Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.891.2024.2.EC

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków związanych z wymianą dachu i rozbiórką dotychczasowej konstrukcji dachu jest nieprawidłowe i prawidłowe w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 25 stycznia 2025 r. (wpływ 29 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie indywidualnego stanowiska w kwestii możliwości skorzystania z odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem budynku mieszkalnego znajdującego się w miejscowości …. numer ……., gmina ….. (kod pocztowy …….), województwo ………., wybudowanego w latach 70-tych ubiegłego stulecia. Budynek jest budynkiem użytkowanym. Wnioskodawczyni wraz z mężem planuje termomodernizację ww. budynku oraz jego nadbudowę.

Czy w świetle interpretacji zmieniającej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia  11 marca 2024 r. (sygn. DOP3.8222.19.2024.CNRU), możliwe jest odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na:

-kompleksowy remont dachu (wymiana i docieplenie) w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-wykonanie stolarki okiennej w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-wykonanie instalacji grzewczej w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-docieplenie przegród budowlanych nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem.

Wykonanie tych prac jest kluczowym elementem dla zmniejszenia zapotrzebowania energetycznego budynku jako całości, w tym jego już istniejącą przed nadbudową częścią. Planowane przez Wnioskodawczynię i Jej męża przedsięwzięcie termomodernizacyjne będzie dotyczyło całego budynku - części już istniejącej oraz części nadbudowanej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni nadmienia, że jest współwłaścicielem nieruchomości położonej w miejscowości … nr ……., gmina ……. (kod pocztowy …….), województwo …….., od dnia 6 marca 2023 r. na podstawie aktu notarialnego nr …., zawartego przed notariuszem …….. Wskazany we wniosku budynek jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne będzie dotyczyło całego budynku – jego starej części oraz nowej nadbudowanej/rozbudowanej. Przedsięwzięcie to będzie związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia  21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W ramach przedsięwzięcia Wnioskodawczyni chce odliczyć zakup materiałów, jak i usługi związane z kompleksowym remontem dachu, wykonaniem stolarki okiennej i instalacji grzewczej i dociepleniem przegród budowlanych. Nadbudowa budynku będzie wynikała z projektu budowlanego i pozwolenia na rozbudowę. Projekt będzie przewidywał nadbudowę budynku,  w wyniku czego zwiększy się powierzchnia użytkowa, kubatura i/lub wysokość budynku i zwiększy się wysokość poszczególnych ścian budynku. W całym budynku - istniejącej i nadbudowanej części, mają zostać wykonane prace polegające na dociepleniu ścian zewnętrznych, podłogi, stropów, wymianie stolarki okiennej. Nie ma części budynku, która nie wymagałaby wydatków termomodernizacyjnych, w całości musi zostać przeprowadzona pełna termomodernizacja. W istniejącej części budynku zostaną przeprowadzone pełne prace termomodernizacyjne – ocieplenie podłóg, ścian zewnętrznych, fundamentów, wymiana ogrzewania i źródła ciepła, wymiana stolarki okiennej  i drzwiowej, w nadbudowanej części budynku będą docieplone wszystkie ściany zewnętrzne oraz strop będący podłogą w pomieszczeniach mieszkalnych w nadbudowanej części budynku. Ponadto nadbudowanej części będą dotyczyły wydatki z całościową modernizacją dachu, obejmującą rozbiórkę dotychczasowej konstrukcji dachu, a następnie zostanie wykonana nowa konstrukcja dachu wraz z nowym poszyciem dachowym, pokryciem dachowym nad całym budynkiem mieszkalnym. Wnioskodawczyni wraz z mężem będzie posiadać odrębne faktury potwierdzające koszty na poszczególne elementy remontu dachu.

