Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.599.2024.2.MD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.599.2024.2.MD

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości preferencyjnego rozliczenia jako osoba samotnie wychowująca dziecko za lata 2023-2024. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2025 r. (wpływ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Dnia 3 listopada 2023 r. opuściła Pani z dziećmi dom w A, gdzie zamieszkiwała Pani razem z mężem. Od tamtej pory do obecnej chwili wychowuje Pani samodzielnie dwoje małoletnich dzieci bez udziału ojca i jakichkolwiek osób. Mieszka Pani z dziećmi w wynajmowanym mieszkaniu w B.

Rozliczała się Pani i rozlicza indywidualnie (nie z mężem) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin. Opuściła Pani dom z dziećmi, ponieważ mąż złożył pozew rozwodowy. Sprawa rozwodowa trwa już ponad rok, ponieważ między Panią i mężem jest duży konflikt. Sąd na początku Państwa rozprawy wydał postanowienie, że dzieci mają zabezpieczony pobyt przy Pani i ojciec płaci alimenty. Tak jest do tej pory.

Od listopada 2023 r. dzieci widziały ojca tylko przez 2 godz. (tak postanowił Sąd) w Pani obecności. (...).

Brak jest udziału ojca w wychowywaniu dzieci. Jest Pani mamą samotnie wychowującą dzieci w trakcie rozwodu, który trwa już ponad rok i nie wiadomo, kiedy się zakończy. Następna rozprawa odbędzie się w styczniu 2025 r. Chciałaby Pani rozliczyć się w zeznaniu rocznym z dziećmi i skorzystać z ulgi dla samodzielnego rodzica na preferencyjnych zasadach, ponieważ ojciec dzieci nie bierze udziału w wychowywaniu dzieci.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W okresie, którego dotyczy wniosek, tj. od listopada 2023 r. i cały rok 2024, podlegała Pani na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskała Pani dochody opodatkowane według skali podatkowej z tytułu umowy o pracę w firmie w C.

W latach 2023 i 2024 pozostawała Pani przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i nie posiadała Pani prawomocnego wyroku sądu orzekającego rozwód lub separację. Posiadała Pani jedynie Postanowienie Sądu Okręgowego w B z 10 stycznia 2024 r. o zabezpieczenie miejsca pobytu dzieci przy matce na czas trwania postępowania rozwodowego.

W latach 2023 i 2024 Pani małżonek nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywał kary pozbawienia wolności.

Pani syn A. A urodził się 11 marca 2013 r., a Pani córka B. A urodziła się 18 maja 2016 r.

W wymienionym okresie od listopada 2023 r. i cały 2024 r. samotnie wychowywała Pani dzieci i sprawowała opiekę nad nimi. Dzieci nie spotykały się z ojcem i nie były przez niego wychowywane.

Świadczenie wychowawcze 800+ zostało przyznane tylko Pani na podstawie wniosku jaki Pani złożyła. Dołączyła Pani także Postanowienie Sądu o zabezpieczeniu przebywania dzieci przy matce w czasie trwania postępowania rozwodowego oraz złożyła Pani wyjaśnienie do ZUS odnośnie Państwa sytuacji.

Jest Pani matką tylko dwójki dzieci. Nie wychowywała Pani innych dzieci oraz nie była w żadnym innym związku.

W podanym okresie nie miały zastosowanie przepisy art. 30c (opodatkowanie dochodów z działalności gospodarczej, działów specjalnych produkcji rolnej podatkiem liniowym) lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz nie miały zastosowania przepisy z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Pytania

Czy w obecnej sytuacji może Pani skorzystać z ulgi dla samodzielnego rodzica na preferencyjnych zasadach i rozliczyć się z dziećmi za 2024 r. w zeznaniu rocznym? Czy może Pani zrobić korektę zeznania rocznego za 2023 r. za 2 miesiące (listopad i grudzień) i rozliczyć tę ulgę dla samodzielnego rodzica?

Pani stanowisko w sprawie

Uważa Pani, że w okresie od listopada 2023 r. do 31 grudnia 2024 r., którego wniosek dotyczy, może Pani skorzystać z ulgi dla samodzielnego rodzica, ponieważ sama sprawowała opiekę nad swoimi dziećmi i je wychowywała (i nadal samodzielnie wychowuje) bez pomocy małżonka i osób trzecich.

Dzieci nie widywały się z ojcem przez ww. czas z powodu trudnej sytuacji jaka panowała w Państwa domu. Dlatego była Pani z dziećmi zmuszona opuścić Państwa dom w listopadzie 2023 r. i zamieszkać w B. Nie było żadnej opieki naprzemiennej i pewnie takiej nie będzie, ponieważ (...). Uważa Pani również, że dzieci pozostaną nadal pod Pani opieką, ponieważ (...). Reasumując była Pani i jest samotnym rodzicem i uważa Pani, że powinna skorzystać z ulgi dla samodzielnego rodzica w ww. okresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

-podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

Stosownie do art. 6 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

W przypadku, o którym mowa w ust. 4c, podatek jest określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7, przy czym do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w niniejszej ustawie.

Art. 6 ust. 4e cytowanej ustawy stanowi, że:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

-w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz.U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 6 ust. 4f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 4d, nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. z 2023 r. poz. 810 i 1565).

W myśl art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

-w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń;

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Ze wskazanych przepisów wynika, że aby korzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach w nich przewidzianych należy mieć ściśle określony stan cywilny oraz wychowywać samotnie dzieci.

Co istotne, do kręgu osób samotnie wychowujących dzieci ustawodawca zaliczył zarówno osoby, które nigdy nie zawierały związku małżeńskiego (panna, kawaler), jak i osoby, których związek małżeński ustał wskutek śmierci współmałżonka (wdowa, wdowiec) lub został rozwiązany poprzez orzeczenie rozwodu (rozwódka, rozwodnik). Samotnie wychowującą dzieci jest również osoba, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, jak też osoba, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Jednocześnie przepisy powyższej ustawy nie uzależniają prawa podatnika do preferencyjnego opodatkowania jego dochodów od tego, czy przez cały rok był osobą samotnie wychowującą dzieci. Wystarczające jest zatem, aby taki stan zaistniał w ciągu roku, a nie trwał przez cały rok.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa i przedstawiony we wniosku opis zdarzenia oraz nie kwestionując Pani zaangażowania w proces wychowawczy małoletnich dzieci, stwierdzić należy, że mimo samotnego wychowywania dzieci od listopada 2023 r. nie posiada Pani statusu „osoby samotnie wychowującej dziecko”, bowiem przez cały rok podatkowy 2023 i 2024 była Pani w związku małżeńskim, ponieważ nie posiadała Pani prawomocnego wyroku sądu orzekającego rozwód, nie pozostawała Pani w separacji orzeczonej przez sąd, a Pani małżonek nie został pozbawiony praw rodzicielskich i nie odbywał kary pozbawienia wolności. Tym samym nie spełnia Pani warunku posiadania określonego stanu cywilnego. W konsekwencji, nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z preferencyjnego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2023 i 2024 r., według zasad określonych w art. 6 ust. 4c i 4d tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.