Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.832.2024.3.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

-prawidłowe w zakresie skutków podatkowych uzyskania przez Panią w 2025 r. dochodu z tytułu umowy o pracę w Polsce, obowiązującej do końca 2024 r.;

-nieprawidłowe w zakresie skutków podatkowych uzyskania przez Panią w 2025 r. dochodu z tytułu likwidacji w 2025 r. lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku;

-nieprawidłowe w zakresie skutków podatkowych uzyskania przez Panią w 2025 r. dochodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 stycznia 2025 r. (wpływ 22 stycznia 2025 r.) oraz pismem z 30 stycznia 2025 r. (wpływ 30 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Zdarzenie 1.

Zmienia Pani rezydencję podatkową od 1 stycznia 2025 r. na Szwecję, zgłasza Pani ten fakt w urzędzie skarbowym 31 grudnia 2024 r. W 2025 r. uzyskuje Pani dochód z tytułu umowy o pracę rozwiązanej z dniem 31 grudnia 24 r.

Zdarzenie 2.

Zmienia Pani rezydencję podatkową od 1 stycznia 2025 r. na Szwecję, zgłasza Pani ten fakt w urzędzie skarbowym 31 grudnia 2024 r. W 2025 r. uzyskuje Pani dochód z lokaty terminowej (zysk z odsetek). Lokata zostaje, wygasa w 2025 r.

Zdarzenie 3.

Zmienia Pani rezydencję podatkową od 1 stycznia 2025 r. na Szwecję, zgłasza Pani ten fakt w urzędzie skarbowym 31 grudnia 2024 r. W 2025 r. uzyskuje Pani dochód z tytułu likwidacji funduszu inwestycyjnego i Pracowniczego Planu Kapitałowego.

W uzupełnieniu wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na pytania.

Czy do 31 grudnia 2024 r. będzie posiadała Pani w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Odpowiedź: Tak.

Czy w związku ze zmianą rezydencji podatkowej na Szwedzką może (lub będzie mogła) potwierdzić Pani ten fakt certyfikatem rezydencji podatkowej uzyskanym od organu podatkowego w Szwecji?

Odpowiedź: Nie. Oświadczenie w zakresie zmiany rezydencji złożone zostało w US (...) oraz banku poprzez zmianę danych adresowych. Obecnie w szwedzkim urzędzie skarbowym ma Pani nadany osobisty numer identyfikacyjny tzw. personnummer.

Czy przedstawi Pani Bankowi – w którym posiada Pani produkty bankowe (lokaty terminowe) certyfikat rezydencji potwierdzający Pani miejsce zamieszkania w Szwecji w okresie będącym przedmiotem zapytania?

Odpowiedź: Nie. Zgodnie z informacją od banku (…) przedstawienie takiego certyfikatu nie jest wymagane. Bankowi wystarczyło zgłoszenie miejsca zamieszkania od 1 stycznia 2025 r.

Czy dochód z tytułu umowy o pracę rozwiązanej 31 grudnia 2024 r., który otrzyma Pani w 2025 r. wypłacony zostanie Pani w związku z wykonywaniem przez Panią pracy w Polsce, czy w innym kraju, jeżeli w innym, prosimy wskazać w jakim?

Odpowiedź: W Polsce.

W związku z uzyskaniem dochodu z tytułu likwidacji funduszu inwestycyjnego i Pracowniczego Planu Kapitałowego proszę wyjaśnić:

-   Czy zostanie dokonana na Pani wniosek jako uczestnika PPK wypłata środków zgromadzonych w PPK na wskazany rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie?

Odpowiedź: Tak. Zakłada Pani likwidację środków z PPK i wypłatę ich na rachunek bankowy.

-   Czy wypłata środków zgromadzonych na rachunku PPK nastąpi na Pani rzecz jako uczestnika PPK na po osiągnięciu przez Panią 60. roku życia (art. 97 ust. 1 pkt 1 ustawy z 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych Dz. U. z 2024 r. poz. 427, ze zm.)?

Odpowiedź: Nie. Jest Pani osobą przed 45 rokiem życia.

