Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.581.2024.3.ENB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami w dniach 15 i 25 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani pracownikiem naukowo-dydaktycznym X w A (X), zatrudnionym na stanowisku (...). Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Decyzją Rektora X z dnia (…) 2024 r. otrzymała Pani stypendium z Q (zwanego dalej Funduszem stypendialnym X). Fundusz stypendialny jest utworzony ze środków innych niż środki finansowe z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w formie odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej. Fundusz Stypendialny przyjmuje także wpłaty osób fizycznych i prawnych. Fundusz stypendialny przeznaczony jest na:

1)stypendia przeznaczone na dofinansowanie zagranicznych staży naukowych (jedno lub dwumiesięcznych) nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni na stanowiskach asystenta, adiunkta lub profesora uczelni, stypendia dla nauczycieli akademickich wyróżniających się w zdobywaniu środków finansowych na badania (...),

2)stypendia fundowane z wpłat od osób fizycznych i prawnych, zgodnie z intencją wpłacających (stypendia fundowane).

Stypendium otrzymała Pani w celu dofinansowania dwumiesięcznego (od (..) 2024 r. do (…) 2024 r.), zagranicznego stażu naukowego w Y, B, Kanada. Otrzymane świadczenie stanowiło stypendium, o którym mowa w art. 420 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. X naliczył podatek dochodowy od osób fizycznych od przyznanego stypendium w następujący sposób: za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium zastosowano zwolnienie w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Do nadwyżki ponad kwotę diety nie stosowano zwolnienia z podatku i opodatkowano je zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie z opodatkowania zostało zastosowane stosownie do brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy otrzymane stypendium w całości może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie otrzymane stypendium w całości powinno korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Pod pojęciem przychodu należy również rozumieć świadczenia w postaci stypendiów.

Jednakże, nie wszystkie stypendia podlegają opodatkowaniu, bowiem niektóre z nich ustawodawca zwolnił od podatku, wymieniając w zamkniętym katalogu zwolnień przedmiotowych, określonym w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 tej ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, oraz stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 tej ustawy; w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy wprost wynika, że zwolnione z podatku są:

-stypendia i zapomogi, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przy czym w przypadku stypendiów przyznawanych przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną zwolnienie ma zastosowanie, o ile zasady ich przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;

-stypendia otrzymywane w ramach programów lub przedsięwzięć, o których mowa w art. 376 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pani pracownikiem naukowo-dydaktycznym X w A (X), zatrudnionym na stanowisku (...). Posiada Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Decyzją Rektora X z dnia (…) 2024 r. otrzymała Pani stypendium z Q (zwanego dalej Funduszem stypendialnym X). Fundusz stypendialny jest utworzony ze środków innych niż środki finansowe z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w formie odpisu w ciężar kosztów działalności dydaktycznej. Fundusz Stypendialny przyjmuje także wpłaty osób fizycznych i prawnych. Fundusz stypendialny przeznaczony jest m.in. na stypendia przeznaczone na dofinansowanie zagranicznych staży naukowych (jedno lub dwumiesięcznych) nauczycieli akademickich zatrudnionych w Uczelni na stanowiskach asystenta, adiunkta lub profesora uczelni. Stypendium otrzymała Pani w celu dofinansowania dwumiesięcznego (od (…)  2024 r. do (…) 2024 r.), zagranicznego stażu naukowego w Y, B, Kanada. Otrzymane świadczenie stanowiło stypendium, o którym mowa w art. 420 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Stosownie do art. 420 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Uczelnia może utworzyć ze środków innych niż określone w art. 365 własny fundusz na stypendia za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendia naukowe dla pracowników i doktorantów.

Na podstawie art. 420 ust. 2 ustawy:

Zasady przyznawania stypendiów, o których mowa w ust. 1, dla studentów i doktorantów są ustalane w uzgodnieniu odpowiednio z samorządem studenckim albo samorządem doktorantów.

Zgodnie z art. 420 ust. 3 tej ustawy:

Własny fundusz na stypendia zwiększa się przez:

1)odpisy w ciężar kosztów działalności w zakresie kształcenia i działalności naukowej;

2)wpłaty osób fizycznych i osób prawnych.

Odnosząc się do Pani wątpliwości, dotyczących możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyjaśniam, że brzmienie tego przepisu nadano ustawą z dnia 3 lipca 2018 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1669). Ustawa ta wprowadzała przepisy ustawy reformującej szkolnictwo wyższe i zmieniła m.in. przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w tym dotyczące stypendiów. Natomiast w zakresie szkolnictwa wyższego wprowadzono art. 420 ust. 1 – ust. 6 ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Przepisy te upoważniają uczelnie do utworzenia własnego funduszu stypendialnego na stypendia za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendia naukowe dla pracowników i doktorantów.

Wobec tego, że ogólnej definicji stypendium naukowego nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. „Stypendium” oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN określa stypendium jako „pieniądze wypłacane okresowo uczniom, studentom, pracownikom nauki itp. na pokrycie kosztów nauki lub badań naukowych; też: nauka, studia lub badania naukowe poza miejscem zamieszkania finansowane z tych pieniędzy”. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej. Zatem, w pojęciu stypendium naukowego mieścić się będzie także stypendium na dofinansowanie zagranicznego stażu naukowego.

Skoro zatem Decyzją Rektora przyznano Pani z własnego funduszu stypendialnego Uniwersytetu świadczenie przeznaczone na dofinansowanie zagranicznego stażu naukowego, które jak Pani wyjaśniła – stanowiło stypendium, o którym mowa w art. 420 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, to zgodzić się z Panią należy, że stypendium to może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.