Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 15 stycznia 2025 r. oraz 23 stycznia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem odnośnie konieczności bądź nie uiszczenia podatku z tytułu sprzedaży kryptowaluty (...) (A). Ostatnimi czasy z tytułu prowadzonego syndyku upadłościowego w Japonii odnośnie upadku giełdy kryptowalut (…) Zainteresowanemu została przyznana rekompensata z tytułu utraconych środków ((...) A) w ilości (...) A gdzie następnie Wnioskodawca dokonał sprzedaży krytpowaluty w ilości (...) za łączną sumę (...) zł (słownie: (...)). Łączna suma (...) A na dzień upadku giełdy według średniej wartości warta była (...) dolarów amerykańskich oraz w przeliczeniu na podstawie danych wartości kursu NBP ((...) zł/USD) wynosiło (...) złotych polskich (downie: (...)) licząc wg wartości średnich. Na dzień 5 sierpnia 2024 roku kiedy Zainteresowany dokonał sprzedaży wymienionych aktywów wartość ich wynosiła (...) dolarów amerykańskich za 1 A.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że:

  • przedmiotem wniosku jest sprzedaż kryptowaluty pozyskanej w wyniku odszkodowania;
  • w dacie otrzymania odszkodowania oraz sprzedaży kryptowaluty Wnioskodawca posiadał miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzn. rezydencję podatkową i nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce;
  • kryptowaluty spełniają definicję, o której mowa w art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • sprzedaż kryptowaluty nie nastąpiła w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonał sprzedaży jako osoba fizyczna;
  • Wnioskodawca nie świadczy usług określonych w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1124 ze zm.);
  • wysokość lub zasady ustalania odszkodowania (zadośćuczynienia/rekompensaty), które Wnioskodawca otrzymał nie wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw lub aktów administracyjnych wydanych na podstawie tych przepisów obowiązujących w Japonii;
  • odszkodowanie (zadośćuczynienie/rekompensatę) Wnioskodawca otrzymał na podstawie wyroku lub ugody sądowej, w wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie;
  • szkodą rzeczywistą było utracenie wirtualnej kryptowaluty w wysokości (...) A i co za tym idzie środków przeznaczonych na jej zakup oraz pozyskanie przez wykonywanie obliczeń komputerowych. Utrata nastąpiła wraz z upadkiem i wyłączeniem giełdy (…) zajmującej się handlem walutami wirtualnymi w 2004 roku. W ramach ugody natomiast Wnioskodawca otrzymał tylko część utraconej kryptowaluty w wysokości (...) A co oznacza stratę ogólną w wysokości (...) A, która to mogła by być sprzedana i wygenerować dużą wartość w walucie;
  • na dzień sporządzenia uzupełnienia wniosku, gdyby Zainteresowany nie utracił wspomnianej waluty wirtualnej, brakującą część mógłby sprzedać za kwotę (...) zł ((...)).
  • odszkodowania (zadośćuczynienia/rekompensaty) Wnioskodawca nie otrzymał w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Nie jest to odszkodowanie za szkody dotyczące składników majątku związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą;
  • odszkodowanie (zadośćuczynienie/rekompensata) nie zostało wypłacone przez ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia majątkowego Wnioskodawcy lub sprawcy szkody. Wypłata została dokonana przez syndyk upadłościowy.

Pytanie ostatecznie sformułowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku

Czy należy zapłacić podatek 20% od uzyskanej kwoty w wyniku sprzedaży krytptowalut otrzymanych w ramach ugody sądowej w związku z działającym syndykiem upadłościowym?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, w związku, iż w wyniku odszkodowania otrzymał Pan (...) A jako odszkodowanie po utracie (...) A, co jednocześnie wskazuje na stratę, oraz to iż otrzymane krytpowaluty zostały pozyskane w wyniku ugody sądowej, powinno mieć tu miejsce zwolnienie z podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wynika z opisu sprawy, jest Pan polskim rezydentem podatkowym i w wyniku odszkodowania uzyskał kryptowaluty, które następnie sprzedał.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania.

Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy. Dany przychód osoby fizycznej jest przypisywany tylko i wyłącznie do jednego określonego źródła przychodów. Aby prawidłowo zakwalifikować przychód do konkretnego źródła przychodów należy uwzględnić wszystkie okoliczności związane z jego powstaniem (uzyskaniem).

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy,

źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Odrębnym źródłem przychodów są także kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c (art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy). Źródło to nie jest jednorodne. Obejmuje m.in. przychody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej (art. 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 17 ust. 1f ww. ustawy:

Przez odpłatne zbycie waluty wirtualnej rozumie się wymianę waluty wirtualnej na prawny środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub regulowanie innych zobowiązań walutą wirtualną.

Przepis art. 17 ust. 1g ww. ustawy stanowi, że :

Przepis ust. 1 pkt 11 stosuje się również do przychodów uzyskanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zaliczanej do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Według art. 5a pkt 33a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

I tak, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ww. ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2023 r., poz. 1124):

Ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej - rozumie się przez to cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a) prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b) międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c) pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d) instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e) wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Dochody z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej podlegają opodatkowaniu w trybie art. 30b ustawy.

W myśl art. 30b ust. 1a ustawy:

Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

W myśl art. 30b ust. 1b ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 ust. 14-16.

Stosownie do art. 30b ust. 6 cyt. ustawy:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.

W myśl art. 30b ust. 6a cyt. ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, podatnik wykazuje koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 14-16, także wtedy, gdy w roku podatkowym nie uzyskał przychodów z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 14 ww. ustawy:

Koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

W myśl art. 22 ust. 15 ustawy:

Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 16.

W świetle art. 22 ust. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 14, nad przychodami z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej poniesione w następnym roku podatkowym.

Jak wynika z art. 11a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Mając na uwadze zaprezentowane rozważania oraz opisany przez Pana stan faktyczny sprawy należy wyartykułować, że z tytułu zbycia kryptowaluty uzyska Pan przychód, o którym mowa 17 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód podlegający opodatkowaniu winien Pan ustalić na podstawie art. 30b ww. ustawy. W konsekwencji powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Na opodatkowanie uzyskanego przychodu neutralne pozostaje, że przedmiotową kryptowalutę uzyskał Pan w ramach odszkodowania, którego jednak uzyskanie zgodnie z Pana wolą wyrażoną w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku nie stanowi przedmiotu niniejszej interpretacji. Zauważyć należy, że uzyskanie odszkodowania w kryptowalucie i następnie jej zbycie stanowi dwie odmienne czynności prawne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.