
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 października 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 stycznia 2025 r. (wpływ 14 stycznia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1.Zainteresowana będąca stroną postępowania:
A. Sp. z o.o.
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
B.B.
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o. (dalej: A. lub Wnioskodawca 1) jest spółką prawa handlowego zarejestrowaną w Polsce. Wnioskodawca 1 należy do międzynarodowej grupy kapitałowej C., na której czele stoi niemiecka spółka D. (dalej: D.), której akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych (…) (giełda) (dalej: Akcje).
D. jest jednostką dominującą w odniesieniu do Wnioskodawcy 1 w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 2023 poz. 120, ze zm., dalej: ustawa o rachunkowości).
D. jest europejskim liderem w dziedzinie platform cyfrowych w branży (…). Zapewnia konsumentom oraz profesjonalnym (…) dostęp do szerokiej gamy (…) za pośrednictwem stron internetowych i innowacyjnych aplikacji. Natomiast polska spółka - A. prowadzi działalność polegającą na (…), które są oferowane polskim odbiorcom za pośrednictwem platformy internetowej.
Pana B.B. łączy z Wnioskodawcą 1 stosunek prawny o charakterze umowy o pracę (dalej: Pracownik lub Wnioskodawca 2, dalej łącznie z Wnioskodawcą 1: Wnioskodawcy). Pracownika i D, tj. spółkę dominującą, która utworzyła Program (opisany szczegółowo poniżej) nie łączy umowa o pracę ani żadna inna umowa o zbliżonym charakterze.
Program motywacyjny w Grupie C
D. utworzył program motywacyjny - (…) Program 2021 (dalej: Program 2021 lub Program), którego uczestnikami są pracownicy i współpracownicy D. i jej spółek zależnych, w tym A. (dalej: Uczestnicy lub indywidualnie: Uczestnik). Program został utworzony w listopadzie 2021 r. przez zarząd D. za zgodą Rady Nadzorczej, co odbyło się zgodnie z przepisami prawa niemieckiego. Na gruncie przepisów prawa niemieckiego utworzenie Programu nie wymagało podjęcia przez zgromadzenie akcjonariuszy dodatkowej uchwały o jego utworzeniu. Pierwsi pracownicy A. przystąpili do Programu 2021 w lutym 2022 r. Uczestnictwo pracowników (w tym Pracownika) w Programie nie jest ujęte w żadnym regulaminie utworzonym i obowiązującym w A.
Program polega na przydzielaniu przez D. akcji wirtualnych (dalej: Akcje Wirtualne) wybranym pracownikom spółek Grupy C., w tym A., w szczególności kadrze na szczeblu kierowniczym i wyższym, w celu umożliwienia Uczestnikom partycypacji w rozwoju Grupy C. Akcje Wirtualne uprawniają do uzyskania rzeczywistych Akcji (alternatywnie D. może rozliczyć Akcje Wirtualne w gotówce, po aktualnym kursie Akcji, niemniej zdarzenie takie nie jest objęte niniejszym wnioskiem).
Zasady funkcjonowania Programu, w tym warunki oraz reguły dotyczące nominacji określonych osób do uczestnictwa w Programie, jak też zasady przyznawania części wynagrodzenia w formie Akcji Wirtualnych zostały określone w regulaminie utworzonym przez D. w listopadzie 2021 (dalej: Regulamin Programu).
Zgodnie z Regulaminem Programu Akcje Wirtualne nie reprezentują żadnych praw akcjonariuszy, tj. Uczestnikowi nie przysługują żadne prawa pierwokupu w stosunku do nowo wyemitowanych Akcji lub Akcji własnych sprzedawanych przez D., jak również żadne dywidendy ani inne płatności w odniesieniu do rzeczywistych Akcji lub jakiekolwiek inne prawa akcjonariuszy lub inne wypłaty dokonane na rzeczywistych Akcjach D. Ponadto, Akcje Wirtualne i wynikające z nich roszczenie o rozliczenie stanowią prawa osobiste, które nie podlegają obrotowi ani przeniesieniu oraz innym transakcjom, które byłyby ekonomicznie porównywalne z takim przeniesieniem. Akcje Wirtualne i wynikające z nich roszczenie o rozliczenie podlegają dziedziczeniu.
Przystąpienie do Programu następuje przez przyjęcie przez Uczestnika oferty D. dotyczącej przyznania Akcji Wirtualnych i zaakceptowanie warunków wynikających z Regulaminu Programu. Uczestnictwo w Programie nie jest ujęte w treści umowy o pracę ani innej umowy o podobnym charakterze. Uczestnictwo w Programie jest całkowicie dobrowolne i nieobowiązkowe. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy Pracownik uczestniczy w Programie czy też nie, jego warunki zatrudnienia w A. pozostają niezmienione.
Akcje Wirtualne w ramach Programu przydzielane są Uczestnikom bezpłatnie, według wyłącznego uznania D. Przyznanie Akcji Wirtualnych jest dobrowolne i obowiązuje jedynie w okresie objętym ofertą (nie istnieje zobowiązanie po stronie D do przyznania Akcji Wirtualnych w przyszłości).
Liczba przyznanych Akcji Wirtualnych jest ustalana dla każdego Uczestnika indywidualnie przez D.
Akcje Wirtualne są nabywane przez Uczestnika przez okres nabywania uprawnień trwający, co do zasady, 18 miesięcy pod warunkiem kontynuowania zatrudnienia w tym czasie (dalej: okres nabywania uprawnień). Po upływie okresu nabywania uprawnień Uczestnikowi przysługuje roszczenie o rozliczenie Akcji Wirtualnych od D., które zostaje zaspokojone poprzez przeniesienie własności Akcji (jedna Akcja Wirtualna = jedna Akacja rzeczywista). W celu rozliczenia Akcji Wirtualnych D. może, według własnego uznania, wyemitować nowe akcje (dalej: Nowe Akcje), nabyć istniejące na rynku Akcje (notowane na giełdzie) lub wykorzystać już nabyte Akcje własne (stanowiące w każdym przypadku Akcje).
