
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361, dalej jako: ustawa VAT).
W związku z rozliczaniem uzyskiwanych przychodów na zasadach norm szacunkowych Wnioskodawca obecnie nie prowadzi ksiąg podatkowych, ale prowadzi rejestr środków trwałych składników majątkowych na potrzeby przepisów ustawy o VAT.
Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 55 z ind. 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.).
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest chów oraz hodowla drobiu rzeźnego (specjalny dział produkcji rolnej).
Wnioskodawca na potrzeby rozliczeń publicznoprawnych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przy ustalaniu dochodu z działów specjalnej produkcji rolnej posługuje się normami szacunkowymi, w zgodzie z art. 43 ust. 1 ustawy o PIT. W związku z powyższym składa do 20 stycznia każdego roku deklaracje do wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnej produkcji rolnej (PIT-6).
W grudniu 2024 roku Wnioskodawca planuje wstawienie dodatkowych kur do prowadzonych specjalnych działów produkcji rolnej. Złoży on stosowną korektę informacji właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, w której wykaże zwiększenie ilości kur, które posiada w ramach prowadzonych specjalnych działów produkcji rolnej. W rezultacie organ podatkowy wyda nową decyzję ze skorygowaną wysokością zobowiązania podatkowego, przy uwzględnieniu wstawionych w grudniu 2024 roku kur.
Wnioskodawca, w związku z przekroczeniem 2 mln euro przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych przejdzie z dniem 1 stycznia 2025 r. na pełną księgowość. W konsekwencji przestanie się on rozliczać na podstawie norm szacunkowych, a dochód uzyskiwany ze specjalnych działów produkcji rolnej będzie opodatkowany na zasadach podatku liniowego, o którym stanowi art. 30c ustawy o PIT.
Wnioskodawca sprzedaż wstawionych w grudniu 2024 r. kur planuje dopiero w I kwartale 2025 roku, gdyż musi on odczekać minimum 8 tygodni na ich wzrost. Obowiązek odczekania określonej ilości czasu, zanim sprzeda kury jest konsekwencją niezależną od woli Wnioskodawcy, gdyż wynika ze specyfiki prowadzonego gospodarstwa rolnego.
Ostatecznie sprzedaż kur nastąpi już w momencie rozliczania się z należności publicznoprawnych na zasadach podatku liniowego, o którym stanowi art. 30c ustawy o PIT.
W związku z powyższymi okolicznościami Wnioskodawca powziął następujące wątpliwości.
Pytanie
Czy Wnioskodawca, od planowanej sprzedaży kur w I kwartale 2025 r. będzie musiał zapłacić podatek dochodowy na zasadach podatku liniowego, o którym mowa art. 30c ustawy o PIT, skoro powyższy podatek dochodowy od tych samych włożonych kur zapłaci już w grudniu 2024 r. w momencie rozliczania się na zasadach norm szacunkowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, od planowanej sprzedaży kur w I kwartale 2025 r. nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego na zasadach podatku liniowego, o którym mowa art. 30c ustawy o PIT, skoro powyższy podatek dochodowy od tych samych włożonych kur zapłaci już w grudniu 2024 r. w momencie rozliczania się na zasadach norm szacunkowych, o których mowa w art. 43 ust.1 ustawy o PIT.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o PIT przepisów ustawy nie stosuje się, do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnej produkcji rolnej.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o PIT działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, działalność Wnioskodawcy opiera się na fermowej hodowli i chowie drobiu rzeźnego, a w konsekwencji powyższe stanowi kategorię specjalnego działu produkcji rolnej. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT źródłami przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.
Idąc dalej, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o PIT przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
Zasady ustalania podstawy opodatkowania (dochody) uzyskiwanych w związku z prowadzeniem specjalnych działów produkcji rolnej ustanawia art. 24 ust. 4 ustawy o PIT, który stanowi, iż dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy z przepisów ustawy o rachunkowości wynika obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych, według zasad określonych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przeciwnym przypadku podatnik ma prawo wyboru, tj. może - po uprzednim zawiadomieniu właściwego naczelnika Urzędu Skarbowego - ustalać przychody według zasad określonych w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie ksiąg wykazujących te przychody (podatkowa księga przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe), bądź ustalać dochód przy zastosowaniu norm szacunkowych.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej "ustawą", stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Zatem przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 Euro.
Wobec powyższego, jeżeli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych, tj. na zasadach ryczałtowo-szacunkowych, przewidzianych w art. 24 ust. 4-4e ustawy o PIT.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 ustawy o PIT, podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.
Zgodnie z art. 43 ust. 3 pkt ustawy o PIT podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji.
