Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.848.2024.2.SR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.848.2024.2.SR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Uzupełnił go Pan pismem z 7 stycznia 2025 r. (wpływ 10 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca A.A. jest emerytem pobierającym świadczenie emerytalne z polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wnioskodawca posiada tylko obywatelstwo polskie, na stałe przebywa na terytorium RP i tutaj jest Jego centrum interesów osobistych jak również gospodarczych. Świadczenie pobiera od lipca 2022 r.

Jednocześnie od lipca 2023 r. pobiera On świadczenie emerytalne z Irlandii, które otrzymuje, ponieważ pracował w Irlandii gdzie mieszkał i płacił składki na ubezpieczenie społeczne i podatki. Otrzymywane przez Wnioskodawcę świadczenie jest wypłacane z państwowego zakładu ubezpieczeniowego, a prawo do niego nabył odprowadzając składki w czasie zatrudnienia w Irlandii u prywatnego przedsiębiorcy. Przedmiotowe świadczenie ma charakter bezterminowy. Emerytura z Irlandii wpływa na Jego rachunek bankowy prowadzony przez … S.A. Są to świadczenia wypłacane miesięcznie. Przedmiotowe świadczenie wypłacane jest według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych. Świadczenie wypłacane jest przez irlandzką instytucję Social Welfare Services Office, a wysokość świadczenia uzależniona była od wysokości osiągniętego przez Niego dochodu.

W związku z obowiązującymi na terenie Irlandii przepisami, zgodnie z którymi do wypłacanego świadczenia emerytalnego możliwe jest uzyskanie dodatku rodzinnego na żonę emeryta – świadczenie na rzecz B.A., Wnioskodawca złożył wniosek do State Pension (Contributory) Social Welfare Services Office. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i dodatek jest wypłacany od października 2023 r. Wnioskodawca otrzymał pisemną decyzję, że wniosek o podwyżkę świadczenia na żonę został przyznany. Wysokość podwyżki uzależniona jest od poziomu dochodu uprawnionej osoby dorosłej. Dodatek przyznany jest do Jego emerytury z Irlandii, ale przysługuje żonie z uwagi na niskie dochody i jest wypłacany jako część głównego świadczenia. Dodatek, o którym mowa we wniosku, jest formą wsparcia finansowego osoby dorosłej pozostającej na Jego utrzymaniu. Dodatek na żonę jest wypłacany w Irlandii na podstawie głównych przepisów prawnych dotyczących płatności podwyżki dla uprawnionej osoby dorosłej. Dodatek ten jest uzależniony od dochodów żony (są ustalone limity dochodów) oraz od faktu bycia w związku małżeńskim. Przedmiotowe świadczenie nie jest dodatkiem emerytalnym, jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii. Jest to dodatek socjalny i nieopodatkowany w Irlandii.

Z decyzji wynikało, że renta Wnioskodawcy wynosi 260,10 euro tygodniowo, a podwyżka z tytułu uprawnionej żony wynosi 225,90 euro tygodniowo. Obecnie Wnioskodawca w okresie od sierpnia do października 2024 r. otrzymywał przelew w wysokości 2 232 euro, a począwszy od listopada 2024 r. przelew w wysokości 2 540 euro. Wskazać należy, że świadczenia są przekazywane przelewami na wspólny rachunek prowadzony w banku … S.A. Po uzyskaniu emerytury z instytucji irlandzkiej świadczenie emerytalne i dodatek na rzecz małżonki przekazywane są łącznie i od przelanej kwoty pobierany podatek i składka zdrowotna.

Co istotne w przedmiotowej sprawie oba świadczenia emerytura Wnioskodawcy, jak również świadczenia na rzecz B.A., przekazywane są jednym przelewem, a jako jego odbiorcę wskazany jest Wnioskodawca. Instytucja irlandzka nie zwracała się do Niego z prośbą o wyrażenia zgody na dokonywanie łącznej płatności. Łączne przekazywanie środków nastąpiło w sposób automatyczny. Ani Wnioskodawca, ani Jego małżonka nie wyrażali zgody w instytucji przyznającej świadczenie, aby wypłacany dodatek był wypłacany bezpośrednio osobie dorosłej pozostającej na utrzymaniu. Wskazać należy, że w wystawionym dokumencie PIT-11 za 2023 r. na dane Wnioskodawcy wskazana tam kwota składała się z wypłaconej Jemu emerytury oraz przyznanego przez instytucję irlandzką świadczenia na rzecz B.A. Tożsamym dokumentem nie legitymuje się B.A. Bank traktuje całość kwoty przekazywanej przez Social Welfare Services Office jako świadczenie emerytalne, a nie dodatek rodzinny. Takie stanowisko Banku jest nieprawidłowe. Wskazać należy, że kierowane do Banku wystąpienie o zaprzestanie poboru podatku jest nieskuteczne. Bank oczekuje przedłożenia indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i wtedy odniosą się do wniosku o zaniechanie poboru podatku od otrzymywanego świadczenia.