Wykonanie instalacji grzewczej będzie polegało na wymianie całej obecnie istniejącej instalacji oraz wykonanie instalacji w nadbudowanej części. Nastąpi zakup materiałów budowlanych wchodzących w skład tej instalacji oraz instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wykonanie instalacji obejmuje również zakup pieca. Ma to być piec na pellet drzewny i kocioł do spalania biomasy,  w związku z przyznaniem dofinansowania na przeprowadzenie pełnej termomodernizacji budynku,  w ramach programu ….. Część faktur będzie obejmować koszty poniesione na prace wykonane w całym budynku, a część faktur będzie wystawiona tylko na nową część budynku. Faktury będą wystawione na nazwisko Wnioskodawczyni lub nazwisko męża Wnioskodawczyni, który jest współwłaścicielem budynku. Część wydatków zostanie zwrócona z programu …. i zgodnie z otrzymaną opinią, mają to być tylko wydatki dotyczące tylko istniejącej części budynku. Całość dofinansowania w tej części wynosi 116 000 zł. Wystawione faktury będą otrzymane od podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Poniesione przez Wnioskodawczynię wydatki zostaną rozliczone jako ulga termomodernizacyjna dla osób fizycznych, zatrudnionych w ramach umowy o pracę/umowy zlecenia. Kwota odliczenia będzie uwzględniona  do kwoty 53 000 zł dla Wnioskodawczyni oraz 53 000 zł dla Jej męża, który również jest osobą zatrudnioną w ramach umowy o pracę. Wnioskodawczyni jest podatnikiem rozliczającym się zgodnie ze sposobem rozliczania się dla osób fizycznych, zatrudnionych w ramach umowy o pracę/umowy zlecenie. Tak samo rozlicza się mąż Wnioskodawczyni. Przedsięwzięcie ma być rozpoczęte w 2025 r.  i zakończone w przeciągu 3 lat. Ponadto w ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego związanego z dofinansowaniem programu ….., ma zostać wykonana instalacja fotowoltaiczna. Mąż Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem nieruchomości na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej. Odliczeniu w ramach ulgi podatkowej termomodernizacyjnej będą podlegać tylko wydatki poniesione ze środków własnych, bez dofinansowania w ramach programu  ….

Pytanie

Czy w świetle interpretacji zmieniającej Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z dnia  11 marca 2024 r. (sygn. DOP3.8222.19.2024.CNRU), możliwe jest odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na:

-kompleksowy remont dachu (wymiana i docieplenie) w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-wykonanie stolarki okiennej w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-wykonanie instalacji grzewczej w nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem,

-docieplenie przegród budowlanych nadbudowanej części nad istniejącym budynkiem.

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa, że Jej przyszłe przedsięwzięcie polegające na przeprowadzeniu pełnej termomodernizacji istniejącej i nadbudowanej części budynku, kwalifikuje się do odliczenia  w ramach ulgi termomodernizacyjnej dla osób fizycznych, zatrudnionych w ramach umowy  o pracę/umowy zlecenia, zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z dnia 30 marca 2023 r. dotyczącymi formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych  (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów  i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy  o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem  z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa  w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych 

z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1, oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane  (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, 834, 1222, 1847 i 1881).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego  i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r., odliczeniu podlegają następujące wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

3)(uchylony)

4)(uchylony)

5)(uchylony)

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw  (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.7)) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy  z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jej funkcjonowania, pod warunkiem że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

12)kolektor słoneczny wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;

13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do ich funkcjonowania;

13b)system zarządzania energią;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, drzwi zewnętrzne, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r., odliczeniu podlegają następujące wydatki na usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów;

5a)montaż węzła cieplnego wraz z programatorem temperatury i układem automatycznej regulacji pogodowej;

6)montaż i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien, okien połaciowych wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)(uchylony)

9)(uchylony)

10)montaż pompy ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do jej funkcjonowania, pod warunkiem   że pompa ta jest częścią instalacji wykorzystywanej do ogrzewania pomieszczeń lub przygotowania ciepłej wody użytkowej;

11)montaż kolektora słonecznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;

13a)montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania;

13b)montaż systemu zarządzania energią;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

14a)wykonanie przyłącza do sieci ciepłowniczej lub sieci gazowej wykorzystującej jako źródło energii biogaz lub biometan;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga, prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

Z zacytowanych przepisów wynika, że ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu  art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane  z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone  w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie  w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok,  w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego  ze zwolnienia od tego podatku.