W zaistniałym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia powyższe obowiązki ustawowe. W związku z prowadzeniem działalności w zakresie specjalnych działów produkcji rolnej rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych z zastosowaniem norm szacunkowych, natomiast od 1 stycznia 2025 będzie się rozliczał na zasadach podatku liniowego, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT. W konsekwencji wstawienia dodatkowej ilości kur do fermy w grudniu 2024 r., zamierza on zawiadomić o tej okoliczności właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej deklaracji.
Z przedstawionego wyżej opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie chowu oraz hodowli drobiu rzeźnego. Do końca 2024 r. rozlicza się na podstawie norm szacunkowych w związku z prowadzeniem specjalnych działów produkcji rolnej. W związku z przekroczeniem przez Wnioskodawcę progu 2 000 000 Euro, zgodnie z obowiązującymi przepisami (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości) został zobowiązany do założenia w 2025 r. ksiąg rachunkowych.
Wnioskodawca w związku z obowiązkiem prowadzenia pełnej księgowości wybierze formę opodatkowania podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o PIT.
Podkreślając, Wnioskodawca planuje wstawić nabyte kury do gospodarstwa rolnego w grudniu 2024 r. (w momencie rozliczania się na zasadach norm szacunkowych), natomiast ich sprzedaż nastąpi dopiero po uzyskaniu odpowiedniego poziomu wzrostu, najpewniej w I kwartale 2025 r.
Konsekwencją powyższego byłoby opodatkowanie ponownie sprzedaży kur, kiedy ich wstawienie wpłynie już na skorygowanie i zwiększenie zobowiązania podatkowego wynikającego z decyzji organu podatkowego, która zostanie wydana w grudniu 2024 roku. Warto wskazać, iż w zakresie podwójnego opodatkowania wypowiadał się już Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, natomiast w zakresie innego stanu faktycznego w interpretacji indywidualnej z dnia 26 października 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.321.2021.1.AT, w której stwierdził, iż: "Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że otrzymanie przez spółkę przekształconą zapłaty należności będącej uprzednio przychodem należnym przekształcanego przedsiębiorcy, nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w spółce przekształconej z tytułu przychodu. Z uwagi na fakt, że należności, które otrzyma spółka przekształcona były zaliczane przez przekształcanego przedsiębiorcę do jego przychodów należnych mających wpływ na podstawę jego opodatkowania, nie mogą one stanowić równocześnie przychodów podatkowych w spółce przekształconej". Powyższe chociaż nie odpowiada bezpośrednio zaistniałemu stanowi faktycznemu, to prezentuje negatywne stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w zakresie podwójnego opodatkowania.
Negatywne stanowisko w zakresie opodatkowania podwójnie wytworzonych towarów ze specjalnych działów produkcji rolnej zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2018 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.419.2017.2.MM, w którym stwierdził, iż: "Wnioskodawca w 2017 r. będzie sprzedawać skóry wytworzone w 2016 r. Wobec powyższego Organ zwraca uwagę, że dochód w 2017 r. uzyskany ze sprzedaży skór, które Wnioskodawca wyprodukował w 2016 r., dotyczyć będzie 2017 r. rozliczanego za pomocą norm szacunkowych. W konsekwencji skóry te nie będą miały wpływu na wysokość dochodu z działu specjalnego produkcji rolnej, z uwagi na to, że nie należą one do stada podstawowego."
W powyższej interpretacji indywidualnej organ podatkowy podkreśla, iż opodatkowanie jednorazowe skór nie będzie skutkowało powstaniem dochodu, nawet przy sprzedaży w roku następnym. W konsekwencji nie dojdzie do podwójnego opodatkowania. Analogiczna sytuacja występuje w opisanym stanie faktycznym, gdzie kury zostaną wniesione w grudniu 2024 r., kiedy Wnioskodawca rozlicza się na zasadach norm szacunkowych i wtedy także wpłyną one na wysokość zobowiązania podatkowego wynikającego z wydanej przez organ podatkowy decyzji.
Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2016 r., nr ILPB1/4511-1-1698/15-2/AK, w którym to organ uznał uzasadnienie wnioskodawcy za prawidłowe. Jego fragment stanowił o tym, że: "Nie jest zatem zasadne, aby przychód z tego tytułu został drugi raz opodatkowany podatkiem dochodowym od osób fizycznych w 2016 r. według przepisów ustawy nowelizującej z tego powodu, iż wyprodukowane w cyklu produkcyjnym 2015 r. (tekst jedn.: skóry z produkcji 2015 r.) skóry zostały sprzedane kupującemu po dniu 31 grudnia 2015 r. oraz faktyczna zapłata za tę produkcję nastąpiła po dniu 31 grudnia 2015 r. Zdaniem Wnioskodawcy przychód z tytułu sprzedaży produkcji wyprodukowanej przed dniem 1 stycznia 2016 r. (tekst jedn.: skór produkcji 2015 r.), a sprzedanej po dniu 31 grudnia 2015 r. będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem PIT wyłącznie jeden raz - tj. w roku podatkowym 2015 - zgodnie z brzmieniem ustawy o PIT obowiązującym do dnia 31 grudnia 2015 r."