Wnioskodawca wskazuje, że dodatek rodzinny jest świadczeniem wypłacanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, a w konsekwencji dochód ten jest rodzajem świadczenia rodzinnego będącego odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy dodatek rodzinny wypłacany przez irlandzką administrację State Pension (Contributory) Social Welfare Services Office może być uznany za świadczenie rodzinne w Polsce na podstawie „przepisów o świadczeniach rodzinnych w Polsce” i tym samym zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenie rodzinne?

2.Czy w związku z opisaną sytuacją, zasadnie pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy od wypłacanego świadczenia?

3.Czy wypłacane przez irlandzką administrację State Pension (Contributory) Social Welfare Services Office świadczenie w postaci dodatku rodzinnego na rzecz B.A. na rachunek bankowy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

4.Jeśli podatek od otrzymywanego dodatku rodzinnego był odprowadzany niesłusznie, to czy Wnioskodawca otrzyma zwrot nadpłaconego podatku?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z umową z dnia 13 listopada 1995 r. zawartą pomiędzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylania się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, dodatki rodzinne otrzymywane z Irlandii podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak skoro dodatki otrzymywane są dodatkami rodzinnymi, to korzystają ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymywane przez Niego świadczenie – dodatek rodzinny na wspólny rachunek bankowy jest wypłacane z systemu ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Wobec powyższego, otrzymywane świadczenie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji brak jest podstaw do pobierania zaliczki na podatek dochodowy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymywane przez Niego świadczenie – dodatek rodzinny na wspólny rachunek bankowy jest wypłacane z systemu ubezpieczeń społecznych na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych. Wobec powyższego, otrzymywane świadczenie podlega zwolnieniu przedmiotowemu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji brak jest podstaw do pobierania zaliczki na podatek dochodowy. W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy należny jest zwrot nadpłaconego podatku dochodowego. Nadmienić należy, że tożsame stanowisko zajął organ podatkowy wydając interpretację nr 0113-KDIPT2-2.4011.556.2022.2.KR, czy też 0114-KDIP3- 2.4011.1069.2023.1.JK3.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:

Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 4a ww. ustawy:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b ww. ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Ustawodawca przesądził zatem, że zgodnie z zasadą nieograniczonego obowiązku podatkowego (art. 3 ust. 1 ww. ustawy) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Stąd też do tej kategorii osób mają zastosowanie ogólne reguły podatkowe korygowane wyłącznie treścią umów międzynarodowych w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu (art. 4a ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan emerytem pobierającym świadczenie emerytalne z polskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Posiada Pan tylko obywatelstwo polskie, na stałe przebywa na terytorium RP i tutaj jest Pana centrum interesów osobistych, jak również gospodarczych. Od lipca 2023 r. pobiera Pan świadczenie emerytalne z Irlandii, które Pan otrzymuje, ponieważ pracował Pan w Irlandii, gdzie mieszkał i płacił składki na ubezpieczenie społeczne i podatki. Otrzymywane przez Pana świadczenie wypłacane jest z państwowego zakładu ubezpieczeniowego, a prawo do niego nabył Pan odprowadzając składki w czasie zatrudnienia w Irlandii u prywatnego przedsiębiorcy. Przedmiotowe świadczenie ma charakter bezterminowy. Emerytura z Irlandii wpływa na Pana rachunek bankowy prowadzony przez … S.A. Są to świadczenia wypłacane miesięcznie. Przedmiotowe świadczenie wypłacane jest według przepisów systemu ubezpieczeń społecznych. Świadczenie wypłacane jest przez irlandzką instytucję Social Welfare Services Office, a wysokość świadczenia uzależniona była od wysokości osiągniętego przez Pana dochodu. W związku z obowiązującymi na terenie Irlandii przepisami, zgodnie z którymi do wypłacanego świadczenia emerytalnego możliwe jest uzyskanie dodatku rodzinnego na żonę emeryta – świadczenie na rzecz Pana żony, złożył Pan wniosek do State Pension (Contributory) Social Welfare Services Office. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i dodatek jest wypłacany od października 2023 r. Otrzymał Pan pisemną decyzję, że wniosek o podwyżkę świadczenia na żonę został przyznany. Wysokość podwyżki uzależniona jest od poziomu dochodu uprawnionej osoby dorosłej. Dodatek przyznany jest do Pana emerytury z Irlandii, ale przysługuje żonie z uwagi na niskie dochody i jest wypłacany jako część głównego świadczenia. Dodatek, o którym mowa we wniosku jest formą wsparcia finansowego osoby dorosłej pozostającej na Pana utrzymaniu. Dodatek na żonę jest wypłacany w Irlandii na podstawie głównych przepisów prawnych dotyczących płatności podwyżki dla uprawnionej osoby dorosłej. Dodatek ten jest uzależniony od dochodów żony (są ustalone limity dochodów) oraz od faktu bycia w związku małżeńskim. Przedmiotowe świadczenie nie jest dodatkiem emerytalnym, jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii. Jest to dodatek socjalny i nieopodatkowany w Irlandii.