W celu technicznego ułatwienia przydziału, administrowania i rozliczenia Akcji Wirtualnych D. wyznaczyła zewnętrznego usługodawcę, tj. firmę inwestycyjną, która zapewnia m.in. platformę cyfrową umożliwiającą realizację poszczególnych czynności przez Uczestników związanych z uczestnictwem w Programie, w tym prowadzi rachunki, na których zapisywane są Akcje oraz świadczy usługi brokerskie związane z Akcjami [dalej: Usługodawca]. Ponadto, w sytuacji, gdy rozliczenie Akcji Wirtualnych jest dokonywane poprzez wydanie Nowych Akcji, D. angażuje do realizacji Programu również bank, który jest wyznaczany do działania w charakterze zewnętrznego powiernika dla Uczestników Programu (dalej: Powiernik). W takim przypadku Uczestnik składając oświadczenie dotyczące rozliczenia Akcji Wirtualnych przekazuje Powiernikowi przysługujące mu roszczenia w ramach Programu i upoważnia D. do kontaktów z Powiernikiem w zakresie niezbędnym do rozliczenia Akcji Wirtualnych poprzez wydanie Nowych Akcji (które są emitowane przez D. w drodze podwyższenia kapitału zakładowego w zamian za wkład niepieniężny w postaci roszczenia Uczestnika wobec D. wnoszonego przez Powiernika). Powiernik otrzymuje Nowe Akcje przydzielone Uczestnikowi w związku z realizacją podwyższenia kapitału zakładowego i przekazuje je Uczestnikowi.
Uczestnik składając w platformie zlecenie rozliczenia Akcji Wirtualnych składa jednocześnie dyspozycję dotyczącą uzyskanych w wyniku tego rozliczenia Akcji, korzystając z następujących opcji:
1)Excercise and sell all shares - w takim przypadku Akcje przysługujące Uczestnikowi w wyniku rozliczenia Akcji Wirtualnych są transferowane przez D. albo Powiernika do Usługodawcy, który działając w imieniu i na rzecz Uczestnika dokonuje ich sprzedaży, wypłacając następnie na rzecz Uczestnika środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Akcji, albo
2)Exercise and sell to cover taxes - w takim przypadku część Akcji przysługujących Uczestnikowi jest sprzedawana na zasadach wskazanych w pkt 1) a środki uzyskane w ten sposób są przeznaczane na pokrycie podatków i składek (jeżeli występują), natomiast pozostała część Akcji jest zapisywana na rachunku Uczestnika prowadzonym przez Usługodawcę w ramach platformy albo transferowana na odrębny rachunek papierów wartościowych Uczestnika.
Wnioskodawca 1 nie ponosi kosztów uczestnictwa swoich pracowników, w tym Pracownika, w Programie.
Przystąpienie Wnioskodawcy 2 do Programu
Wnioskodawca 2 przystąpił do Programu w lutym 2022 r. w związku z czym D. przyznała Pracownikowi Akcje Wirtualne. Pracownik otrzymał dotychczas Akcje Wirtualne w czterech turach, tj. 1 lutego 2022 r., 1 sierpnia 2022 r., 1 lutego 2023 r. oraz 1 lutego 2024 r. W sierpniu 2023 r. Pracownik złożył zlecenie rozliczenia Akcji Wirtualnych, które otrzymał w ramach pierwszej i drugiej tury. Pracownik składając w platformie zlecenie rozliczenia Akcji Wirtualnych złożył jednocześnie dyspozycję dotyczącą Akcji, tj. zdecydował się na opcję Excercise and sell all shares (pkt 1 powyżej). Tym samym dokonał już sprzedaży Akcji, w związku z czym uzyskał środki pieniężne.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Program został utworzony na podstawie uchwały zarządu spółki niemieckiej, tj. D. w listopadzie 2021 r. co odbyło się zgodnie z przepisami prawa niemieckiego.
Program został utworzony zgodnie z przepisami prawa niemieckiego. Niemieckie prawo przewiduje tryb tworzenia programów motywacyjnych, który różni się od zasad obowiązujących w Polsce. W szczególności, niemieckie przepisy nie wymagają podjęcia, w każdym przypadku, przez walne zgromadzenie akcjonariuszy spółki uchwały upoważniającej zarząd do utworzenia programu motywacyjnego. Przy czym, w sytuacji gdy program motywacyjny obejmuje emisję nowych akcji, takie akcje mogą zostać wyemitowane wyłącznie w związku z podwyższeniem kapitału zakładowego (w tym z wykorzystaniem kapitału docelowego), co wymaga uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy.
Podsumowując, Program został utworzony na podstawie uchwały zarządu D. w listopadzie 2021 r. Kolejno, w kwietniu 2022 r. Rada Nadzorcza wraz z Zarządem D. przedstawiła Program do zatwierdzenia na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy. 9 czerwca 2022 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o zatwierdzeniu Programu.
Mając na względzie powyższe, Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy D. w drodze uchwały nie upoważniło Zarządu do utworzenia Programu, za zgodą Rady Nadzorczej, gdyż taki tryb postępowania nie jest przewidziany w prawie niemieckim.
Emisja nowych akcji na potrzeby Programu nastąpiła na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy spółki (wykorzystanie kapitału docelowego zatwierdzonego uchwałą Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy).
Przyznane Uczestnikom w ramach Programu Akcje Wirtualne stanowią inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT.
Rozliczenie Akcji Wirtualnych, tj. nabycie przez Pracownika Akcji rzeczywistych spółki niemieckiej następuje w sposób nieodpłatny.
