
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie obowiązków Spółki w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu przez nierezydenta. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest podatnikiem podatku CIT podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana. Głównym obszarem działania Spółki jest udzielanie wsparcia w zakresie prac mających na celu przygotowanie oraz realizację projektów w zakresie energii odnawialnej w Polsce obejmujących m.in. analizy wykonalności, rozwój, a także utworzenie i funkcjonowanie farm fotowoltaicznych oraz farm wiatrowych.
Spółka wraz z podmiotami powiązanymi wchodzi w skład międzynarodowej Grupy (…) (dalej: „Grupa”). Grupa to międzynarodowy koncern energetyczny dysponujący w Europie około 22,5 GW mocy wytwórczych, co plasuje Grupę wśród największych producentów energii na świecie. Specjalnością Grupy jest elastyczna, niskoemisyjna energia.
Jedynym udziałowcem Spółki jest spółka prawa niemieckiego (…) GmbH (dalej: „Spółka matka”, „Udziałowiec”) zarejestrowana w Niemczech pod numerem (…) z siedzibą w (…). Udziałowiec jest wiodącym podmiotem linii biznesowej Grupy zajmującej się odnawialnymi źródłami energii (…).
W celu zapewnienia właściwego nadzoru nad działalnością Spółki, w skład jej zarządu wchodzi osoba fizyczna zatrudniona na podstawie umowy o pracę przez Spółkę matkę (dalej: „Członek zarządu”, „Pracownik”). Pracownik jest obywatelem Hiszpanii oraz niemieckim rezydentem podatkowym, a jego miejsce zamieszkania również znajduje się w Niemczech. Wśród zadań Członka zarządu wymienionych w umowie o pracę zawartej ze Spółką matką znajduje się m.in. pełnienie funkcji członka zarządu w Spółce córce. Członek zarządu wykonuje te obowiązki w oparciu o umowę o pracę zawartą ze Spółką matką w ramach oddelegowania do pełnienia funkcji członka zarządu. Spółkę córkę nie łączy z Członkiem zarządu żadna umowa. Za pełnienie funkcji członka zarządu w Spółce córce, Pracownik otrzymuje wynagrodzenie bezpośrednio od pracodawcy, tj. Spółki matki. Wynagrodzenie obejmuje wykonywanie przez Członka zarządu jego obowiązków jako członka zarządu w Spółce córce. Innymi słowy, Spółka matka zapewnia Członkowi zarządu odpowiednie wynagrodzenie, które pokrywa wszystkie jego obowiązki jako pracownika. Jednakże, nie ma odrębnego wynagrodzenia za pracę, którą wykonuje jako członek zarządu Spółki córki. Członek zarządu nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od Spółki córki. Spółka córka nie ponosi żadnych kosztów - ani bezpośrednio, ani pośrednio - w związku z wynagrodzeniem Członka zarządu. Spółka córka nie zwraca na rzecz Spółki matki żadnej części kosztów poniesionych z tytułu pokrycia wynagrodzenia Członka zarządu przez Spółkę matkę. Jedynym podmiotem ponoszącym koszty rzeczonego wynagrodzenia jest pracodawca, tj. Spółka matka.
Pełnienie funkcji w zarządzie Spółki przez tę samą osobę, która jest jednocześnie pracownikiem Spółki matki, umożliwia właściwe zarządzanie spółkami wchodzącymi w skład Grupy, co finalnie przynosi wymierne korzyści ekonomiczne. Spółka matka bowiem, jako jedyny Udziałowiec Spółki, dąży do postawionych w ramach Grupy celów w zakresie źródeł odnawialnych, a decyzje zarządcze podejmowane w Spółce są konsekwencją realizacji założeń grupowych.
Spółka jest także w posiadaniu interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jej stanowisko za prawidłowe, zgadzając się z faktem, że w przedstawionym stanie faktycznym (tożsamym do stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w niniejszym wniosku) po stronie Spółki nie powstaje nieodpłatne świadczenie z tytułu pełnienia funkcji Członka zarządu, za co Spółka nie ponosi kosztów (interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., 0111-KDIB1-3.4010.264.2024.1.JG).
Mając na względzie powyższe, po stronie Spółki powstała wątpliwość, czy w związku z pełnieniem przez Członka zarządu swoich funkcji na rzecz Spółki córki, wynagrodzenie uzyskiwane przez Członka zarządu podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz czy po stronie Spółki powstanie obowiązek poboru podatku.
