Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.37.2025.1.MS2

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. S.A. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, tj. podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805). Przedmiot działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmuje przede wszystkim (...). Spółka w ramach (...) prowadzi Program w ramach którego jej pracownicy i współpracownicy mają możliwość polecania nowych pracowników/ współpracowników (dalej: „Program”) na stanowiska specjalistyczne za co mają (po spełnieniu wskazanych poniżej warunków) możliwość otrzymania świadczenia pieniężnego (dalej jako „Premia”).

Osobą polecającą może być pracownik Spółki zatrudniony w ramach umowy o pracę lub osoba współpracująca w ramach umowy zlecenia / dzieła lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Polecać pracowników / współpracowników można wielokrotnie.

Zasady działania Programu określone są w regulaminie wewnętrznym Spółki (dalej: „Regulamin”) i podane są do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie (nie są one określone/wskazane w umowie o pracę czy też w umowie cywilnoprawnej). Wysokość Premii dla danej roli nie jest z góry określona przez Spółkę, ale zależy każdorazowo od aktualnej dostępności kandydatów na rynku. Ponadto, zgodnie z zapisami w/w Programu: Premia nie przysługuje za polecenia na stanowiska juniorskie. Dotyczy to również sytuacji, gdy rekrutacja jest prowadzona na stanowisko specjalisty, ale osoba ta po zakończeniu procesu zostanie zatrudniona jako „junior”. Lider/producent/kierownik projektu nie może polecić osoby, która będzie w jego własnej strukturze raportowania. Z Programu wyłączony jest zespół Rekrutacji. Premie są przyznawane tylko wtedy, gdy polecony kandydat zostanie zatrudniony w ciągu jednego roku od daty polecenia. Premie za polecanie byłych pracowników są przyznawane tylko wtedy, gdy nie pracowali oni w Spółce przez co najmniej rok przed ponownym zatrudnieniem. W przypadku osób z zawartą umową o pracę Premia jest wypłacana na podstawie rodzaju umowy posiadanej przez polecającego (z wyjątkiem umowy o dzieło - w tym przypadku Premia jest wypłacana na podstawie umowy zlecenia) w miesiącu następującym po miesiącu, w którym został zakończony okres próbny/pierwsza umowa polecanej osoby (np. jeśli nowa osoba została zatrudniona we wrześniu a okres próbny/pierwsza umowa trwa 3 miesiące, Premia zostanie wypłacona w grudniu danego roku). Zgłoszenie kandydata następuje w formie elektronicznej poprzez wypełnienie formularza (w linku aplikacyjnym) przeznaczonym do zgłaszania kandydatów w ramach Programu – w formularzu tym wskazuje następujące dane: imię i nazwisko kandydata, adres mailowy, departament, stanowisko itp. Uzyskanie Premii jest możliwe tylko za polecenie kandydatów, którzy potwierdzili, że są zainteresowani konkretnym stanowiskiem, wysyłając swoje CV na adres wskazany w Regulaminie.

Pytanie

Czy prawidłowym stanowiskiem jest potraktowanie Premii jako przychodu z innego źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej jako „ustawa o PDOF”) od którego Spółka nie ma obowiązku pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki zasadnym będzie zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) ze względu na to, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z tzw. innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF.

Niepobieranie zaliczki na podatek z tytułu nagrody za rekomendacje pracowniczą wydaje się w ocenie Spółki zasadne (pomimo, że Program ten jest skierowany do osób będących jej pracownikami/współpracownikami), gdyż nie wiąże się z wykonywaniem określonej przez te osoby pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Przysporzenie, jakie otrzymają osoby polecające w ramach Programu nie jest ekwiwalentem za wykonywaną przez nie pracę / usługi, a zatem w ocenie Spółki nie można uznać go za element wynagrodzenia za pracę / usługę i tym samym zakwalifikować jako przychodu ze stosunku pracy / współpracy. W efekcie Spółka w stosunku do nich nie pełni roli płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, więc w efekcie nie jest zobowiązana do pobierania zaliczek na PIT od wartości wypłaconej Premii.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm., dalej jako: „OP”):

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Natomiast stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o PDOF:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów OP zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są m.in.: - stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1); - działalność wykonywana osobiście (pkt 2); - inne źródła (pkt 9).