Pytania
1)Czy Program funkcjonujący na zasadach wskazanych przez Wnioskodawców w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT?
2)Czy uczestnictwo Pracownika w Programie nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ustawy PIT, lecz prowadzi jedynie do powstania przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy PIT, czyli przychodu ze źródła kapitały pieniężne (w momencie odpłatnego zbycia Akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy PIT) i tym samym na A. nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: PIT) ani obowiązki informacyjne, natomiast Pracownik jest zobligowany samodzielnie rozliczyć podatek od dochodu z odpłatnego zbycia Akcji w deklaracji PIT-38 (składanej za rok, w którym doszło/dojdzie do zbycia Akcji)?
Państwa stanowisko w sprawie
1)Opisany w stanie faktycznym Program spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT.
2)Uczestnictwo Wnioskodawcy 2 w Programie nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu PIT, lecz przychód ze źródła kapitały pieniężne, powstający w momencie odpłatnego zbycia Akcji, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy PIT. A. nie pełni funkcji płatnika PIT na żadnym etapie realizacji Programu, jak również nie spoczywają na A. obowiązki informacyjne wynikające z ustawy PIT. Pracownik jest zobligowany samodzielnie rozliczyć podatek od dochodu z odpłatnego zbycia Akcji w deklaracji PIT-38 (składanej za rok, w którym doszło/dojdzie do zbycia Akcji).
Uzasadnienie stanowiska
Zdaniem Wnioskodawców w pierwszej kolejności należy dokonać oceny czy Program 2021 spełnia definicję programu motywacyjnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.). Jest to kluczowe, aby ustalić właściwe źródło przychodów, do którego powinny być zaliczane przychody uzyskiwane przez Uczestników, w tym Pracownika, w związku z uczestnictwem w Programie i tym samym określić obowiązki podatkowe spoczywające zarówno na Wnioskodawcy 1, jak i Wnioskodawcy 2.
Definicja programu motywacyjnego, jak również zasady opodatkowania przychodów uzyskanych przez osoby fizyczne w ramach takich programów zostały uregulowane przez ustawodawcę w art. 24 ust. 11-12b ustawy PIT.
Zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy PIT, jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1)spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Natomiast, w myśl art. 24 ust. 11b ustawy PIT, przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1)spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2)spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: ustawa o obrocie instrumentami finansowymi), lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
Jak stanowi art. 24 ust. 12a ustawy PIT, powołane powyżej przepisy ust. 11-11b, mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajduje się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Zasadniczo, z dosłownego brzmienia przytoczonych powyżej przepisów wynika, że uznanie danego programu za program motywacyjny w rozumieniu ustawy PIT wymaga spełnienia następujących warunków:
1)program musi być systemem wynagradzania utworzonym przez spółkę akcyjną, prostą spółkę akcyjną lub spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do spółki;
2)program musi zostać utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki;
3)akcje mają być obejmowane lub nabywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub osoby uzyskujące świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście, a obejmowane lub nabywane akcje mają być akcjami spółki, z którą uczestników programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 ustawy PIT, bądź akcjami spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PIT;
4)w ramach programu uczestnik faktycznie musi objąć lub nabyć akcje spółki wskazanej w pkt 3, przy czym ma to nastąpić:
- bezpośrednio lub
- w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub realizacji innych praw majątkowych;
5)przyznane akcje mają być akcjami spółki akcyjnej mającej siedzibę na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub w kraju, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Mając na względzie powyższe, Wnioskodawcy - uwzględniając swoją nietypową sytuację, a w szczególności fakt utworzenia Programu przez spółkę podlegającą obcemu porządkowi prawnemu - dokonali analizy spełnienia powyższych warunków przez Program 2021.
Ad. 1)
D., który stworzył Program, działa w formie spółki europejskiej będącej rodzajem spółki akcyjnej. Charakter akcyjny tej spółki potwierdza Rozporządzenie Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE).
Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego D. jest jednostką dominującą w odniesieniu do Wnioskodawcy 1 w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości.
Odnosząc się natomiast do kwestii kwalifikowania Programu jako systemu wynagradzania, Wnioskodawcy w pierwszej kolejności pragną podkreślić, iż ustawodawca wprowadzając do ustawy PIT termin „system wynagradzania” jednocześnie nie zdecydował się na wprowadzenie legalnej definicji tego terminu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawców termin ten należy ustalić w oparciu o znaczenie językowe. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN „system” to „określony sposób wykonywania jakiejś czynności lub zasady organizacji czegoś”, a „wynagradzać” to: „dać nagrodę, zapłatę za coś”.
Zgodnie z powyższym, przez pojęcie „system wynagradzania”, którym ustawodawca posłużył się w art. 24 ust. 11b ustawy PIT, należy rozumieć uregulowany sposób nagradzania albo zapłaty za coś.
Zdaniem Wnioskodawców nie ulega wątpliwości, iż Program stanowi system wynagradzania w rozumieniu wyżej wskazanym, co wynika z treści Regulaminu Programu, zarówno w zakresie w jakim wprost wskazuje on, iż Uczestnicy uzyskują część ich wynagrodzenia w postaci Akcji Wirtualnych, jak i z samych zasad uzyskiwania Akcji Wirtualnych. Mianowicie, zasady te przewidują, iż Akcje Wirtualne są nabywane przez Uczestnika przez okres nabywania uprawnień, pod warunkiem kontynuowania przez Uczestnika zatrudnienia przez ten okres.
Oczywistym jest zatem, że Program, w ramach którego Akcje Wirtualne są uzyskiwane związku ze świadczeniem przez Uczestników pracy przez okres nabywania uprawnień, na zasadach uregulowanych w Regulaminie Programu, stanowi system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT.