Pytania
1)Czy wynagrodzenie Pracownika uzyskiwane z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę jest/będzie objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 UPO, co skutkuje powstaniem po stronie Spółki obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku od dochodów uzyskiwanych w Polsce (podatku u źródła; dalej: „WHT”)?
2)Czy wynagrodzenie Pracownika uzyskiwane z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę w świetle przepisów Ustawy PIT skutkuje po stronie Spółki powstaniem obowiązku pobrania podatku PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1.
W ocenie Spółki, wynagrodzenie Pracownika uzyskiwane z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę nie jest/nie będzie objęte dyspozycją art. 16 ust. 1 UPO, a tym samym po stronie Spółki nie powstanie obowiązek pobrania WHT.
Stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 2.
W ocenie Spółki, pełnienie funkcji członka zarządu Spółki, za co wynagrodzenie w całości pokrywa Spółka matka nie powoduje, że wynagrodzenie to powinno zostać opodatkowane podatkiem PIT w Polsce.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 1
W myśl art. 16 ust. 1 UPO, wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Zatem, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce może być także opodatkowane w Polsce.
W przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku, miejscem zamieszkania Pracownika są Niemcy, a Spółka, na rzecz której pełni funkcję członka zarządu ma swoją siedzibę w Polsce. Oznacza to, że co do zasady wynagrodzenie członka zarządu polskiej spółki będącego jednocześnie rezydentem podatkowym niemieckim może być opodatkowane w Polsce. Powyższy przepis wprowadza bowiem podstawowe kryterium, które decyduje o tym, gdzie otrzymywane dochody powinny być opodatkowane - kryterium tym jest miejsce siedziby Spółki, na rzecz której wykonywane są czynności zarządcze.
Należy jednak zauważyć, że rozpatrując powyższy przepis trzeba zwrócić uwagę na kluczowy aspekt, jakim jest podmiot, który ostatecznie ponosi koszt wynagrodzenia. Jeżeli bowiem Spółka, na rzecz której Członek zarządu pełni tę funkcję, nie ponosi (nawet pośrednio) żadnej części kosztu jego wynagrodzenia, to przepis art. 16 ust. 1 UPO nie ma zastosowania. W przedmiotowym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Spółka nie wypłaca Członkowi zarządu żadnego wynagrodzenia, ani nie wypłaca Spółce matce żadnej kwoty tytułem zwrotu kosztów tego wynagrodzenia. Nigdy nie dochodzi zatem do sytuacji, w której to ze Spółki wypływają jakiekolwiek środki związane z wynagrodzeniem Członka zarządu, co z kolei oznacza, że nie powstaje żadna podstawa do zastosowania art. 16 ust. 1 UPO oraz opodatkowania wynagrodzenia podatkiem u źródła.
Kluczowa okoliczność, która przesądza o tym, czy art. 16 ust. 1 UPO ma zastosowanie, została potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 19 grudnia 2022 r. (0112-KDIL2-1.4011.754.2022.1.KF), w której organ podatkowy przyznał rację wnioskodawcy:
„W Pana przypadku otrzymywane przez Pana wynagrodzenie pozostaje w bezpośrednim związku z pełnioną przez Pana funkcją członka zarządu w Spółce córce, o czym świadczy nie tylko zakres Pana czynności dotyczący wyłącznie zarządzania Spółką córką, ale również fakt, iż kwota Pana wynagrodzenia jest ostatecznie ponoszona przez Spółkę córkę. Spółka córka zwraca bowiem Spółce matce wynagrodzenie otrzymywane przez Pana na konto w Niemczech. Przekazywanie wypłat na Pana rzecz przez Spółkę matkę jest uzasadnione posiadaniem przez Pana miejsca zamieszkania i rachunków w Niemczech. Niemniej to nie Spółka matka, ale Spółka córka ponosi ostateczny koszt tego wynagrodzenia. (…)
Mając powyższe na względzie, Pana zdaniem, otrzymywane przez Pana od Spółki matki wynagrodzenie za zarządzanie Spółką córką, mając na względzie czynności jakie wykonywane są przez Pana oraz fakt, iż ostatecznie koszt Pana wynagrodzenia ponosi Spółka córka, powinny być zakwalifikowane w świetle przepisów UPO jako dochody mieszczące się w art. 16 ust. 1 UPO, a w konsekwencji powinny zostać zakwalifikowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o PIT.”