-Czy otrzyma Pani zwrot pieniężny zgromadzonych środków, dokonany przedukończeniem 60. roku Pani życia jako uczestnika PPK (art. 105 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych)?

Odpowiedź: Tak. Wypłata środków dotyczyłaby osoby przed 60 rokiem życia.

-Czy otrzymane przez Panią środki pieniężne będą stanowiły dochód od kwoty wypłaconej na pokrycie wkładu własnego w zakresie, w jakim wypłacone środki nie zostały zwrócone w terminie wynikającym z umowy zawartej w ramach pracowniczych planów kapitałowych zgodnie z art. 98 ww. ustawy o pracowniczych planach kapitałowych?

Odpowiedź: Nie.

Jaki rodzaj dochodu w związku z „likwidacją funduszu inwestycyjnego” Pani otrzyma, czy będzie to np. dochód uzyskany z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych, czy może dochód ten będzie dotyczył wypłaty środków zgromadzonych przez Panią w ramach pracowniczego planu kapitałowego, prosimy wyjaśnić tę kwestię czego ów dochód będzie dotyczył?

Odpowiedź: Dochód będzie dotyczył umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych.

Czy prowadzi Pani działalność gospodarczą? Jeśli tak, jaki jest zakres tej działalności – w szczególności czy jest ona związana z inwestowaniem w jednostki uczestnictwa w funduszach?

Odpowiedź: Nie prowadzi Pani działalności gospodarczej.

Pytania (dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy dochód z tytułu umowy o pracę uzyskany w 2025 r. w Polsce, a dotyczący umowy o prace obowiązującej do końca 2024 r. zawartej z polskim pracodawcą należy wykazać w zeznaniu podatkowym w Polsce i odprowadzić od niego podatek dochodowy mimo zmiany rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką?

2.Czy dochód z tytułu likwidacji w 2025 r. lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku należy opodatkować w Polsce po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką poprzez automatyczne odprowadzenie tzw. „podatku Belki”?

3.Czy dochód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego uzyskany w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką należy wykazać w polskim urzędzie skarbowym i odprowadzić od niego podatek dochodowy?

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (zaprezentowane w uzupełnieniu wniosku)

W Pani ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – dochód z tytułu umowy o pracę uzyskany w 2025 r. w Polsce, a dotyczący umowy o pracę obowiązującej do końca 2024 r. zawartej z polskim pracodawcą należy wykazać w zeznaniu podatkowym Polsce i odprowadzić od niego podatek dochodowy mimo zmiany rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką.

Według Pani – w zakresie pytania nr 2 – dochód z tytułu likwidacji w 2025 r. lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku należy opodatkować w Polsce po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką poprzez automatyczne odprowadzenie tzw. „podatku Belki”.

Pani zadaniem – w odniesieniu do pytania nr 3 – dochód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego uzyskany w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką nie jest objęty podatkiem dochodowym.

Przedmiotem analizy w niniejszej sprawie będą skutki podatkowe dotyczące ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Z kolei na podstawie art. 3 ust. 2b cytowanej ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

5a) umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;

6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

Katalog dochodów (przychodów) wymienionych w cytowanym wyżej art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest katalogiem zamkniętym; wymienia jedynie przykładowe, najczęściej podejmowane czynności służące uzyskaniu przychodu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Główna zasada dotycząca ograniczonego obowiązku podatkowego wyrażona jest w art. 3 ust. 2a ww. ustawy, natomiast ust. 2b podaje tylko przykładowe rodzaje dochodów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce i nie jest to wyliczenie wyczerpujące.