Art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF stanowi, że:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to rodzić obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PDOF.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od: a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością, c) przedsiębiorstwa w spadku - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Natomiast jak wskazano w art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o PDOF.

Stosownie do treści z art. 32 ust. 1 ustawy o PDOF:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Artykuł 38 ust. 1 ustawy o PDOF wskazuje natomiast, że:

Płatnicy (o których mowa w art. 32-35 w/w ustawy), przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o PDOF:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Na podstawie art. 42a ust. 1 cytowanej ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Spółka pragnie w tym miejscu zwrócić szczególnie uwagę na 2 kwestie, tj.: Program jest skierowany do różnych grup uczestników (rekomendującymi kandydatów w procesie rekrutacyjnym mogą być zarówno pracownicy Spółki zatrudnieni w ramach umowy o pracę lub osoby współpracujące w ramach umowy zlecenia / umowy o dzieło lub umowy o współpracy w ramach prowadzonej działalności), zaś Zasady działania Programu określone są w Regulaminie wewnętrznym Spółki i podane są do wiadomości pracowników i współpracowników w sposób zwyczajowo przyjęty w firmie (nie są one określone/wskazane w umowie o pracę czy też w umowie cywilnoprawnej).

W związku z powyższym w rozumieniu Spółki wypłacone świadczenie osobom polecającym (tj. pracownikom Spółki zatrudnionym w ramach umowy o pracę lub osobom współpracującym w ramach umów cywilnoprawnych) nie jest związane z ich wynagrodzeniem za wykonywaną pracę, zlecenie lub dzieło więc w efekcie powinno stanowić dla nich przychód kwalifikowany jako "inne źródła", o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF.

Mając na uwadze powyższe przepisy w opisanej sprawie prawidłowym podejściem, zdaniem Spółki będzie traktowanie analizowanych Premii wypłacanych osobom polecającym jako przychód podlegający opodatkowaniu. Jednocześnie z uwagi na kwalifikację przychodu (i potraktowanie ww. Premii jako przychód z innych źródeł z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF) wskazane w ocenie Spółki jest zaprzestanie pobierania zaliczki na PDOF z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu. W tej sytuacji jedynymi obowiązkami po stronie Spółki w zakresie Programu są obowiązki informacyjne dot. sporządzenia i przekazania osobom polecającym (oraz właściwemu urzędowi skarbowemu) informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PDOF.

W tym miejscu pragniemy również zauważyć, iż podobne stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał m.in.:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 30 lipca 2024 roku (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.595.2024.1.DJ), oraz
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2024 roku (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ);

w których to interpretacjach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazuje, że:

„w odniesieniu do zakwalifikowania ww. Premii pieniężnej do odpowiedniego źródła przychodu, należy uznać, że jej wartość stanowi dla tych osób (tj. pracowników Spółki zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź osób współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych) przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie są Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach Programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających (zatrudnionych w ramach umowy o pracę bądź współpracujących w ramach umów cywilnoprawnych). Zatem, na Państwu ciążą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom polecającym (będącym przedmiotem Państwa zapytania) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł (...)”,

jak również w interpretacji indywidualnej z dnia 23 grudnia 2024 roku (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.826.2024.2.KF), w której organ wspomina, iż:

„Podsumowując, w przedstawionej sytuacji uzyskane nagroda za polecenie pracownika lub zleceniobiorcy oraz gratyfikacja za pozyskanie zlecenia na obsługę (...), należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tego tytułu. Będą na Państwu ciążyć jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenie i przekazanie podatnikom (osobom polecającym) oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł (PIT-11), zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informuję, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2025 r. poz. 111 oraz ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2025 r. poz. 163.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego /zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.