Powyższe stanowisko odnosi się do stanu faktycznego, w którym polska spółka córka ponosi koszty wynagrodzenia członka zarządu zatrudnianego przez niemiecką spółkę matkę w sposób pośredni (poprzez zwrot kosztów wynagrodzenia na rzecz spółki matki, która technicznie przelewa środki na rachunek bankowy swojego pracownika - członka zarządu spółki córki). Innymi słowy, różnica w stanie faktycznym w przywołanej powyżej interpretacji indywidualnej oraz stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego będących przedmiotem niniejszego wniosku sprowadza się w istocie do tego, że w niniejszym wniosku Spółka córka nie ponosi żadnych kosztów związanych z wynagrodzeniem Członka zarządu w Polsce. Z kolei w powyższej interpretacji, podmiotem, który ponosi koszt wynagrodzenia jest spółka córka, jako że zwraca ona kwotę wynagrodzenia na rzecz spółki matki. Okoliczność ta jest kluczowa w uznaniu przez Dyrektora KIS, że w przypadku ostatecznego poniesienia przez spółkę córkę kosztów wynagrodzenia, art. 16 ust. 1 UPO będzie miał zastosowanie. A contrario, należy uznać, że w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym w przedmiotowym wniosku art. 16 ust. 1 UPO nie znajdzie zastosowania, jako że Spółka córka na żadnym etapie nie ponosi jakichkolwiek kosztów związanych z wynagrodzeniem dla Członka zarządu. Nie ma zatem kwoty, od której można pobrać podatek u źródła.
Jak wskazano wcześniej, Spółka jest także w posiadaniu interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał jego stanowisko za prawidłowe, zgadzając się z faktem, że w przedstawionym stanie faktycznym (tożsamym do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w niniejszym wniosku) po stronie Spółki nie powstaje nieodpłatne świadczenie z tytułu pełnienia funkcji Członka zarządu, za co Spółka nie ponosi kosztów (interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2024 r., 0111-KDIB1-3.4010.264.2024.1.JG):
„(…) pracownik Spółki matki wykonujący swe funkcje członka zarządu w Spółce, wykonuje swoje czynności w spółce zależnej (u Wnioskodawcy) w celu realizacji założeń gospodarczych Spółki matki, za co Spółka matka otrzymuje korzyść ekonomiczną w postaci np. dywidendy.
Dlatego też brak bezpośredniego wynagrodzenia dla tej osoby nie może być powodem powstania w Spółce przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia, gdyż tego rodzaju świadczenia Spółka nie uzyskuje. Udziałowiec wyznaczając osobę fizyczną do pełnienia funkcji członka zarządu w Spółce, realizuje swoje podstawowe prawo i zobowiązanie do pełnienia funkcji zarządczych w podmiocie, którego jest jedynym Udziałowcem.
Powołanie na członka zarządu Spółki pracownika Udziałowca umożliwia umocnienie pozycji jedynego wspólnika, zwiększenie nadzoru nad Spółką a przede wszystkim pozwala na wykorzystanie wiedzy o procesach gospodarczych i doświadczenia w zarządzaniu spółkami z Grupy, co ma pozytywny wpływ na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej przez Spółkę.
W świetle powyższego stanu faktycznego nie sposób uznać, że Udziałowiec uzyskuje nieodpłatne świadczenie z tytułu pełnienia bez wynagrodzenia funkcji przez członka zarządu. Udziałowiec uzyskuje bowiem w zamian za czynności podejmowane przez jego pracownika szereg korzyści, przede wszystkim w postaci prawa do dywidendy, do zbycia udziałów Spółki, do ich odpłatnego umorzenia czy do majątku Spółki w razie jej likwidacji. Udziałowiec zyskuje bezpośredni wpływ na zyskowność Spółki i wartość jej majątku.”
Uzasadnienie stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2
W myśl art. 3 ust. 2a Ustawy PIT, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Pracownik opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku jest osobą fizyczną będącą obywatelem Hiszpanii oraz jest rezydentem podatkowym Niemiec, a jego miejsce zamieszkania także znajduje się w Niemczech. Oznacza to, że zgodnie z przywołanym przepisem art. 3 ust. 2a Ustawy PIT, Pracownik ma tzw. ograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj. podlega obowiązkowi podatkowemu w Polsce tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 4a Ustawy PIT przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Pracownik posiada obywatelstwo hiszpańskie, a także miejsce zamieszkania i centrum interesów życiowych w Niemczech. Należy zatem wziąć pod uwagę treść UPO.