Podsumowując powyższe, zdaniem Wnioskodawców, Program spełnia warunek uznania go za system wynagradzania, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT, utworzony przez spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w stosunku do Wnioskodawcy 1 w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości.
W konsekwencji, pierwszą przesłankę należy uznać za spełnioną.
Ad. 2)
Warunek drugi dotyczy formalnego sposobu utworzenia programu motywacyjnego. Zgodnie z dosłownym brzmieniem art. 24 ust. 11b ustawy PIT, program motywacyjny powinien zostać utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki.
Wnioskodawcy zwracają uwagę, iż analiza spełnienia ww. przesłanki dotyczącej formalnego aspektu utworzenia Programu powinna uwzględniać specyficzne okoliczności związane z faktem, że Program ten jest tworzony przez spółkę podlegającą obcemu porządkowi prawnemu. W sytuacji, gdy spółki mają swoje siedziby poza granicami Polski, ich działalność regulowana jest przez odrębne przepisy prawa, w tym przede wszystkim prawa handlowego, właściwe dla ich jurysdykcji, które mogą się różnić od polskich regulacji. W tym kontekście zauważyć przede wszystkim należy, iż program motywacyjny może być skutecznie ustanowiony przez różne organy, w zależności od jurysdykcji, w której dana spółka tworząca program motywacyjny funkcjonuje. Organy te, zgodnie z obowiązującymi w danym państwie przepisami prawa handlowego, mogą być uprawnione do podejmowania uchwał w zakresie tworzenia programów motywacyjnych, nawet jeśli w polskim systemie prawnym tego rodzaju decyzje należą do kompetencji walnego zgromadzenia spółki. Takim organem może być np. zarząd spółki. Zdaniem Wnioskodawców, kluczowy zatem nie powinien być organ (nazwa organu), który podejmuje decyzje o utworzeniu programu motywacyjnego, ale fakt, że program ten jest utworzony prawidłowo i zgodnie z prawem obowiązującym w danej jurysdykcji.
W tym kontekście należy wskazać, iż podmiotem, który utworzył Program jest D., niemiecka spółka podlegająca tamtejszej jurysdykcji, będąca jednocześnie jednostką dominującą wobec Wnioskodawcy 1. Program został utworzony na podstawie uchwały zarządu D. w listopadzie 2021 r., za zgodą Rady Nadzorczej. Program został utworzony zgodnie z przepisami prawa niemieckiego. Niemieckie prawo przewiduje tryb tworzenia programów motywacyjnych, który różni się od zasad obowiązujących w Polsce. W szczególności, niemieckie przepisy nie wymagają podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie spółki, aby program motywacyjny mógł być skutecznie i prawidłowo utworzony i wprowadzony.
Wnioskodawcy stoją zatem na stanowisku, iż w przypadku Programu, warunek dotyczący sposobu jego utworzenia należy uznać za spełniony. Przyjęcie poglądu przeciwnego prowadziłoby do wniosku, że osoby zatrudnione w spółkach, w których zgodnie z ich prawem właściwym, organem uprawnionym do wprowadzenia programu motywacyjnego nie jest walne zgromadzenie akcjonariuszy, będą obowiązane rozpoznać przychód już w momencie otrzymania akcji, co będzie je stawiało w dużo gorszej sytuacji niż pracowników zatrudnionych w spółkach, w których program motywacyjny jest wprowadzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy. Ten sposób wykładni nie może być zatem akceptowalny, gdyż prowadzi do skutków sprzecznych nie tylko z treścią przepisów ustawy PIT dotyczących programów motywacyjnych, ale także z celem, dla którego te przepisy został wprowadzone.
Jednocześnie należy wskazać, iż sam ustawodawca zwrócił uwagę na obecne realia biznesowe, w których polskie spółki niejednokrotnie stanowią część międzynarodowych grup kapitałowych. Powyższe przełożyło się na wprowadzenie przepisu art. 24 ust. 12a ustawy PIT, zgodnie z którym przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Za jednoznacznie nieuzasadnione należy zatem przyjąć twierdzenie ograniczające definicję programów motywacyjnych wyłącznie do tych, które są - mimo wystąpienia elementu obcego porządku prawnego - przyjmowane przez walne zgromadzenie spółki. Prowadziłoby to bowiem do nieuprawnionej dyskryminacji podatników zatrudnionych w spółkach utworzonych na podstawie prawa zagranicznego lub w spółkach, których jednostkami dominującymi są spółki prawa zagranicznego, a także znacznie ograniczyło możliwości korzystania z preferencyjnej formy opodatkowania przez osoby objęte programami motywacyjnymi utworzonymi przez inne organy niż walne zgromadzenie.
Wnioskodawcy przy powyższej ocenie, oprócz odwołania się do wykładni celowościowej przedmiotowych przepisów ustawy PIT, kierują się także kształtującą się obecnie linią orzeczniczą sądów administracyjnych w powyższym zakresie. Obecnie orzecznictwo zmierza ku temu, że wymóg, aby program motywacyjny był utworzony przez walne zgromadzenie wspólników, nie może być interpretowany w sposób nadmiernie restrykcyjny, zwłaszcza w kontekście spółek podlegających innym systemom prawnym.
Opisywany pogląd został wyrażony przykładowo w:
- nieprawomocnym wyroku WSA w Poznaniu z 4 lipca 2023 r., sygn. I SA/Po 176/23, zgodnie z którym:
„Wprowadzony w art. 24 ust. 11b wymóg zachowania formy uchwały walnego zgromadzenia wskazuje na formę konieczną do wprowadzenia zakładowego systemu wynagradzania. Wymóg ten nie może jednak w żadnym razie odnosić się do samej spółki. Jeżeli zatem na podstawie porządku prawnego funkcjonującego w (...) program motywacyjny może być wprowadzony poprzez przyjęcie go przez zarząd Spółki ((...)) i zaakceptowanie przez zgromadzenie wspólników ((...)), to nie może to pozbawiać beneficjenta programu możliwości opodatkowania zgodnie z art. 24 ust. 11b u.p.d.o.f.
