
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Gmina zrealizowała projekt pn. „Odnawialne źródła energii”, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …, Osi Priorytetowej 4 Energia Przyjazna Środowisku Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE. Projekt obejmuje montaż i eksploatację (...) szt. zestawów solarnych (tj. instalacji .... panelowych – ... szt., instalacji .... panelowych – ... szt. oraz instalacji .... panelowych – ... szt.) w budynku będącym własnością/współwłasnością Właściciela (zestaw solarny zgodny z projektem technicznym).
Projekt zrealizowany został na terenie miejscowości znajdujących się na terenie Gminy. Realizacja Projektu przyczyniła się do zwiększenia efektywności energetycznej prywatnych budynków mieszkańców przy jednoczesnym zwiększeniu wykorzystania odnawialnych źródeł energii w sektorze prywatnym na terenie Gminy.
W ramach Projektu zrealizowane zostały następujące zadania:
-opracowanie dokumentacji przygotowawczej: studium wykonalności dla budynków w Gminie;
-prace montażowe związane z instalacjami (...) zestawów kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców w Gminie;
-zakup urządzeń wykorzystujących OZE wraz z oprzyrządowaniem;
-nadzór nad przebiegiem prac budowlano-montażowych i instalacyjnych;
-zlecenie nadzoru nad realizacją Projektu podmiotowi zewnętrznemu (zgodnie z Prawem zamówień publicznych);
-zakup tablic informacyjno-promocyjnych.
Gmina w wyniku zawartej z Województwem w 2016 r. umowy o dofinansowanie Projektu „Odnawialne źródła energii w Gminie” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … Osi Priorytetowej 4 Energia Przyjazna Środowisku Działania 4.1 Wsparcie wykorzystania OZE – otrzymała wsparcie dotacyjne współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
W ramach realizacji Projektu, urządzenia zostały rozmieszczane w różnych miejscach na bryle nieruchomości należących do mieszkańców lub poza nią, tj. zostały zamontowane zarówno w obrębie samego budynku mieszkalnego (np. na powierzchni dachu lub na elewacji).
Wykonawcą instalacji został przedsiębiorca wyłoniony w drodze przetargu, z którym Gmina zawarła umowę na realizację inwestycji. Gmina stoi na stanowisku, że wykonawca w ramach inwestycji wykonał na rzecz Gminy roboty budowlane, o których mowa w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy o VAT. Wykonawca jest czynnym podatnikiem VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Wykonawca udokumentował wykonane przez siebie prace wystawiając faktury VAT.
Gmina przeznaczyła otrzymane dofinansowanie na montaż infrastruktury na budynkach gospodarstw domowych mieszkańców Gmin, otrzymane wsparcie było transferowane na odbiorców ostatecznych. W tym zakresie, odbiorcą pomocy nie była zatem Gmina, tylko podmiot korzystający z infrastruktury – osoba fizyczna.
Gmina podpisała umowy z mieszkańcami, z których wynika, że wstępny szacunkowy koszt realizacji Projektu dla wybranego przez Właściciela typu instalacji wynosi: 2 panelowa – (...) zł, 3 panelowa – (...) zł, 4 panelowa – (...) zł, z czego Właściciel zobowiązał się do partycypacji w kosztach realizacji Projektu w przypadku instalacji 2 panelowej w kwocie (...) zł, 3 panelowej w kwocie (...) zł oraz 4 panelowej w kwocie (...) zł.
Zadeklarowana przez Właściciela kwota obejmowała:
-pokrycie w całości kosztów niekwalifikowalnych w Projekcie, tj. przeprowadzenie audytu opiniodawczego kwalifikowalności budynku do montażu zestawu solarnego oraz opracowania projektu budowlanego w wys. (...) zł, należność została wniesiona przez Właściciela na konto Gminy przed zawarciem umowy;
-częściowy wkład finansowy na wykonanie zestawu solarnego w przypadku instalacji 2 panelowej w wysokości (...) zł, 3 panelowej w wysokości (...) zł oraz 4 panelowej w wysokości (...) zł, płatny w dniu zawarcia umowy na konto Gminy.
Ponadto, na czas prowadzenia niezbędnych prac (w szczególności montażu urządzeń), właściciele nieruchomości zgodnie z umową, użyczali odpowiednią powierzchnię nieruchomości. Po zakończeniu prac montażowych, zamontowane w budynku Właściciela wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego pozostaną własnością Gminy przez okres trwałości Projektu (tj. przez okres 5 lat). W okresie trwałości Projektu właścicielem infrastruktury powstałej w ramach realizacji Projektu jest zatem Gmina, która użyczyła Właścicielowi nieruchomości kolektory słoneczne i urządzenia wchodzące w skład zestawu solarnego do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem. Natomiast po upływie 5 letniego okresu trwałości Projektu, Strony uregulują kwestie przeniesienia na Właściciela prawa własności kolektorów słonecznych wraz z urządzeniami lub określą zasady korzystania z kolektorów słonecznych wraz z urządzeniami przez Właściciela przez dalszy okres.