Jak wskazywaliśmy powyżej, w myśl art. 16 ust. 1 UPO wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W przypadku będącym przedmiotem niniejszego wniosku miejscem zamieszkania Pracownika są Niemcy, a Spółka, na rzecz której pełni funkcję członka zarządu ma swoją siedzibę w Polsce. Oznacza to, że wynagrodzenie to może być opodatkowane w Polsce. Art. 16 ust. 1 UPO nie ma jednak zastosowania w niniejszym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, co zostało wykazane w uzasadnieniu do pytania nr 1.
Ponadto należy podkreślić, że podstawą pełnienia funkcji Członka zarządu przez Pracownika jest zlecenie mu tego obowiązku przez niemiecką Spółkę matkę, która wydaje mu takie zlecenie w ramach świadczenia przez niego obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę łączącą go ze Spółką matką. Polska Spółka córka nie podejmuje (nie będzie podejmować) w tym zakresie żadnych działań - nie wydaje i nie będzie wydawać żadnych zleceń Członkowi zarządu ani nie zawiera (nie będzie zawierać) z nim żadnych umów. Świadczenie funkcji członka zarządu przez Pracownika wynika tylko z działań niemieckiej Spółki matki jako jedynego Udziałowca Spółki córki oraz pracodawcy Członka zarządu. Spółka córka nie ponosi (nie będzie ponosić) również żadnych kosztów związanych z świadczeniem przez Członka zarządu przedmiotowej funkcji. Zasadnym jest zatem stwierdzenie, że Spółki córki nie łączy z Członkiem zarządu żaden stosunek prawny oraz nie dochodzi do żadnego przepływu środków pomiędzy Spółką a Członkiem zarządu - ani o charakterze bezpośrednim, ani pośrednim. Nie ma więc podstaw, aby Spółka córka była zobowiązana do poboru podatku PIT.
Zgodnie z art. 13 pkt 7 Ustawy PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
W myśl art. 29 ust. 1 pkt 1 Ustawy PIT, podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów m.in. z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
W myśl art. 41 ust. 4 Ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 29.
Art. 41 ust. 1 Ustawy PIT, do którego odwołuje się powyższy przepis dotyczy płatników, jakimi są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń m.in. z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9.
Spółka córka nie realizuje (nie będzie realizować w przyszłości) żadnych świadczeń na rzecz Członka zarządu ani świadczeń na rzecz Spółki matki tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia Członka zarządu, co oznacza, że zupełnie niezasadnym byłoby uznanie Spółki za płatnika podatku PIT. Uzasadnione jest zatem stanowisko, zgodnie z którym na Spółce nie ciąży obowiązek pobrania podatku PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ogólne - obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Jak wynika z art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W świetle art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1.pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2.działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3.działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4.położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5.papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
5a. umorzenia, odkupienia, wykupienia i unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych utworzonych na podstawie przepisów obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz odpłatnego zbycia tych tytułów uczestnictwa;
6.tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7.tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8.niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Według art. 3 ust. 2d ww. ustawy:
Przy czym, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 2b pkt 7, uważa się przychody wymienione w art. 29 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 2b pkt 1-6.
Przepisy te wskazują, że Rzeczpospolita Polska ma prawo do opodatkowania osób fizycznych niebędących jej rezydentami podatkowymi, ale tylko w zakresie dochodów uzyskiwanych ze źródła przychodów położonego na jej terytorium. Jest to tzw. zasada ograniczonego obowiązku podatkowego. Warunkiem posiadania w Polsce statusu podmiotu o ograniczonym obowiązku podatkowym jest brak na terytorium Polski miejsca zamieszkania lub zakładu.