Z Objaśnień podatkowych z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych” (przykład 19) wynika, że jeżeli małżonkowie objęci są ustrojem wspólności majątkowej i są właścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego należącego do ich majątku wspólnego oraz wydatki zostały poniesione z majątku wspólnego małżonków, odliczenia wydatków może dokonać jeden z małżonków (oczywiście  w granicach przysługującego mu limitu) albo oboje małżonkowie po 50% wydatków, lub w innej wybranej przez nich proporcji. W takiej sytuacji wystawienie faktury na imię i nazwisko tylko jednego małżonka nie ma znaczenia dla możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wydatek dotyczy bowiem budynku mieszkalnego należącego do majątku wspólnego małżonków oraz został poniesiony z ich majątku wspólnego.

Ponadto, zgodnie z ww. Objaśnieniami, limit ulgi termomodernizacyjnej nie jest związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego  podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych. W przypadku podatników pozostających w związku małżeńskim, każdy z małżonków dysponuje odrębnym limitem w wysokości 53 000 zł (razem 106 000 zł). Wysokość limitu w części niewykorzystanej przez jednego z małżonków nie powiększa limitu drugiego małżonka.

Co jednak istotne, podatnik może skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej wyłącznie w zakresie wydatków wskazanych w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie  określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Innymi słowy, odliczeniu w ramach ulgi wskazanej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogą podlegać tylko wydatki, które zostały uwzględnione we wskazanym rozporządzeniu i zostały poniesione w związku z realizacją konkretnego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że:

·    od 6 marca 2023 r. jest Pani wraz z mężem, na zasadzie wspólności majątkowej małżeńskiej, współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

·    planuje Pani wraz z mężem przeprowadzić rozbudowę budynku i przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które będzie dotyczyło całego budynku – jego starej części oraz nowej nadbudowanej/rozbudowanej,

·    w ramach przedsięwzięcia chce Pani odliczyć zakup materiałów, jak i usługi związane  z kompleksowym remontem dachu, wykonaniem stolarki okiennej i instalacji grzewczej  i dociepleniem przegród budowlanych,

·    poniesione wydatki będą związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji  i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków,

·    w całym budynku (w istniejącej i nadbudowanej części) mają zostać wykonane prace  polegające na dociepleniu ścian zewnętrznych, podłogi, stropów, wymianie stolarki okiennej,

·    w istniejącej części budynku zostaną wykonane ocieplenie podłóg, ścian zewnętrznych, fundamentów, wymiana ogrzewania i źródła ciepła, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,  w nadbudowanej części budynku będą docieplone wszystkie ściany zewnętrzne oraz strop  będący podłogą w pomieszczeniach mieszkalnych w nadbudowanej części budynku,

·    w nadbudowanej części będzie przeprowadzona całkowita modernizacja dachu, obejmująca rozbiórkę dotychczasowej konstrukcji dachu, zostanie wykonana nowa konstrukcja dachu wraz z nowym poszyciem dachowym, pokryciem dachowym nad całym budynkiem mieszkalnym,

·    wykonanie instalacji grzewczej będzie polegało na wymianie obecnie istniejącej instalacji oraz wykonanie instalacji w nadbudowanej części i będzie obejmowało również zakup pieca na pellet drzewny i kocioł do spalania biomasy,

·    wykonanie ww. prac jest kluczowym elementem dla zmniejszenia zapotrzebowania  energetycznego budynku jako całości, w tym jego już istniejącą przed nadbudową częścią,

·    będzie Pani posiadała faktury (imienne bądź wystawione na Pani męża) otrzymane  od podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,

·    będzie Pani posiadać odrębne faktury potwierdzające koszty na poszczególne elementy remontu dachu i część faktur będzie obejmować koszty poniesione na prace wykonane w całym budynku, a część faktur będzie wystawiona tylko na nową część budynku,

·    termomodernizacja ma się rozpocząć w 2025 r. i zakończyć w przeciągu 3 lat,

·    część wydatków (dotyczących istniejącej części budynku) zostanie Pani zwrócona z programu …,

·    odliczeniu w ramach ulgi podatkowej termomodernizacyjnej będą podlegać tylko wydatki  poniesione ze środków własnych, bez dofinansowania w ramach programu ….

