Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.968.2024.1.JM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku doliczenia do dochodu rodzica dochodów małoletnich dzieci. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Decyzją z dnia (…) Prezes Sądu Rejonowego (…) ustalił uposażenie rodzinne po zmarłej A.A., będącej sędzią w stanie spoczynku Sądu Rejonowego (…). Uprawnionymi do uposażenia rodzinnego są: Wnioskodawca (wdowiec) oraz B.B. i C.C. (małoletni synowie (…)). Uposażenie rodzinne dla wszystkich trzech uprawnionych jest przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

W decyzji wskazano, że od powyższego uposażenia będzie pobierana zaliczka na podatek dochodowy oraz składka na ubezpieczenie zdrowotne na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Sąd Rejonowy uważa sumę uposażenia rodzinnego dla wszystkich trzech uprawnionych za dochód Wnioskodawcy i oblicza jedną zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych. Uprawnieni w dniu 5 maja 2024 r. w piśmie do Prezesa Sądu Rejonowego zwrócili się o obliczanie zaliczek odrębnie dla każdego z uprawnionych, w tym pomniejszenie każdej z zaliczek o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty 3.600 zł i korektę dotychczasowych rozliczeń.

Pismem z dnia 22 maja 2024 r. Prezes Sądu Rejonowego (…) zajął stanowisko, że:

  • uprawniony do pobierania uposażenia rodzinnego podlega przepisom podatkowym takim jakie obowiązują dla świadczeń ze stosunku pracy,
  • decyzją Prezesa Sądu Rejonowego (…) uposażenie rodzinne jest wypłacane tylko Wnioskodawcy,
  • nie jest słusznym twierdzenie, że każdy z uprawnionych jest odrębnym podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zatem zaliczka powinna być obliczana dla każdego z nich z osobna – gdyż w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, za wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Pytania

Czy na Panu – Wnioskodawcy ciąży obowiązek podatkowy w zakresie sumy kwot uposażenia rodzinnego po zmarłej A.A. przysługujących B.B. i C.C.?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, ciąży na Panu obowiązek podatkowy tylko w zakresie kwot uposażenia rodzinnego po zmarłej A.A., do których uprawniony jest Pan. Kwoty, do których uprawnieni są Pana małoletni synowie – B.B. i C.C., są opodatkowane u każdego z nich.

Decyzją z dnia (…) Prezes Sądu Rejonowego (…) ustala „uposażenie rodzinne dla trzech osób uprawnionych”, to jest Pana – (…) (wdowca), B.B. (syna) i C.C. (syna). Decyzja mówi też, że „uposażenie rodzinne będzie przysługiwało dzieciom do ukończenia 25 roku życia pod warunkiem nauki w szkole”. Nie ulega zatem wątpliwości, że decyzja ustala uposażenie rodzinne nie dla jednej, lecz dla trzech osób. Nie może prowadzić do odmiennego wniosku okoliczność, że wypłata dla wszystkich uprawnionych odbywa się na jeden rachunek bankowy, wskazany przez Pana. Przekazanie środków pieniężnych dla kilku uprawnionych na ten sam rachunek jest jedynie czynnością techniczną i nie może powodować interpretowania treści decyzji wbrew jej brzmieniu i przepisowi prawa, stanowiącemu podstawę jej wydania, tj. art. 102 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Ponadto § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 21 czerwca 2018 r. w sprawie uposażeń sędziów w stanie spoczynku i uposażeń rodzinnych członków rodzin sędziów i sędziów w stanie spoczynku oraz terminów przekazania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubezpieczenie społeczne mówi wprost, że uposażenie rodzinne podlega podziałowi na równe części między osoby uprawnione. Uposażenie rodzinne nie jest wprost wymienione w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jako źródło przychodów, ani też wypłacający je sąd nie jest wprost wskazany jako płatnik – uprawniony i zobowiązany do pobierania zaliczek na podatek dochodowy. Nie oznacza to jednak, że uposażenie rodzinne nie stanowi źródła przychodów w rozumieniu cytowanej ustawy, bądź że przychód z uposażenia rodzinnego jest przychodem z tzw. innego źródła lub że można go dowolnie przypisać do innego z wymienionych w przepisie źródeł.

