Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.653.2024.1.RH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.653.2024.1.RH

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan pismem z 9 stycznia 2025 r. (data wpływu 13 stycznia 2025 r.).Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od początku 2024 roku jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został wybudowany w latach 70-tych XX wieku. Nieruchomość znajduje się pod adresem: ul. A 1, m. B, (...).

W celu przyłożenia się do poprawności ekologii w kraju, a między innymi za pośrednictwem zmniejszenia zapotrzebowania na energię, zwiększenia efektywności energetycznej jednorodzinnego budynku mieszkalnego, a także poprzez zmniejszenie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń, w ww. domu zostało rozpoczęte przedsięwzięcie termomodernizacyjne, którego przedmiotem jest przeprowadzenie ulepszeń w budynku mieszkalnym, celem zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewanie wody użytkowej w budynku mieszkalnym, zmniejszenia strat energii oraz instalacji sprzętu na potrzeby korzystania z odnawialnych źródeł energii, która ma za zadanie zmniejszenie znacznej ilości energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej.

Jako pierwsze przedsięwzięcie termomodernizacyjne na początku grudnia (5 grudnia 2024 r.) została zrealizowana instalacja paneli fotowoltaicznych wraz z ogniwem i osprzętem do użytku indywidualnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym, numer umowy: 1, numer faktury: 2. W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.), korzystając z punktu 13 (katalog wydatków podlegających odliczeniu) – załącznik do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 273) – w części 1 zostało wskazane ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem, w części 2 – montaż instalacji fotowoltaicznej. Aby inwestycja była jak najbardziej proekologiczna i miała jak największą wydajność, jednym z głównych zakupów był zakup oraz instalacja magazynu energii.

Przesłanką do powyższej konkluzji jest fakt, że falownik wraz z magazynem energii stanowi jedną z integralnych części instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie bez paneli fotowoltaicznych nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Magazyn energii przyczynia się do obniżenia konsumpcji energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z sieci energetycznej oraz znacznie redukuje ilość energii elektrycznej oddanej do sieci elektrycznej, która była wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne, a nie została zużyta podczas bieżącej własnej konsumpcji. Dodatkowo, w związku z powyższym, magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Realizacja przedsięwzięcia planowana jest z częściowego korzystania z dofinansowania z programu (...), a wniosek o dofinansowanie nie został jeszcze złożony, wydatki, które zostały poniesione na instalację fotowoltaiczną wraz z ogniwem i osprzętem, w tym zakup i instalacja magazynu energii na chwilę obecną nie zostały sfinansowane z żadnych dotacji, czyli obecnie koszty w pełnej kwocie zostały poniesione przez Pana.

Jest Pan osobą fizyczną i osiągane przychody z tytułu umowy o pracę na czas nieokreślony opodatkowuje według skali podatkowej i od niej są płacone podatki. Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne budynku jest faktura VAT wraz z umową wystawiona na Pana imię i nazwisko. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (po odjęciu dofinansowania z programu (...)).

Uzupełnienie

Dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne jednorodzinnego budynku mieszkalnego, który znajduje się pod adresem: ul. A 1, m. B, (...), jest podpisana umowa i wystawiona – przez czynnego podatnika VAT – na Pana imię i nazwisko faktura VAT.

Pytanie

Czy może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatku za rok 2024, uwzględniając zakup i instalację magazynu energii, który jest osprzętem i integralną częścią instalacji fotowoltaicznej do użytku indywidualnego w jednorodzinnym budynku mieszkalnym?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przesłanką do powyższej konkluzji jest fakt, że falownik wraz z magazynem energii stanowi jedną z integralnych części instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie bez paneli fotowoltaicznych nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Magazyn energii przyczynia się do obniżenia konsumpcji energii elektrycznej pobieranej bezpośrednio z sieci energetycznej oraz znacznie redukuje ilość energii elektrycznej oddanej do sieci elektrycznej, która była wyprodukowana przez panele fotowoltaiczne, a nie została zużyta podczas bieżącej własnej konsumpcji. Dodatkowo, w związku z powyższym, magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie – bez paneli fotowoltaicznych – nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Tym samym, Pana zdaniem, zakup i instalacja magazynu energii powinna zostać uwzględniona i zaliczona do ulgi termomodernizacyjnej przy rozliczeniu podatku za rok 2024.

Potwierdzeniem Pana stanowiska są wydane przychylne interpretacje podatkowe uwzględniające koszty magazynu energii w rozliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej dla osoby fizycznej realizującej przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Pisma urzędowe:

· 0114-KDIP3-2.4011.421.2024.2.BM – Ustalenie możliwości odliczenia wydatków poniesionych na zakup i montaż magazynu energii w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Data wydania 6 czerwca 2024 r.

·0113-KDIPT2-2.4011.57.2024.1.AKU – Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Data wydania 20 marca 2024 r.

·0113-KDIPT2-2.4011.292.2023.3.AKU – Ustalenie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Data wydania 31 maja 2023 r.

·0114-KDIP3-2.4011.474.2023.2.AC – Zastosowanie możliwości odliczenia wydatków w ramach ulgi termomodernizacyjnej. Data wydania 7 czerwca 2023 r.

·0115-KDIT2.4011.522.2022.2.KC – PIT w zakresie ulgi termomodernizacyjnej. Data wydania 21 października 2022 r.