W związku z tym, że posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych (tzw. nieograniczony obowiązek podatkowy i rezydencję podatkową) wyłącznie w Polsce oraz otrzymuje z Irlandii emeryturę wraz z dodatkiem na żonę, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie dnia 13 listopada 1995 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 29 poz. 129), zmodyfikowanej przez Konwencję wielostronną implementującą środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, podpisaną przez Polskę i Irlandię w dniu 7 czerwca 2017 r. („Konwencja MLI”).

W myśl art. 18 ust. 1 ww. Umowy:

Z uwzględnieniem postanowień artykułu 19 ustęp 2, emerytury i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z tytułu wcześniejszego zatrudnienia oraz każda renta wypłacana takiej osobie podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Stosownie natomiast do art. 18 ust. 2 ww. Umowy:

Określenie "renta" oznacza określoną kwotę wypłacaną okresowo w ustalonych terminach dożywotnio lub przez konkretny lub dający się wymierzyć okres, jako spełnienie zobowiązania dokonywania płatności w zamian za uprzednio w pełni wykonane świadczenie pieniężne lub w równoważniku pieniężnym.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. Umowy:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd są one osiągane, a które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić należy, że otrzymywana przez Pana z Irlandii emerytura wraz z dodatkiem na żonę, z uwagi na to, że Pana miejscem zamieszkania jest Polska, podlega opodatkowaniu w Polsce.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłem przychodów jest stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Zgodnie natomiast z treścią art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

We wniosku wskazał Pan, że:

·W związku z obowiązującymi na terenie Irlandii przepisami, zgodnie z którymi do wypłacanego świadczenia emerytalnego możliwe jest uzyskanie dodatku rodzinnego na żonę emeryta, złożył Pan wniosek do State Pension (Contributory) Social Welfare Services Office.

·Dodatek przyznany jest do Pana emerytury z Irlandii, ale przysługuje żonie z uwagi na niskie dochody i jest wypłacany jako część głównego świadczenia.

·Dodatek, o którym mowa we wniosku, jest formą wsparcia finansowego osoby dorosłej pozostającej na Jego utrzymaniu. Dodatek na żonę jest wypłacany w Irlandii na podstawie głównych przepisów prawnych dotyczących płatności podwyżki dla uprawnionej osoby dorosłej. Dodatek ten jest uzależniony od dochodów żony (są ustalone limity dochodów)

·Przedmiotowe świadczenie nie jest dodatkiem emerytalnym, jest świadczeniem rodzinnym, przyznawanym na podstawie przepisów obowiązujących w Irlandii.

·Dodatek rodzinny jest świadczeniem wypłacanym na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Irlandii, a w konsekwencji dochód ten jest rodzajem świadczenia rodzinnego będącego odpowiednikiem polskich świadczeń rodzinnych przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych.

Zatem wskazać należy, że otrzymywany przez Pana dodatek korzysta ze zwolnienia w myśl art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwrotu nienależnie opłaconego podatku należy wskazać na przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). W tej ustawie zostało wskazane m. in. pojęcie nadpłaty i sposób ubiegania się o jej zwrot.

Zgodnie z art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę:

1)nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;

2)podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

3)zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;

4)zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl do art. 73 § 2 pkt 1 ww. ustawy:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Stosownie do art. 75 § 1 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Z kolei z art. 75 § 2 ww. ustawy stanowi, że:

Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Zgodnie zaś z art. 75 § 3 ww. ustawy:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Z wyżej wymienionych przepisów wynika, że nienależenie zapłacony podatek stanowi nadpłatę.

Podsumowując, mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz przedstawiony powyżej stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, otrzymywana przez Pana z Irlandii emerytura wraz z dodatkiem podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Jednocześnie jednak, skoro otrzymywany dodatek rodzinny - jak Pan twierdzi - jest świadczeniem rodzinnym to do otrzymywanego przez Pana dodatku zastosowanie ma zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Pan nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od tego dodatku.

Zatem, pobrane przez bank zaliczki na podatek dochodowy z tytułu otrzymywanego dodatku rodzinnego stanowią nienależnie pobrany podatek przez płatnika, podlegający zwrotowi – w odniesieniu do 2023 r. – poprzez złożenie przez Pana korekty zeznania rocznego o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2023 r. lub poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, stosownie do przepisów ustawy Ordynacja podatkowa. W sytuacji powstania nadpłaty z tytułu nienależnie pobranych zaliczek na podatek w 2024 r. i 2025 r. przysługuje Panu prawo do wykazania nienależnie pobranych zaliczek w zeznaniu rocznym składanym za 2024 r. i 2025 r. oraz tym samym ubiegania się o zwrot nadpłaconego podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu interpretacji Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.