Na podstawie umów Gmina zobowiązała się do zabezpieczenia rzeczowej realizacji Projektu poprzez: wyłonienie wykonawcy montażu zestawu solarnego, nadzór inwestorski zgodnie z przepisami ustawy – Prawo zamówień publicznych, ustalenie harmonogramu montażu kolektorów słonecznych, sprawowanie bieżącego nadzoru nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe przedmiotowego Projektu.
W ramach Projektu Wykonawca instalacji zestawów solarnych dokonał dostawy i montażu oraz uruchomienia w budynku „Właściciela”. Realizację zadania Gmina wykonała w ramach termomodernizacji budynków należących do mieszkańców. Gmina wystawiała na rzecz mieszkańców faktury dokumentujące wykonane świadczenia z tytułu realizacji inwestycji. Realizacja Projektu była uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … . Gdyby Gmina nie otrzymała dofinansowania, to Projekt nie byłby zrealizowany. Kwota dofinansowania została przeznaczona na realizację Projektu. Nie było możliwości przeznaczenia uzyskanego dofinansowania na jakikolwiek inny cel. Wysokość otrzymanego dofinansowania uzależniona była od liczby instalacji. Zwrot „otrzymane wsparcie było transferowane na rzecz odbiorców ostatecznych” tzn., że beneficjentami dofinansowania byli faktycznie mieszkańcy, a nie Gmina. Mieszkańcy nie otrzymali tych środków na rachunek, ale za pomocą tych środków Gmina zapłaciła za usługi wykonane na rzecz mieszkańców przez Wykonawcę. Wynika to z umów zawartych z mieszkańcami. Gmina dokonała zakupu urządzeń kolektorów słonecznych wraz z oprzyrządowaniem i montażem. Wydatki w tym zakresie zostały poniesione z dofinansowania oraz wkładów mieszkańców. Towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją opisanego Projektu (świadczenia na rzecz mieszkańców) były wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zasady korzystania z instalacji odnawialnych źródeł energii w okresie trwałości Projektu pn. „Odnawialne źródła energii w Gminie”, jak i zasady nabycia tych instalacji po upływie 5 lat od momentu zakończenia Projektu, dla wszystkich mieszkańców Gminy (odbiorców ostatecznych) są takie same.
Pytania
1. Czy przeniesienie praw własności wytworzonej instalacji kolektorów słonecznych na rzecz mieszkańców Gminy, po upływie 5 lat od momentu zakończenia Projektu, będzie stanowiło przychód poszczególnych mieszkańców i będzie podlegać opodatkowaniu PIT? Czy Gmina jest zobowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C?
2. Czy Gmina będzie zobligowana do odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Mieszkańcom własności Instalacji wraz z upływem okresu trwania Umów?
Interpretacja stanowi odpowiedź w zakresie pytania nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie prawa własności wytworzonej instalacji OZE na rzecz mieszkańców Gminy, po upływie 5 lat od momentu zakończenia Projektu, nie stanowi przychodu poszczególnych mieszkańców i nie podlega opodatkowaniu PIT i w konsekwencji nie ma obowiązku do sporządzenia informacji PIT-8C.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami (z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f) są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
W art. 10 ust. 1 ustawy o PIT określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W świetle powyższego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc, podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina wskazuje, że zasady korzystania z instalacji OZE w okresie trwałości Projektu, jak i zasady nabywania instalacji OZE po upływie tego okresu dla wszystkich mieszkańców Gminy będą takie same. Zatem nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o PIT.
Mając na uwadze powyższy opis zdarzenia faktycznego i przedstawione przepisy prawa stwierdzić należy, zdaniem Wnioskodawcy, że w związku ze zrealizowaniem Projektu po stronie mieszkańca Gminy nie powstanie przychód w rozumieniu art. 11 ustawy o PIT, zarówno z tytułu korzystania z instalacji OZE przez okres trwałości Projektu, jak i z tytułu nabycia instalacji po upływie tego okresu oraz Gmina nie ma obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-8C.
Takie stanowisko zaprezentował Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia:
- z dnia 7 kwietnia 2017 r. sygn. 0461-ITPB2.4511.105.2017.1.ŁS, a także interpretacjach:
- z dnia 23 lipca 2018 r. sygn. 0112-KDIL3-1.4011.249.2018.2.AA,
- z dnia 9 lipca 2018 r. sygn. 0112-KDIL3-1.4011.212.2018.5.AMN,
- z dnia 23 października 2017 r. sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.264.2017.2.PR.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Dodatkowo nadmieniam, że mimo podania przez Państwo we wniosku, że nie macie obowiązku sporządzenia informacji PIT-8C, nie zaś informacji PIT-11, to z uwagi na przytoczenie w Państwa stanowisku prawidłowych przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych wynikających z art. 42a ww. ustawy, uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Informuję ponadto, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2024 r. poz. 226 ze zm.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.