Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.541.2024.4.ŁS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 17 grudnia 2024 r. (wpływ) oraz pismem z 23 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnosi Pan o możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej w związku z przedsięwzięciami przeprowadzonymi w Pana domu jednorodzinnym:

·w 2021 r. została zamontowana instalacja fotowoltaiczna z panelami,

·w 2022 r. montaż pompy ciepła.

·w 2024 r. rozszerzył Pan instalację o magazyn energii, który stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej.

Poniesione wydatki dotyczące instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii i systemem zarządzania energią mają wpływ na zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz na częściową zamianę źródeł energii na źródła odnawialne.

Magazyn energii wraz z systemem zarządzania energią zwiększa wydajność instalacji fotowoltaicznej, a tym samym zwiększa zużycie energii odnawialnej, co poprawia efektywność energetyczną budynku. W wyniku przeprowadzonej inwestycji termomodernizacyjnej zmniejszy się zużycie nośników energii potrzebnych do ogrzania budynku i przygotowania cieplej wody użytkowej. Zwraca się Pan zatem z uprzejmą prośbą o rozpatrzenie Pana wniosku i możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej na magazyn energii, który stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

Potwierdza Pan, że poniesiony wydatek na magazyn energii był związany z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów.

Magazyn energii przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, ponieważ zasila w energię elektryczną pompę ciepła w momencie braku produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej. Magazyn energii, w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną, zwiększa efektywność wykorzystania odnawialnego źródła energii (słońca), pozwalając na magazynowanie nadwyżek energii wytworzonej w ciągu dnia i jej wykorzystanie w godzinach, gdy zapotrzebowanie na energię jest wyższe (np. wieczorem lub w nocy). W ten sposób zmniejsza się zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną z sieci lub z mniej ekologicznych źródeł.

Jest Pan współwłaścicielem budynku, w którym przeprowadził Pan inwestycję polegającą na zainstalowaniu magazynu energii do instalacji fotowoltaicznej. Dom stanowi budynek mieszkalny jednorodzinny. Budynek jest już wybudowany i ukończony.

W ramach ulgi termomodernizacyjnej chce Pan odliczyć zarówno koszt zakupu jak i montażu magazynu energii. W roku, w którym poniosł Pan wydatek związany z magazynem energii, uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej. Wysokość poniesionego wydatku (na magazyn energii) udokumentowana jest fakturami wystawionymi na Pana dane (B. A), w dwóch fakturach: 11 lipca 2024 r. oraz 30 lipca 2024 r.

Poniesione wydatki nie zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesione wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostały odliczone od przychodu oraz nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych innych niż ulga termomodernizacyjna.

Magazyn energii został zakupiony w celu zwiększenia autokonsumpcji własnej energii elektrycznej. Magazyn energii, w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną, zwiększa efektywność wykorzystania odnawialnego źródła energii (słońca), pozwalając na magazynowanie nadwyżek energii wytworzonej w ciągu dnia i jej wykorzystanie w godzinach, gdy zapotrzebowanie na energię jest wyższe (np. wieczorem lub w nocy). W ten sposób zmniejsza się zapotrzebowanie na energię pozyskiwaną z sieci lub z mniej ekologicznych źródeł. Instalacja magazynu energii będzie również elementem zasilania awaryjnego dla kluczowych obwodów odbiorczych budynku na wypadek braku zasilania z sieci elektroenergetycznej operatora. Magazyn energii jest połączony z instalacją fotowoltaiczną.

Magazyn energii służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przeznaczonego wyłącznie do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Całość instalacji jest systemem, magazyn energii nie może działać bez połączenia z falownikiem hybrydowym. Całość instalacji (instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii) jest obecnie podłączona do sieci energetycznej. Instalacja fotowoltaiczna może samodzielnie funkcjonować bez magazynu energii i być podłączona do sieci energetycznej. Magazyn energii jest funkcjonalnie związany z instalacją fotowoltaiczną stanowi jego integralną część, ponieważ magazyn energii samodzielnie nie może działać.

Zakup magazynu energii jest kolejnym etapem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej. Przedsięwzięcie termomodernizacyjne dotyczące magazynu energii zostało zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym został poniesiony pierwszy wydatek na to przedsięwzięcie.

W 2021 r. poniósł Pan wydatki związane z instalacją fotowoltaiczna z panelami i przedsięwzięcie te zostało zakończone.

Poniesione wydatki na pompę ciepła są odrębnym – od instalacji fotowoltaicznej oraz magazynu energii – przedsięwzięciem termomodernizacyjnym.

Wydatki dotyczące instalacji fotowoltaicznej zostały odliczone w wysokości 27 687 zł w roku podatkowym 2021. Koszt ten poniósł Pan wspólnie z żoną i odliczenie zostało uwzględnione w rozliczeniu wspólnym z małżonkiem A. A.

