
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest współwłaścicielem domu jednorodzinnego wolnostojącego, który jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.). Udział 3/10 ww. opisanej nieruchomości otrzymał w 2020 r. w spadku po zmarłym 7 października 2020 r. tacie – numer księgi wieczystej (…). Pozwolenie na użytkowanie domu uzyskali poprzedni właściciele domu w 2005 r. Wnioskodawca dom zamieszkuje od 2011 r. z mamą, która jest współwłaścicielem nieruchomości. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych – rok 2024 rozliczy według skali podatkowej. Poniesione przez Wnioskodawcę wydatki na zadanie termomodernizacyjne: – nie zostały i nie zostaną w żaden sposób zaliczone do kosztów uzyskania przychodów; – nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; – nie zostały uwzględnione, odliczone, jak również nie będą w przyszłości rozliczane w ramach jakichkolwiek ulg innych niż ulga termomodernizacyjna. Ponadto wydatki na zadanie termomodernizacyjne nie zostały w 2024 r. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i nie zostały w 2024 r. zwrócone w jakiejkolwiek formie.
W lipcu 2024 r. Zainteresowany rozpoczął i zakończył ocieplanie przegród zewnętrznych domu, ponosząc wszystkie wydatki z tym związane. Drugi współwłaściciel domu (mama) nie finansował termomodernizacji. Wykonana przez Wnioskodawcę inwestycja miała na celu poprawę efektywności energetycznej, ekonomicznej oraz ekologicznej domu. Zainteresowany posiada faktury dokumentujące poniesione wydatki na zrealizowane zadanie termomodernizacyjne na kwotę ogółem brutto 43.490,86 zł. Wszystkie faktury VAT zostały wystawione na imię i nazwisko Wnioskodawcy przez podatników podatku towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Na wydatki udokumentowane fakturami w kwocie brutto 43.490,86 zł składają się:
1.dostarczone i zużyte w lipcu 2024 r. podczas docieplania przegród budowlanych domu na kwotę ogółem 13.466,86 zł. Materiały budowlane są wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych jako wchodzące w skład systemu docieplenia lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem. Dostawy zostały potwierdzone przez firmę (…) trzema wystawionymi fakturami VAT w kwocie brutto ogółem 13.466,86 zł oraz opłacone przez Wnioskodawcę trzema przelewami w 2024 r. w 100%, tj. w kwocie ogółem 13.466,86 zł.
2.Usługa ocieplenia domu potwierdzona przez Wykonawcę (…) fakturą VAT z dnia 31 lipca 2024 r. na kwotę brutto ogółem 30.024,00 zł . W 2024 roku Wnioskodawca przelał na konto wykonawcy kwotę bezsporną 15.001,60 zł. Na pozostałą nie zapłaconą kwotę brutto 15.022,40 zł składają się:
a)kaucja zabezpieczająca roszczenia z tytułu szkody wyrządzonej przez wykonawcę podczas wykonywania usługi, tj. uszkodzona markiza uruchamiana elektrycznie, uszkodzone płytki na tarasie i na ganku w ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości ogółem brutto 8.510,00 zł. Wykonawca posiada OC działalności gospodarczej i na prośbę Wykonawcy szkody są zgłoszone przez Zainteresowanego do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Do chwili obecnej Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie uznało szkody i nie wypłaciło odszkodowania. Kaucję Wnioskodawca zwróci Wykonawcy po uzyskaniu odszkodowania od Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Ewentualny brak odszkodowania spowoduje, że kaucja pokryje koszty usunięcia wyrządzonych szkód przez Wykonawcę.
b)kaucja na sporną wycenę usługi na kwotę brutto 6.512,40 zł . Do chwili obecnej spór dotyczący wyceny usługi nie został zakończony – nie została wystawiona faktura korygująca przez Wykonawcę, Wnioskodawca nie przelał kwoty spornej na konto Wykonawcy. Roszczenie nie zostało umorzone przez Wykonawcę.
Ogółem wydatki na termomodernizację pomniejszające majątek Wnioskodawcy wynoszą 36.978,46 zł. Powyższa kwota została wyliczona jako suma wszystkich wydatków udokumentowanych fakturami VAT na kwotę ogółem 43.490,86 zł i pomniejszona tylko o kwotę niezapłaconą wskutek sporu co do prawidłowej wyceny usługi, tj. 6.512,40 zł.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu rocznym za rok 2024 wydatków termomodernizacyjnych w wysokości 36.978,46 zł?
