Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.939.2024.3.MS2

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 6 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 13 stycznia 2025 r. (wpływ 15 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1Zainteresowana będąca stroną postępowania:

  • A.A.

2Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

  • B.B.

Opis zdarzenia przyszłego

A.A. i B.B. to osoby fizyczne na których ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy są małżeństwem, a pomiędzy nimi istnieje ustrój majątkowy wspólności małżeńskiej ustawowej. Zainteresowani kupili niezabudowaną nieruchomość rolną o powierzchni 1,0110 ha stanowiącą grunty orne RIVb oraz grunty orne RV. Zakupu dokonali do majątku osobistego, za środki finansowe stanowiące ich majątek wspólny. Dla ww. nieruchomości nie ma opracowanego obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego, gmina nie ogłosiła o przystąpieniu do  sporządzenia ww. planu oraz nie była wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Przedmiotowa nieruchomość nie jest zabudowana, nie jest uzbrojona w  urządzenia infrastruktury technicznej, a ponadto nie posiada dostępu do drogi publicznej. Przedmiotowa transakcja zakupu ww. nieruchomości zwolniona była z podatku od towarów i usług na podst. art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż stanowiła dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zainteresowani zawarli dodatkowo z podmiotem trzecim umowę Rodzinnego Programu Wzrostu Wartości dot. ww. nieruchomości. Umowa ta dotyczy zlecenia koordynacji prac dotyczących zagospodarowania ww. nieruchomości, w szczególności:

  • koordynacji procedury doprowadzenia przyłącza energetycznego,
  • doprowadzenia przyłącza wodno-kanalizacyjnego,
  • budowy drogi w standardzie dróg szutrowych.

W przyszłości Zainteresowani zamierzają przekształcić zakupioną nieruchomość o charakterze rolnym na nieruchomość o charakterze budowlanym, dokonać podziału na 5 nieruchomości z wytyczeniem terenu na drogę, a następnie sprzedać po upływie 5 lat licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

1.Nieruchomość rolna została zakupiona 22 marca 2023 r. w celu inwestycyjno-rekreacyjnym.

2.Nieruchomość rolna od momentu jej nabycia utrzymywana jest w kulturze rolnej, są prowadzone prace związane z przyłączami.

3.Nieruchomość rolna nie była/nie jest przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze.

4.Nieruchomość rolna nie była i nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej Zainteresowanych.

5.Podjęte do tej pory działania związane z nieruchomością rolną to koszenie i pielęgnacja terenu, starania o doprowadzenie mediów. Obecnie są prowadzone rozmowy z gminą na temat w jaki sposób działka może zostać podzielona oraz co na niej może powstać.

6.Zainteresowani nie będą podejmowali aktywnych działań marketingowych w zakresie obrotu nieruchomościami, wykraczających poza zwykłe formy ogłoszenia, mające na celu dokonanie sprzedaży działek.

7.Zainteresowani nie zamierzają zawierać umów przedwstępnych sprzedaży.

8.Zainteresowani nie planują udzielić (np. w umowie przedwstępnej) innej osobie/innemu podmiotowi (np. potencjalnemu nabywcy działki/działek) pełnomocnictwa bądź jakiegokolwiek innego umocowania prawnego do działania w ich imieniu w związku z planowaną transakcją sprzedaży działek.

9.Zainteresowani dokonali wcześniej sprzedaży innych niż opisane w złożonym wniosku nieruchomości takich jak:

  • działki budowlane w A pod B, gmina A; otrzymane w darowiźnie od rodziców; sprzedane w celu pozyskania środków na budowę domu na własne cele mieszkaniowe,
  • mieszkanie w B przy ul. A nabyte w 2006 roku na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, sprzedane po 7 latach w celu wykończenia domu na własne cele mieszkaniowe,
  • działka i dom w C pod B, gmina A wykorzystywane na cele własne mieszkaniowe, sprzedane w 2021 roku dla pozyskania środków na budowę domu na własne cele mieszkaniowe, gdzie zainteresowani mieszkają od 6 lat.

10.Przed odpłatnym zbyciem zainteresowani nie udostępniali ww. nieruchomości (działek) innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze.

11.Zainteresowani nie posiadają innych nieruchomości przeznaczonych w przyszłości do sprzedaży.