Art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi bowiem, że źródłami przychodów są m. in. emerytura lub renta. Art. 12 ust. 7 wyjaśnia zaś, że przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

Uposażenie rodzinne pełni identyczną funkcję społeczną, jak renta rodzinna, jest zatem świadczeniem rentowym, o którym mowa w cytowanym art. 12 ust. 7. Stanowisko to jest wyrażane w dotychczasowych interpretacjach podatkowych - patrz:

interpretacja indywidualna z dnia 11 września 2020 r. 0112-KDIL2-1.4011.517.2020.1.TR,

  • interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r. 0114-KDIP3-2.4011.739.2022.1.JM,
  • interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r. 0112-KDIL2-1.4011.4.2022.2.DJ (na powyższą interpretację indywidualną powołał się także Prezes Sądu Rejonowego w piśmie z dnia 22 maja 2024 r. jako na potwierdzenie prawidłowości stanowiska o doliczaniu dochodów małoletnich do dochodów rodziców, jednakże taka konkluzja jest nietrafna z uwagi na to, że interpretacja została wydana w czasie, gdy art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniał dochodów z rent jako niepodlegających doliczaniu; aktualne pozostało natomiast wyrażone w interpretacji stanowisko odnośnie do kwalifikacji uposażenia rodzinnego jako renty w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2023 r. - stanowi, że dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Powyższy przepis nie przewiduje zatem doliczania do dochodów rodziców dochodów małoletnich dzieci z rent. W konsekwencji, dochody z uposażenia rodzinnego po zmarłej A.A. podlegają opodatkowaniu odrębnie u Pana – Wnioskodawcy, B.B. i C.C.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione z podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 102 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 334 ze zm.):

W razie śmierci sędziego albo sędziego w stanie spoczynku, członkom jego rodziny, spełniającym warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, przysługuje uposażenie rodzinne w wysokości dla trzech lub więcej osób uprawnionych – 95 % podstawy wymiaru.

Według art. 102 § 2 ww. ustawy:

Podstawę wymiaru uposażenia rodzinnego przysługującego rodzinie stanowi:

1)w przypadku rodziny zmarłego sędziego w stanie spoczynku – uposażenie, jakie przysługiwało w chwili śmierci zmarłemu sędziemu w stanie spoczynku, z zastrzeżeniem pkt 2;

2)w przypadku rodziny zmarłego sędziego albo zmarłego sędziego w stanie spoczynku przeniesionego na podstawie art. 100 § 1 – uposażenie, jakie przysługiwałoby mu w chwili śmierci zgodnie z art. 100 § 2.

Jak wynika z art. 102 § 3 tej ustawy:

Do uposażenia, o którym mowa w § 1, stosuje się odpowiednio art. 100 § 3.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuję, że na mocy art. 10 ust. 1 pkt 1 tej ustawy: 

Źródłem przychodu jest m.in. emerytura lub renta.

W myśl art. 12 ust. 7 ww. ustawy:

Przez emeryturę lub rentę rozumie się łączną kwotę świadczeń emerytalnych i rentowych, w tym kwoty emerytur kapitałowych wypłacanych na podstawie ustawy o emeryturach kapitałowych, wraz ze wzrostami i dodatkami, z wyłączeniem dodatków rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz dodatków dla sierot zupełnych do rent rodzinnych; rentą lub rentą rodzinną jest również świadczenie pieniężne, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia (Dz. U. poz. 658).

Ze stanu faktycznego wynika, że decyzją z dnia (…) Prezes Sądu Rejonowego (…) ustalił uposażenie rodzinne po zmarłej (…) A.A., będącej sędzią w stanie spoczynku Sądu Rejonowego (…). Uprawnionymi do uposażenia rodzinnego są: Wnioskodawca (mąż, wdowiec) oraz B.B. i C.C. (małoletni synowie A.A. i Wnioskodawcy). Uposażenie rodzinne dla wszystkich trzech uprawnionych jest przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy (ojca).

W pojęciu „świadczenie rentowe”, którym posługuje się przepis art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy mieści się uposażenie rodzinne wypłacane członkom rodziny (mąż, dzieci) zmarłej sędzi w stanie spoczynku spełniający warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, pełni więc funkcję renty rodzinnej.

Tym samym, uposażenie rodzinne jest „świadczeniem rentowym” – rentą (rentą rodzinną), o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegającą opodatkowaniu według skali podatkowej.

W świetle art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Natomiast, na mocy ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2023 r., do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. stosuje się art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następującym brzmieniu:

Dochody małoletnich dzieci własnych i przysposobionych, z wyjątkiem dochodów z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochodów z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku, podlegające opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, dolicza się do dochodów rodziców, chyba że rodzicom nie przysługuje prawo pobierania pożytków ze źródeł przychodów dzieci.

Z wykładni gramatycznej powyższego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika zatem, że dochody małoletnich dzieci z ich pracy, rent, stypendiów oraz dochody z przedmiotów oddanych im do swobodnego użytku podlegają opodatkowaniu na imię małoletniego dziecka, ponieważ są one wyłączone z zarządu majątkiem dziecka przez rodziców. Natomiast inne dochody podlegają doliczeniu do dochodów rodziców.

W konsekwencji, nie powinien Pan doliczać ww. dochodów ze świadczenia rentowego po zmarłej sędzi do swoich dochodów w zeznaniu podatkowym i opodatkowywać łącznie ze swoimi dochodami. Jak już wskazano, renty małoletnich dzieci nie dolicza się do dochodów rodziców, co wynika z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.