Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.850.2024.2.AA

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 29 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca będący osobą fizyczną ma zamiar zakupić kamienicę (dalej: Nieruchomość) wpisaną do Gminnej Ewidencji Zabytków. Przedmiotowa Nieruchomość znajduje się na terenie zabytkowego układu urbanistycznego, wchodzącego w skład zabytkowego zespołu, wpisanego o rejestru zabytków nieruchomych na podstawie decyzji nr X.

Nieruchomość jest zabytkiem nieruchomym wskazanym w ustawie w art. 6 ust. 1 lit. c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wnioskodawca ma zamiar przeprowadzić na Nieruchomości prace budowlane, konserwatorskie i restauratorskie.

Wnioskodawca zgodnie z posiadaną przez niego wiedzą uzyska zalecenia konserwatorskie wraz z opinią konserwatorską dotyczącą programu prac remontu Nieruchomości, pozwolenie konserwatorskie oraz pismo urzędu konserwatorskiego uzgadniające zadanie inwestycyjne, które zamierza przeprowadzić Wnioskodawca.

Wydatki na prace lub roboty związane z Nieruchomością nie będą wykraczać poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Nie będą one również zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Wnioskodawca zakłada, iż po wykonaniu prac i robót na nieruchomości otrzyma zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego, opłacającym zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy prowadzi Pan działalność gospodarczą; jeśli tak – proszę wskazać jaką?

Tak, prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Przedmiotem Pana dzielności jest:

69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe – działalność przeważająca,

69.20.Z Działalność rachunkowo-księgowa; doradztwo podatkowe,

77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,

85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,

90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza.

Czy nieruchomość, o której mowa we wniosku, zostanie zakupiona w ramach prowadzonej działalności – jeśli nie, to proszę wskazać w jakim celu zostanie zakupiona ta nieruchomość?

Nie, nieruchomość, o której mowa we wniosku, nie zostanie zakupiona w ramach prowadzonej przez Pana działalności. Celem zakupu jest użytkowanie jej w celach prywatnych.

W jakim okresie (proszę podać daty) będą prowadzone prace budowlane, prace konserwatorskie oraz restauratorskie, które ma Pan zamiar przeprowadzić?

Zamierza Pan przystąpić do prac niezwłocznie po zakupie nieruchomości oraz uzyskaniu zaleceń konserwatorskich wraz z opinią konserwatorską dotyczącą programu prac, pozwolenia konserwatorskiego oraz pisma urzędu konserwatorskiego uzgadniającego zadanie inwestycyjne planowane przez Pana. Zgodnie z założonym przez Pana harmonogramem rozpoczęcie prac planuje Pan na 1 grudnia 2025 roku, w związku z czym wnioskuje Pan, aby na potrzeby wniosku przyjąć, iż ten dzień będzie dniem rozpoczęcia prac.

Jakie dokładnie prace zostaną przeprowadzone w nieruchomości zabytkowej?

Planowane przez Pana prace na nieruchomości będą obejmować:

-wymianę pokrycia dachowego;

-wymianę stolarki okiennej na parterze i piętrze;

-założenie krat w niektórych oknach budynku;

-czyszczenie cokołu z piaskowca;

-odtworzenie wyburzonego tarasu oraz jednego z wyjść z budynku;

-wykonanie balustrady przy tarasie;

-remont elewacji (wykonanie tynku mineralnego);

-wymiana obróbek blacharskich, rynien i rur spustowych na stalowe w kolorze pokrycia dachowego;

-roboty remontowe wewnętrzne;

-remont instalacji wody, kanalizacji, instalacji elektrycznej, centralnego ogrzewania;

-wymiana podłóg na parkiet lub deski drewniane;

-remont schodów drewnianych i balustrady wewnętrznej oraz dodatkowo czyszczenie i malowanie tychże;

-remont drzwi wewnętrznych (czyszczenie/malowanie).

Czy pod pojęciem «prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych» należy rozumieć wydatki na:

-prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami?

Tak, pod pojęciem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych należy rozmieć wydatki na:

-prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Czy wszystkie wydatki na «prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane» zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku?

Tak, wszystkie wydatki na «prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane» zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku.

Czy opisane we wniosku wydatki, które Pan planuje ponieść:

·nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

·nie odliczy ich Pan w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej?

Opisane we wniosku wydatki, które planuje Pan ponieść:

-nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,

-nie odliczy ich Pan w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT związanych z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi oraz robotami budowlanymi na przedmiotowej Nieruchomości?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm., dalej: ustawa o PIT): Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki:

1)poniesione w roku podatkowym na wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków;

2)na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy: Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Zgodnie z art. 26hb ust. 4 ww. ustawy:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 ww. ustawy: Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c)-e) ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Zgodnie z art. 3 pkt 6-8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 840 z późn. zm., dalej: „ustawa o ochronie zabytków”):

6)prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań;

7)prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań;

8)roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania m.in. wydatków na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Z ulgi mogą skorzystać podatnicy PIT będący w momencie poniesienia wydatku właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych oraz posiadają sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytku na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskają zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o ochronie zabytków: ochronie i opiece podlegają m.in. zabytki nieruchome będące w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

Zgodnie z powyżej przytoczonymi przepisami, aby skorzystać z ulgi na podstawie art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, należy spełnić określone warunki:

1.nieruchomość powinna być przedmiotem własności lub współwłasności podatnika,

2.na nieruchomości powinny zostać poniesione wydatki, o których mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, tj. wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane,

3.właściciel przed poniesieniem wydatków powinien posiadać pozwolenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na prowadzenie w/w prac,

4.nieruchomość powinna być wpisana do rejestru zabytków,

5.nieruchomość powinna stanowić zabytek nieruchomy w rozumieniu art. 26hb ust. 12 ustawy o PIT,

6.podatnik powinien otrzymać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

W opinii Wnioskodawcy będzie spełniać on wszystkie warunki do skorzystania z ulgi. Nieruchomość, którą Wnioskodawca zamierza nabyć, wpisana jest do Gminnej Ewidencji Zabytków oraz położona jest na terenie zabytkowego układu urbanistycznego, wchodzącego w skład zabytkowego zespołu, wpisanego do rejestru zabytków nieruchomych na podstawie decyzji nr X. Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na prace, które będą stanowiły prace konserwatorskie, restauratorskie oraz budowlane.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z wykonaniem ww. prac będą mogły być odliczone od podstawy opodatkowania zgodnie z zasadami i limitami określonymi w art. 26hb ustawy o PIT.

Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, będzie przysługiwało mu prawo do skorzystania z ulgi na zabytki, w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków poniesionych na wskazane zdarzeniu przyszłym prace i roboty, przy założeniu że otrzyma on zaświadczenie Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Podatnik może odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków.

W myśl art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych przy tym zabytku oraz po poniesieniu tego wydatku uzyskał zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót.

Jak stanowi art. 26hb ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Na podstawie art. 26hb ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 26hb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Małżonkowie, między którymi istnieje wspólność majątkowa, wydatki, o których mowa w ust. 1, mogą odliczyć w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej, bez względu na to, czy dokument potwierdzający poniesienie wydatku został wystawiony na imię obydwojga małżonków lub jednego z nich.

Stosownie do art. 26hb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia wydatków, o których mowa ust. 1 pkt 2 – dokonuje się w zeznaniu składanym po otrzymaniu zaświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 2.

Z kolei w myśl art. 26hb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

Przy czym zgodnie z art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1) zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2) zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3) wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków;

4) zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jak stanowi natomiast art. 26hb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Jednocześnie w myśl art. 26hb ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

Z kolei art. 26hb ust. 12 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1) powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2023 r. poz. 1774 i 1843);

2) pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3) pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4) robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5) zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w przypadku wydatków na prace restauratorskie, konserwatorskie i roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

-być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, a ww. prace muszą być wykonane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków;

-posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac przy tym zabytku;

-po poniesieniu ww. wydatków – uzyskać zaświadczenie wojewódzkiego konserwatora zabytków potwierdzające wykonanie odpowiednio tych prac lub robót;

-posiadać faktury wystawione przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, a odliczenie nie może przekroczyć 50% tych wydatków.

Dla zastosowania tej ulgi wymagane jest również, aby:

podatnik nie odliczał w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

podatnik nie odliczył poniesionych wydatków w ramach innej ulgi,

podatnik nie otrzymał zwrotu wskazanych wydatków (w jakikolwiek sposób),

wydatki nie wykraczały poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub prace/roboty te nie zostały wykonane niezgodnie z pozwoleniem wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Podatnik uzyskujący przychody wymienione w art. 6 ust. 1, 1a i 1d, opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, może odliczyć od przychodów stratę, o której mowa w art. 9 ust. 3-3b ustawy o podatku dochodowym, oraz wydatki określone w art. 26 ust. 1 pkt 2, 2a, 2b, 2c, 5-6a i 9, art. 26h ust. 1 oraz art. 26hb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, jeżeli nie zostały odliczone od dochodu lub nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

W przypadku dokonywania odliczeń od przychodów, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 9 ust. 3-3b, art. 26 ust. 5-7h, 13b, 13c i 15, art. 26h ust. 2-9 oraz art. 26hb ust. 2-12 ustawy o podatku dochodowym, a także przepisy wydane na podstawie art. 26h ust. 10 tej ustawy.

Ulga na zabytki jest skierowana m.in. do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stwierdzam zatem, że podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zamierza Pan poza prowadzoną działalnością na potrzeby prywatne zakupić kamienicę (dalej: Nieruchomość) wpisaną do Gminnej Ewidencji Zabytków. Nieruchomość jest zabytkiem nieruchomym wskazanym w ustawie w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Z opisu sprawy i uzupełnienia wniosku wynika, że zamierza Pan przystąpić do prac niezwłocznie po zakupie nieruchomości oraz uzyskaniu zaleceń konserwatorskich wraz z opinią konserwatorską dotyczącą programu prac, pozwolenia konserwatorskiego uzgadniającego zadanie inwestycyjne planowane przez Pana. Pod pojęciem prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych, które zostaną przeprowadzone przez Pana należy rozmieć wydatki na:

-prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,

-roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Wszystkie wydatki na ww. prace zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku. Opisane we wniosku wydatki nie będą wykraczać poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Nie będą one również zwrócone Panu w jakiejkolwiek formie. Opisane we wniosku wydatki, które planuje Pan ponieść, nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie odliczy ich Pan w ramach innej ulgi, np. ulgi termomodernizacyjnej. Jest Pan podatnikiem podatku dochodowego opłacającym zryczałtowany podatek od przychodów ewidencjonowanych.

Ponieważ wszystkie warunki uprawniające do zastosowania ulgi na zabytki zostaną spełnione, ma Pan, prawo do zastosowania preferencji podatkowej określonej w art. 26hb ust. 1 pkt 2 i art. 26hb ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Będzie Pan mieć zatem możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania 50% kwoty wydatków poniesionych przez Pana na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zakupionej Nieruchomości.

Podsumowanie: będzie przysługiwać Panu prawo do odliczenia 50% wydatków udokumentowanych fakturami wstawionymi przez czynnych podatników VAT związanych z pracami konserwatorskimi, restauratorskimi oraz robotami budowlanymi na zakupionej Nieruchomości.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.