2.Czy zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po uzyskaniu odszkodowania z Towarzystwa Ubezpieczeniowego za szkody wyrządzone przez wykonawcę (co spowoduje, że Wnioskodawca zwróci Wykonawcy zatrzymaną kaucję w wysokości 8.510,00 zł) będzie zobowiązany potraktować to odszkodowanie jako zwrot w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej i doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone od dochodu za rok podatkowy w którym otrzyma ten zwrot i będzie zobowiązany do złożenie korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym zastosował ulgę?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie:
Ad.1.
Ma Pan prawo skorzystać z ulgi termo modernizacyjnej w ustalonej przez siebie wysokości, tj. w kwocie 36.978,46 zł. Stosownie do art. 26h ust. 3 ustawy PIT powyższa kwota ulgi ustalona w kwocie brutto, tj. wraz z podatkiem od towarów i usług na podstawie faktur wystawionych przez podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia oraz art. 26h ust. 4, odliczenie wydatków następuje w zeznaniu za rok podatkowy poniesienia wydatków, traktowanym jako dzień wystawienia faktur. Ww. kwota odliczenia jest prawidłowa, gdyż została ustalona na poziomie poniesionego przez Wnioskodawcę ekonomicznego ciężaru tych wydatków w wysokości 36.978,46 zł. WW. kwota ustalona jako suma przelewów w 2024 r. na konto dostawców materiałów i usług w wysokości ogółem 28.468,46 zł oraz kaucji na zabezpieczenie kosztów usunięcia wyrządzonych przez Wykonawcę szkód w wysokości 8.510,00 zł. Kaucja zostanie zwrócona Wykonawcy w przypadku pozytywnej decyzji Towarzystwa Ubezpieczeniowego. W przypadku braku odszkodowania z Towarzystwa Ubezpieczeniowego zatrzymana kaucja pokryje w znacznej części koszt naprawy uszkodzonej markizy i płytek na tarasie i ganku.
Ad.2.
Pana zdaniem, nie będzie Pan zobowiązany otrzymane w przyszłości odszkodowanie uwzględnić w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej poprzez doliczenie do dochodu kwot uprzednio odliczonych od dochodu oraz nie będzie zobowiązany do złożenia korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym zastosuje ulgę. Odszkodowanie otrzymane z Towarzystwa Ubezpieczeniowego z OC sprawcy – Pana zdaniem – nie stanowi zwrotu odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego a pokrywa tylko koszty naprawy wyrządzonych podczas termomodernizacji szkód.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o: budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2023 r. poz. 682, z późn. zm.)
W świetle art. 3 pkt 2a ww. ustawy Prawo budowlane:
Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2024 r. poz. 1446).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a.,
d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Zgodnie z art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na:
1. Materiały budowlane i urządzenia:
1) materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2) węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3) kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4) kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5) zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6) kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1315, 1576, 1967, 2411 i 2687), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz. Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687);
7) przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9) materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10) materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11) pompa ciepła wraz z osprzętem,
12) kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14) stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15) materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
2. Usługi:
1) wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2) wykonanie analizy termograficznej budynku,
3) wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4) wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5) docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6) wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7) wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8) montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9) montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10) montaż pompy ciepła,
11) montaż kolektora słonecznego,
12) montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13) montaż instalacji fotowoltaicznej,
14) uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15) regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16) demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Ulga termomodernizacyjna dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, w efekcie których zaoszczędzona jest energia potrzebna do ogrzania budynku mieszkalnego.
Jak wynika z art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Z kolei art. 26h ust. 3 powołanej ustawy stanowi:
Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Zgodnie natomiast z art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.
