Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.870.2024.2.HJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.870.2024.2.HJ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 stycznia 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej w 2021 r., będąc jednocześnie zatrudniona na umowę o pracę. Jako sposób opodatkowania wybrała Pani podatek liniowy, ponieważ wiedziała Pani, że na działalności gospodarczej będzie współpracować wyłącznie z jednym podmiotem i nie będzie Pani osiągać wysokich przychodów.

Pod koniec 2021 r. posiadała już Pani informację, że w kolejnym roku podatkowym będzie rezygnować Pani z umowy o pracę, ponieważ Pani ówczesny pracodawca przestawał być wypłacalny. Postanowiła Pani utrzymywać się wyłącznie z działalności gospodarczej, stąd podjęła Pani decyzję o zmianie podatku liniowego na podatek na zasadach ogólnych.

18 lutego 2022 r. podjęła Pani czynności zmierzające do zmiany sposobu opodatkowania (z podatku liniowego na podatek na zasadach ogólnych). W załączeniu przesłała Pani złożony w tym celu wniosek (brak na nim informacji, że wniosek ten stanowi kopię roboczą) wraz z informacją z profilu zaufanego o podpisaniu wniosku – data pewna. Czynność tą chciała wykonać Pani w terminie zgodnym z obowiązującymi przepisami. Nieświadoma braku przetworzenia wniosku od 2022 r. składała Pani deklaracje przez 3 lata podatkowe do Urzędu Skarbowego/ZUS, rozliczenia roczne zgodne z wybraną przez Panią formą opodatkowania, opłacała Pani składki do ZUS i zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z wyliczeniami dla danej formy opodatkowania, wybierając formularze dedykowane dla podatku na zasadach ogólnych (PIT-5). Korzystała Pani z kwoty wolnej od podatku, rozliczała się kwartalnie. Do marca 2022 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jednocześnie prowadziła Pani działalność gospodarczą. W związku z niskimi dochodami na działalności (poniżej 30 000 PLN), nie opłacała Pani zaliczek na podatek dochodowy, zaliczki opłacane były wyłącznie z umowy o pracę. Za 2023 r. zaliczki na podatek dochody były opłacane terminowo, w następujących kwotach i okresach:

1)kwartał I dochód (…) PLN - podatek 0 PLN;

2)kwartał II kwota przelewu (…) PLN, data przelewu 16 lipca 2023 r., data księgowania 17 lipca 2023 r., tytuł przelewu PIT-5, kwota przelewu (…) PLN, data przelewu 20 lipca 2023 r., data księgowania 20 lipca 2023 r., tytuł przelewu PIT-5;

3)kwartał III kwota (…) PLN, data przelewu 20 października 2023 r., data księgowania 20 października 2023 r., tytuł przelewu PIT-5;

4)kwartał IV kwota (…) PLN, data przelewu 20 stycznia 2024 r., data księgowania 20 stycznia 2024 r., tytuł przelewu PIT-5

Wybór sposobu opodatkowania podyktowany był również Pani sytuacją osobistą. Samotnie wychowuje Pani córkę (korzystała Pani z możliwości rozliczania się wspólnie z dzieckiem). Wybrała Pani sposób opodatkowania najbardziej korzystny dla Pani w danym momencie. W tym miejscu zaznacza Pani, że do dnia otrzymania od Urzędu Skarbowego w (…) pierwszego telefonu, tj. 10 września 2024 r., nie miała Pani wiedzy o braku właściwego sposobu opodatkowania w CEIDG. Wniosek złożyła Pani w identyczny sposób jak poprzednie. Niestety, nigdy nie pobierała Pani UPO i nie miała Pani wiedzy, by takiego dokumentu w profilu przedsiębiorcy szukać. Przesłała Pani do biura rachunkowego podpisany wniosek i otrzymała potwierdzenie, że jest w porządku. Pani działanie nie było celowe, nie chciała Pani nikogo oszukać/wprowadzić w błąd. Chciała Pani dopełnić wszystkich ciążących na Pani obowiązków. Niestety, ze względu na brak doświadczenia nie zorientowała się Pani, że dane te się nie przetworzyły.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjny (sygn. akt II FSK 710/21), o wybranym sposobie opodatkowania decydują również terminowe wpłaty zaliczek na podatek dochodowy po osiągnięciu pierwszego przychodu. Niestety, brak świadomości o zaistniałym problemie (w 2022 r., w związku z Polskim Ładem 2.0., dowolność opodatkowania zgodna ze złożoną deklaracją podatkową, w 2023 r. oraz w 2024 r. wybranie kwartalnego sposobu opłacenia składek, identycznie jak w latach poprzednich) spowodował, że nie miała Pani nawet cienia szansy, by tę sytuację naprawić i w 2023 r. zmienić formę opłacania składki na miesięczne i do 20 marca 2023 r. oraz do 20 lutego 2024 r. odprowadzić pierwsze zaliczki. W związku z ciągiem niekorzystnych dla Pani zdarzeń, nie miała Pani możliwości zareagowania na czas.