Według art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Pierwszą kwestią analizy będą skutki podatkowe uzyskania przez Panią w 2025 r. - tj. po zmianie rezydencji podatkowej na szwedzką - dochodu z tytułu umowy o pracę obowiązującej do końca 2024 r. zawartej z polskim pracodawcą.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z treścią art. 32 ust. 1 ww. ustawy:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

W myśl natomiast art. 39 ust. 1 analizowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32, art. 33 i art. 35, są obowiązani przesłać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46, 74, 148 i 152-154. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby które nie mają w Polsce miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Polski (ograniczony obowiązek podatkowy). Zasadę tę stosuje się z uwzględnieniem odpowiednich umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Z uwagi na fakt, że od 1 stycznia 2025 r. zmieniła Pani rezydencję podatkową na szwedzką, w przedmiotowej sprawie zastosowanie będą miały przepisy Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2006 r., Nr 26, poz. 193).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. Konwencji:

Z uwzględnieniem postanowień artykułów 16, 18 i 19, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Stosownie natomiast do postanowień art. 15 ust. 2 ww. umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1, wynagrodzenie, jakie osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną wykonywaną w drugim Umawiającym się Państwie, podlega opodatkowaniu tylko w pierwszym wymienionym Państwie, jeżeli:

a)odbiorca przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy nieprzekraczające łącznie 183 dni podczas dwunastomiesięcznego okresu, rozpoczynającego się lub kończącego w danym roku podatkowym, i

b)wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i

c)wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim Państwie.

Z art. 15 ust. 1 umowy, wynika, że co do zasady dochody z pracy podlegają opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, chyba, że praca jest wykonywana w drugim państwie. Jeżeli jest tam rzeczywiście wykonywana, to otrzymywane wynagrodzenie może być opodatkowane w obu państwach, za wyjątkiem przypadku opisanego szczegółowo w treści art. 15 ust. 2 Konwencji.

Natomiast art. 15 ust. 2, z zastrzeżeniem ust. 3 tego artykułu umowy, określa wyjątek od powyższej zasady, zgodnie z którym wynagrodzenia pracowników podlegają opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji, czyli w Szwecji, o ile łącznie zostaną spełnione określone w tym artykule wyjątki. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków powoduje, że wynagrodzenie pracowników podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1 umowy, czyli w państwie miejsca zamieszkania podatnika (w Szwecji) oraz w państwie, w których praca jest wykonywana, tj. w Polsce.

W przedmiotowej sprawie nie został spełniony warunek określony w lit. b) art. 15 ust. 2 konwencji polsko-szwedzkiej, gdyż wynagrodzenie jest wypłacane przez podmiot mający siedzibę w Polsce. Zatem wynagrodzenie z tytułu pracy wykonywanej w Polsce podlega opodatkowaniu w świetle art. 15 ust. 1 umowy zarówno w Polsce jak i w Szwecji.

Mając powyższe na względzie dochód, który uzyska Pani w 2025 r. z tytułu umowy o pracę wykonywanej w Polsce w 2024 r. zgodnie z zacytowanym wyżej przepisem art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wykazać w Polsce w zeznaniu podatkowym składanym za rok 2025 r.

Zatem, zaprezentowane przez Panią w tej kwestii stanowisko uznałem za prawidłowe.

Kolejną kwestią budzącą Pani wątpliwości są skutki podatkowe uzyskania przez Panią w 2025 r. dochodu z tytułu likwidacji lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów z tytułu odsetek reguluje art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 5.

Jak wynika z art. 30a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 1-5, 10a i 11a-11f stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Na podstawie art. 5a pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Certyfikat rezydencji – oznacza zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Certyfikat rezydencji jest dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny – miejsce rezydencji podatnika dla celów podatkowych, którym w przypadku podatników podatku dochodowego od osób fizycznych jest miejsce zamieszkania. Wydając takie zaświadczenie właściwy organ potwierdza, że – na moment wydania tego dokumentu, bądź na moment w nim określony – stan faktyczny wskazany w jego treści jest zgodny ze stanem faktycznym, wynikającym z ewidencji, rejestrów prowadzonych przez ten organ bądź z innych danych znajdujących się w jego posiadaniu; może zatem dotyczyć wyłącznie zaistniałych, tj. teraźniejszych lub przeszłych stanów faktycznych, nigdy przyszłych okoliczności faktycznych.

Płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju.