Jak wskazałem powyżej, w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r.  w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych  z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych wymieniono m.in.:

•    materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych, dachów oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem oraz

•    docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych, lub dachów, lub fundamentów.

Dach budynku jest uznany jako przegroda budowlana w rozumieniu przepisów uprawniających do uzyskania ulgi termomodernizacyjnej. Samo pojęcie przegrody budowlanej nie zostało zdefiniowane w przepisach regulujących proces budowlany oraz w przepisach regulujących sprawy związane  ze wspieraniem przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Jednak wydzielenie z przestrzeni obiektu budowlanego jest możliwe wyłącznie w przypadku wykorzystania przegród poziomych lub ukośnych, a takimi są m.in. dachy.

W świetle powyższego, wydatki poniesione na docieplenie dachu (rozumianego jako przegroda budowlana) należy uznać za wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne, które mogą zostać odliczone w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie zaznaczam, że wydatki na wymianę/budowę dachu i na rozbiórkę dotychczasowej konstrukcji dachu nie są ujęte w powołanym rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia  21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zatem ich brak w katalogu wydatków wymienionych w tym rozporządzeniu wyklucza ten rodzaj wydatku z możliwości zastosowania ulgi termomodernizacyjnej.

Zatem na gruncie opisanej sprawy, poniesione wydatki w nadbudowanej części budynku dotyczące całościowej modernizacji dachu, obejmującej rozbiórkę dotychczasowej konstrukcji dachu,  a następnie wykonanie nowej konstrukcji dachu wraz z nowym poszyciem dachowym, pokryciem dachowym nad całym budynkiem mieszkalnym, nie uprawniają Pani do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej, określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.  W tym przypadku nie mamy do czynienia z termoizolacją (dociepleniem) dachu, tylko z wymianą pokrycia dachowego oraz rozbiórką dotychczasowej konstrukcji dachu.

Ponadto, zgodnie z przytoczonym przepisem art. 26h ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, warunkiem umożliwiającym skorzystanie z ulgi termomodernizacyjnej jest udokumentowanie poniesionych wydatków fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Brak prawidłowego udokumentowania wydatku, uniemożliwia zatem skorzystanie z omawianej ulgi. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej podatnik musi posiadać fakturę VAT, z której będzie wynikać m.in. rodzaj  i cena poniesionego wydatku dotyczącego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego.

Wskazała Pani, że wraz z mężem będzie posiadać odrębne faktury potwierdzające koszty na poszczególne elementy remontu dachu.

Zatem, jeżeli na podstawie wystawionych faktur będzie można odrębnie ustalić wysokości wydatków dotyczących przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w związku z ociepleniem dachu, ociepleniem przegrody budowlanej, to te wydatki będzie Pani mogła odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Pani wątpliwości dotyczą również możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w przypadku wydatków poniesionych zakup materiałów, jak i usługi związane wykonaniem stolarki okiennej  i instalacji grzewczej, związanych z całym budynkiem, czyli jego starą częścią, jak i nadbudowaną.  Nastąpi zakup materiałów budowlanych wchodzących w skład tej instalacji oraz instalacji  przygotowania ciepłej wody użytkowej. Wykonanie instalacji obejmuje również zakup pieca. Ma to być piec na pellet drzewny i kocioł do spalania biomasy.

Kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o którym mowa w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 stycznia 2023 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, zdefiniowano w art. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, s. 100,  z późn. zm.), zgodnie z którym:

Kocioł na biomasę oznacza kocioł na paliwo stałe, w którym jako paliwo zalecane wykorzystuje się biomasę.

Natomiast, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c) ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2024 r. poz. 1209 ze zm.):

Paliwa stałe oznacza biomasę pozyskaną z drzew i krzewów oraz biomasę roślinną z rolnictwa.

Przechodząc do kwestii nadbudowy, wskazuję, że zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi  z 30 marca 2023 r. „Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych”  - przykład 10:

Podatnik będący właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego dokonuje jego rozbudowy.  W ramach przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w starej części domu wymienia stolarkę okienną,  a w nowej dokonuje jej montażu.

Czy podatnik może w ramach ulgi termomodernizacyjnej odliczyć wydatki na zakup materiałów i roboty budowlane w odniesieniu do całego budynku, tj. części istniejącej i dobudowanej?

Podatnik może odliczyć całość wydatków związanych z tą inwestycją, bowiem na moment zastosowania ulgi jest właścicielem budynku, którego posiadanie uprawnia do ulgi.

Tym samym, wobec braku uregulowania kwestii sposobu ustalania wydatków podlegających  odliczeniu, gdy poniesiony wydatek dotyczy zarówno budynku istniejącego, jak i jego rozbudowanej części, podatnik ma prawo odliczyć w ramach ulgi termomodernizacyjnej całość poniesionego  wydatku, zwłaszcza, że wymiana stolarki okiennej i instalacji grzewczej będzie dotyczyła całego  budynku, w tym także istniejącej jego części przed rozbudową.

Podsumowując, wskazane przez Panią wydatki na materiały budowlane i usługę wymiany pokrycia dachowego oraz wydatki na rozbiórkę dotychczasowej konstrukcji dachu nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o którym mowa w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako wydatki podlegające odliczeniu w ramach realizacji przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Zatem, nie będzie Pani mogła odliczyć od dochodu wydatków poniesionych na modernizację dachu polegającą na rozbiórce dotychczasowej konstrukcji dachu, wykonaniu nowej konstrukcji dachu wraz z nowym poszyciem dachowym, pokryciem dachowym nad całym budynkiem mieszkalnym, w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej określonej w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą natomiast podlegały wydatki poniesione przez Panią  na usługę i materiały związane z dociepleniem dachu i dociepleniem przegród budowlanych, jeżeli  na fakturach, które będzie Pani posiadała, będą te wydatki wyszczególnione. Aby skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej musi Pani posiadać fakturę VAT odrębnie dokumentującą wydatki, z której będzie wynikać m.in. rodzaj i cena poniesionego wydatku dotyczącego docieplenia dachu i docieplenia przegród budowlanych, dachu.

Będzie Pani miała również możliwość odliczenia w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej, wydatków poniesionych na cały budynek mieszkalny (tj. dotyczących wymiany stolarki okiennej i instalacji grzewczej), udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi przez podatnika niekorzystającego ze zwolnienia od podatku towarów i usług.

Zaznaczam, że odliczeniu będą podlegały wydatki, w części w jakiej nie zostały dofinansowane. Nie ma możliwości odliczenia w ramach ww. ulgi termomodernizacyjnej wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już Pani zobowiązanie podatkowe. Ponadto kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pani współwłaścicielem. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna odnosi się do możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych na kompleksowy remont dachu (wymiana i docieplenie), wykonanie stolarki okiennej, wykonanie instalacji grzewczej i docieplenie przegród budowlanych. Nie odnosi się natomiast do innych kwestii, które nie były przedmiotem pytania  i własnego stanowiska w sprawie.

Podkreślam, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Wydając interpretacje opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) jest sam przepis prawa. Rolą postępowania  w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo wskazuję, że z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są  w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ww. ustawy - niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani. Nie wywołuje skutków prawnych dla innych osób (np. Pani męża).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia  11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.