(…)
Sąd podziela stanowisko skarżącego, że zagraniczne systemy prawne nie są identyczne z systemem (...) i mogą przewidywać tryb utworzenia programu motywacyjnego odmienny od zasad obowiązujących w kraju. Gdyby ustawodawca zamierzał zawęzić definicję programów motywacyjnych do programów przyjmowanych przez organ o nazwie „walne zgromadzenie”, to definicji tej nie spełniłby żaden program organizowany przez podmioty zagraniczne, z siedzibą w państwach w których systemach prawnych zarówno nazwy organów, jak też rozkład kompetencji pomiędzy tym organami, różni się od treści odpowiednich przepisów (...) Kodeksu spółek handlowych”.
- nieprawomocnym wyroku WSA w Krakowie z 8 lutego 2022 r., sygn. I SA/Kr 897/21, w którym sąd przyjął następujący pogląd:
„Wprowadzony w art. 24 ust. 11b wymóg podjęcia uchwały przez walne zgromadzenie dotyczy tylko formy podjęcia uchwały dot. sytemu wynagradzania wprowadzającego program motywacyjny. Wymóg zachowania formy uchwały walnego zgromadzenia wskazuje na formę konieczną do wprowadzenia zakładowego systemu wynagradzania. Wymóg ten nie może jednak w żadnym razie odnosić się do samej spółki. Jeżeli zatem na podstawie porządku prawnego funkcjonującego w USA program motywacyjny może być wprowadzony uchwałą innego organu niż zgromadzenia akcjonariuszy, to nie może to pozbawiać beneficjenta programu możliwości opodatkowania zgodnie z art. 24 ust. 11 u.p.d.o.f”.
- analogiczne stanowisko do powyższych zostało także zaprezentowane w nieprawomocnym wyroku WSA w Krakowie z 19 czerwca 2024 r., sygn. I SA/Kr 402/24.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców w zakresie w jakim Program został utworzony na podstawie uchwały Zarządu za zgodą Rady Nadzorczej, czyli w trybie i formie wymaganej przez prawo niemieckie omawiany warunek należy uznany za spełniony. Zauważyć bowiem należy, iż zgodnie z prawem niemieckim do skutecznego ustanowienia/utworzenia Programu kwestia podjęcia dodatkowej uchwały w tym zakresie przez walne zgromadzenie akcjonariuszy pozostaje bez znaczenia.
Ad. 3)
Kolejny warunek przewiduje, iż akcje mają być obejmowane lub nabywane przez osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę lub osoby uzyskujące świadczenia w ramach działalności wykonywanej osobiście, a obejmowane lub nabywane akcje mają być akcjami spółki, z którą uczestników programu łączy stosunek określony w art. 12 lub art. 13 ustawy PIT, bądź akcjami spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13 ustawy PIT.
W pierwszej kolejności należy zatem podkreślić, iż Program skierowany jest do pracowników spółek z Grupy C., w tym do pracowników Wnioskodawcy 1, takich jak Pracownik. W tym zakresie powyższy warunek należy znać za spełniony.
Odnosząc się natomiast do drugiej części przedmiotowego warunku, należy wskazać, iż same Akcje Wirtualne nie dają ich nabywcom żadnych praw udziałowych w stosunku do D. Niemniej jednak Uczestnicy otrzymujący Akcje Wirtualne nabywają uprawnienie do otrzymania w przyszłości roszczenia o rozliczenie Akcji Wirtualnych, które zostaje zaspokojone przez D. poprzez przeniesienie własności rzeczywistych Akcji (jedna Akcja Wirtualna = jedna Akcja rzeczywista D).
Podsumowując powyższe, Uczestnicy w ramach Programu obejmują Nowe Akcje lub nabywają Akcje.
Mając zatem na uwadze, iż nabywane poprzez Program Akcje są akcjami D, tj. spółki dominującej w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości w stosunku do Wnioskodawcy 1, od którego Uczestnicy, w tym Pracownik uzyskują świadczenia z tytułów określonych w art. 12 ustawy PIT opisywany warunek należy uznać za spełniony.
Ad. 4)
Ustawodawca w art. 24 ust. 11b ustawy PIT dopuszcza dwa alternatywne modele nabycia akcji. Uczestnik w ramach programu motywacyjnego może nabyć akcje (i) bezpośrednio lub (ii) w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy o obrocie instrumentami finansowymi lub realizacji innych praw majątkowych.
W analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z drugim z ww. modeli nabycia akcji. Mianowicie, w pierwszej kolejności Uczestnik nabywa Akcje Wirtualne, które są niezbywalnymi, warunkowymi prawami do nieodpłatnego otrzymania Akcji D których realizacja jest możliwa dopiero po upływie okresu nabywania uprawnień (pod warunkiem, że spełnione zostaną wymogi określone przez Regulamin Programu). A zatem Uczestnik uzyskuje Akcje w wyniku realizacji praw majątkowych wynikających z Akcji Wirtualnych.
Jednocześnie, jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Uczestnik, składając zlecenie rozliczenia Akcji Wirtualnych na platformie, ma do wyboru dwie opcje dotyczące zadysponowania Akcjami uzyskanymi w wyniku rozliczenia Akcji Wirtualnych, tj.