W chwili obecnej powinna Pani skorygować 2 lata podatkowe, co wiąże się również ze skorygowaniem ZUS-u, dodatkowym wynagrodzeniem dla biura rachunkowego.

Prosi Pani o uznanie zasad ogólnych, jako formy opodatkowania na lata 2023-2024, biorąc pod uwagę, że:

  • wniosek podpisany profilem zaufanym – data pewna;
  • w 2023 r.  zaliczki opłacane zgodnie z przyjętymi zasadami dla podatku na zasadach ogólny, po przekroczeniu 30 000 PLN dochodu, przy założeniu, że wybrała Pani kwartalny sposób opłacenia składki;
  • w 2024 r. otrzymała Pani zwrot podatku za 2023 r. – nie podważono Pani rozliczenia rocznego - wszystkie deklaracje do Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tytuły przelewów, wysokość przelewów zgodne z wybraną formą opodatkowania przez 3 lata podatkowe.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnęła Pani w styczniu 2022 r.

Nie miała Pani możliwości wpłacić zaliczki, ponieważ osiągała Pani małe przychody z działalności ((…) PLN miesięcznie) i nie przekroczyła Pani kwoty wolnej od podatku. Składała Pani natomiast wszystkie deklaracje do Urzędu Skarbowego i ZUS zgodnie z przyjętą formą opodatkowania przez 3 lata podatkowe. Nie miała Pani świadomości, że wniosek o zmianę formy opodatkowania nie został przetworzony przez system. 3 Lata płaciła Pani składki/podatki wedle zasad dla danej formy opodatkowania, składała Pani rozliczenia roczne i otrzymywała zwrot podatku.

Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Jeżeli podatnik w dobrej wierze składa deklaracje i rozlicza podatek zgodnie z przyjętymi zasadami dla danej formy opodatkowania przez 3 lata podatkowe, posiada podpisany podpisem kwalifikowanym wniosek (profil zaufany), który składał w terminie zgodnym z przepisami prawa w lutym 2022 r., by zmienić podatek liniowy na podatek progresywny, to czy są jakiekolwiek przesłanki ku temu, żeby uznać mu wybraną formę opodatkowania?

Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Podatnik otrzymuje zwroty podatku, dana forma opodatkowania przez tak długi okres nie budzi wątpliwości. Nie mając świadomości o braku zmiany formy opodatkowania, korzystaniu z kwoty wolnej od podatku, płaceniu podatku kwartalnie, brak jest możliwości zapłacenia pierwszej składki w lutym po osiągnięciu pierwszego przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do art. 9a ust. 2 tej ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Jak stanowi zaś art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Natomiast zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Natomiast jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania jaką jest opodatkowanie w sposób liniowy, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.

W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania tzw. podatkiem liniowym to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W opisie sprawy wskazała Pani, że rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej w 2021 r. będąc jednocześnie zatrudniona na umowę o pracę. Jako sposób opodatkowania wybrała Pani podatek liniowy. Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej osiągnęła Pani w styczniu 2022 r.

Nie miała Pani możliwości wpłacić zaliczki, ponieważ osiągała Pani małe przychody z działalności ((…) PLN miesięcznie) i nie przekroczyła Pani kwoty wolnej od podatku. Składała Pani natomiast wszystkie deklaracje do Urzędu Skarbowego i ZUS zgodnie z przyjętą formą opodatkowania przez 3 lata podatkowe. Nie miała Pani świadomości, że wniosek o zmianę formy opodatkowania nie został przetworzony przez system. Trzy Lata płaciła Pani składki/podatki wedle zasad dla danej formy opodatkowania, składała Pani rozliczenia roczne i otrzymywała zwrot podatku.