12.Zainteresowani prowadzą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wynajmu krótkoterminowego.

13.Działki po podziale nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób (dzierżawa, działalność gospodarcza itp.).

14.Zainteresowani nie zamierzają dokonywać innych czynności (oprócz tych wskazanych w ramach Rodzinnego Programu Wzrostu Wartości) mających na celu zwiększenie wartości/atrakcyjności działek.

15.Podzielone działki Zainteresowani zamierzają zbyć po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło ich nabycie.

16.Zainteresowani zamierzają w celu sprzedaży działek korzystać z pomocy pośrednika.

17.Przychód ze sprzedaży działek Zainteresowani planują przeznaczyć na finansowe wsparcie dzieci.

18.Zainteresowani nie planują nabywania innych nieruchomości.

Pytania

1.Czy sprzedaż 5 nieruchomości opisanych powyżej po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy sprzedaż 5 nieruchomości opisanych powyżej, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (pyt. nr 1). W części dotyczącej podatku od towarów i usług (pyt.  nr 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Zdaniem Zainteresowanych, sprzedaż 5 nieruchomości opisanych we wniosku, po upływie 5 lat licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie, nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w  podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, źródłami przychodów są odpłatne zbycie, z  zastrzeżeniem ust. 2, nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie (…).

Zatem z tytułu zbycia gruntu, przychód w podatku PIT powstanie, jeżeli zbycie nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku w którym nastąpiło nabycie. Po tym okresie, zbycie gruntu nie spowoduje powstania przychodu w podatku PIT. Co ważne, dotyczy to tylko zbycia, które nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej (gruntu będącego majątkiem osobistym nie wykorzystywanym w działalności gospodarczej). Dla powstania obowiązku podatkowego na  podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8) lit. a) ustawy o PIT, bez znaczenia jest, czy zbywana nieruchomość stanowi grunt rolny, leśny, budowlany itp. W tym przepisie nie wprowadzono zasady odmiennego traktowania nieruchomości, w zależności od ich przeznaczenia. W konsekwencji dla kwestii podatkowych istotny jest wyłącznie moment nabycia. Nie mają natomiast znaczenia okoliczności o  charakterze geodezyjnym, kartograficznym czy administracyjnym jak podział działek, ich scalenie, zmiana kwalifikacji działki. Nie są to bowiem okoliczności wpływające na moment nabycia. Na skutek zmiany ewidencyjnej działki, w postaci jej podziału, nie zmienia się władztwo nad nieruchomością. Wciąż jest to ten sam właściciel i nadal moment nabycia wyznacza akt notarialny dokumentujący moment nabycia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.  j.  Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)  innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w  przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że dokonane poza działalnością gospodarczą odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw wymienionych w  art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu.

W rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub praw następuje po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu a tym samym kwota uzyskana z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części, udziału w  nieruchomości lub praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w  nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww.  ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i sposób ich nabycia. W związku z tym, dla określenia skutków podatkowych tego typu transakcji istotne jest ustalenie daty, od jakiej należy liczyć bieg pięcioletniego terminu, o którym mowa w powołanym wyżej przepisie.

Przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

pozarolnicza działalność gospodarcza.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ww.  ustawy. Zgodnie z tym przepisem:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany  i ciągły, z  której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w  art.  10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy, daje podstawę by przyjąć, że  dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po  drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, działalność ta musi być wykonywana w sposób ciągły.

Działalność gospodarcza to taka działalność, która:

1.Jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu.

2.Wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter.

3.Prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki stanowią w rozumieniu przepisów ww.  ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą niezależnie od tego, czy podatnik dokonał jej rejestracji.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym imieniu oznacza, że związane z działalnością prawa i obowiązki dotyczą osoby fizycznej, która ją prowadzi; podmiot prowadzący działalność gospodarczą występuje jako podmiot niezależny prawnie od innych podmiotów, a podejmowane przez niego czynności rodzą bezpośrednio dla niego określone prawa i obowiązki.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z  tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np.  rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z  działalnością tą związanych.