Na podkreślenie zasługuje fakt, że przepis art. 3 ust. 2b ww. ustawy wymienia tylko przykładowe rodzaje dochodów, które podlegają opodatkowaniu w Polsce, w tym przychody z działalności wykonywanej osobiście. Użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności” wskazuje, że ustawodawca dopuszcza istnienie także innych dochodów, które należy uznać za osiągnięte na terytorium Polski. W przepisie tym przewidziano opodatkowanie oparte na zasadzie źródła. Jeżeli źródło przychodów nierezydenta znajduje się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, to Rzeczpospolita Polska ma prawo opodatkować dochody uzyskane z tego źródła na zasadach obowiązujących w tym państwie (ograniczony obowiązek podatkowy).
Za dochody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uznaje się również dochody pochodzące od polskiego podmiotu, wypłacone osobie, która usługi określone w umowie zawartej pomiędzy stronami wykonuje za granicą.
Stosownie do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Opodatkowanie dochodów na terytorium Polski
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych;
Na mocy art. 32 ust. 1 ustawy:
Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.
Przepis art. 41 ust. 1 powołanej ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Według art. 41 ust. 4 cyt. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Na mocy art. 41 ust. 4aa ustawy:
Przy weryfikacji warunków zastosowania obniżonej stawki podatku albo zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów prawa podatkowego, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązanie w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
W myśl art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, przy pomocy których naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonują swoje zadania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4 (IFT-1R).
Według art. 42 ust. 6 ustawy:
Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Opodatkowanie w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów:
1)z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek innych niż wymienione w art. 30a ust. 1, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
2)z opłat za usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą, a organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu;
3)z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
4)uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej, z wyłączeniem przychodów uzyskanych z lotniczego rozkładowego przewozu pasażerskiego, skorzystanie z którego wymaga posiadania biletu lotniczego przez pasażera - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 10% przychodów;
5)z tytułu świadczeń doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.
Jak wynika z art. 29 ust. 2 tej ustawy:
Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Osoba będąca członkiem zarządu jest niemieckim rezydentem podatkowym, zatem zastosowanie mają przepisy Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. nr 12 poz. 90).
Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. Umowy:
Z zastrzeżeniem postanowień artykułów 16, 17, 18 i 19 uposażenia, płace i podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca najemna wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tak wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.
W kontekście powyższego wyjaśnić należy, że miejsce opodatkowania dochodów z pracy, zgodnie z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania uzależnione jest nie tyle od podmiotu wypłacającego wynagrodzenie, co od miejsca wykonywania pracy. Zatem, zakres obowiązku podatkowego rezydentów podatkowych wykonujących pracę za granicą modyfikowany jest przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez państwo rezydencji z państwem, w którym praca jest wykonywana.
Zgodnie z zasadą wyrażoną w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym praca ta jest rzeczywiście wykonywana.
Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie.
Jednocześnie, w myśl art. 16 Umowy:
Wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.
Podkreślenia wymaga również, że Komentarz zawiera odmienne uregulowania do wynagrodzeń otrzymywanych przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w umawiającym się państwie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu w spółce mającej siedzibę w drugim umawiającym się państwie. Ponieważ trudno jest czasem ustalić, gdzie usługi są świadczone, przepis traktuje usługi jako świadczone w państwie, w którym spółka ma siedzibę. Analiza brzmienia art. 16 MK OECD prowadzi też do wniosku, że znajduje on zastosowanie do każdego wynagrodzenia członka zarządu z tytułu pełnienia przez niego tej funkcji, bez względu na podstawę prawną stosunku łączącego go ze spółką, w której pełni tę funkcję. Oznacza to, że art. 16 MK OECD jest przepisem szczególnym do art. 15 MK OECD, regulującego opodatkowanie dochodów z pracy najemnej.
Uznanie, że wynagrodzenie członka zarządu spółki (osoby prawnej) otrzymywane przez niego z tytułu pełnienia tej funkcji na podstawie umowy o pracę podlega opodatkowaniu w oparciu o art. 15 MK OECD, byłoby możliwe jedynie wówczas, gdyby z brzmienia przepisu art. 16 MK OECD wynikało wprost, że nie ma zastosowania do takiego dochodu. Ponadto doktryna wskazuje, że funkcja członka zarządu nie może być utożsamiana z pracą w charakterze zwykłego pracownika, konsultanta, itp., oraz że w polskich realiach art. 16 MK OECD obejmuje zarówno członków zarządów, jak i rad nadzorczych oraz komisji rewizyjnych spółek kapitałowych. Istotne jest bowiem, że pojęcie „rada zarządzająca”, określa rodzaj organu spółki, którego dotyczy ten przepis, a nie wskazuje jego nazwy w prawach umawiających się państw. Chodzi zatem o organ o charakterze kolegialnym (rada), który pełni funkcje zarządzania spółką.