Według art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1) sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2) zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Na podstawie art. 26h ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
Ponadto art. 26h ust. 7 cytowanej ustawy wskazuje, że:
Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Następnie art. 26h ust. 8 ww. ustawy stanowi:
Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
Art. 26h ust. 9 ww. ustawy wskazuje, że:
W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Podatnik ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jeżeli:
1.jest właścicielem lub współwłaścicielem istniejącego budynku mieszkalnego jednorodzinnego poddanego procesowi termomodernizacji;
2.przedsięwzięcie zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek;
3.kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem;
4.wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
W katalogu wydatków podlegających odliczeniu znajdującym się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych w części 1 w punkcie 1 zostały wskazane m.in. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych oraz fundamentów wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem, natomiast w części 2 w punkcie 5 wskazano m.in. docieplenie przegród budowlanych i fundamentów.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że spełnia Pan wszystkie warunki do skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Posiada Pan faktury dokumentujące poniesione wydatki na zrealizowane zadanie termomodernizacyjne na kwotę ogółem brutto 43.490,86 zł. Na wydatki udokumentowane fakturami w kwocie brutto 43.490,86 zł składają się dostarczone i zużyte podczas docieplania przegród budowlanych domu materiały budowlane na kwotę 13.466,86 zł oraz usługa ocieplenia domu potwierdzona przez Wykonawcę na 30.024,00 zł. Z tej faktury przelał Pan na konto wykonawcy kwotę bezsporną 15.001,60 zł. Na pozostałą nie zapłaconą kwotę brutto 15.022,40 zł składają się:
§ kaucja zabezpieczająca roszczenia z tytułu szkody wyrządzonej przez wykonawcę podczas wykonywania usługi, tj. uszkodzona markiza uruchamiana elektrycznie, uszkodzone płytki na tarasie i na ganku w ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości ogółem brutto 8.510,00 zł. Wykonawca posiada OC działalności gospodarczej i na prośbę Wykonawcy szkody są zgłoszone przez Zainteresowanego do Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Kaucję zwróci Pan Wykonawcy po uzyskaniu odszkodowania od Towarzystwa Ubezpieczeniowego. Ewentualny brak odszkodowania spowoduje, że kaucja pokryje koszty usunięcia wyrządzonych szkód przez Wykonawcę.
§ kaucja na sporną wycenę usługi na kwotę brutto 6.512,40 zł.
Powziął Pan wątpliwości, czy ma Pan prawo dokonać odliczenia od podstawy obliczenia podatku w zeznaniu rocznym za rok 2024 wydatków termomodernizacyjnych w wysokości 36.978,46 zł oraz czy zgodnie z art. 26h ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po uzyskaniu odszkodowania z Towarzystwa Ubezpieczeniowego za szkody wyrządzone przez wykonawcę będzie Pan zobowiązany potraktować to odszkodowanie jako zwrot w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej i doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone od dochodu za rok podatkowy w którym otrzyma ten zwrot i będzie zobowiązany do złożenie korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym zastosował ulgę.
Biorąc powyższe na uwadze należy stwierdzić, że nie ma Pan prawa do odliczenia wydatków w skalkulowanej przez Pana kwocie 36.978,46 zł, bowiem zatrzymana kwota kaucji w wysokości 8.510,00 zł (która zostanie Panu zwrócona) nie jest – co wynika z opisu sprawy – kwotą wydatkowaną na usługi, o których mowa w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych a stanowi kwotę mającą de facto pokryć (zabezpieczyć) naprawę uszkodzonych – przez wykonawcę – podczas termomodernizacji elementów. Zatem w ramach ww. ulgi jest Pan zobowiązany do pomniejszenia kwot wynikających z faktur o ww. kwotę kaucji oraz kwotę kaucji zachowanej na zabezpieczenie kwoty spornej za usługę ocieplenia. W sytuacji uzyskania faktury korygującej cenę ocieplenia będzie Pan zobowiązany dokonać korekty zeznania. Odnosząc się natomiast do wątpliwości wyrażonej przez Pana pytaniem nr 2 należy zaakcentować, że – konsekwencją oceny Pana stanowiska odnośnie pytania nr 1 – odszkodowanie otrzymane z Towarzystwa Ubezpieczeniowego z OC sprawcy nie stanowi zwrotu odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, a zatem nie będzie Pan zobowiązany otrzymanego odszkodowania uwzględnić w rozliczeniu ulgi termomodernizacyjnej poprzez doliczenie do dochodu kwot uprzednio odliczonych od dochodu oraz nie będzie zobowiązany do złożenia korekty uprzednio złożonego zeznania, w którym zastosuje Pan ulgę.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
§stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
§zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.