Powyższe stanowisko potwierdza także interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 grudnia 2015 r., nr ILPB1/4511-1-1305/15-4/AMN. Wyżej wskazane interpretacji indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej pozytywnie określają stanowisko Wnioskodawcy, i przyjmują, iż podwójne opodatkowanie tych samych transakcji w ramach specjalnych działów produkcji rolnej nie jest dozwolone.
Na marginesie warto wskazać, iż podwójne opodatkowywanie wstawianych kur, wprowadziłoby czynnik dyskryminacyjnym tych samych podatników, znajdujących się w analogicznej sytuacji. Zobrazowanie występującego problemu ukazują przedstawione poniżej schematy. W powyższym schemacie III Podatnikiem nr 3 jest Wnioskodawca. Sytuacja Podatnika nr 1 oraz Podatnika nr 2 zostały przytoczone tylko celem zobrazowania problemu “Schematy stanowią wyłącznie zobrazowanie pojawiąjącego się problemu.
Schemat I
Podatnik nr 1 -> Rozlicza się na zasadzie norm szacunkowych. -> Wstawił w sierpniu 2024 r. określoną ilość kur. -> Zapłacił wyższy podatek raz, w związku z wydaną decyzją przez organ podatkowy. -> Sprzedaż kur, która nastąpi w grudniu 2024 r. nie byłaby opodatkowania, gdyż podatnik rozlicza się na zasadach norm szacunkowych i zapłacił podatek na podstawie wydanej przez właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego decyzji.
Schemat II
Podatnik nr 2 -> Rozlicza się na zasadach podatku liniowego. -> Wniósł w sierpniu 2024 r. określoną ilość kur. -> Wniesione kury sprzedał w grudniu 2024 r. i zapłacił podatek raz (od uzyskanego dochodu). -> W konsekwencji podatnik od sprzedaży kur zapłaci podatek raz.
Schemat III
Podatnik nr 3 -> Rozlicza się na zasadzie norm szacunkowych do 31 grudnia 2024 r. natomiast od 1 stycznia 2025 r. przechodzi na zasady podatku liniowego. -> W grudniu 2024 r. wstawił określoną ilość kur, które sprzeda w I kwartale 2025 r. -> W konsekwencji podatnik zapłaci podatek dwa razy (I raz w grudniu, kiedy wstawi kury oraz II raz w momencie uzyskania dochodu ze sprzedaży w 2025 r.).
Patrząc na powyższy schemat, podatnicy ze schematu nr I oraz II są traktowani preferencyjnej, gdyż nie są zobowiązani do zapłaty dodatkowego podatku dochodowego od wnoszonych, a później sprzedawanych kur. Podatnicy dokonujący tych samych czynności (tj. wstawienie kur oraz późniejsza ich sprzedaż) w zakresie prowadzonych specjalnych działów produkcji będą różnie opodatkowani.
W konsekwencji ponowne opodatkowanie sprzedaży kur w I kwartale 2025 roku uchybia w zasadę równości podatku, która odnosi się do takiego samego traktowania podmiotów znajdujących się w identycznej sytuacji.
Powyższa sytuacja wprowadza także obowiązek dodatkowego rozliczenia się z należności publicznoprawnych, w konsekwencji przepisów nakładającego obowiązek założenia i prowadzenia ksiąg rachunkowych. Celem ustawodawcy na podstawie przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości nie było zobowiązanie podatnika do podwójnego opodatkowania tych samych transakcji, natomiast zwiększenie obowiązków rejestrowych w zakresie uzyskiwanych dochodów w konsekwencji przekroczenia progu przychodów 2 000 000 Euro. W konsekwencji ponowne opodatkowanie w I kwartale 2025 r. planowanych do sprzedania kur byłoby sprzeczne z ratio legis przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości.
Naruszenie powyższych zasad, a także podwójne opodatkowanie skutkowałoby także naruszeniem art. 2 Konstytucji RP, który stanowi, iż: "Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej." Naruszona w omawianym przypadku byłaby zasada sprawiedliwości społecznej poprzez różnicowanie podmiotów tych samych oraz znajdujących się w tej samej sytuacji, tj. podatnika, który wnosi do fermy określoną ilość kur i płaci różnej wysokości podatek w zależności od formy opodatkowania.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, od planowanej sprzedaży kur w I kwartale 2025 r. nie będzie musiał zapłacić podatku dochodowego na zasadach podatku liniowego, o którym mowa art. 30c ustawy o PIT, skoro powyższy podatek dochodowy od tych samych włożonych kur zapłaci już w grudniu 2024 r. w momencie rozliczania się na zasadach norm szacunkowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Na podstawie art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy:
Działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 3a tej ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2”.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jednym ze źródeł przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.