1)Akcje są transferowane przez D. albo Powiernika do Usługodawcy, który działając w imieniu i na rzecz Uczestnika dokonuje ich sprzedaży, wypłacając następnie na rzecz Uczestnika środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży Akcji, albo
2)część Akcji przysługujących Uczestnikowi jest sprzedawana na zasadach wskazanych w pkt 1) a środki uzyskane w ten sposób są przeznaczane na pokrycie podatków i składek (jeżeli występują), natomiast pozostała część Akcji jest zapisywana na rachunku Uczestnika prowadzonym przez Usługodawcę w ramach platformy albo transferowana na odrębny rachunek papierów wartościowych Uczestnika.
Zdaniem Wnioskodawców, niezależnie od wybranego przez danego Uczestnika sposobu zadysponowania Akcjami uzyskanymi w wyniku rozliczenia Akcji Wirtualnych, każdorazowo dochodzi do faktycznego nabycia Akcji D przez Uczestników Programu. Oznacza to, że również czwarty warunek należy uznać za spełniony.
Ad. 5)
Ostatnim z warunków jest kraj siedziby spółki, której akcje są uzyskiwane przez uczestników programu motywacyjnego. Zgodnie z ustawą PIT musi to być kraj znajdujący się na terytorium Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub kraj, z którym Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W analizowanym stanie faktycznym D spełnia wszystkie przewidziane ustawą możliwości. Jest to spółka mająca siedzibę na terytorium Niemiec, będących częścią Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Ponadto Niemcy i Polska zawarły umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w Berlinie 14 maja 2003 r.
Z uwagi na powyższe, ostatni z warunków także jest spełniony.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców Program, spełnia definicję programu motywacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT.
Ad. 2
Jak zostało przedstawione w uzasadnieniu do pytania nr 1, Program 2021, w którym biorą udział pracownicy Wnioskodawcy 1, w tym Pracownik, spełnia wszystkie przesłanki, by uznać go za program motywacyjny w rozumieniu przepisów ustawy PIT. Jednocześnie, zgodnie z przytaczanym już powyżej art. 24 ust. 11 ustawy PIT, uzyskanie przez podatnika akcji w ramach programu motywacyjnego prowadzi do powstania przychodu w momencie odpłatnego zbycia akcji. Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6) lit. a ustawy PIT, przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) stanowią przychody z kapitałów pieniężnych.
Zdaniem Wnioskodawców powyższe oznacza, iż uczestnictwo Wnioskodawcy 2 w Programie nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy podlegającego opodatkowaniu PIT, lecz przychód ze źródła kapitały pieniężne powstający w momencie odpłatnego zbycia Akcji.
Obowiązki Wnioskodawcy 1
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy PIT, zakłady pracy są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Kolejno, art. 39 ust. 1 ustawy PIT wskazuje, iż płatnicy, o których mowa w art. 32, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru.
Zgodnie z ww. przepisami pracodawca jako zakład pracy jest zobowiązany do poboru zaliczki lub sporządzenia informacji PIT-11 od/dla przychodu ze stosunku pracy.
Odnosząc powyższe do analizowanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego zauważyć należy, iż pomimo że Pracownika łączy z A. stosunek prawny o charakterze umowy o pracę, z tytułu którego uzyskuje on przychody ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy PIT (i Wnioskodawca 1 pełni z tego tytułu rolę płatnika oraz wypełnia obowiązki informacyjne) to - jak zostało wskazane powyżej - udział Pracownika w Programie nie powoduje powstania przychodu ze stosunku pracy. W konsekwencji, na Wnioskodawcy 1 nie będą spoczywały zarówno obowiązki płatnika, wynikające z art. 32 ustawy PIT, jak i obowiązki informacyjne, regulowane przez art. 39 ustawy PIT.
Obowiązki Wnioskodawcy 2
Jak zostało wskazane powyżej, udział Pracownika w Programie powoduje powstanie przychodu z odpłatnego zbycia akcji, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6) lit. a ustawy PIT stanowi przychód z kapitałów pieniężnych.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy PIT, od dochodów uzyskanych m.in. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Następnie, w myśl art. 30b ust. 6 ustawy PIT, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym (deklaracji PIT-38), wykazać m.in. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych.
Zgodnie z ww. przepisami rozliczenie uzyskanych przez Pracownika przychodów wynikających z uczestnictwa w Programie (przychód z odpłatnego zbycia Akcji) następuje w drodze samoopodatkowania, w stosownym zeznaniu rocznym (deklaracji PIT-38), składanym za rok podatkowy, w którym doszło/dojdzie do odpłatnego zbycia Akcji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 8 ustawy 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 2383 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
1)obliczenie,
2)pobranie,
3)wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Zgodnie z art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania, obliczenia i zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych ciąży na podatnikach.
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), wprowadza system poboru podatku przez płatnika w przypadkach wskazanych w Rozdziale 7: „Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników”.
Jak wynika z przepisów przywołanego Rozdziału 7, ustawodawca ustanowił obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych przez:
- określenie rodzaju podmiotu dokonującego wypłaty (realizacji) świadczeń na rzecz podatników, przy czym rodzaj podmiotu jest określany poprzez wskazanie jego formy organizacyjnej, jego statusu bądź roli, jaką podmiot ten pełni w relacji z podatnikiem oraz
- określenie kategorii przychodów (dochodów) w odniesieniu do których na ww. podmiotach ciążą obowiązki płatnika podatku.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.
Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 cyt. ustawy:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Na podstawie art. 11 ust. 2a ww. ustawy:
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Po myśli art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Źródłami przychodów są m.in.:
- stosunek pracy (art. 10 ust. 1 pkt 1);
- kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7);
O tym, co jest przychodem ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, stanowi art. 12 ust. 1 ustawy:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowego od osób fizycznych:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Po myśli art. 38 ust. 1 cyt. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.
Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.