Warunek udokumentowania miejsca zamieszkania podatnika za pomocą certyfikatu rezydencji w celu zastosowania niższej stawki podatku z umowy nie przesądza jednak o tym, że płatnik, w dniu dokonania wypłaty jest zobowiązany posiadać aktualny certyfikat rezydencji. Płatnik może, w dniu dokonania wypłaty, zastosować stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub zastosować zwolnienie zgodnie z taką umową.

Udokumentowanie rezydencji podatkowej może nastąpić zarówno przed, jak i po dokonaniu płatności. Jednakże w razie uzyskania certyfikatu po dokonaniu płatności, taki certyfikat powinien potwierdzać rezydencję podatkową za okres, w którym została dokonana płatność. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymaga od płatnika posiadania certyfikatu rezydencji potwierdzającego miejsce zamieszkania podatnika w momencie dokonywania wypłaty należności z tytułów wymienionych w art. 30a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Płatnik może – mając jednak na względzie ryzyko odpowiedzialności na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej – zastosować zwolnienie od podatku bądź stawkę podatku wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, w oparciu o informacje uzyskane od podatnika bądź na podstawie uzyskanego wcześniej certyfikatu rezydencji i potwierdzenia przez podatnika, że dane w nim zawarte nie uległy zmianie. Nie zwalnia to jednak płatnika z obowiązku późniejszego uzyskania certyfikatu rezydencji dotyczącego okresu, w którym dokonana została ta wypłata.

W przypadku gdy podatnik nie przedstawił certyfikatu rezydencji stosuje się zasady opodatkowania przewidziane w at. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2025 r. uzyska Pani dochodu z tytułu likwidacji lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku.

Kwestia opodatkowania odsetek została zawarta w art. 11 Konwencji pomiędzy Polską a Szwecją.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. umowy:

Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie, których rzeczywistym beneficjentem jest osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

W świetle art. 11 ust. 2 Umowy:

Użyte w tym artykule określenie „odsetki” oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych jak i niezabezpieczonych hipoteką lub prawem do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek rządowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami związanymi z takimi pożyczkami, obligacjami lub skryptami dłużnymi. Opłat karnych z tytułu opóźnionej zapłaty nie uważa się za odsetki w rozumieniu tego artykułu.

W myśl art. 11 ust. 3 umowy:

Postanowienia ustępu 1 nie mają zastosowania, jeżeli osoba uprawniona do tych odsetek mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie, w którym powstają odsetki, działalność gospodarczą poprzez zakład tam położony bądź wykonuje tam wolny zawód za pomocą stałej placówki, i jeżeli wierzytelność, z tytułu której płacone są odsetki, jest faktycznie związana z takim zakładem lub stałą placówką. W takim przypadku stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

Jak wynika z art. 11 ust. 4 umowy:

Jeżeli w wyniku szczególnych powiązań między płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek lub między nimi a osobą trzecią kwota odsetek związanych z zadłużeniem, z tytułu którego są wypłacane, przekracza kwotę, która byłaby uzgodniona pomiędzy płatnikiem a osobą uprawnioną do odsetek bez takich powiązań, wówczas postanowienia tego artykułu mają zastosowanie tylko do ostatniej wymienionej kwoty. W takim przypadku nadpłacona część podlega opodatkowaniu w każdym Umawiającym się Państwie zgodnie z jego prawem i z uwzględnieniem odpowiednich postanowień niniejszej konwencji.

Zatem, zgodnie z Konwencją, ww. odsetki podlegają opodatkowaniu tylko w państwie, w którym osoba będąca właścicielem odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę (w analizowanej sprawie w Szwecji).

Płatnik (Bank) zgodnie z ww. art. 11 Konwencji polsko-szwedzkiej nie pobiera podatku od wypłaconych odsetek, jednakże zastosowanie przez płatnika postanowienia wynikającego z art. 11 wspomnianej Konwencji jest możliwe jedynie pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca Pani zamieszkania w Szwecji uzyskanym certyfikatem rezydencji.

Wskazała Pani w sprawie, że nie przedstawi Pani Bankowi, w którym posiada Pani ww. lokatę certyfikatu rezydencji potwierdzającego Pani miejsce zamieszkania w Szwecji.