Na pojęcie „zorganizowanie” w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy składa się zespół celowych, uporządkowanych czynności o charakterze profesjonalnym, realizowanych w ramach mniej lub bardziej wyodrębnionej struktury, mieszczących się zarówno w tzw. fazie przygotowawczej, związanej z uruchomieniem określonych działalności, jak i w fazie realizacji.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z  Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o  charakterze incydentalnym i  sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z dnia 3 czerwca 2015 roku sygn. I SA/Po 919/14:

„Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z  poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

W szczególności działania podatnika wypełniają definicję działalności gospodarczej, gdy podejmuje on pośrednio lub bezpośrednio określone czynności w zakresie sprzedaży nieruchomości (zarówno w  fazie przygotowawczej, jak i w okresie realizacji) angażując środki wykraczające poza zwykły zarząd majątkiem prywatnym. Istotne znaczenie, choć nie decydujące, mają również poszczególne elementy zdarzenia będące efektem działań podatnika, np. to w jaki sposób i w jakim celu zostaną nabyte lub wytworzone składniki majątku będące przedmiotem sprzedaży (w drodze zakupu, spadku, darowizny), to czy zostaną nabyte de facto na cele inwestycyjne celem czerpania zysków z najmu lub sprzedaży, czy przede wszystkim na potrzeby osobiste podatnika i jego najbliższej rodziny.

Przy czym każdy przypadek należy oceniać indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy stanu faktycznego.

Zatem w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Państwa do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i  cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.

Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód jednego z dwóch źródeł, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości, o którym mowa art. 10 ust. 1  pkt 8 lit. a ww.  ustawy. Ustalenie, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma kluczowe znaczenie dla ustalenia sposobu opodatkowania przychodu.

Dla oceny, czy dokonywane czynności spełniają kryteria działalności gospodarczej w rozumieniu art.  5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozstrzygające znaczenie mają okoliczności, w jakich są one wykonywane. O prowadzeniu działalności gospodarczej przesądzają obiektywne i zewnętrzne jej przejawy, a nie przekonanie podatnika. W tym sensie nie ma i nie może mieć znaczenia, że określony podmiot prowadzący konkretną działalność nie ocenia jej (subiektywnie) jako działalności gospodarczej. Podatnik nie może zatem w sposób dowolny w  zależności od stanu swojej świadomości czy przewidywanych korzyści podatkowych dokonywać swobodnej kwalifikacji poszczególnych kategorii przychodów do określonych źródeł przychodów.

Powyższe potwierdza m.in. wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2017 r., sygn. akt II FSK 933/17.

Dla uzyskiwania przychodów z działalności gospodarczej nie jest również konieczne, aby podatnik miał formalnie status przedsiębiorcy, nie jest wymagana rejestracja tej działalności w sposób przewidziany w odrębnych przepisach, dotyczących wymogów formalnych, jakie powinna spełnić osoba prowadząca działalność gospodarczą.

W przedmiotowej sprawie, nie sposób stwierdzić, że planowana sprzedaż 5 nieruchomości opisanych we wniosku będzie realizacją prawa do swobodnego rozporządzania własnym majątkiem. W opinii tut. Organu całokształt czynności dokonywanych przez Państwa świadczy o działaniach prowadzonych przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Nie dokonują Państwo sprzedaży działki rolnej jako całości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że dokonując opisanych we wniosku czynności, podjęli Państwo działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, tj. wykazali aktywność w przedmiocie zbycia 5 nieruchomości, które powstaną w wyniku podziału porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, które wykraczają poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że:

  • w dniu 22 marca 2023 r. zakupili nieruchomość rolną w celu inwestycyjno-rekreacyjnym,
  • zamierzają przekształcić zakupioną nieruchomość o  charakterze rolnym na nieruchomość o  charakterze budowlanym,
  • zamierzają dokonać podziału na 5 nieruchomości z wytyczeniem terenu na drogę (obecnie są prowadzone rozmowy z gminą na temat, w jaki sposób działka może zostać podzielona oraz co na niej może powstać).

Z powyższego wynika, że podjęli Państwo działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami. Dokonali bowiem Państwo zakupu konkretnej Nieruchomości, o określonych cechach, z zamiarem jej podziału na 5 nieruchomości i ich sprzedaży. Przy nabyciu nieruchomości rolnej nie planowali Państwo jej wykorzystywać na cele prywatne – z okoliczności sprawy jednoznacznie wynika, że przyświecał Państwu cel inwestycyjny.