Z opisu sprawy wynika, że program motywacyjny utworzony przez spółkę niemiecką polega na przydzielaniu przez spółkę niemiecką Akcji Wirtualnych wybranym pracownikom spółek Grupy w celu umożliwienia Uczestnikom partycypacji w rozwoju Grupy. Akcje Wirtualne uprawniają do uzyskania rzeczywistych Akcji. Zgodnie z Regulaminem Programu Akcje Wirtualne nie reprezentują żadnych praw akcjonariuszy, tj. Uczestnikowi nie przysługują żadne prawa pierwokupu w stosunku do nowo wyemitowanych Akcji lub Akcji własnych sprzedawanych przez spółkę niemiecką, jak również żadne dywidendy ani inne płatności w odniesieniu do rzeczywistych Akcji lub jakiekolwiek inne prawa akcjonariuszy lub inne wypłaty dokonane na rzeczywistych Akcjach. Ponadto, Akcje Wirtualne i wynikające z nich roszczenie o rozliczenie stanowią prawa osobiste, które nie podlegają obrotowi ani przeniesieniu oraz innym transakcjom, które byłyby ekonomicznie porównywalne z takim przeniesieniem. Akcje Wirtualne i wynikające z nich roszczenie o rozliczenie podlegają dziedziczeniu. Przystąpienie do Programu następuje przez przyjęcie przez Uczestnika oferty spółki niemieckiej dotyczącej przyznania Akcji Wirtualnych i zaakceptowanie warunków wynikających z Regulaminu Programu. Uczestnictwo w Programie nie jest ujęte w treści umowy o pracę ani innej umowy o podobnym charakterze. Uczestnictwo w Programie jest całkowicie dobrowolne i nieobowiązkowe. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy Pracownik uczestniczy w Programie czy też nie, jego warunki zatrudnienia w A. pozostają niezmienione. Akcje Wirtualne w ramach Programu przydzielane są Uczestnikom bezpłatnie, według wyłącznego uznania spółki niemieckiej. Przyznanie Akcji Wirtualnych jest dobrowolne i obowiązuje jedynie w okresie objętym ofertą (nie istnieje zobowiązanie po stronie spółki niemieckiej do przyznania Akcji Wirtualnych w przyszłości). Liczba przyznanych Akcji Wirtualnych jest ustalana dla każdego Uczestnika indywidualnie przez spółkę niemiecką. Akcje Wirtualne są nabywane przez Uczestnika przez okres nabywania uprawnień trwający, co do zasady, 18 miesięcy pod warunkiem kontynuowania zatrudnienia w tym czasie (dalej: okres nabywania uprawnień). Po upływie okresu nabywania uprawnień Uczestnikowi przysługuje roszczenie o rozliczenie Akcji Wirtualnych od spółki niemieckiej. Wnioskodawca 1 nie ponosi kosztów uczestnictwa swoich pracowników, w tym Pracownika, w Programie. Przyznane Uczestnikom w ramach Programu Akcje Wirtualne stanowią inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy PIT.
W związku z tym, że:
- Pracownik otrzymuje nieodpłatnie od spółki niemieckiej Akcje Wirtualne,
- uczestnictwo w Programie nie jest ujęte w treści umowy o pracę ani innej umowy o podobnym charakterze,
- uczestnictwo pracowników (w tym Pracownika) w programie nie jest ujęte w żadnym regulaminie utworzonym i obowiązującym u Wnioskodawcy 1,
- przystąpienie do Programu następuje przez przyjęcie przez Uczestnika oferty spółki niemieckiej dotyczącej przyznania Akcji Wirtualnych i zaakceptowanie warunków wynikających z Regulaminu Programu,
- Wnioskodawca 1 nie ponosi kosztów uczestnictwa swoich pracowników, w tym Pracownika, w Programie
- to otrzymanie Akcji Wirtualnych nie stanowi dla Pracownika przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie są to świadczenia uzyskiwane od Wnioskodawcy 1. Skoro Wnioskodawca 1 nie jest podmiotem dokonującym opisanych we wniosku świadczeń na rzecz Pracownika, po stronie Wnioskodawcy 1 - i to niezależnie czy po stronie Pracownika powstaje przysporzenie majątkowe, czy też nie - nie mogą powstać obowiązki płatnika określone w art. 32, 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym na Wnioskodawcy 1 nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych oraz obowiązki informacyjne w odniesieniu do świadczeń uzyskiwanych przez Pracownika w ramach programu organizowanego przez spółkę niemiecką.
Nieodpłatne przyznanie Pracownikowi Akcji Wirtualnych przez spółkę niemiecką, które to akcje nie podlegają obrotowi, nie reprezentują żadnych praw akcjonariuszy, tj. nie przysługują żadne prawa pierwokupu w stosunku do nowo wyemitowanych Akcji lub Akcji własnych, żadne dywidendy ani inne płatności w odniesieniu do rzeczywistych Akcji lub jakiekolwiek inne prawa akcjonariuszy nie spowoduje powstania przychodu po stronie Pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przyznanie Pracownikowi Akcji Wirtualnych przez spółkę niemiecką nie powoduje powstania po Jego stronie przysporzenia majątkowego, nie stanowi dla Niego konkretnego wymiaru finansowego. Pracownik dopiero w przyszłości otrzyma Akcje rzeczywiste spółki niemieckiej, którymi będzie mógł rozporządzać.
Wątpliwości Państwa dotyczą również kwestii, czy do programu motywacyjnego znajdą zastosowanie przepisy art. 24 ust. 11-12a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 24 ust. 11b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez program motywacyjny, o którym mowa w ust. 11, rozumie się system wynagradzania utworzony na podstawie uchwały walnego zgromadzenia przez:
1) spółkę akcyjną, dla osób uzyskujących od niej świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13, albo
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania uzyskują świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- w wyniku którego osoby uprawnione do otrzymania świadczeń w ramach tego systemu wynagradzania bezpośrednio lub w wyniku realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych lub realizacji praw z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub realizacji innych praw majątkowych, nabywają prawo do faktycznego objęcia lub nabycia akcji spółki określonej w pkt 1 lub 2.