Zatem, zgodnie z ww. art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy, odsetki od lokat bankowych podlegają opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Dochodów tych nie łączy się z innymi dochodami osiągniętymi w roku podatkowym i nie wykazuje się ich w zeznaniach rocznych. Podatek pobierany jest u źródła przez podmiot dokonujący wypłaty odsetek i przekazywany do urzędu skarbowego.

Obowiązki płatnika określone zostały w art. 41 w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy przepisu art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Płatnicy są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Skoro więc na dzień wypłaty odsetek Bank nie będzie dysponował certyfikatem rezydencji potwierdzającym Pani miejsce zamieszkania w Szwecji, tym samym Bank jako płatnik zastosuje unormowania wynikające z polskiej ustawy o podatku dochodowym i pobierze od wypłaconych odsetek podatek w wysokości 19% zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który następnie zostanie odprowadzony na konto właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, Pani stanowisko, że dochód z tytułu likwidacji w 2025 r. lokaty terminowej (zysk z odsetek) założonej w polskim banku należy opodatkować w Polsce, uznałem za nieprawidłowe, bowiem jak wyżej wskazałem dochód ten – zgodnie Konwencją polsko-szwedzką dotyczącą unikania podwójnego opodatkowania – podlega opodatkowaniu w Szwecji. Natomiast w Polsce – w związku z brakiem dokumentu potwierdzającego Pani rezydencję podatkową w Szwecji – Bank jako płatnik zobowiązany będzie do poboru i przekazania do polskiego urzędu skarbowego 19% podatku dochodowego z tytułu ww. dochodu.

Kolejną kwestią wymagająca rozstrzygnięcia są skutki podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych, związane z uzyskaniem dochodu z tytułu wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego uzyskanych w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką.

Z art. 5a pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o pracowniczych planach kapitałowych - oznacza to ustawę z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 46. 1723 i 1941).

W kontekście powyższego, wskazuję, że zasady funkcjonowania PPK zostały uregulowane ustawą z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 427). Ustawa ta określa zasady gromadzenia środków w pracowniczych planach kapitałowych, zwanych dalej „PPK”, zawierania umów o zarządzanie PPK i umów o prowadzenie PPK, finansowania i dokonywania wpłat do PPK oraz dokonywania wypłat transferowych, wypłat i zwrotu środków zgromadzonych w PPK.

Z art. 3 ust. 1 i 2 tej ustawy wynika, że:

PPK jest tworzony w celu systematycznego gromadzenia oszczędności przez uczestnika PPK z przeznaczeniem na wypłatę po osiągnięciu przez niego 60. roku życia oraz na inne cele określone w ustawie. Środki gromadzone w PPK stanowią prywatną własność uczestnika PPK, z zastrzeżeniem art. 105.

Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych użyte w ustawie określenie wypłata oznacza - dokonaną na wniosek uczestnika PPK wypłatę środków zgromadzonych w PPK na wskazany rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej w przypadku spełnienia warunków określonych w ustawie.

Natomiast określenie zwrot - oznacza wycofanie środków zgromadzonych w PPK przed osiągnięciem przez uczestnika PPK 60 roku życia na wniosek uczestnika PPK, małżonka lub byłego małżonka uczestnika PPK, małżonka zmarłego uczestnika PPK lub osoby uprawnionej (art. 2 pkt 47 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych).

W 2025 r. jako osoba przed 60-tym rokiem życia uzyska Pani na rachunek bankowy dochód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego.

Zwrot zgromadzonych środków pieniężnych dokonany przed ukończeniem 60-tym rokiem życia jako uczestnika PPK określa art. 105 ww. ustawy z uwzględnieniem postanowień stosownej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną będzie Rzeczpospolita Polska.

Jak stanowi art. 105 ust. 1 ww. ustawy, zwrot dokonywany na wniosek uczestnika PPK następuje w formie pieniężnej, w terminach określonych w statucie funduszu inwestycyjnego, statucie funduszu emerytalnego lub regulaminie ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego.

