miesiąc wakacji, co drugi weekend każdego miesiąca oraz ściśle określone dni powszednie), status samotnego rodzica ma ten, przy którym dziecko zamieszkuje i który wykonuje wszystkie obowiązki, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój. Fakt utrzymywania kontaktów pomiędzy dzieckiem i drugim rodzicem, nie pozbawia pierwszego rodzica (przy którym dziecko mieszka) prawa do opodatkowania swoich dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pojęcie wychowywania dziecka uszczegółowił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 maja 2011 r., sygn. akt II FSK 30/10, w uzasadnieniu którego znalazło się następujące stwierdzenie: „Wychowanie dziecka można określić jako kształtowanie osobowości dziecka poprzez kształtowanie jego samodzielności, obowiązkowości, rozwijanie predyspozycji intelektualnych i umiejętności praktycznych, kształtowanie światopoglądu oraz systemu wartości oraz postaw emocjonalnych.”.
Podstawową kwestią jest zatem ustalenie, który z rodziców faktycznie wychowuje dziecko, gdy rodzice nie pozostają w związku małżeńskim i żadnemu z rodziców sąd nie ograniczył władzy rodzicielskiej, a jednocześnie ojciec (matka) dziecka częściowo wypełnia postanowienia wyroku sądowego w zakresie realizacji kontaktów z dzieckiem/świadczeń alimentacyjnych. Jednakże wychowywanie dziecka nie sprowadza się jedynie do łożenia na jego utrzymanie oraz do czasowego (doraźnego) z nim przebywania. Wychowywanie dziecka obejmuje bowiem ogół czynności zmierzających do należytego ukształtowania człowieka w sferze duchowej, emocjonalnej i psychicznej wraz z materialną podstawą rozwoju. Oznacza to, że wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na tym, że rodzic osobiście zajmuje się sprawami małoletniego dziecka, czyli podejmuje trud wykonywania wszystkich obowiązków, dzięki którym dziecko będzie wychowywane w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój.
Zatem, prawo do omawianej preferencji podatkowej będzie przysługiwało jedynie temu z rodziców, czy opiekunów prawnych, który będąc osobą stanu wolnego (za wyjątkiem ściśle w ustawie określonym) faktycznie w roku podatkowym samotnie dziecko wychowuje, czyli sprawuje nad nim samodzielnie ciągłą opiekę, bez udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro - jak wskazała Pani w opisie sprawy - w 2024 r. dzieci mieszkały z Panią i to wyłącznie Pani uczestniczyła aktywnie w ich wychowaniu, sprawowała nad nimi opiekę, ponosiła wszystkie koszty utrzymania dzieci, troszcząc się o ich rozwój intelektualny, emocjonalny, fizyczny i duchowny, zabezpieczała wszystkie potrzeby bytowe (wyżywienie, obuwie sezonowe, odzież sezonowa, stroje na przedstawienia i imprezy szkolno-przedszkolne), potrzeby zdrowotne i edukacyjne dzieci, ponosiła wydatki związane z dodatkowymi zajęciami dzieci (angielski, matematyka, taekwondo, zajęcia z basenu) oraz z wypoczynkiem, opłacała wycieczki, warsztaty i inne atrakcje szkolno-przedszkolne, dokonywała wpłaty na fundusz rady rodziców, zabezpieczała dodatkową opiekę medyczną dla dzieci ponosząc miesięczne wydatki na łączną kwotę 600 zł, zakupiła okulary korekcyjne dla syna, pomagała dzieciom w edukacji przedszkolnej i szkolnej, była Pani w stałym kontakcie z nauczycielami w przedszkolu i szkole u dzieci, uczestniczyła aktywnie we wszystkich wydarzeniach szkolno-przedszkolnych jako przewodnicząca trójek klasowych, w dniach kiedy dzieci były chore i nie mogły udać się do przedszkola czy szkoły, to Pani sprawowała opiekę nad dziećmi bez udziału ich ojca, natomiast ojciec dzieci poza płaconymi alimentami na dzieci i sporadycznymi spotkaniami jedynie w dni/okresy wyznaczone przez Sąd (tj. do września 2024 r. ojciec nie zabierał dzieci na weekend pomimo nałożonego obowiązku, dopiero od września 2024 r. sytuacja uległa zmianie i ojciec sprawował opiekę nad dziećmi zgodnie z wyrokiem Sądu), nie uczestniczył stale w procesie wychowawczym dzieci, nie dbał o ich rozwój intelektualny i fizyczny, nie organizował dzieciom atrakcji, umożliwiając tylko dostęp do multimedialnych gier, nie sprawował należycie opieki nad dziećmi (np. często zostawiał je pod opieką rodziny, głównie dziadków, a sam w tym czasie spał, nie poświęcał im należycie czasu − dzieci wracały do domu przebodźcowane, podczas kontaktów w tygodniu, zazwyczaj od godz. 15:00/15:30 do godz. 18:00, dzieci nie spożywały posiłków), ponadto ojciec dzieci nie partycypował w żadnych dodatkowych wydatkach związanych z zapewnieniem potrzeb bytowych, edukacyjnych, rozwojowych i emocjonalnych dzieci, oraz skoro Pani i Jej dzieci w roku podatkowym 2024 nie uzyskali przychodów/dochodów, do których zastosowanie mają przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, i nie podlegali opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, to uznać należy, że w roku 2024 była Pani osobą samotnie wychowującą dzieci.
Tym samym, przysługuje Pani prawo do skorzystania za rok 2024 z preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko na zasadach określonych w art. 6 ust. 4c i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ podkreśla, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.