Stosownie do regulacji art. 15 ust. 1 ww. ustawy:
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
Regulacja art. 15 ust. 2 ww. ustawy określa, że:
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.
Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa przepis art. 24 ust. 4 ww. ustawy:
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
Limit kwotowy wskazany w art. 24a ust. 4 ww. ustawy, zobowiązujący podatnika do zaprowadzenia ksiąg rachunkowych precyzuje art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120). Stanowi on, iż:
Przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
Osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich oraz przedsiębiorstw w spadku działających zgodnie z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
Zatem przepisy ustawy o rachunkowości stosuje się m.in. do osób fizycznych, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 000 000 euro.
W świetle powyższego, jeżeli podatnik nie prowadzi podatkowej księgi przychodów i rozchodów, bądź ksiąg rachunkowych, dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych stosownie do postanowień art. 24 ust. 4-4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 24 ust. 4b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Jeżeli rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkości określone w załączniku nr 2, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskane w roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, którzy dochody z działów specjalnych produkcji rolnej ustalają przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2, są obowiązani składać w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym.
Na podstawie art. 43 ust. 3 wskazanej ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni o:
1)zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcji w stosunku do podanej w deklaracji;
2)zaprzestaniu lub rozpoczęciu w ciągu roku eksploatacji obiektów umożliwiających całoroczny cykl produkcji;
3)rozpoczęciu w ciągu roku podatkowego prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej; w tym wypadku podatnicy ci składają deklaracje, o których mowa w ust. 1, o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w tym roku.
W myśl art. 43 ust. 4 ww. ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości ustalonej decyzją naczelnika urzędu skarbowego w terminach określonych w art. 44 ust. 6.
Z przepisów ww. ustawy wynika, że podstawę opodatkowania - obliczoną przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, stanowi wyłącznie dochód wynikający z iloczynu właściwej dla danego rodzaju produkcji działu specjalnego normy szacunkowej dochodu i ilości jednostek produkcji, których ta norma dotyczy. Oznacza to, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód ustalony na dany rok podatkowy w decyzji naczelnika urzędu skarbowego w oparciu o wielkość i rodzaj produkcji wskazany przez Pana w deklaracji o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji, nie zaś dochód faktycznie osiągnięty.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in, że przedmiotem Pana działalności jest chów oraz hodowla drobiu rzeźnego (działy specjalne produkcji rolnej). Do końca 2024 r. przychody uzyskane z działalności opodatkowane są według norm szacunkowych dla działów specjalnych produkcji rolnej. W związku z przekroczeniem 2 000 000 euro przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych przejdzie Pan z dniem 1 stycznia 2025 roku na pełną księgowość.
W grudniu 2024 roku planuje Pan wstawienie dodatkowych kur do prowadzonych specjalnych działów produkcji rolnej. Złoży Pan stosowną korektę informacji właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego, w której wykaże zwiększenie ilości kur, które posiada w ramach prowadzanych specjalnych działów produkcji rolnej. W rezultacie organ podatkowy wyda nową decyzję ze skorygowaną wysokością zobowiązania podatkowego, przy uwzględnieniu wstawionych w grudniu 2024 roku kur. Sprzedaż wstawionych w grudniu 2024 r. kur planuje Pan dopiero w I kwartale 2025 roku.
Wobec powyższego - na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego - stwierdzić należy, że jeżeli w istocie w roku 2024 przychody netto ze sprzedaży towarów, produkcji i operacji finansowych osiągnięte przez Pana w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przekroczyły kwotę 2 000 000 euro, ma Pan obowiązek ustalenia przychodów w 2024 r. na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych.
Przy czym dokonanie w 2025 r. przez Pana sprzedaży kur, które wstawione były w 2024 r. od których dochód z działów specjalnych produkcji rolnej został ustalony w 2024 r. na podstawie norm szacunkowych dochodu - nie powoduje powstania ponownie w 2025 r. podlegającego opodatkowaniu dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.
Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych dochód z ww. sprzedaży związany z produkcją, objętą działem specjalnym produkcji rolnej, która w 2024 r. ustalona była na podstawie norm szacunkowych dochodu - zostanie bowiem opodatkowany w rozliczeniu za 2024 r., nawet jeśli w roku ich sprzedaży będzie Pan zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Z uwagi na powyższe stanowisko Pana uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).
Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.