Artykuł 105 ust. 2 ww. ustawy stanowi, że w przypadku zwrotu, o którym mowa w ust. 1, instytucja finansowa przekazuje ze środków zgromadzonych na rachunku PPK uczestnika PPK:

1)na rachunek bankowy wskazany przez ZUS, kwotę równą 30% środków pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia przez fundusz inwestycyjny lub zakład ubezpieczeń jednostek uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub umorzenia przez fundusz emerytalny jednostek rozrachunkowych, które zostały nabyte, w przypadku funduszy inwestycyjnych, lub przeliczone, w przypadku funduszy emerytalnych, na rzecz uczestnika z wpłat finansowanych przez podmiot zatrudniający;

2)na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez uczestnika PPK, kwotę równą 70% środków pieniężnych pochodzących odpowiednio z odkupienia przez fundusz inwestycyjny lub zakład ubezpieczeń jednostek uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub umorzenia przez fundusz emerytalny jednostek rozrachunkowych, które zostały nabyte, w przypadku funduszy inwestycyjnych, lub przeliczone, w przypadku funduszy emerytalnych, na rzecz uczestnika z wpłat finansowanych przez podmiot zatrudniający, po uprzednim pomniejszeniu o należną kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych, która zgodnie z odrębnymi przepisami przekazywana jest na rachunek właściwego urzędu skarbowego;

3)na rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej wskazany przez uczestnika PPK, kwotę odpowiadającą środkom pieniężnym pochodzącym odpowiednio z odkupienia przez fundusz inwestycyjny lub zakład ubezpieczeń jednostek uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub umorzenia przez fundusz emerytalny jednostek rozrachunkowych, które zostały nabyte, w przypadku funduszy inwestycyjnych, lub przeliczone, w przypadku funduszy emerytalnych, na rzecz uczestnika z wpłat finansowanych przez uczestnika PPK jako osobę zatrudnioną, po uprzednim pomniejszeniu o należną kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych, która zgodnie z odrębnymi przepisami przekazywana jest na rachunek właściwego urzędu skarbowego;

4)za pośrednictwem PFR, na rachunek bankowy wskazany przez ministra właściwego do spraw pracy, kwotę odpowiadającą środkom pieniężnym pochodzącym odpowiednio z odkupienia przez fundusz inwestycyjny lub zakład ubezpieczeń jednostek uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego lub umorzenia przez fundusz emerytalny jednostek rozrachunkowych, które zostały nabyte, w przypadku funduszy inwestycyjnych, lub przeliczone, w przypadku funduszy emerytalnych, na rzecz uczestnika PPK z wpłaty powitalnej i dopłat rocznych.

Z kolei stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 11d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodu uczestnika pracowniczego planu kapitałowego uzyskanego z tytułu zwrotu zgromadzonych środków dokonanego na podstawie art. 105 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z przepisem art. 30a ust. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochód, o którym mowa w ust. 1 pkt 11d, stanowi kwota zwrotu z dokonanego odkupienia jednostek uczestnictwa lub umorzenia jednostek rozrachunkowych, pomniejszona o wydatki na nabycie odkupionych jednostek uczestnictwa lub wpłaty na umorzone jednostki rozrachunkowe, z których dokonano zwrotu.

Jak wynika z zacytowanego już wcześniej art. 30a ust. 2 wspomnianej ustawy:

Przepis ust. 1 pkt 1-5, 10a i 11a-11f stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Przywołany wyżej przepis art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakłada na płatnika obowiązek pobrania 19% zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodu z tytułu określonego w art. 30a ust. 1 pkt 11d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Płatnik w przypadku dokonywania przedmiotowych wypłat i zwrotów na rzecz osób fizycznych nie będących polskimi rezydentami, będzie uprawniony do stosowania przepisów odpowiedniej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ww. Konwencji zawartej pomiędzy Polską i Szwecją :

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, gdzie są osiągane, a nieobjęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, że dochód, który Pani uzyska w 2025 r. z tytułu wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego - jako osoba mająca miejsce zamieszkania w Szwecji - podlega opodatkowaniu tylko w tym państwie. Jednak zastosowanie postanowień ww. Konwencji jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

Skoro więc na dzień wypłaty płatnik nie będzie dysponował certyfikatem rezydencji potwierdzającym Pani miejsce zamieszkania w Szwecji, płatnik zobowiązany będzie do zastosowania unormowań wynikających z polskiej ustawy o podatku dochodowym i pobrania od wypłaconych kwot podatku w wysokości 19% zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy i przekazania na konto właściwego urzędu skarbowego płatnik.