Z treści wniosku wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka wraz z podmiotami powiązanymi wchodzi w skład międzynarodowej Grupy (…) (dalej: „Grupa”). Jedynym udziałowcem Spółki jest spółka prawa niemieckiego (dalej: „Spółka matka”, „Udziałowiec”) zarejestrowana w Niemczech z siedzibą w (…). W celu zapewnienia właściwego nadzoru nad działalnością Spółki, w skład jej zarządu wchodzi osoba fizyczna zatrudniona na podstawie umowy o pracę przez Spółkę matkę (dalej: „Członek zarządu”, „Pracownik”). Pracownik jest obywatelem Hiszpanii oraz niemieckim rezydentem podatkowym, a jego miejsce zamieszkania również znajduje się w Niemczech. Wśród zadań Członka zarządu wymienionych w umowie o pracę zawartej ze Spółką matką znajduje się m.in. pełnienie funkcji członka zarządu w Spółce córce. Członek zarządu wykonuje obowiązki w Spółce córce mającej siedzibę w Polsce w oparciu o umowę o pracę zawartą ze Spółką matką mającą siedzibę w Niemczech w ramach oddelegowania do pełnienia funkcji członka zarządu. Spółkę córkę nie łączy z Członkiem zarządu żadna umowa. Za pełnienie funkcji członka zarządu w Spółce córce, Członek zarządu otrzymuje wynagrodzenie bezpośrednio od pracodawcy, tj. Spółki matki. Wynagrodzenie obejmuje wykonywanie przez Członka zarządu jego obowiązków jako członka zarządu w Spółce córce. Nie ma odrębnego wynagrodzenia za pracę, którą wykonuje jako członek zarządu Spółki córki. Członek zarządu nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia od Spółki córki. Spółka córka nie ponosi żadnych kosztów - ani bezpośrednio, ani pośrednio - w związku z wynagrodzeniem Członka zarządu. Spółka córka nie zwraca na rzecz Spółki matki żadnej części kosztów poniesionych z tytułu pokrycia wynagrodzenia Członka zarządu przez Spółkę matkę. Jedynym podmiotem ponoszącym koszty rzeczonego wynagrodzenia jest pracodawca, tj. Spółka matka.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że skoro funkcję w Spółce (Spółce córki) członek zarządu wykonuje na podstawie umowy o pracę na zasadzie oddelegowania oraz nie ma odrębnego wynagrodzenia za pracę, którą wykonuje jako członek zarządu Spółki córki, to w odniesieniu do dochodów wypłacanych członkowi zarządu zastosowanie znajdą uregulowania art. 15 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Tym samym, do wynagrodzenia Pracownika uzyskiwanego z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę nie ma i nie będzie miał zastosowania art. 16 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Dodatkowo, wynagrodzenie Pracownika uzyskiwane z tytułu wykonywanych obowiązków na podstawie zawartej ze Spółką matką umowy o pracę w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie skutkuje po stronie Spółki córki powstaniem obowiązków płatnika, ani informacyjnych.
Spółka nie ma i nie będzie miała obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, ani obowiązków informacyjnych, zgodnie z art. 41 ust. 4 w zw. z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Odnosząc się do Państwa obowiązków płatnika należy wskazać, że warunkiem istnienia takich obowiązków dla określonego podmiotu jest fakt dokonywania świadczeń przez ten podmiot na rzecz osób fizycznych. Na Spółce córce mogłyby ciążyć obowiązki płatnika jedynie w sytuacji ponoszenia ostatecznego kosztu wynagrodzenia pracownika za pełnienie funkcji członka zarządu. Z wniosku wynika natomiast, że podmiotem przekazującym wynagrodzenie jest i będzie podmiot zagraniczny (Spółka matka). Spółka córka nie wypłaca wynagrodzenia i nie zwraca na rzecz Spółki matki żadnej części kosztów z tytułu wynagrodzenia Członka Zarządu.
Zatem, Spółka nie jest i nie będzie płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów uzyskanych w Polsce.
W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie Spółki nie powstanie obowiązek pobrania podatku dochodowego od osób fizycznych.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
- zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.