Dodatkowo zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Technologii w dniu 26 września 2024 r. powstał projekt zmieniający rozporządzenie w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych na podstawie art. 26h ust. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226, z póżn. zm.), w którym zostało wskazane, że punkt 13 otrzymuje brzmienie: „13) ogniwo fotowoltaiczne wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania;”, g) po pkt 13 dodaje się pkt 13a i 13b w brzmieniu: „13a) magazyn energii lub magazyn ciepła wraz z infrastrukturą niezbędną do jego funkcjonowania; 13b) system zarządzania energią;”, pkt 13 otrzymuje brzmienie: „13) montaż ogniwa fotowoltaicznego oraz infrastruktury niezbędnej do jego funkcjonowania;", g) po pkt 13 dodaje się pkt 13a i 13b w brzmieniu: „13a) montaż magazynu energii lub magazynu ciepła oraz infrastruktury niezbędnej do ich funkcjonowania; 13b) montaż systemu zarządzania energią;”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek dochodowy według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych.

Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy z 24 listopada 2022 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy stanowi:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Zgodnie z upoważnieniem zawartym w art. 26h ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw klimatu, ministrem właściwym do spraw gospodarki oraz ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wykaz rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mając na uwadze zapewnienie poprawy efektywności energetycznej przedsięwzięć termomodernizacyjnych oraz ich wpływ na poprawę jakości powietrza.

Definicję budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa w art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 5a pkt 18b tej ustawy.

Zgodnie z tym przepisem (art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - oznacza to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

Art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Artykuł 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje natomiast przedsięwzięcie termomodernizacyjne. Zgodnie z tą regulacją:

Ilekroć w ustawie jest mowa o przedsięwzięciu termomodernizacyjnym - oznacza to przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 1446 ze zm.):

Użyte w ustawie określenia oznaczają, przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b) ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c) wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d) całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się natomiast w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 273).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2024 r. – odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia, m. in.:

·ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem (ust. 1 pkt 13 wykazu),

·montaż instalacji fotowoltaicznej (ust. 2 pkt 13 wykazu).

Zaznaczam, że odliczeniu w ramach tej ulgi podlegają jedynie te wydatki, na które wskazują przepisy wykonawcze, czyli wskazane wyżej rozporządzenie.

Pana wątpliwość budzi możliwość uwzględnienia w ramach ulgi termomodernizacyjnej poniesionych przez Pana wydatków na zakup i montaż magazynu energii.

Z podanych przez Pana informacji wynika, że od początku 2024 roku jest Pan właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został wybudowany w latach 70-tych XX wieku. Na początku grudnia (5 grudnia 2024 r.) zainstalował Pan instalację paneli fotowoltaicznych wraz z ogniwem i osprzętem do użytku indywidualnego. Przedmiotem ww. inwestycji jest przeprowadzenie ulepszeń w budynku mieszkalnym, celem zmniejszenia zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewanie wody użytkowej w budynku mieszkalnym, zmniejszenia strat energii oraz instalacji sprzętu na potrzeby korzystania z odnawialnych źródeł energii, która ma za zadanie zmniejszenie znacznej ilości energii nabywanej od dostawcy energii elektrycznej z sieci zewnętrznej. Aby inwestycja była jak najbardziej proekologiczna i miała jak największą wydajność, jednym z głównych zakupów był zakup oraz instalacja magazynu energii. Wskazał Pan, że falownik wraz z magazynem energii stanowi jedną z integralnych części instalacji fotowoltaicznej i jako jej osprzęt samodzielnie bez paneli fotowoltaicznych nie może spełniać swojej zaprojektowanej funkcji, czyli magazynowania i zarządzania energią wyprodukowaną przez panele fotowoltaiczne na cele własnej konsumpcji. Faktura na zakup i instalację magazynu energii została wystawiona przez podatnika VAT czynnego. Realizacja przedsięwzięcia planowana była z uwzględnieniem częściowego korzystania z dofinansowania z programu (...), a wniosek o dofinansowanie nie został jeszcze złożony, wydatki, które zostały poniesione na instalację fotowoltaiczną wraz z ogniwem i osprzętem, w tym zakup i instalacja magazynu energii na chwilę obecną nie zostały sfinansowane z żadnych dotacji, czyli obecnie koszty w pełnej kwocie zostały poniesione przez Pana. Kwota odliczenia w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku, którego jest Pan właścicielem, nie przekroczy kwoty 53 000 zł (po odjęciu dofinansowania z programu (...)).

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, że zainstalowany magazyn energii stanowi integralną część instalacji fotowoltaicznej i służy wyłącznie do zasilania w energię elektryczną budynku mieszkalnego, którego jest Pan właścicielem, to wydatki poniesione przez Pana w 2024 r. na zakup i montaż magazynu energii (w części niepodlegającej dofinansowaniu w ramach projektu (...)) można uznać za wydatki podlegające odliczeniu w ramach ulgi termomodernizacyjnej na podstawie art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, składając zeznanie podatkowe za 2024 r. będzie miał Pan prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku poniesione wydatki na zakup i montaż magazynu energii.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Końcowo, wskazuję że wysokość poniesionych wydatków termomodernizacyjnych dotyczących odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł, w odniesieniu do wszystkich przedsięwzięć termomodernizacyjnych, które Pani zrealizuje, z uwzględnieniem wszystkich budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których jest Pani właścicielem lub współwłaścicielem.

Limit ulgi nie jest zatem związany z jedną inwestycją lub jednym przedsięwzięciem termomodernizacyjnym, lecz jest określony dla danego podatnika, niezależnie od liczby inwestycji termomodernizacyjnych, zgodnie z art. 26 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.