Wydatki dotyczące pompy ciepła zostały odliczone w wysokości 44 209 zł w roku podatkowym 2022. Koszt ten poniósł Pan wspólnie z żoną i odliczenie zostało uwzględnione w rozliczeniu wspólnym z małżonką A. A.

Pan dokonał odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na instalację fotowoltaiczną w złożonym przez Pana i Pana żonę zeznaniu wspólnym za rok 2021. Pana żona dokonała odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej wydatków poniesionych na pompę ciepła w złożonym przez Pana i Pana żonę zeznaniu wspólnym za rok 2022.

Pytanie

Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej może Pan również odliczyć koszt magazynu energii, który to stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, montaż instalacji paneli fotowoltaicznych z wykorzystaniem falownika hybrydowego, magazynu energii i systemu zarządzania energią spełnia warunki określone w punkcie 13 jako osprzęt, który można uznać za koszt kwalifikujący się do odliczenia w ramach ulgi termomodernizacyjnej, zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wszystkie wymienione elementy stanowią integralną część instalacji fotowoltaicznej i nie mogą funkcjonować bez niej, tj. bez możliwości magazynowania oraz zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne, przeznaczoną na cele własnej konsumpcji.

Wnosi Pan o odliczenie od podstawy obliczenia podatku całości poniesionych wydatków na magazyn energii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

Stosownie zaś do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1446 ze zm.).

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W myśl zaś art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z kolei art. 26h ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273). Zgodnie z tym katalogiem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej podlegają m. in. wydatki poniesione na zakup ogniw fotowoltaicznych wraz z osprzętem oraz montaż instalacji fotowoltaicznej.

Z zacytowanych przepisów wynika zatem, że ulga termomodernizacyjna przysługuje tylko podatnikowi podatku dochodowego od osób fizycznych opłacającemu podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacającemu ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będącemu właścicielem lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Wydatki podlegające odliczeniu w ramach omawianej ulgi należy rozliczyć w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie (odpowiednio przychodzie) podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jednakże odliczeniu nie podlegają wydatki jakie zostały:

sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie,

zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji

Z analizy Pana opisu sprawy wynika m.in., że jest Pan współwłaścicielem domu stanowiącego budynek mieszkalny jednorodzinny. W ww. domu w 2021 r. została zamontowana instalacja fotowoltaiczna z panelami, a w 2022 r. nastąpił montaż pompy ciepła. Ponadto, w 2024 r. przeprowadził Pan przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów polegające na zakupie i montażu magazynu energii. Rozszerzył Pan instalację o magazyn energii, który stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej. Magazyn energii przyczynia się do zmniejszania zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, ponieważ zasila w energię elektryczną pompę ciepła w momencie braku produkcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej. Magazyn energii wraz z systemem zarządzania energią zwiększa wydajność instalacji fotowoltaicznej, a tym samym zwiększa zużycie energii odnawialnej, co poprawia efektywność energetyczną budynku. Magazyn energii służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego jednorodzinnego, przeznaczonego wyłącznie do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych. Całość instalacji jest systemem, magazyn energii nie może działać bez połączenia z falownikiem hybrydowym. Całość instalacji (instalacja fotowoltaiczna i magazyn energii) jest obecnie podłączona do sieci energetycznej. Instalacja fotowoltaiczna może samodzielnie funkcjonować bez magazynu energii i być podłączona do sieci energetycznej. Magazyn energii jest funkcjonalnie związany z instalacją fotowoltaiczną stanowi jego integralną część, ponieważ magazyn energii samodzielnie nie może działać. W ramach ulgi termomodernizacyjnej chce Pan odliczyć zarówno koszt zakupu jak i montażu magazynu energii. W roku, w którym poniósł Pan wydatek związany z magazynem energii, uzyskał Pan dochód opodatkowany według skali podatkowej. Wysokość poniesionego wydatku (na magazyn energii) udokumentowana jest fakturami wystawionymi na Pana dane, w dwóch fakturach: 11 lipca 2024 r. oraz 30 lipca 2024 r. Poniesione wydatki nie zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Poniesione wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, nie zostały odliczone od przychodu oraz nie zostały uwzględnione w związku z korzystaniem z ulg podatkowych innych niż ulga termomodernizacyjna.

Stwierdzam zatem, że skoro, w treści wniosku wskazał Pan, że magazyn energii jest kolejnym etapem rozbudowy instalacji fotowoltaicznej i jest funkcjonalnie związany z instalacją fotowoltaiczną (stanowi jego integralną część), oraz nie może samodzielnie działać to wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na zakup i montaż magazynu energii można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2024 r. będzie miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki na zakup i montaż magazynu energii.

Tym samym Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Na marginesie, ponownie zaznaczam, że warunkiem skorzystania z odliczenia w ramach omawianej ulgi jest udokumentowanie wysokości poniesionych wydatków fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.