W myśl art. 24 ust. 12a wskazanej ustawy :
Przepisy ust. 11-11b mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia lub nabycia akcji spółek akcyjnych, których siedziba lub zarząd znajdują się na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub państwa, z którym Rzeczpospolita Polska zawarła umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.
W opisanych okolicznościach faktycznych spełnione są przesłanki uznania Programu Motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b omawianej ustawy. Jak bowiem wynika z opisu sprawy:
- przydzielenie Akcji Wirtualnych wybranym pracownikom spółek z Grupy (w tym Pracownikowi), w szczególności kadrze na szczeblu kierowniczym i wyższym umożliwia partycypację w rozwoju Grupy;
- program został utworzony na podstawie uchwały zarządu spółki niemieckiej w listopadzie 2021 r., zaś 9 czerwca 2022 r. Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy podjęło uchwałę o zatwierdzeniu Programu (a więc program jest systemem wynagradzania utworzonym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki akcyjnej w rozumieniu omawianych przepisów);
- Spółka, która utworzyła program motywacyjny jest spółką niemiecką;
- Uczestnikami Programu (w tym Pracownik) są pracownicy spółek z Grupy w tym Pracownik - osoba będąca pracownikiem Spółki polskiej tj. spółki, w stosunku do której Spółka niemiecka jest jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości;
- W ramach Programu, uprawnieni Uczestnicy Programu będą nabywać nieodpłatnie Akcje Wirtualne, które stanowią inne prawo majątkowe, o którym mowa w art. 24 ust. 11b ustawy.
W konsekwencji, na gruncie opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznanie ustanowionego przez spółkę niemiecką programu motywacyjnego za program motywacyjny w rozumieniu art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że - w drodze przywołanych przepisów - następuje „przesunięcie” momentu opodatkowania uzyskiwanych w ramach tego programu świadczeń do chwili odpłatnego zbycia akcji objętych przez Uczestników Programu.
Stosownie bowiem do art. 24 ust. 11 analizowanej ustawy:
Jeżeli w wyniku realizacji programu motywacyjnego utworzonego przez:
1) spółkę akcyjną, od której podatnik uzyskuje świadczenia lub inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13,
2) spółkę akcyjną będącą jednostką dominującą w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 ustawy o rachunkowości w stosunku do spółki, od której podatnik uzyskuje świadczenia oraz inne należności z tytułów określonych w art. 12 lub art. 13
- podatnik faktycznie obejmuje lub nabywa akcje tej spółki lub akcje spółki w stosunku do niej dominującej, przychód z tego tytułu powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji.
Na mocy art. 24 ust. 11a ustawy :
Dochodem z odpłatnego zbycia akcji, o których mowa w ust. 11, jest różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia akcji a kosztami uzyskania przychodu określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38.
Odpłatne zbycie akcji będzie stanowić źródło przychodów z kapitałów pieniężnych (art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Na gruncie opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego ustanowiony przez spółkę niemiecką program spełnia przesłanki uznania go za program motywacyjny w rozumieniu cyt. art. 24 ust. 11b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w momencie nabycia przez uprawnionego Pracownika akcji spółki niemieckiej, po stronie Pracownika nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu. Na Wnioskodawcy 1, u którego Pracownik jest zatrudniony na umowę o pracę również nie będzie ciążył obowiązek płatnika ani żaden z obowiązków informacyjnych, o których mowa w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podlegający opodatkowaniu przychód po stronie Pracownika powstanie w momencie sprzedaży akcji objętych w ramach programu motywacyjnego jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z:
a) odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
Przychód ten powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności akcji (art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy).
Zgodnie z art. 17 ust. 2 powołanej ustawy:
2. Przy ustalaniu wartości przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 lit. c, pkt 6, 7 i 10, stosuje się odpowiednio przepisy art. 19.
Stosownie do art. 19 w zw. z art. 17 ust. 2 powołanej ustawy przychodem z odpłatnego zbycia akcji jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
Szczegółowe regulacje dotyczące opodatkowania przychodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 30b ustawy. Zgodnie z zasadą wyrażoną w ust. 1 tego artykułu, z zastrzeżeniem art. 30b ust. 4:
Od dochodów uzyskanych:
1) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających,
2) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji),
3) z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni,
4) z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,
5) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych
- podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Dochód, o którym mowa w powołanym przepisie, ustala się na zasadach określonych w art. 30b ust. 2 pkt 4 ww. ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f oraz art. 23 ust. 1 pkt 38 i 38c - osiągnięta w roku podatkowym.
W analizowanym przypadku Pracownik dokona odpłatnego zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji uprawnień. Skutkiem podatkowym tych transakcji będzie uzyskanie przez Pracownika przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku opodatkowania na zasadzie art. 30b Pracownik samodzielnie składa zeznanie podatkowe i opodatkowuje swoje dochody, o czym stanowi art. 30b ust. 6 ww. ustawy:
Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.
W przypadku odpłatnego zbycia akcji rozliczenie uzyskanych przez Pracownika dochodów nastąpi w drodze samoopodatkowania (w deklaracji PIT-38). Na Wnioskodawcy 1, nie będą ciążyły obowiązki płatnika oraz obowiązki informacyjne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
W odniesieniu do powołanych wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wskazać należy, że dotyczą one konkretnych spraw podatników osądzonych w określonych stanach faktycznych i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.
Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A. Sp. z o.o. (Zainteresowany będąca stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.