W konsekwencji Pani stanowisko w tej kwestii, że dochód z tytułu wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego uzyskany w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką nie jest objęty podatkiem dochodowym uznałem za nieprawidłowe.

Wątpliwość Pani budzi również kwestia skutków podatkowych umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych po zmianie przez Panią rezydencji podatkowej na szwedzką.

W sytuacji uzyskiwania dochodów z tytułu jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych zastosowanie ma art. 13 Konwencji polsko-szwedzkiej, zatytułowany „Zyski z przeniesienia własności majątku”.

W myśl art. 13 ust. 4 Konwencji polsko-szwedzkiej:

Zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku, innego niż majątek, o którym mowa w ustępach 1, 2 i 3, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 5 wspomnianej Konwencji polsko-szwedzkiej:

Bez względu na postanowienia ustępu 4, zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku osiągane przez osobę, która miała miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie i uzyskała miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w pierwszym Umawiającym się Państwie, jeżeli przeniesienie własności następuje w ciągu dziesięciu lat następujących po dniu, w którym osoba ta przestała posiadać miejsce zamieszkania w pierwszym Umawiającym się Państwie.

Co do zasady zyski z przeniesienia własności jakiegokolwiek majątku w rozumieniu art. 13 ust. 4 ww. Konwencji podlega opodatkowaniu w tym państwie, w którym przenoszący własność ma miejsce zamieszkania (w Szwecji). Bez względu na postanowienia ww. art. 13 ust. 4 zyski z przeniesienia jakiegokolwiek majątku może być opodatkowany w Polsce, jeżeli przeniesienie własności następuje w ciągu dziesięciu lat następujących po dniu, w którym osoba ta przestała posiadać miejsce zamieszkania w Polsce.

W analizowanej sprawie dojdzie do uzyskania przez Panią dochodu w pierwszym roku następującym po dniu, w którym przestała Pani mieszkać w Polsce. Zatem, ww. dochód uzyskany z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych będzie w Polsce podlegał opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:

Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Jak stanowi art. 5a pkt 14 ww. ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 pkt 5 ww. ustawy:

Od dochodów uzyskanych z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych - podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast w myśli przepisu art. 30b ust. 2 pkt 7 tej ustawy:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38 osiągnięta w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 30b ust. 3 wspomnianej ustawy:

Przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 30b ust. 5 ww. ustawy:

Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.

Na podstawie art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać uzyskane w roku podatkowym dochody, o których mowa w ust. 1 i 1a, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a ustawy:

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z m.in. kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b.

Stosownie do wskazanego wcześniej w niniejszej interpretacji przepisu art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie Pani zobowiązana do złożenia właściwemu urzędowi skarbowemu zeznanie podatkowe PIT-38 o wysokości osiągniętego dochodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych za rok podatkowy 2025 w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym w którym uzyska Pani ww. dochód.

Podsumowując, w związku z uzyskaniem w 2025 r. przez Panią w 2025 r. dochodu z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych będzie Pani zobowiązana do złożenia właściwemu urzędowi skarbowemu w Polsce rozliczenia rocznego PIT-38 w terminie do 30 kwietnia 2026 r., tj. roku następującego po roku podatkowym w którym uzyska Pani ww. dochód.

Mając na uwadze powyższe, Pani stanowisko, że dochód z tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych uzyskany w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej od 1 stycznia 2025 r. na szwedzką nie jest objęty podatkiem dochodowym uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).