18 lutego 2022 r. podjęła Pani czynności zmierzające do zmiany sposobu opodatkowania (z podatku liniowego na podatek na zasadach ogólnych). Czynność tą chciała wykonać Pani w terminie zgodnym z obowiązującymi przepisami. Nieświadoma braku przetworzenia wniosku od 2022 r. składała Pani deklaracje przez 3 lata podatkowe do Urzędu Skarbowego/ZUS, rozliczenia roczne zgodne z wybraną przez Panią formą opodatkowania, opłacała Pani składki do ZUS i zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z wyliczeniami dla danej formy opodatkowania, wybierając formularze dedykowane dla podatku na zasadach ogólnych (PIT-5). Korzystała Pani z kwoty wolnej od podatku, rozliczała się kwartalnie. Do marca 2022 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę, jednocześnie prowadziła Pani działalność gospodarczą. W związku z niskimi dochodami na działalności (poniżej 30 000 PLN), nie opłacała Pani zaliczek na podatek dochodowy, zaliczki opłacane były wyłącznie z umowy o pracę.

Za 2023 r. zaliczki na podatek dochody były opłacane terminowo, w następujących kwotach i okresach:

1)kwartał I dochód (…) PLN - podatek 0 PLN;

2)kwartał II kwota przelewu (…) PLN, data przelewu 16 lipca 2023 r., data księgowania 17 lipca 2023 r., tytuł przelewu PIT-5, kwota przelewu (…) PLN, data przelewu 20 lipca 2023 r., data księgowania 20 lipca 2023 r., tytuł przelewu PIT-5;

3)kwartał III kwota (…) PLN, data przelewu 20 października 2023 r., data księgowania 20 października 2023 r., tytuł przelewu PIT-5;

4)kwartał IV kwota (…) PLN, data przelewu 20 stycznia 2024 r., data księgowania 20 stycznia 2024 r., tytuł przelewu PIT-5.

Do dnia otrzymania od Urzędu Skarbowego pierwszego telefonu, tj. 10 września 2024 r., nie miała Pani wiedzy o braku właściwego sposobu opodatkowania w CEIDG. Wniosek złożyła Pani w identyczny sposób jak poprzednie. Przesłała Pani do biura rachunkowego podpisany wniosek i otrzymała potwierdzenie, że jest w porządku. Chciała Pani dopełnić wszystkich ciążących na Pani obowiązków. Niestety, ze względu na brak doświadczenia nie zorientowała się Pani, że dane te się nie przetworzyły.

Dodaje Pani, że brak świadomości o zaistniałym problemie spowodował, że nie miała Pani nawet cienia szansy, by tę sytuację naprawić i w 2023 r. zmienić formę opłacania składki na miesięczne i do 20 marca 2023 r. oraz do 20 lutego 2024 r. odprowadzić pierwsze zaliczki.

Pani wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy można uznać zasady ogólne, jako formę opodatkowania na lata 2023-2024, biorąc pod uwagę, że:

  • wniosek podpisany profilem zaufanym – data pewna;
  • w 2023 r. zaliczki opłacane zgodnie z przyjętymi zasadami dla podatku na zasadach ogólny (tytuł przelewu PIT-5), po przekroczeniu 30 000 PLN dochodu, przy założeniu, że wybrała Pani kwartalny sposób opłacenia składki;
  • w 2024 r. otrzymała Pani zwrot podatku za 2023 r. – nie podważono Pani rozliczenia rocznego - wszystkie deklaracje do Urzędu Skarbowego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, tytuły przelewów, wysokość przelewów zgodne z wybraną formą opodatkowania przez 3 lata podatkowe.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz - analogicznie - zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opisane przez Panią okoliczności sprawy (w szczególności brak opłacenia w 2023 r. i 2024 r. zaliczki na podatek w terminie do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania) nie można uznać, że skutecznie złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach ogólnych. Zaliczek za 2023 r. i 2024 r. nie opłaciła Pani bowiem w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym). Bez wpływu na powyższe pozostaje okoliczność, że w dobrej wierze przez 3 lata podatkowe składała Pani deklaracje i rozliczała podatek zgodnie z przyjętymi zasadami dla danej formy opodatkowania.  

Reasumując, Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Załączniki dołączone przez Panią do wniosku nie były przedmiotem oceny. Interpretacja indywidualna stanowi bowiem ocenę Pani stanowiska, dokonaną na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.