Z przedstawionych okoliczności wynika również, że:

  • zawarli Państwo z podmiotem trzecim umowę Rodzinnego Programu Wzrostu Wartości dotyczącą ww. nieruchomości. Umowa ta dotyczy zlecenia koordynacji prac dotyczących zagospodarowania ww. nieruchomości, w szczególności: koordynacji procedury doprowadzenia przyłącza energetycznego, doprowadzenia przyłącza wodno-kanalizacyjnego, budowy drogi w standardzie dróg szutrowych. Na ten moment są prowadzone prace związane z przyłączami.

Powyższe działania, niewątpliwie wpływają na uatrakcyjnienie nieruchomości i podniesienie jej wartości. Zauważyć należy, że przyłączenie działek do sieci wodno-kanalizacyjnej i energetycznej oraz budowa drogi jest kosztowną inwestycją, która nie zostanie przez Państwa poniesiona na własne potrzeby mieszkaniowe, lecz w celu zwiększenia atrakcyjności i wartości sprzedawanych działek. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem na zamiar sprzedaży działek w sposób profesjonalny i z zyskiem, bowiem podjęli Państwo czynności, których celem będzie uatrakcyjnienie przedmiotowych działek, w  przeciwnym bowiem razie podjęte przez Państwa czynności byłyby nieuzasadnione.

Zatem, w tym konkretnym przypadku podejmowali Państwo aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami w sposób podobny do czynności wykonywanych przez profesjonalne podmioty. Działania podjęte przez Państwa nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Państwa zachowanie w odniesieniu do posiadanej nieruchomości pozwala na uznanie, że działalność w zakresie zbycia 5 nieruchomości powstałych w wyniku podziału ma charakter profesjonalny – nabyli Państwo grunt z zamiarem jego odsprzedaży, zachowali się zatem jak podmioty prowadzące działalność w zakresie obrotu nieruchomościami. W żadnym momencie nie przyświecał Państwu cel wykorzystywania nieruchomości na cele prywatne. Wybrali bowiem Państwo grunt w określonej lokalizacji, o określonych cechach i dokonali jego zakupu w jednym konkretnym celu – uatrakcyjnienie tej nieruchomości jako towaru i podniesienie jej wartości, późniejszego podziału na  5 nieruchomości i ich sprzedaży. Co więcej, działania przygotowujące nieruchomość do sprzedaży podjęli Państwo w krótkim okresie czasu od nabycia tej nieruchomości.

Nie sposób zatem tutaj mówić o  przypadkowym i okazjonalnym charakterze czynności, którym nie można przypisać cech pozarolniczej działalności gospodarczej nastawionych na osiągnięcie korzyści finansowej. Opisane powyżej zdarzenia pozwalają na ustalenie, że w Państwa przypadku spełnione zostały wszystkie przesłanki pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. działalność wykonywana była/jest we własnym imieniu i na własny rachunek, w sposób zorganizowany i ciągły oraz w celu zarobkowym.

Powyższe czynności nie mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem majątkiem osobistym, natomiast noszą znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z  całokształtu działań wynika więc, że przedmiotowa sprzedaż będzie następować w warunkach wskazujących na jej handlowy i zarobkowy charakter. Wszelkie działania miały charakter profesjonalny i zorganizowany – wymagały one bowiem podejmowania szeregu zaplanowanych i  przemyślanych czynności  nakierowanych na osiągnięcie określonego celu i  dochodu.

Planowa sprzedaż 5 nieruchomości opisanych we wniosku świadczy o prowadzeniu w  stosunku do  tych nieruchomości działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. W świetle powyższego stwierdzić należy, że działanie takie jest rodzajem aktywności określonej jako działalność gospodarcza podjęta w celu zarobkowym.

W ww. przypadku nie znajdzie zatem zastosowania przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 stawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży 5 nieruchomości winien być opodatkowany zgodnie z zasadami przewidzianymi dla pozarolniczej działalności gospodarczej.

Planowana sprzedaż 5 nieruchomości stanowi zatem przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z  Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pani A.A. (Zainteresowana będąca stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.