Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.951.2024.4.JK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.951.2024.4.JK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w odniesieniu do pytania nr 1 – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych, ordynacji podatkowej oraz podatku od towarów i usług. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegając nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226).

Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz.U.2024.236).

Wnioskodawczyni odpłatnie świadczy usługi seksualne.

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi seksualne polegają na odbywaniu stosunku płciowego według zasad zaakceptowanych przez obie strony.

Zapłata za usługi seksualne przez usługobiorców odbywa się w formie gotówkowej lub bezgotówkowej w kwocie odpowiadającej cenie widniejącej w ogłoszeniach Wnioskodawczyni na stronach internetowych. Jeżeli zapłata następuje w formie gotówkowej, wówczas Wnioskodawczyni niezwłocznie wpłaca dane środki pieniężne na swój rachunek bankowy.

Od początku świadczenia usług seksualnych Wnioskodawczyni prowadzi dokumentację co najmniej własnych ogłoszeń na stronach internetowych, korespondencji elektronicznej z usługobiorcami, historii wpłat gotówki na rachunek bankowy oraz historii zakupu usług transportowych w zakresie przemieszania się do usługobiorców na wskazane przez nich w korespondencji miejsce.

Usługi seksualne, które Wnioskodawczyni świadczy nie są wykonywane w warunkach, o których mowa w art. 203 i art. 204 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz.U.2024.17).

Wnioskodawczyni planuje zakup nieruchomości za oszczędności pieniężne, które pochodzą z odpłatnego świadczenia usług seksualnych.

Wobec tego Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość:

§ czy przychody uzyskane tytułem odpłatnego świadczenia usług seksualnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych,

§ czy odpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

§ czy gromadzona dokumentacja pozwala dowieść uzyskiwania przez nią przychodów z odpłatnego świadczenia usług seksualnych,

§ czy z tytułu uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług seksualnych powinna rozpoznawać obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad właściwych dla przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.

Pytania

1.Czy uzyskane przez Wnioskodawczynię przychody ze świadczenia usług seksualnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2.Czy świadczone przez Wnioskodawczynię usługi seksualne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

3.Czy gromadzona przez Wnioskodawczynię dokumentacja pozwala dowieść uzyskiwania przez nią przychodów z odpłatnego świadczenia usług seksualnych?

4.Jeżeli stanowisko na pytanie 3 jest prawidłowe, to czy uzyskiwane przez Wnioskodawczynię przychody ze świadczenia usług seksualnych powodują powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad właściwych dla przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych?

Informuję iż przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie nr 1. Natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 2, nr 3 i nr 4 wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie:

Ad.1.

Uzyskane przez Wnioskodawczynię przychody ze świadczenia usług seksualnych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226) – zwanej dalej u.p.d.o.f., przepisów ustawy nie stosuje do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

W celu oceny czy usługi seksualne świadczone przez Wnioskodawczynię stanowią czynności mogące być przedmiotem prawnie skutecznej umowy należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U.2024.1061) zwanej dalej k.c.

W świetle art. 58 § 1 k.c. czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

Z kolei zgodnie z art. 58 § 2 k.c., nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

Powyższy przepis konstytuuje klauzulę generalną odwołującą się do powszechnie uznawanych i akceptowanych w danym społeczeństwie wartości, wyznaczających zasady przyzwoitego, uczciwego zachowania, obejmujące zarówno normy moralne, jak i obyczajowe. Katalog tych wartości ma charakter otwarty, poza tym podlegają one stałej ewolucji, co w każdym wypadku rodzi konieczność osobnej analizy zarówno treści samej zasady, jak i zakresu jej obowiązywania (bliżej o pojęciu zasad współżycia społecznego zob. komentarz do art. 5). Generalnie odnoszą się one do takich dóbr, jak rodzina, ochrona intymnych zachowań seksualnych (...) (A. Janas (w:) Kodeks cywilny, komentarz, tom I, część ogólna (art. 1-125), red. M. Fras, M. Habdas, Warszawa 2018, komentarz do art. 58, teza 21, lex/el).

Przyjmuje się zatem, że z uwagi na aspekt moralny usługi seksualne pozostają sprzeczne z zasadami współżycia społecznego. Oznacza to, że usługi seksualne nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, ponieważ umowa której one dotyczą na podstawie art. 58 § 2 k.c. jest nieważna z mocy prawa.

W konsekwencji przychody z tytułu świadczenia usług seksualnych są przychodami wynikającymi z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f.

Powyższe znajduje odzwierciedlenie w praktyce interpretacyjnej (zob. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 kwietnia 2024 r. nr 0114-KDIP3-1.4011.145.2024.2.BS).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku – w odniesieniu do pytania nr 1 – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.

Przywołany wyżej przepis wprowadza ograniczenie w zakresie przedmiotowym obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ograniczenie to ustawodawca zrealizował przez zastosowanie instytucji wyłączenia spod działania tej ustawy ściśle określonej kategorii przychodów. Prawo podatkowe nie zawiera definicji użytych w przywołanym wyżej przepisie pojęć, należy więc w tym względzie odnieść się do przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 58 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2024 r. poz. 1061, z późn. zm.):

Czynność prawna sprzeczna z ustawą albo mająca na celu obejście ustawy jest nieważna, chyba że właściwy przepis przewiduje inny skutek, w szczególności ten, iż na miejsce nieważnych postanowień czynności prawnej wchodzą odpowiednie przepisy ustawy.

W myśl natomiast art. 58 § 2 Kodeksu cywilnego:

Nieważna jest czynność prawna sprzeczna z zasadami współżycia społecznego.

W związku z powyższym, przedmiotem prawnie skutecznej umowy, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie mogą być zachowania, które ze swej istoty są sprzeczne z prawami przyrody, ustawą lub zasadami współżycia społecznego i w konsekwencji w ogóle nie mogą być określone w treści ważnej i wywołującej zamierzone skutki umowy. Są to czynności, które w żadnych okolicznościach i warunkach, jakie przepisy prawa przewidują dla zawarcia wolnej od wad umowy, nie mogą być przedmiotem stosunku cywilnoprawnego, nawet hipotetycznie. Przychody wynikające z zachowań, które w żadnych okolicznościach nie mogą być zaakceptowane przez obowiązujący porządek prawny, zostały wyłączone przez ustawodawcę spod działania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Wobec powyższego odpowiadając na Pani pytanie, stwierdzam, że czynności wykonywane przez Panią nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Tym samym, nie podlegają również opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co wynika z art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

§ stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

§ zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.