Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego w kamienicy, która figuruje w gminnej ewidencji zabytków jako część historycznego układu urbanis... - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego w kamienicy, która figuruje w gminnej ewidencji zabytków jako część historycznego układu urbanis... - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Ulga na zabytki a remont lokalu w kamienicy - kto może skorzystać?

Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego w kamienicy, która figuruje w gminnej ewidencji zabytków jako część historycznego układu urbanistycznego ujmowanego w rejestrze zabytków. Lokal, będący wcześniej pustostanem, wymagał gruntownego remontu, obejmującego m.in. instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną, a także wymianę podłóg i malowanie ścian. Prace remontowe nie obejmują części wspólnych budynku ani jego elewacji. Właścicielka uzyskała pisemną zgodę wojewódzkiego konserwatora zabytków na przeprowadzenie remontu zgodnie z przedstawionym projektem.

W związku z tym zainteresowana wystąpiła do organu podatkowego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Zwróciła się z pytaniem, czy może odliczyć część kosztów poniesionych na remont swojego lokalu oraz, czy wydatki te można odliczyć w roku ich poniesienia, czy dopiero w roku uzyskania zaświadczenia o wykonaniu prac od wojewódzkiego konserwatora zabytków. W przedstawionym stanowisku uznała, że poniesione wydatki wpisują się w cel renowacji i poprawy substancji zabytkowej budynku, dlatego spełnia warunki do skorzystania z ulgi.

Ulga dla właścicieli nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków

Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe i wyjaśnił, że prawo do ulgi na zabytki przysługuje wyłącznie właścicielom nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, a nie do gminnej ewidencji zabytków.

Organ podatkowy podkreślił, że zgodnie z art. 26hb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulga obejmuje jedynie wydatki poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków. Sam wpis do gminnej ewidencji zabytków nie spełnia tego kryterium i nie uprawnia do skorzystania z odliczenia.

W interpretacji wskazano również, że aby skorzystać z ulgi, podatnik musi spełnić określone warunki formalne. Należy posiadać pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac oraz po ich zakończeniu uzyskać zaświadczenie potwierdzające ich wykonanie. Faktury dokumentujące wydatki muszą być wystawione przez podatników VAT niekorzystających ze zwolnienia z tego podatku.

Dodatkowo organ wyjaśnił, że nawet gdyby nieruchomość spełniała warunki do zastosowania ulgi, odliczenia można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym po uzyskaniu stosownego zaświadczenia konserwatora. Oznacza to, że moment poniesienia kosztów nie ma znaczenia dla samego odliczenia – kluczowe jest uzyskanie potwierdzenia zgodności prac z pozwoleniem konserwatorskim.

„Zatem Pani wydatki na prace konserwatorskie, budowlane i remontowe w lokalu położonym w kamienicy, znajdującej się w gminnej ewidencji zabytków jako fragment historycznego układu urbanistycznego ujętego w rejestrze zabytków, nie uprawnia do stosowania ulgi na zabytki, o której mowa w art. 26hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż niezbędnym warunkiem jest prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych w zabytku nieruchomym, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wpisanym do rejestru zabytków, zgodnie z art. 26hb ust. 12 pkt 5 w związku z art. 24hb ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych” - podsumował dyrektor KIS.

Źródło: Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.956.2024.2.EC