Starosta powiatu może umarzać niepodatkowe należności budżetowe dotyczące kosztów usunięcia, przechowywania i oszacowania wartości pojazdów oraz kar z... - Interpretacja - null

Shutterstock
Starosta powiatu może umarzać niepodatkowe należności budżetowe dotyczące kosztów usunięcia, przechowywania i oszacowania wartości pojazdów oraz kar z... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Umorzenie lub przedawnienie należności publicznoprawnych

Starosta powiatu może umarzać niepodatkowe należności budżetowe dotyczące kosztów usunięcia, przechowywania i oszacowania wartości pojazdów oraz kar za brak zgłoszenia nabycia lub zbycia pojazdu. Decyzja administracyjna może skutkować ich umorzeniem z urzędu lub na wniosek dłużnika. W przypadku tych należności egzekucja nie jest prowadzona, jeśli upłynęło 5 lat od doręczenia ostatecznej decyzji lub terminu wymagalności kary.

W związku z tym starosta wystąpił do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, pytając, czy umorzenie lub przedawnienie tych należności powoduje powstanie przychodu po stronie dłużnika i zobowiązuje organ do wystawienia PIT-11. W ocenie wnioskodawcy, umorzenie i przedawnienie nie stanowi źródła przychodu, ponieważ nie prowadzi do przysporzenia majątkowego dłużnika, jak w przypadku wierzytelności cywilnoprawnych.

Brak przychodu z umorzenia zobowiązań publicznoprawnych

Dyrektor KIS potwierdził, że umorzenie oraz przedawnienie niepodatkowych należności budżetowych nie stanowi przychodu podatkowego. W związku z tym starosta powiatu nie ma obowiązku wystawienia PIT-11.

Podstawową zasadą wynikającą z ustawy o PIT jest powszechność opodatkowania dochodu. Zgodnie z art. 11 ust. 1, przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika wartości pieniężne oraz nieodpłatne świadczenia, o ile mają charakter definitywny.

Organ podatkowy podkreślił, że:

  • umorzenie niepodatkowych należności publicznoprawnych nie stanowi realnej korzyści majątkowej dla dłużnika,
  • wygaśnięcie tych zobowiązań wynika z decyzji administracyjnej, a nie z czynności cywilnoprawnych,
  • wartość umorzonych i przedawnionych zobowiązań publicznoprawnych nie podlega opodatkowaniu PIT.

W konsekwencji KIS stwierdziła, że umorzenie i przedawnienie niepodatkowych należności budżetowych nie generuje obowiązku podatkowego. Organ administracyjny nie ma obowiązku wystawiania PIT-11, ponieważ należności te mają charakter publicznoprawny, a ich umorzenie nie prowadzi do powstania realnego przysporzenia po stronie dłużnika.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.887.2024.1.TR